de klein pe 10 Apr 2011, 19:05
142 CFR este o licenta austriaca cumparata de consortiul Malaxa.
Austriecii au construit doar 13 si le-au folosit in jurul Vienei insa in tara lor de origine locomotivele nu au avut viata lunga pentru ca se pornise deja pe drumul electrificarii.
Malaxa a cumparat licenta, in Romania numarul locomotivelor construite a fost mult mai mare (79 buc) si au supravietuit in serviciu pana in anii '70.
In anii '80 autriecii si-au pus problema sa cumpere din Romania una din multele 142-uri care mai erau-trase la gard in acea perioada, nu casate- si in negociere cu CFR au cumparat 142.063. Ajunsa in Austria, locomotiva a fost modificata sa semene cu 214 original (locomotiva de origine) si au inlaturat transformarile aduse de uzinele Malaxa. Au inmatriculat-o 12.14 (numar fictiv pentru ca locomotivele lor au fost doar 13).
In acest moment este singura functionala (in Romania mai sunt 3 insa niciuna in stare de serviciu) si este un exemplu despre cum trebuie sa arate pastrata o masina cu abur.
Eu am avut ocazia sa o vad in Viena, in muzeul care o gazduieste, si ma bucur pentru soarta ei, chiar daca nu mai poarta placile CFR.