16 Februarie 1959 - 16 Februarie 2019! - STATIA BOD - 60 DE ANI DE LA PUNEREA IN FUNCTIUNE A PRIMEI INSTALATII C.E.D. DE PE REGIONALA BRASOV.

- Statia Bod, Regionala CF Brasov.
In cadrul eforturilor administratiei CFR de modernizare, din deceniile de dupa ce de-al Doilea Razboi Mondial, instalatiile de comanda a circulatiei trenurilor, au ocupat un loc important. Romania era o tara cu o retea densa de cai ferate, care necesita o modernizare pe scara larga. In materie de instalatii de circulatie predominau centralizarile electromecanice, de tip SBW si autostop.

- Aparat de manevra cu campuri electrice inca in functiune. - Imagine cu titlu de ilustratie.

- Pupitru de comanda instalatii CEM - instalatie de control electric al liniilor de garare si zonelor de macazuri tip CELS inca functionala.

- Busola de repetare a indicatiei semaforului de iesire. - Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.
Astfel, s-a ales instalatia de tip CED cu relee (Centralizare Electrodinamica), concept URSS, ce a fost modificat si adaptat conditiilor de exploatare CFR, diferite de cele ale Cailor ferate sovietice.
Concret, in anul 1956 s-a inceput asimilarea fabricatiei aparatajului sovietic, de catre industria romaneasca de profil si a proiectarii si montajului de catre CFR. In cadrul acestei asimilari s-a montat in fosta statie Herastrau o instalatie experimentala pusa in functie la 7 noiembrie 1957, in care s-a experimentat prima serie a aparatajului. La
16 februarie 1959 a fost data in functie prima instalatie fabricata in tara, intr- o statie cu 20 de macazuri (statia BOD). Lucrarile au continuat intr-un ritm intens astfel incat la sfarsitul anului 1970 numarul de macazuri centralizate electrodinamic s-a ridicat la circa 45 % din numarul macazurilor de pe retea.
In imaginile de mai jos, putem vedea unele din primele instalatii de acest gen folosite si in statia Bod:

- Pupitru de comanda tip CED aflat ca exponata de muzeu in Bucuresti.

- Relee tip vechi aflate la Muzeul CFR din Bucuresti.
In perioada anilor 1980 s-a trecut la instalatii de tip CR3, versiune modernizata fata de cele initiale, ce se folosesc si astazi in aceasta statie, precum si in majoritatea statiilor de cale ferata centralizate electrodinamic.

- Pupitru de comanda CR3 folosit astazi in statia Bod. - Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.

- Sala releelor. Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.

- Relee CED in statia Bod. - Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.
Recent, a avut loc ceremonia de amplasare a unei placute ce consemneaza acest moment istoric pentru calea ferata din Romania.

- 60 de ani de la darea in functiune a instalatiei CED in statia Bod.

- Statia BOD, prima dotata oficial cu instalatii de tip CED - Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.
Ne luam ramas bun de la aceasta gara ce inca mai ramane un reper in Istoria Feroviara romaneasca, si ne indreptam privirea spre viitor, ce apartine centralizarii electronice, concept implementat deja pe cateva sectii de circulatie, inclusiv in statia Bucuresti Nord.

- Pupitru de comanda modern de tip CE folosit de catre operatorii de circulatie si IDM dispozitori. - Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.