In acest topic, propun sa discutam aspectele legate de sistematizarea urbana, de evolutia si dezvoltarea oraselor din Romania (eventual si din Republica Moldova) , deoarece aceste aspecte au legatura cu transportul urban in comun.
Si voi incepe cu Bucurestiul.
Astazi, cea mai mare problema la nivelul municipiului Bucuresti cred ca ar fi lipsa unui plan urbanistic general , care sa fie respectat la sange si care sa arate exact care sunt zonele functionale ale orasului (industriale, rezidentiale, turistice, comerciale, etc), pentru ca orasul sa se poata dezvolta armonios si sa nu se mai construiasca in mod haotic.
Cateva propuneri in acest sens (si colegii de forum care locuiesc in Bucuresti si nu numai pot aduce multe precizari utile la aceste propuneri):
Aceste propuneri vizeaza delimitarea clara a zonelor functionale ale orasului, realizarea de noi strazi si artere de legatura, pentru descongestionarea si facilitarea transportului in interiorul orasului, mentinerea si extinderea spatiilor verzi, pastrarea si renovarea cladirilor cu valoarea arhitecturala si istorica, etc!
A. Zone de productie industriala
Aceste zone ar trebui sa existe (si rezervate spatii pentru aceste zone ) la periferia orasului, cat mai aproape posibil de calea ferata si de soseaua de centura, pentru ca unitatile industriale sa poata fi racordate usor la acces feroviar si rutier.
In Bucuresti ar trebui sa existe 7 astfel de zone, strict rezervate pentru unitati de productie industriala:
1. Zona industriala IMGB
Situata la sud de Bdul. Metalurgiei si la vest de Soseaua Berceni.
Aceasta zone industriala poate fi extinsa inspre vest.
Are acces feroviar prin linie industriala, de la statia CFR Berceni.
2. Zona industriala Faur-Republica
Aceasta ar urma sa fie cuprinsa in intreg perimetrul delimitat de Strada Bratarii (care ar trebui prelungita pana la Isovolta si eventual pana la Drum intre tarlale), Drum intre tarlale, strada Industriilor, Bdul. Basarabia si Bdul. 1 Decembrie 1918 (pana la intersectia cu strada Bratarii).
Locuintele (casele) situate la sud de strada Industriilor ar trebui relocate.
Accesul feroviar este asigurat prin linie industriala de la statia Titan Grupa marfuri.
Aceasta zona industriala cuprinde (sau cuprindea) : Faur, Republica, Intreprinderea de cabluri si materiale electroizolante , Isovolta si Comat-electro.
3. Zona industriala Policolor
Situata de-a lungul Bdul. Teodor Pallady, cuprindea intreprinderi precum: Chimopar, Policolor, Stirom, Sin , Zentiva, Romcarton, Depoul RATB Titan.
Accesul feroviar este asigurat prin linie industriala de la statia Titan grupa marfuri.
4. Zona industriala IREMOAS
Cuprinsa intre strada Valea Cascadelor, Bdul Iuliu Maniu (Armata poporului), soseaua de centura si Bdul. Timisoara (Emil Bodnaras).
Bdul. Timisoara ar trebui prelungit si unit cu Soseaua de centura.
Accesul feroviar este asigurat prin linie industriala de la statia Bucuresti-Vest.
In aceasta zona existau (sau exista) urmatoarele unitati industriale: CET-Vest, Comat-Auto, Urbis, Cesarom, Coca-Cola, Setum, Valrom, etc.
La nord de bdul. Iuliu Maniu mai exista Turbomecanica si Institutul de cercetari aerospatiale.
5. Zona industriala Progresul-Jilava
Cuprinde spatiul dintre statia CFR Bucuresti-Progresul, Soseaua Giurgiului si strada Ana Ipatescu (unde se afla unitati precum Otelul, Procema, Progresul, etc), Arteca si Pilorex (situate la est de Soseaua Giurgiului), zona situata la sud de Drumul Bercenarului (unde se afla Fabrica de placi prefabricate din beton-armat), zona situata la est de strada Pogoanelor (unde se afla CET-Progresul).
Toate aceste unitati sunt deservite prin linii industriale de statia Bucuresti-Progresul.
6. Zona industriala Pipera
Cuprinsa intre M800, Soseaua Pipera, Strada Garii Herastrau, Strada Fabrica de glucoza si Strada Petricani.
Cuprindea: Combinatul de prelucrarea a lemnului CIL-Pipera/Pinum SA, Betoniera, Rocin/Intreprinderea de cinescoape, Electronica TV, Conect, Intrarom, Fosta întreprindere de calculatoare Felix, o statie de pompare a apei.
Tot aici se afla si Muzeul Aviatiei.
Zona este strabatuta de Bdul. Dimitrie Pompei.
Cale ferata industriala aveau numai întreprinderile situate la nord de Bdul. Dimitrie Pompei (printr-o linie industriala ce se ramifica direct din M800, la Ram. Pipera).
7. Pentru infiintarea in perspectiva de diversi investitori de unitati de productie industriala, dar si pentru relocarea unitatilor industriale existente in afara zonelor sus-enumerate, ar trebui rezervat un spatiu in apropierea caii ferate si soselei de centura.
B. Zone de transport si telecomunicatii
Pentru acestea, ar trebui rezervate urmatoarele spatii:
1. Zona cuprinsa intre Calea Grivitei, Podul Grant, Calea Giulesti, Pasajul Basarab, Bdul. Dinicu Golescu, Piata Garii de Nord. Aici se afla statia CFR Bucuresti-Nord cu anexele sale.
2. Zona statiilor tehnice si reviziilor de vagoane Bucuresti-Grivita si Bucuresti-Basarab, si a depoului CFR-Calatori.
3. Zona Bucuresti-Triaj.
Aici ar trebui creata o artera rutiera continuua, pentru separarea stricta a complexului Bucuresti-Triaj de cartierul Chitila, prin unirea strazilor: Inovatorilor, Marginei, Mimozei si Valenii de Munte.
In sud complexul Bucuresti-Triaj este delimitat de strazile: Lamaiului, Manzului, Jugastrului, Calea Giulesti, Drum Sabareni.
In vest complexul Bucuresti-Triaj este delimitat de DC 22 si de Soseaua de centura.
Toate locuintele situate in interiorul acestui perimetru (delimitat de strazile sus-amintite) ar trebui relocate (locuintele situate in zona strazilor: Drum Poiana Pietrei, Drum Poiana Mierlei, Strada Chitila Triaj, Drumul Garii, Strada Dumitru Iordan, Intrarea Cupsani, Strada medresti, Strada Buclei, Strada Mamaia, Intrarea Tarafului, Intrarea Cristianul Mare)
4. Zona statiei CFR Bucuresti-Obor
Cuprinsa intre strada Baicului, Soseaua Electronicii, Bdul. Garii Obor (care ar trebui prelungit spre vest si unit cu strada Ziduri-Mosi si cu Soseaua Electronicii.
5. Zona statiei CFR Bucuresti-Baneasa
Cuprinsa intre DN1, Strada Tipografilor si strada Baiculesti (care ar trebui prelungita spre est si unita cu DN1).
6. Zona statiei CFR Bucuresti-Progresul
7. Zona statiei CFR Bucuresti-Sud (fosta Titan Grupa Calatori, fosta Catelu)
8. Zona statiei CFR Titan Grupa Marfa
9. Zona HM Titan Sud (fosta HM 23 August)
Cuprinsa intre Bdul. Basarabia si Soseaua Dudesti-Pantelimon
10. Zona administrativa pentru transporturi
Cuprinsa in perimetrul: Piata Garii de Nord, Bdul. Dinicu Golescu, strada Cameliei, strada Garii de Nord.
Toate aceste 10 zone amintite mai sus ar trebui cedate gratuit de catre Primaria capitalei in administrarea si proprietatea CFR-Infrastructura (daca terenurile din respectivele zone apartin de Primaria capitalei), ori expropiate toate terenurile din aceste zone (daca apartin de persoane juridice ori fizice private) si trecute in proprietatea CFR-Infrastructura.
11. Pentru transportul interurban auto, in Bucuresti ar trebui sa existe 3 autogari (Autogara Centrala Filaret, Piata Garii Filaret, nr.1, Autogara Pacii/Militari, strada Valea Cascadelor, nr.1 si Autogara Obor, Bdul. Garii Obor, nr.5A ).
12. Pentru transportul aerian, sunt deocamdata suficiente doua aeroporturi (Baneasa si Otopeni).
Ar trebui stopate orice fel de constructii imobiliare care stanjenesc dezvoltarea aerportului Baneasa, si consider ca a fost o mare greseala constructia cartierului de blocuri Henry Coanda in imediata apropiere a aeroportului Baneasa.
La sud de Calea Ion Zavoi nu ar mai trebui data aprobare pentru nici un fel de constructie.