Povestea acarului Păun
Anul acesta a fost plin de accidente feroviare. Am ajuns să urcăm cu teamă în vagoane, călătoria cu trenul, atît de plăcută şi sigură odinioară, este astăzi o aventură riscantă. De vină e nepăsarea din ultimii 20 de ani care a rablagit infrastructura căilor ferate române care abia îşi mai tîrîie roţile. Şi totuşi, cînd e căutat vinovatul, tot cel mai de jos angajat ispăşeşte pentru delăsarea întregului sistem. Tot amărîtul de acar Păun este ţapul ispăşitor, fiindcă toate nenorocirile au la origine „o eroare umană“. Cine a fost acest acar şi cum s-a ajuns ca numele lui să fie folosit atunci cînd ne referim la o persoană în spatele căreia se aruncă greşelile altora? Iată povestea acarului anonim devenit celebru în urma unei catastrofe feroviare.
„Groaznică ciocnire de trenuri“
Pe 4 iulie 1923, gara Vitileanca (azi, Săhăteni), din judeţul Buzău, era zguduită de un grav accident feroviar. Acceleratul 701, plecat din Bucureşti către Chişinău, s-a ciocnit cu un mărfar. Acceleratul nu avea programată nicio oprire prin halte, aşa că a intrat din plin în trenul staţionat pe linia 4. Locomotiva şi primul vagon s-au dat peste cap, următoarele trei au fost complet sfărîmate. Au murit în acea dimineaţă zeci de oameni. Vestea a ajuns cu repeziciune la toate ziarele din ţară care au scos ediţii speciale. „Două echipe de soldaţi au plecat cu trenuri speciale la locul catastrofei pentru a ajuta la ridicarea sfărîmăturilor şi scoaterea oamenilor dintre ruine, dintre care, numeroşi soldaţi şi oficeri. La orele 18,00, a plecat de la Vitileanca spre Bucureşti un tren special, ducînd 60 de răniţi. Au fost scoşi 78 de morţi şi peste 200 de răniţi. Majoritatea cadavrelor este oribil mutilată şi e imposibil să fie identificate masele de carne sîngerîndă“, scria în ediţia de seară, cotidianul „Patria“. Victimele au ajuns la spitalele din Ploieşti, Buzău şi Bucureşti. „La gară, s-au petrecut scene groaznice. Vaetele răniţilor şi strigătele de durele ale celor îndoliaţi umpleau văzduhul“.
Călătorii l-au alergat pe acar
Primele cercetări ale autorităţilor au stabilit, evident, vina personalului din staţia CFR Vitileanca. Şeful gării lipsea de la serviciu în momentul accidentului. Era pasager chiar în trenul accelerat şi, fiindcă a fost şi el grav rănit, i s-a trecut cu vederea vina. Aşa că nu mai rămînea decît un singur ţap ispăşitor, celălalt angajat, acarul Ion Păun, omul care schimba macazul şi care a dat intrare trenului pe linia ocupată. Cînd a văzut catastrofa, omul a rupt-o la fugă pe cîmp, „pentru a scăpa de furia călătorilor rămaşi care porniseră să linşeze pe vinovaţii inferiori“. Pînă la sosirea autorităţilor, „au fost furaţi bani, bagajele şi hîrtii de valoare de la răniţi şi morţi“. Primul sosit la faţa locului a fost generalul Văitoianu, ministrul internelor, care, întîmplător, trecea pe acolo, cu alt tren. „S-a oprit la Vitileanca şi a supravegheat personal operaţiile de salvare tardivă“. În Bucureşti, ministerele au început să se pună în mişcare. La Ambulanţa Clinică, unde soseau răniţi pe bandă rulantă, a venit din Sinaia şi prinţul Carol. „De asemenea, prim-ministrul a înştiinţat pe Suveranul despre cea mai mare nouă nenorocire a căilor ferate române“.
Vinovaţii caută vinovatul
„Ancheta a stabilit că numeroşi călători au murit fiindcă călătoreau pe acoperişuri, scări şi tampoane. Mechanicul Georgescu care conducea trenul morţii, a scăpat ca prin minune neatins.“ În zilele următoare, ziarele s-au mai domolit, anunţînd că numărul morţilor e de numai 66, iar al răniţilor, 105. Consiliul de Miniştri a stabilit ca Brătianu, Moşoiu şi Anghelescu să îşi mai spele din păcate, vizitînd răniţii din spitale. „Guvernul va acorda mici ajutoare familiilor lovite“, s-a mai decretat. „Acarul Ion Păun e încă nedescoperit. Vinovaţi mai mari nu sînt căutaţi“. Gazeta Transilvaniei din 11 iulie scria despre faptul că generalul Moşoiu, ministrul comunicaţiilor de atunci, a ţinut să asiste la înmormîntările victimelor de la Vitileanca. Au fost şi 25 de ceremonii într-o singură zi. Generalul, principalul acuzat al ziarelor, a rostit cuvinte „atingătoare“: „Vărs peste voi o lacrimă în numele guvernului“. Discursurile lui au fost comentate cu sarcasm. Acest ministru responsabil de transportul pe calea ferată a fost numit să se ocupe, tot el, şi de anchetă. „Imparţialitatea acestei anchete este de pe acum asigurată. Noi nu ştim ce va stabili dl. Moşoiu. Ştim însă, ceea ce nu va stabili: vinovăţia dumisale“, era batjocorit Moşoiu prin presă.
Acarul a schimbat macazul
Principala preocupare a ministrului era să găsească un ţap ispăşitor pe care să-l ofere zecilor de familii îndoliate. De ochii lumii, era căutat acarul Păun. Omul era acasă, în Mizil, dar, în realitate, nimeni nu i-a bătut la poartă. Ion Păun s-a predat singur inspecţiei de mişcare din gara locală. Pe 6 iulie, acarul a participat chiar şi la reconstituirea împrejurărilor în care s-a petrecut tragedia. „Faptul e foarte displăcut pentru dl. general Moşoiu care ar fi putut stabili mai comod vinovăţia acarului în absenţa lui. Totuşi, e bine că s-a găsit ţapul ispăşitor“, se scria prin ziarele vremii. Ministrul era subiectul caricaturilor şi pamfletelor. „N-am eu, dragă, nicio vină, Conştiinţa mi-e senină, Şi-mi mîngîi, discret, amarul. Anchetînd, am rezultatul Că acolo, vinovatul, E ori acul,
ori acarul“. Nici Tancred Constantinescu, directorul CFR, nu a scăpat de batjocura ziarelor. „Trăim sub regimul celei mai detestabile administraţiuni de cale ferată şi accidentele de tot felul se succed cu o uimitoare regularitate. Sînt vinovaţi care trebuie pedepsiţi pentru toate aceste culpabile asasinate. Averea statului este păgubită cu sume fabuloase şi nu se mai poate îngădui muşamalizarea atîtor nenorociri.“
A fost despăgubit după moarte
Dar ce s-a întîmplat pînă la urmă cu acarul Păun? Evident, a făcut puşcărie. Ar fi stat mult şi bine după gratii, dacă nu ar fi fost gura presei. Aşa că, a primit doar o lună de închisoare şi o amendă cît preţul unui bilet de tren. După ani buni, cînd i s-a făcut în sfîrşit dreptate, omul şi-a cerut şi salariile din urmă. Le-a primit nevasta lui, la o lună după ce a acarul de legendă a murit, prin anii ’60. În scurt timp, a murit şi ea. Consistenta moştenire a ajuns la cei patru băieţi ai lui Păun. Care s-au făcut şi ei tot ceferişti, în gara Mizil. Satul Vitileanca şi-a schimbat denumirea în Săhăteni, printr-o hotărîre a sfatului popular din regimul comunist. În locul de lîngă haltă unde fuseseră îngropaţi 20 de morţi găsiţi fără acte, tot prin ordin de partid, s-a plantat porumb. Aşa se încheie povestea unui biet acar găsit responsabil pentru ditamai dezastrul, într-o vreme cînd deraierile şi ciocnirile de trenuri erau frecvente, iar sistemul trebuia scuturat de la vîrf. Orice asemănare cu persoane şi întîmplări reale este pur întîmplătoare.