Pagina 1 din 1

'MEMORIA ZILEI" - Pagini de Istorie CFR

MesajScris: 24 Noi 2011, 22:24
de Daniel
Ei bine, de astazi inaugurez un nou topic, in cadrul caruia voi marca anumite date si evenimente din Istoria Cailor Ferate Romane. Acest topic va fi complectat in mod sigur in cativa ani de zile, in functie de informatiile pe care am sa le gasesc. Asadar, nu va asteptati intr-o prima etapa sa postez zilnic astfel de informatii. Ele se vor completa in timp, dupa cum am mai precizat. E bine sa nu ne uitam Istoria...

Ziarul Argus 1918.JPG
Foto: Florin Ciubotaru


25 Noiembrie 1918 (Duminica la acea vreme): - Ziarul Argus (Comercial zilnic) titreaza pe prima pagina cateva date interesante legate de CFR sub titulatura Dela C.F.R.):

"DESCENTRALIZAREA SERVICIILOR

Este vorba ca in curand sa se faca descentralizarea tuturor serviciilor C.F.R., infiintandu-se: o directiune la Iasi pentru liniile din Moldova, Basarabia si Bucovina, una in Bucuresti pentru liniile din Muntenia si Dobrogea si o alta directiune la Alba-Iulia sau Sibiu pentru liniile din Oltenia si Transilvania.
"

Astfel, putem considera ziua de 25 Noiembrie 1918 ziua de nastere a Regionalelor C.F.R....

"EXPEDIEREA BAGAJELOR

Directiunea C.F.R. a dat ordin ca de azi sa se primeasca spre expediere bagaje pana la 50 kg. Nu se va admite insa expeditie de marfuri sub forma de colete de bagaj.

*

D. inspector C. Pretorian, fost atasat pe langa comisariatul din Basarabia, a fost delegat cu conducerea C.F. din Bucovina
"

"TRENURILE DIN MOLDOVA

De azi au inceput sa soseasca trenurile din Moldova, cari nu mai circulau de patru zile din cauza ruperei liniei la Munteni si Zorleni.
"

"Romanizarea garilor in Transilvania

Arad. - Ministrul de razboiu al Transilvaniei, d. I. Maniu, a dat o ordonanta prin care porunceste sa se schimbe numele tuturor garilor din stapanirea garzilor nationale - in romaneste.

Deasemenea toate garile sunt obligate sa arboreze tricolorul romanesc.
"

*Pretul ziarului la acea vreme: 20 bani.

Romanizarea garilor in Transilvania.JPG
Foto: Florin Ciubotaru


;)

Re: 'MEMORIA ZILEI" - Pagini de Istorie CFR

MesajScris: 25 Noi 2011, 20:14
de EA1clony106
interesant ... bun lucru daniel ,bafta in continuare .astept si alte file de istorie.

Re: 'MEMORIA ZILEI" - Pagini de Istorie CFR

MesajScris: 25 Noi 2011, 20:59
de Daniel
Multumesc! Va fi o munca de durata, insa, veti afla lucruri interesante! ;)

Re: 'MEMORIA ZILEI" - Pagini de Istorie CFR

MesajScris: 25 Noi 2011, 21:07
de COSTACHE MIHAIL
Felicitari pentru aceasta idee extraordinara!!

Re: 'MEMORIA ZILEI" - Pagini de Istorie CFR

MesajScris: 26 Noi 2011, 00:06
de Daniel
Multumesc Mihail. Sa speram ca ne vom reintalni in curand cu "Memoria zilei". ;)

Re: 'MEMORIA ZILEI" - Pagini de Istorie CFR

MesajScris: 05 Ian 2012, 00:59
de Daniel
5 Ianuarie 1875: se inaugureaza linia ferata Pitesti- Craiova-Varciorova, prima cale ferata din Oltenia! Tot la aceasta data intra si primul tren in Gara Craiova.

Linia 901 la iesirea din Gara Sabareni, Iulie 2010.jpg
Foto: Daniel


Trenul a realizat legatura Craiovei cu Bucurestiul, Moldova si Banatul. Astazi sectia respectiva este parte integranta a Liniei 901 Bucuresti - Pitesti - Craiova.

Re: 'MEMORIA ZILEI" - Pagini de Istorie CFR

MesajScris: 05 Ian 2012, 18:32
de Oana Valentina
Ador felul in care se scria la momentul respectiv...este invechit,dar si haios. :dance:

Re: 'MEMORIA ZILEI" - Pagini de Istorie CFR

MesajScris: 15 Feb 2019, 21:44
de Daniel
16 Februarie 1959 - 16 Februarie 2019! - STATIA BOD - 60 DE ANI DE LA PUNEREA IN FUNCTIUNE A PRIMEI INSTALATII C.E.D. DE PE REGIONALA BRASOV.

