Caile ferate din Cadrilater

Caile ferate din Cadrilater

Mesajde ldh80 pe 16 Dec 2011, 23:08

In 1913, in urma pacii de la Bucuresti, care incheie al doilea razboi balcanic (1912-1913), Romania obtine cele doua judete din sudul Dobrogei- Durostor si Caliacra, cunoscute ulterior sub numele de "Cadrilater".
In 1915 este inaugurata calea ferata Medgidia- Negru Voda-Kardam- Bazarcic (acum Dobric), prima cale ferata din Cadrilater.
In 1919, in urma pacii de Neuly sur Seine, de la sfarsitul primului razboi mondial, Cadrilaterul ramane Romaniei.
In perioada interbelica, linia ferata este prelungita de la Bazarcic la Oboriste, pe atunci punct de frontiera cu Bulgaria.
Astfel, sub administratie romaneasca, in Cadrilater s-au construit 83 km cale ferata, intre Negru Voda si Oboriste.

La 7 septembrie 1940, in urma "acordului" de frontiera de la Craiova, Cadrilaterul este ocupat de Bulgaria. Situatia aceasta este confirmata si de tratatul de pace de la Paris, din februarie 1947.
Astfel, caile ferate din Cadrilater sunt incadrate in reteaua feroviara bulgara BDZ.
Dupa 1950, sub administratie bulgara, este construita linia ferata Silistra- Alfatar- Dulovo- Isperih- Durac- spre Samuil.
In 1989, pe linia ferata Medgidia- Negru Voda/Kardam- Dobrich- Oboriste- Devnia- Varna circulau si trei perechi de trenuri internationale sezoniere: „Tracia” (Varna- Berlin Lichtenberg) , „Varna” (Varna- Warszawa Wsch), si „Marea Neagra” (Varna- Moscova).
La aceastea se adaugau si doua perechi de trenuri zilnice, in trafic local de frontiera, intre Negru Voda si Kardam, deservite de materialul rulant al BDZ.

In 1988 sunt introduse troleibuze la Bazarcig (Dobric). In 2005 aici existau 8 rute, deservite de 55 troleibuze (45 de tipul „ZIU-9” si 10 de tipul „ZIU-10” articulate).
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Caile ferate din Cadrilater

Mesajde Daniel pe 22 Dec 2011, 03:31

M-am gandit sa completez si eu datele referitoare la constructia de cai ferate in "Cadrilater". Astfel, a existat un prim program de dezvoltare a retelei de cale ferata din Romania, in 1913 unde (Programul de la 1913), la liniile din categoria 3 (Linii strategice) apare mentionata linia Cobandin (Cobadin) - Dobrici (Dobrin) cu o lungime de 81 de km. Linia se afla in cosntructie intre anii 1913-1916, cand lucrarile au fost stopate din cauza intrarii Romaniei in Primul Razboi Mondial. Dupa Razboi, linia a fost terminata in anul 1934.

De asemenea, in Programul Vintila Bratianu din 1924, ea apare ca o componenta a Liniei de Rocada la Est a Romaniei, respectiv Bazargic - Medgidia - Tulcea - Izmail - Balti si mai departe catre nordul Moldovei. Sectia Tulcea - Bazargic a reprezentat Radiala Dobrogei.

O mentiune interesanta referitoare la liniile ce urmau a lega tara de "Cadrilater" apare in Programul Cottescu din 1927. Astfel in categoria liniilor din perioada a IV-a de executie a unor linii noi, pe pozitia 16 dintr-o lista de 24 de lucrari, apare si linia Oltenita - Turtucaia (Tutrakan) - Silistra - Arman (Kardam) - Balcic (Balchik). Proiectul insa dispare din urmatoarele programe de dezvoltare a retelei CFR.

Ceva mai tarziu, apare mentionata intr-un studiu privind reteaua CFR in categoria liniilor strategice de rocada la Sud ca parte componenta a Primei linii din aceasta categorie (Arman - Calarasi - Ciulnita - Bucuresti - Rosiori - Caracal - Craiova - Severin) si sectia Arman - Calarasi, cu pod peste Dunare, probabil la Ostrov.

