Vagoane din Istoria CFR

Vagoane din Istoria CFR

Mesajde Daniel pe 02 Apr 2012, 22:37

Vagoane istorice din patrimoniul CFR

I.L. Caragiale.JPG
Sursa: www.gazetaph.ro


Anul Caragiale si pasionatii feroviari!

Undeva la Paltinoasa, pe Linia 502...

Cele trei vagoane vechi ale CFR.JPG
Cele trei vagoane vechi ale CFR / Foto: Daniel


Am sa incep cu cele mai vechi vagoane de calatori existente in Romania, fotografiate de mine undeva prin tara. Pana acum nu am informatii despre existenta unora similare prin alte muzee din Romania, si daca exista, astept confirmarea acestui fapt. Am descoperit in urma cu aproape doi ani, un sir de trei vagoane ale CFR-ului, extrem de vechi. Acestea se pare ca in ultimii ani au format un tren de serviciu, si au fost probabil vagoane esalon ale unor trenuri de intretinere a liniilor.

Din ceea ce am vazut la fata locului, acestea sunt in mare parte similare cu cele cu care CFR-ul in anul 1889 a facut un salt urias in materie de confort si siguranta, cu ceva vreme inaintea altor administratii feroviare din Europa. Acestea au fost primele vagoane cu intercomunicatie si culoar lateral, de clasele Ia si a IIa. De asemenea au fost primele vagoane ce permiteau intercomunicatia in tot lungul trenului “fara a tulbura calatorii, cari sutn aparati in timpul iernii, de patrunderea imediata a aerului rece in compartimente ori de cate ori un calator se suie sau se scoboara din vagon” – Ing. Agripa Popescu, 1930.

Totodata acestea au fost si primele vagoane inzestrate cu closet, un progres insemnat la acea vreme fata de materialul rulant al unor tari cu mult mai dezvoltate decat Regatul Romaniei.

Astfel, in anul 1889 s-au construit un total de 50 de vagoane de clasa III-a cu intercomunicatie interioara si closete, un numar de 200 de bucati vagoane clasa a IV-a transformate ulterior in clasa a IIIa, cele din urma fiind proiectate in asa fel incat au permis transformarea in vagoane pentru transportul ranitilor pe timp de razboi.

Dupa anul 1893 in Italia se mai construiesc 50 de vagoane de clasa a I-a si 50 de clasa a II-a de acest tip. Este interesant ca toate aceste vagoane au fost inzestrate cu frana Westinghouse automatica si cu incalzire cu aburi de la locomotiva. Ca o paranteza, cele de dinainte de anii 1889-1890, se incalzeau cu sistemul “chaufrette” cu apa calda. Acest sistem consta intr-un rezervor cu apa calda metalic, ce se schimba cu unul proaspat incalzit la sosirea in fiecare statie, rezervor care se plasa undeva la picioarele calatorilor, sub banchete. Alte sisteme de incalzire erau bazate pe sobe cu aer cald, respectiv sistemul May-Pape, insa nici acestea nu dadeau randamentul dorit.

In privinta iluminarii, acesta era realizat prin intermediul lampilor cu ulei de rapita, mult mai bun decat sistemul Lafaurie et Potel, un sistem de lampi cu petrol cu rezultate slabe in exploatare, la care s-a si renuntat.

Vagon de calatori cl. I-II (AB) cu 2 osii construit in 1898.jpg
Vagon de calatori cl. I-II (AB) cu 2 osii construit in 1898 / Sursa: Buletinul Societatii Politehnice


Insa, in 1898 s-au mai construit inca 80 de vagoane clasa I(A), clasele I/II (AB), si 50 de vagoane clasa III-a (C), tot pe doua osii.

Planul vagonului de calatori cl. I - II (AB) construit la 1898.jpg
Planul vagonului de calatori cl. I - II (AB) construit la 1898 / Sursa: Buletinul Societatii Politehnice


Particularitatea acestor vagoane fata de seriile anterioare consta intr-un plafon inaltat la interior in scopul maririi cubului de aer. Si interioarele erau diferite, in sensul maririi distantei dintre canapele.

Vagon de calatori cl. III (C) cu doua osii construit in 1898.jpg
Vagon de calatori cl. III (C) cu doua osii construit in 1898 / Sursa: Buletinul Societatii Politehnice


O dotare cu adevarat revolutionara pentru CFR a fost introducerea in aceste vagoane, a iluminatului electric, prin becuri cu incandescenta alimentate de la un acumulator aflat sub vagon. Si acestea au fost dotate cu frana automatica Westinghouse.

