V-ati gandit vreodata cum mentineau locomotivele cu abur presiunea constanta in cazan?
In caz de suprapresiune, supapa menita in acest scop, se deschidea automat, lasand o parte din abur sa iasa din cazan.
In caz de presiune joasa, lucurile sunt mai complicate...
Incepem cu o mica lectie de fizica:
apa nu se poate comprima
aburul ocupa de zece ori cantitatea e apa vaporizata (1l apa = 10l abur); Nu confundati Volumul (l) cu Masa (kg)
apa sub presiune ingheata la temperaturi sub 0 grade celsius;
apa sub presiune fierbe la o temperatura mai mare de 100 grade celsius;
exemplu:
daca incercam sa fierbem apa supusa unei presiuni de 2 bari, aceasta va fierbe la 120.8 grade celsius
daca incercam sa fierbem apa la altitudinea de 8000 metri unde presiunea atmosferica este scazuta, apa va fierbe la aproxiativ 75 grade cesius
----------------------------------
in concluzie, presiunea ridicata din cazan creste punctul de fierbere al apei asadar e nevoie de mai multa caldura pentru a ajunge la acel punct de fierbere;
pe de alta parte folosirea aburului genereaza o scadere a presiunii, si implicit o scadere a punctului de fierbere;
temperatura din focar ramanand constanta (din cauza faptului ca punctul de fierbere a fost ridicat) face ca apa sa fiarba iar, generand presiune, urcand punctul de fierbere
atentie! nu este vorba despre apa pura;
Apa pura
-Nu ingheata
-Nu fierbe
-Nu conduce curentul electric