Intre anii 1931 - 1934 se efectueaza un nou proiect pentru constructii de linii noi, aprobat in 1932 de catre Directia Generala CFR, cu avizarea Comitetului de Studii al chestiunilor de lucrari publice si de utilaj national de pe langa Societatea Natiunilor (actualul ONU) in anul 1933. Studiul este realizat de catre Inginerul M. Tudoran, si poarta denumirea de "Orientarea, Sistematizarea si Complectarea Retelei CFR", sursa acestor date prezentate voua. Astfel studiile lui Tudoran au dus la mai multe variante de schite, din care am sa extrag cateva.

In viziunea lui Tudoran viitoarea retea de linii din Cadrilater:

Diagrama complectarei retelei CFR 1934.jpg
Sursa: Colectia personala


O alta schema reprezinta primii pasi in sistematizarea si complectarea retelei:

Sistematizarea si complectarea retelei CFR 1934.jpg
Sursa: Colectia personala


In final, studiul se incheie pe aceasta zona, cu o diagrama a capacitatii retelei dupa executarea liniilor conform cu acest program. Se observa si o varianta propusa de la Carmen Sylva (Eforie Nord) catre Balcic via Mangalia, proiect ce nu a mai fost realizat vreodata :

Diagrama capacitatii retelei CFR dupa executarea liniilor din categ. I-V 1934.jpg
Sursa: Colectia personala


Este adevarat, ca dupa 1940, odata cu cedarea "Cadrilaterului" catre Bulgaria si preluarea sectiei Arman - Bazargic - Oboriste, aceasta sectie construita de CFR ramane din pacate si singura importanta din fostele teritorii romanesti. Sectia Silistra- Alfatar- Dulovo- Isperih- Durac realizata de catre BDZ in anul 1950 iese din fostul Cadrilater. Undeva intre Dulovo si Isperih se afla candva si granita romano - bulgara.

:whistle:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Caile ferate din Cadrilater

Mesajde ldh80 pe 22 Dec 2011, 15:23

Multumesc de precizari- de aceste proiecte de constructii de cai ferate in Cadrilater nu am stiut pana acum! Poate daca nu venea al doilea razboi mondial se realizau!
Cel mai dificil de realizat dintre proiectele amintite mi se pare linia Tulcea (Oras)- Ismail! Si in ziua de azi acest proiect ar fi bine de realizat, pentru o legatura feroviara mai buna intre Turcia-Grecia-Bulgaria-Ucraina-zona Caucazului, de-a lungul Marii Negre!
De asemenea, tot in zona Tulcea, mai exista prin anii 80' si proiectata linie ferata Braila- Tulcea Marfuri, cu un pod feroviar (sau mixt) peste Dunare la Braila! Pe wikimapia apar ceea ce par a fi ceva urme de tersament in zona Luncavita-Revarsarea! Linia ferata Braila-Tulcea ar fi scurtat cu peste 200 km distanta pe calea ferata intre zona Transilvaniei/Moldovei si Delta Dunarii!
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Caile ferate din Cadrilater

Mesajde Daniel pe 22 Dec 2011, 22:32

Referitor la o legatura intre Tulcea si Galati, in acelasi document, exista un paragraf in care este readus in atentie un proiect mai vechi de 1934. In acel paragraf, Tudoran afirma ca podul de la Cernavoda cu cale simpla nu va fi suficient pentru economia tarii in continua crestere (doar la acea vreme din pacate). Astfel, sustinea ideea dublarii acestei treceri peste Dunare cu o alta la Harsova, si mai tarziu cu cea de la Ostrov, in vederea ameliorarii legaturii dintre centrul tarii si Dobrogea. Ismail - Tulcea, conform aceluiasi autor, va fi necesara pentru legatura Basarabiei cu Dobrogea. Este posibil ca cineva sa fi citit acest studiu, precum si alte programe mai vechi, in urma carora sa fi "descoperit" la mai bine de 80 de ani, utilitatea unei legaturi feroviare intre Dobrogea si Moldova actuala. Dar sa ne intoarcem la Cadrilaterul nostru. ;)

Intr-un alt studiu din 1933, semnat de catre Teodor M. Atanasescu, la acea vreme Inginer, Inspector General, Director Central la CFR, la capitolul "LINII NOI FERATE CE VOR TREBUI CONSTRUITE SI CLASIFICAREA LOR" sustine construirea liniilor de interes general de la acea vreme, in contextul nevoii acute de completare si extindere a retelei CFR. In viziunea sa, aceasta varianta urma sa fie insotita si de imbunatatirea in anumite puncte a retelei existente, in special pe liniile de mare circulatie, spre Bucuresti sau catre centrele importante din tara.