Statia Bod, Regionala CF Brasov.jpg
Statia Bod, Regionala CF Brasov.


In cadrul eforturilor administratiei CFR de modernizare, din deceniile de dupa ce de-al Doilea Razboi Mondial, instalatiile de comanda a circulatiei trenurilor, au ocupat un loc important. Romania era o tara cu o retea densa de cai ferate, care necesita o modernizare pe scara larga. In materie de instalatii de circulatie predominau centralizarile electromecanice, de tip SBW si autostop.

Aparat de manevra cu campuri electrice.jpg
Aparat de manevra cu campuri electrice inca in functiune. - Imagine cu titlu de ilustratie.
Pupitru de comanda instalatii CEM - instalatie de control electric al liniilor de garare si zonelor de macazuri tip CELS.jpg
Pupitru de comanda instalatii CEM - instalatie de control electric al liniilor de garare si zonelor de macazuri tip CELS inca functionala.
Busola de repetare a indicatiei semaforului de iesire.jpg
Busola de repetare a indicatiei semaforului de iesire. - Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.



Astfel, s-a ales instalatia de tip CED cu relee (Centralizare Electrodinamica), concept URSS, ce a fost modificat si adaptat conditiilor de exploatare CFR, diferite de cele ale Cailor ferate sovietice.

Concret, in anul 1956 s-a inceput asimilarea fabricatiei aparatajului sovietic, de catre industria romaneasca de profil si a proiectarii si montajului de catre CFR. In cadrul acestei asimilari s-a montat in fosta statie Herastrau o instalatie experimentala pusa in functie la 7 noiembrie 1957, in care s-a experimentat prima serie a aparatajului. La 16 februarie 1959 a fost data in functie prima instalatie fabricata in tara, intr- o statie cu 20 de macazuri (statia BOD). Lucrarile au continuat intr-un ritm intens astfel incat la sfarsitul anului 1970 numarul de macazuri centralizate electrodinamic s-a ridicat la circa 45 % din numarul macazurilor de pe retea.

In imaginile de mai jos, putem vedea unele din primele instalatii de acest gen folosite si in statia Bod:

Pupitru de comanda CED.jpg
Pupitru de comanda tip CED aflat ca exponata de muzeu in Bucuresti.
Relee tip vechi.jpg
Relee tip vechi aflate la Muzeul CFR din Bucuresti.


In perioada anilor 1980 s-a trecut la instalatii de tip CR3, versiune modernizata fata de cele initiale, ce se folosesc si astazi in aceasta statie, precum si in majoritatea statiilor de cale ferata centralizate electrodinamic.

Pupitru CR3.jpg
Pupitru de comanda CR3 folosit astazi in statia Bod. - Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.
Sala releelor.jpg
Sala releelor. Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.
Relee in rack-uri.jpg
Relee CED in statia Bod. - Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.


Recent, a avut loc ceremonia de amplasare a unei placute ce consemneaza acest moment istoric pentru calea ferata din Romania.

60 de ani de la darea in functiune a instalatiei CED.jpg
60 de ani de la darea in functiune a instalatiei CED in statia Bod.


Statia BOD, prima dotata oficial cu instalatii de tip CED.jpg
Statia BOD, prima dotata oficial cu instalatii de tip CED - Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.


Ne luam ramas bun de la aceasta gara ce inca mai ramane un reper in Istoria Feroviara romaneasca, si ne indreptam privirea spre viitor, ce apartine centralizarii electronice, concept implementat deja pe cateva sectii de circulatie, inclusiv in statia Bucuresti Nord.

Pupitru de comanda CE.jpg
Pupitru de comanda modern de tip CE folosit de catre operatorii de circulatie si IDM dispozitori. - Imagine de arhiva cu titlu de ilustratie.

Re: 'MEMORIA ZILEI" - Pagini de Istorie CFR

MesajScris: 16 Feb 2019, 17:07
de Kilo
Daniel scrie:Pupitru de comanda instalatii CEM - instalatie de control electric al liniilor de garare si zonelor de macazuri tip CELS


Wow. In poza este o instalatie CEM semicentralizata - o stiu doar din auzite. Majoritatea instalatiilor CEM n-au aceasta "luminoschema". N-am crezut niciodata ca a fost vreo gara nodernizata in acest mod. Foarte tare poza! :clap: