Cate ceva despre locomotiva
230.142 din depoul Oradea. Este o locomotiva apartinatoare tipului
2C-h2 sau
P8 cum a fost denumita in Europa. Acest tip de locomotiva a fost proiectata acum 100 de ani, si a aparut in SUA sub numele de
"Ten wheel" (zece roti). In Europa germanii au fost cei care au preluat patentul de fabricare si i-au adus imbunatatiri, redenumind-o
"tipul Prusac"- de aici si tip
P. Insa prototipul prusac P8 a fost realizat la fabrica Schwartzkopff din Berlin in anul 1906, sub denumirea initiala de KPEV KO 2401, ulterior DR 38.1001. O parte din exemplarele fabricate la Schwartzkopff au ajuns si in Romania.
Locomotiva era destinata remorcarii tuturor tipurilor de trenuri, dar a fost folosita intens la remorcarea trenurilor de pasageri. Avea o putere de
1185 CP la o viteza maxima de
79km/h. Este foarte adevarat ca recordul de viteza la acest tip de locomotiva a fost atins la testari in anul 1912 de catre o locomotiva Prusac
S10 cu
152km/h. La CFR tipul
P8 a rulat cu viteze cuprinse intre
80-85km/h, fiind locomotive robuste, usor de condus si extrem de fiabile!
230.142 - este o locomotiva construita in Romania la Uzinele "N. Malaxa" din Bucuresti in anul 1932. Cateva caracteristici tehnice ale acesteia:
- alimentarea cazanului cu apa: - injector tip HD; - epurator P-R (Pecz Pejto).
- capacitate tender (m3): - apa 21.5 / - pacura 4.0 / - carbune 4.2
- alte dotari: injector cu abur de emisie tip Hydrometer Drilling, model 32a; pirometru "Socios"; frina tip Knorr.
Locomotivele acestei serii au fost printre cele mai numeroase la CFR, si s-au bucurat de o mare popularitate in randul personalului deservitor. Exemplarul din fotografiile tale,
230.142 - se pastreaza la depoul Oradea si era folosita in perioada anilor '90 la remorcarea trenului nostalgic al Regionalei c.f. Timisoara pe ruta Timisoara - Berzovia. Nu este exclus ca ea sa fi remorcat si "Orient Express-ul" data fiind starea excelenta de prezervare a acestei masini.
Cam atat despre aceasta minunata masina cu abur. Cat de curind ma documentez si in legatura cu cealalta