Referitor la anumite linii secundare si de interes local sau administrative, dansul propunea abandonarea constructiei lor pe motiv ca "Este bine ca sa se lase soseaua sa ia traficul regiunilor pe aceste trasee". La vremea aceea, existau 4 capitale de judet fara legaturi feroviare: Hotin, Soroca, Cahul si Silistra. Astfel, putem spune ca in mod oficial, din planul propus de M. Tudoran in 1932, sectia Calarasi - Silistra - Dobrici iese din calcul definitiv. La fel si Carmen Sylva - Bazargic...

Ideea lui Atanasescu se baza pe un plan de organizare a unui sistem de transport combinat feroviar/rutier. Insa, in spatele acestei idei, in mod sigur s-a aflat si Marea Criza financiara din 1933 in care cazuse si Romania. In opinia mea, a fost doar o decizie strict financiara, nu neaparat una legata de evolutia transportului rutier, care avea sa mai astepte cateva decenii bune pentru a putea face fata cererii precum transportul feroviar.

In acelasi program al lui Atanasescu, se punea accentul pe legarea Dobrogei de Basarabia, fiind sustinuta construirea Rocadei de Est pe aliniamentul N-S (Balti-Orhei-Straseni-Bolgrad-Ismail-Tulcea-Babadag). Asadar Cadrilaterul ramane inafara ariei de interes a oficialilor CFR pentru todeauna...

Insa, am sa va provoc la rezolvarea unei posibile "enigme". Undeva in capatul nord-vestic al linilor actualei statii Kardam a BDZ, se afla un triunghi de intoarcere a locomotivelor. Dupa orientarea sa (N-V) pare a fi un martor a unei posibile incercari de construire a sectiei Arman - Silistra - Calarasi. Sau poate e un simplu triunghi de rebrusare a masinilor BDZ... Hai sa vedem imaginile de pe GoogleEarth si sa incercam sa dam o rezolvare acestei chestiuni:

Triunghi in statia Kardam a BDZ (fosta Arman CFR).JPG
Sursa: Google/Earth


:think:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Caile ferate din Cadrilater

Mesajde ldh80 pe 23 Dec 2011, 20:18

In privinta acelui "triunghi" dupa parerea mea (e posibil sa gresesc) era folosit numai pentru intoarcerea locomotivelor cu aburi! Nu am gasit nicaieri nici o informatie ca in timpul administratiei romanesti, in Cadrilater, s-ar fi inceput efectiv, pe teren, constructia altei cai ferate decat linia Negru Voda- Kardam-Bazarcig (Dobric)-Oboriste!
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi

Re: Caile ferate din Cadrilater

Mesajde Daniel pe 27 Dec 2011, 23:46

Am facut rost recent de lista cu cele noua gari ramase dincolo de actuala granita cu Bulgaria. Dupa o scurta observatie facuta pe GoogleEarth, se pare ca unele din ele au fost desfiintate. Nu e de mirare, din moment ce vecinii de la BDZ au probleme financiare grave, si probabil ca si pe la ei anumite statii s-au desfiintat din aceleasi motive ca si pe la noi.

Asadar, dupa ultima statie romaneasca Negru Voda, in 1940, infiintate odata cu darea in folosinta a liniei Medgidia - Dobrin la 2 Ianuarie 1915, urmau:

Arman (o perioada denumita si Armanu, Cardam, actualmente Kardam), infiintata la 02.01.1915, aflata la km 77+000.
Casim infiintata la 02.01.1915, situata la km 87+000.
Ceair infiintata la 02.01.1915, situata la km 95+000.
Ghelencic infiintata la 02.01.1915, situata la km 103+000.
Bazargic Nord infiintata la 02.01.1915, situata la km 108+000
Bazargic infiintata la 02.01.1915, situata la km 116+000.
Bogdan Voda (o perioada denumita si Botiva), infiintata la 02.01.1915, situata la km 123+000.
Boteni infiintata la 02.01.1915, situata la km 131+000.
Oboriste infiintata la 02.01.1915, fosta statie de frontiera Romano-Bulgara pana in anul 1940, situata la km 138+000.

Ultima statie a liniei la acea data era Varna (Bulgaria), fiind vorba de o linie internationala, statie aflata la km 208+000.

Pe sectia Medgidia - Dobrin - Oboriste, pana in anul 1938 (de cand am ultimele date) trenurile circulau astfel:

1915: 2 perechi de trenuri;
1928: 2 perechi de trenuri;
1938: 7 perechi de trenuri.

Promit ca voi mai reveni cu cateva date interesante legate de aceasta linie. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Caile ferate din Cadrilater

Mesajde Cornel Grigore pe 28 Dec 2011, 11:32

REFEROTOR LA LINIA MANGALIA-BALCIC : ACEASRA A EXISTAT DEOARECE PE O HARTA AREGATULUI DIN 1913 APARE CA DATA IN EXPLOATARE ACEASTA A FOST DESFACUTA IN ANII 40 DIN MOTIVE OARECUM NEELUCIDATE NICI PAMA ACUM .
IN PREZENT PE TERASAMENTUL LINIEI RAMAS DE LA DESFACER S-A CONSTRUIT O PARTE DIN E 85ADICA PARTEA DE LA PORTUL MANGALIA PANA LA BALCIC .
DE CE AM AJUNS LA ACEASTA CONCLUZIE : IN ZONA ACEEA E 85 ARE FORMA RECTILINIE PERFECTA SI PA ALOCURI CURBE FOARTE LINE SI LA O SUPRAPUDERE A CELOR DOUA HARTI AM AVUT UIMIREA SA VAD CA NU MA INSELASEM LINIA CHIAR ERA PE SUB STRADA. :P



:shhh:


:whistle:
Toate cele bune !
Cornel Grigore


Mesaje: 489
Membru din: 29 Iul 2010, 12:45
Localitate: Buftea-IF,
Avertismente: 1

Re: Caile ferate din Cadrilater

Mesajde Daniel pe 29 Dec 2011, 03:20

Imi vine greu a crede ceea ce afirmi tu Cornel. Am sa mai scotocesc prin documente si sa vad totusi daca versiunea ta se poate sustine. :think:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Caile ferate din Cadrilater

Mesajde Drakkar electric pe 04 Apr 2015, 16:10

Interesanta discutia. Poate scoateti si o carte ceva ca nu am gasit pe tot netul ceea ce scrie la voi pe sit. Astept sa continuati cu informatiile.
Avatar utilizator
Drakkar electric


Mesaje: 426
Membru din: 19 Feb 2014, 01:29
Localitate: Bucuresti

Re: Caile ferate din Cadrilater

Mesajde Daniel pe 04 Apr 2015, 20:42

Imi pare rau ca a trebuit sa abandonez discutia. Astfel de discutii pot avea despre majoritatea liniilor din Romania, insa, interesul majoritatii pasionatilor de trenuri fata de istoria feroviara nu se reduce decat la cateva paginute de Facebook pe care se ruleaza in bucla aceleasi poze de epoca cu mai stiu eu ce locomotive, furate de la unii la altii. Pentru informatiile destul de putine pe care le-am gasit eu si le-am urcat pe forum, am pierdut luni de zile studiind teancuri (la propriu) de documente vechi in care gaseai referiri scurte la ceea ce aveam eu nevoie. Deci o munca uriasa, care in final nu prea intereseaza pe nimeni. Probabil tot ciondanelile dintre cutarescu si pixulescu vor aduce trafic, nu lucrurile serioase.

Referitor la o carte, sincer, nu cred ca este si ca va fi vreodata un proiect viabil pentru ca mai nimeni nu mai citeste si nu mai da banii pe carti. Pentru tiparirea unei carti investesti sume uriase pe care nu ti le scoti daca vinzi 20-30 de exemplare (in cel mai bun caz). Nimeni, niciodata nu va reusi sa vanda macar 500 sau 600 de exemplare dintr-o carte cu tematica feroviara decat in muulti ani, si chiar si asa am oaresce dubii ca se va epuiza vreun tiraj. Raman pe forum, in functie de disponibilitatea mea de a mai alerga dupa potcoave de cai morti. :mrgreen:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


Înapoi la ISTORIE FEROVIARA / RAILWAY HISTORY

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki