Stiati ca... Planurile de viitor ale Fuhrerului, in Germania celui de-al doilea razboi mondial, cuprindeau si un ambitios proiect, al unei retele de cale ferata europeana, cu ecartamentul de 3000mm (3m) latime? Ei bine, aceasta retea ar fi trebuit sa aiba o ramura pina la Bucuresti!
Ea ar fi trebuit sa porneasca de la Berlin, trecand prin Praga, Viena, Budapesta, Belgrad, intrand in Romania pe undeva prin zona Portilor de Fier, la acea data Varciorova (fosta gara de frontiera cu Imperiul Austro Ungar - actualmente aflata sub apele Dunarii), continuand prin Craiova, Bucuresti, trecand Dunarea mai apoi cam prin dreptul localitatii Turtucaia (Tutrakan-ul de astazi din Bulgaria actuala), apoi catre Burgas, de unde o ramificatie pleca la Istanbul, iar o alta, mai la nord, se oprea la Varna, pe malul Marii Negre.
Planul acesta era datat 20 martie 1943. In aceeasi perioada, au existat un numar mare de proiecte extrem de avansate si moderne de locomotive (abur, diesel, electrice, turbina), automotoare si vagoane, deja finalizate pana in cele mai mici detalii, destinate acestei retele. Culmea este ca la aceasta retea continentala cu ecartamentul de 3m se executasera deja lucrari de proiectare foarte avansate si chiar se incepuse pregatirea terenului in anumite locuri...
Dar, singurele amintiri feroviare ale acestor mari proiecte, au ramas doar locomotivele germane de razboi, seria 52 si 42, pe care si CFR-ul le-a avut in dotare...
Sursa: Istoricul Tractiunii Feroviare din Romania, Ed. Asab, Bucuresti, 2007. Autori: S. Lacriteanu, I. Popescu.