Comoara ascunsă la Mogoşoaia: trenul de lux al lui Ceauşescu
n Nordul-Vestul Capitalei, la Remiza Mogoșoaia, se ascund „vedetele” căilor ferate românești. Adormite de timp, într-un depou imens, stau aliniate de la primele garnituri de tren care au circulat în Romania până la Trenul Regal și la Trenul lui Ceaușescu. Acesta din urmă, cel mai luxus dintre ele, este folosit doar la ocazii de Administrația Prezidențială.
În total sunt 17 vagoane, cu tot cu dubluri. Paranoia lui Nicolae Ceaușescu a dat mult de lucru “oamenilor muncii” de la Întreprinderea de Vagoane Arad, în anii ’70. Două garnituri de tren identice au ieșit din mâinile celor de-acolo din cele mai bune materiale ale vremii, pentru „cel mai iubit fiu al poporului”. “Trenurile circulau întotdeuna în același timp, însă în direcții diferite. Doar Securitatea știa în care se află Ceaușescu”, spune Valentin Vasilescu, cel care păstorește astăzi Remiza Mogoșoaia.
La peste 20 de ani de la ultima călătorie a dictatorului, actuala garnitură prezidențială se odihnește într-o hală imensă, bine păzită. Pare nouă datorită celor 10 oameni care se îngrijesc zilnic de ea. De-afară nu diferă cu mult de cele care circulă astăzi pe drumurile de fier ale României
Înăutru însă, totul se schimbă radical. Confortul și dotările, care erau standard pentru cuplul dictatorial, fac ca vagoanele de astăzi, mai tinere cu 36 de ani, să pălească: mochete luxoase, lambriuri lucrate manual, grupuri sanitare cu bideuri și căzi, mătase pe pereți și nu în ultimul rând aer condiționat. În general, toate dotările tehnice menite să anuleze complet ideea unei simple călătorii cu trenul. „Erau singurele din țară care erau climatizate”, își aduce aminte Nicolae Nedelcu, revizor tehnic de vagoane, care știe pe de rost trenul prezidențial.
„Lăsând la o parte ce-i înăuntru, și la ora actuală, ca tehnologie le depășește cu mult pe cele aflate în circulație. Are mai multe tipuri de frâne și circulă legat de vagonul «uzina». Acolo sunt motoare Rolls Royce care alimentează trenul cu energie electrică. Nu are treabă(n.r. – garnitura de tren) cu locomotiva”, adaugă acesta.
Mai mult, vagoanele au fost construite să suporte o viteză de deplasare de 160 km pe oră, în vreme ce cele normale suportau doar 120 pe oră. Trenul, în perioda sa de glorie, avea și un vagon destinat comunicațiilor, plin de tehnologia de ultimă oră a Securității. Astăzi nu mai există. În schimb, există o cămăruță în vagonul uzină, cu un perete plin de mufe, unde cei de la Serviciul de Telecomunicații Speciale vin și își montează echipamentele atunci când se dă ordin, rar, de la Cotroceni.
„Trenul nu a mai fost mișcat din vara lui 2009”, explică seful remizei. De altfel, după 1989 el a fost folosit doar de câteva ori de foștii președinți. De Ziua Naționala a României, în 1996, Emil Constantinescu a urcat în trenul prezidențial pentru a participa la festivitățile de la Alba Iulia. Șapte ani mai târziu a venit rândul lui Ion Iliescu să călătorească cu trenul lui Ceaușescu. Atunci a fost ultima dată când un șef de stat a călătorit oficial cu luxoasă garnitură. „Au mai fost câțiva miniștrii ai transporturilor, inclusiv Traian Băsescu, care au mai mers prin țară cu el. De când e președinte(n.r. -Traian Basescu), nu ne-a solicitat”, mai spune Valentin Vasilescu.
Hotelul pe roți
Cele 17 vagoane au costat bugetul României milioane de dolari la vremea respectivă. În afară de vagonul prezidențial, unde nu s-a făcut economie la lux, banii s-au dus și în vagoane-dormitor cu grup sanitar propriu pentru demnitari de rang înalt, în vagone bucătărie utilate complet, în vagone protocol cu baruri luxoase, vagoane cușetă pentru presă și personalul de serviciu și în cele două sofisticate vagoane uzină.
Astăzi, Trenul lui Ceaușescu este complet funcțional și poate părăsi, teoretic, Remiza Mogoșoaia în maximum 60 de minute. Totuși, protocoalele de securitate ale Serviului de Protecție și Paza au îngreunat de fiecare dată plecarea. “Înainte de o deplasare oficială, timp de trei zile nu mai are voie nimeni lângă el, fără aprobare «de sus»”, conchide șeful remizei Valentin Vasilescu.
http://b365.realitatea.net/news/trenul- ... togalerie/