Planul vagonului de calatori cl. III, construit in 1898.jpg
Planul vagonului de calatori cl. III, construit in 1898 / Sursa: Buletinul Societatii Politehnice


De asemenea, o caracteristica constructiva comuna tuturor acestor vagoane, a fost cutia metalica, destul de rar de intalnit la acea vreme cand majoritatea cutiilor vagoanelor (inclusiv cele pe patru osii) erau construite din lemn.

Primul vagon de clasa.JPG
Primul vagon de clasa / Foto: Daniel


Si acum sa revenim la vagoanele noastre, unde vom descoperi multe similitudini cu cele descrise mai sus. Aceasta mica garnitura este compusa din trei vagoane pe doua osii. Doua dintre ele au fost la origine vagoane de clasa, fabricate la Uzinele Ganz es Tarsa Vasutikocsi Gyar Budapesten la 1890. Asadar, vagoane de fabricatie maghiara.

Placuta originala a fabricantului vagonului de clasa.JPG
Placuta originala a fabricantului vagonului de clasa / Foto: Daniel


Este posibil ca acestea sa faca parte din primele modele de vagoane compartimentate dotate cu closet. La unul din cele doua vagoane se observa sub sasiu, o cutie pentru acumulatori, ceea ce poate fi o modernizare a acestora, dupa modelul celor fabricate in Italia la 1898.

Cutia pentru a acumulatori a unuia din vagoanele de clasa.JPG
Cutia pentru a acumulatori a unuia din vagoanele de clasa / Foto: Daniel


Dupa dispunerea ferestrelor se pare ca au fost acele vagoane salon de clasa IIIa. Posibil sa fi fost la origine si cele de clasa a IV-a transformate in timpul razboiului in vagoane pentru transportul ranitilor, insa aceasta ramane doar o ipoteza si o tema serioasa de cercetare.

Capatul unui vagon de calatori construit la 1890.JPG
Capatul unui vagon de calatori construit la 1890 / Foto: Daniel


Laterala a unui vagon de clasa.JPG
Laterala a unui vagon de clasa / Foto: Daniel


Vagonul detine un numar de cinci ferestre de-o parte si de alta a fiecarei laterale, din care unul mai ingust al closetului. In capete prezinta cate doua usi laterale de acces rabatabile, de-o parte si de alta a vagonului. Deasupra fiecarui geam se afla cate un orificiu de aerisire, posibil un sistem de ventilatie mai vechi.

Laterala a celuilalt vagon de clasa.JPG
Laterala a celuilalt vagon de clasa / Foto: Daniel


Cel de-al doilea vagon de clasa vazut dinspre linia curenta.JPG
Cel de-al doilea vagon de clasa vazut dinspre linia curenta / Foto: Daniel


Intercomunicarea se face prin intermediul cate unei usi rabatabile in fiecare capat al vagonului, mai apoi dotate in exterior cu podet de trecere si fante metalice rabatabile pentru protectia pasagerilor aflati in trecere intre vagoane. Acoperisul nu mai este in mod sigur cel original, fiind inlocuit probabil la ultima reconstructie din anii ’50, simplificat radical.

In capatul vagonului de clasa se observa sistemul de intecomunicare original.JPG
In capatul vagonului de clasa se observa sistemul de intecomunicare original / Foto: Daniel


Unul din vagoanele de clasa.JPG
Unul din vagoanele de clasa / Foto: Daniel


Pe sasiul unuia din ele am gasit inscriptia BMD81063, insa nu stiu daca acesta este tipul constructiv si numarul de parc originale ale vagonului. In niciun caz acestea nu pot fi vagoane tip BMD deoarece sunt cu mult mai scurte. Este posibil, ca dupa retragerea din circulatie de la CFR sa fi fost redenumite de catre cei de la Infrastructura. Oricum, acesta poate fi un indiciu ca in ultimii ani de functionare ca vagoane de calatori au fost vagoane de clasa a doua.

Inscriptie de pe longeronul unui vagon de calatori.JPG
Inscriptie de pe longeronul unui vagon de calatori / Foto: Daniel


Tampoanele se pare ca nu mai sunt cele originale de la 1890 si sunt unele ceva mai noi, adaugate prin perioada anilor 1950. Pe langa placutele originale ale fabricantului, se mai gasesc imediat sub acestea pe lonjeronul sasiului, placute cu anul recosntructiei la Atelierele Grivita Rosie, datate 1954. Asadar este posibl ca tampoanele si aparatele de legare sa fi fost schimbate in anul 1954.

Alta placuta Ganz (1890).JPG
Alta placuta Ganz (1890) / Foto: Daniel


Placuta cu reconstructia la Atelierele Grivita Rosie din anul 1954.JPG
Placuta cu reconstructia la Atelierele Grivita Rosie din anul 1954 / Foto: Daniel


Placuta cu revizia generala a vagonului imposibil de datat.JPG
Placuta cu revizia generala a vagonului imposibil de datat / Foto: Daniel


De asemenea este interesant de observat si podetul cu usile de intercomunicare din capatul unui astfel de vagon, cu doua fante laterale rabatabile, situate de-o parte si de alta a podetului pentru protectia calatorilor in timpul trecerii dintr-un vagon intr-altul. Usa de intercomunicare, tot rabatabila, este flancata de doua fereste laterale, ce ar fi putut fi folosite de catre insotitorul de vagon pentru supraveghere. Aceste vagoane nu au fost dotate niciodata cu burdufuri complete pentru protectia pasagerilor in caz de intemperii.

Unul din capetele celui de-al doilea vagon de clasa.JPG
Unul din capetele celui de-al doilea vagon de clasa / Foto: Daniel


Este interesant de observat intr-unul din capetele vagonului, sub aparatul de legare, pe langa furtunele de presiune, si doua conducte pentru incalzirea trenului cu abur de la locomotiva, tur/retur. Unul din ele inca mai este dotat cu un robinet.

Se observa fostele conducte de incalzire cu abur ale vagonului.JPG
Se observa fostele conducte de incalzire cu abur ale vagonului / Foto: Daniel


Din cate am observat, sistemul de incalzire adoptat de catre cei de la Infra este unul cu soba pe carbuni, avand in vedere cosul de evacuare situat pe acoperisul vagonului. Este clar, dupa cum veti observa si intr-o imagine de sub cutia unuia din vagoane, ca sistemul original a fost abandonat si chiar sectionat in anumite zone.

Primul vagon vazut dinspre linia curenta.JPG
Primul vagon vazut dinspre linia curenta / Foto: Daniel


Aparat de rulare, timonerie de frana, bare sasiu si alte sisteme ale habitaclului sub cutia unui vagon de calsa.JPG
Aparat de rulare, timonerie de frana, bare sasiu si alte sisteme ale habitaclului sub cutia unui vagon de clasa / Foto: Daniel


Cutiile de osie par a fi inlocuite cu unele fabricate la UDR, inscriptie ce se observa turnata pe capacele acestora. Este posibil ca si acestea sa fi fost inlocuite in anul 1954 la Grivita. Oricum dupa o comparatie cu furniturile originale, se pare ca sunt un model similar cu cel de la 1889.

Aparatul de rulaj, arcurile, sabotii de franare si cutia de osie ale unui astfel de vagon.JPG
Aparatul de rulaj, arcurile, sabotii de franare si cutia de osie ale unui astfel de vagon / Foto: Daniel


Capacul unei cutii de osie fabricata la Resita.JPG
Capacul unei cutii de osie fabricata la Resita / Foto: Daniel


Vagon de clasa (1890) alaturi de cel de bagaje (1906).JPG
Vagon de clasa (1890) alaturi de cel de bagaje (1906) / Foto: Daniel


De la vagoanele de clasa Ganz din 1890, sa trecem la unul dintre primele vagoane fabricate la Astra Arad, la 1906, un vagon de bagaje (D), pe vremea cand uzina se numea Weitzer János Gép,- Waggongyár és Vasöntöde Rt.

Vagonul de bagaje vazut dinspre linia curenta.JPG
Vagonul de bagaje vazut dinspre linia curenta / Foto: Daniel


Placuta fabricant Arad 1906.JPG
Placuta fabricant Arad 1906 / Foto: Daniel


Acesta este un vagon de bagaje, insa nu stiu daca a fost fabricat pentru CFR sau este vreun vagon provenit de la fosta companie AcsEV (mai apoi luate de MAV si ajunse dupa Primul Razboi Mondial la CFR), clientul care la 1906 achizitiona circa 50% din productia de vagoane a celor de la Arad.

Vagonul de bagaje (D).JPG
Vagonul de bagaje (D) / Foto: Daniel


Cutia acestui vagon este una ceva mai interesanta. Pe una din laterale prezinta o fereastra ingusta in capatul vagonului si doua usi rabatabile duble plasate catre mijlocul vagonului.

Vedere generala a vagonului de bagaje.JPG
Vedere generala a vagonului de bagaje / Foto: Daniel


Pe cealalta parte mai apare o fereastra in plus, langa una din usi. Ambele capete se termina cu un perete fara posibilitati de intercomunicare, configuratie ce pare a fi cea originala a vagonului.

Configuratia uneia din lateralele vagonului de bagaje.JPG
Configuratia uneia din lateralele vagonului de bagaje / Foto: Daniel


In capatul opus se observa o platforma interioara acoperita, fara posibilitati de intercomunicare, destinata franarului, fapt atestat prin prezenta unui surub de franare[/b] similar cu cel al vagoanelor de marfa.*Nota: termenul corect este cel de dispozitiv de actionare a franei de mana, frana ce prin strangerea sabotilor pe bandaje asigura mentinerea pe loc a vagonului cand nu era legat la frana automata a trenului. Multumim domnului Teodorof Radu pentru precizare. Si acest vagon a fost reconstruit in anul 1953 insa, prilej cu care a suferit cam aceleasi modificari ca si celelate doua.

Capatul cu post de franar al vagonului de bagaje.JPG
Capatul cu post de franar al vagonului de bagaje / Foto: Daniel


Surub de franare.JPG
Surub de franare / Foto: Daniel


Placuta reconstructie Grivita 1953 a vagonului de bagaje.JPG
Placuta reconstructie Grivita 1953 a vagonului de bagaje / Foto: Daniel


Este interesant de observat ca acest vagon si-a pastrat ca prin minune tampoanele originale care au scapat de schimbarile din 1953 cand a fost reconstruit la Grivita acest vagon… Singura inscriptie aplicata cu vopsea pe sasiul acestui vagon, este X – 6423. In spatele ei se pare ca a mai existat o inscriptionare de genul BMD.

In stanga se observa tamponul original al vagonului de bagaje.JPG
In stanga se observa tamponul original al vagonului de bagaje / Foto: Daniel


Inscriptie longeron vagon de posta (D).JPG
Inscriptie longeron vagon de posta (D) / Foto: Daniel


Placuta originala a fabricantului de la Arad (1906).JPG
Placuta originala a fabricantului de la Arad (1906) / Foto: Daniel


O alta caractersitica ce este comuna tuturor acestor vagoane suprinse de mine, este platforma vagonului, realizata in intregime din dulapi de lemn, fapt ce se observa la o simpla privire pe sub vagon. De asemenea, scarile vagoanelor sunt din lemn. Cutia este prinsa de sasiu, la baza acestuia, cu ajutorul unor nituri.

Dulapi de lemn ai platformei vagonului de bagaje.JPG
Dulapi de lemn ai platformei vagonului de bagaje / Foto: Daniel


Detaliu de roata, saboti franare, cuite de osie si corpul cutiei la vagonul de bagaje.JPG
Detaliu de roata, saboti franare, cuite de osie si corpul cutiei la vagonul de bagaje / Foto: Daniel


Cam aceasta este in mare, descrierea celor mai vechi vagoane ale CFR intalnite vreodata de mine. Sper sa mai gasesc pe viitor date mai precise legate de ele, si astept comentariile si observatiile voastre. Este posibil ca eu sa fi trecut cu vederea anumite detalii pe care voi sa le observati si sa veniti cu completari ulterioare.

Surse date istorice: Buletinul Societatii Politehnice din Romania (1909-1938), Wikipedia, altele.
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9769
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoane din Istoria CFR

Mesajde Daniel pe 09 Apr 2012, 11:29

Din pacate interesul pentru astfel de subiecte vad ca este foarte scazut, si de aceea voi lua hotararea de a muta tot ceea ce tine de Istorie feroviara intr-un forum privat care sa fie accesat exlcusiv de catre cei cu un nivel de educatie mai mare, strict pe baza unui cont pe Railnet.ro. O zi faina tuturor! ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9769
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoane din Istoria CFR

Mesajde zimbrulcarpatin pe 09 Apr 2012, 13:43

Scuze de intarzierea cu care raspund, dar timpul si munca batele-ar vina...
Fabulos materialul postat de tine Dane. Chiar nu ma asteptam ca astfel de bijuterii sa mai existe in amarata asta de tara. Felicitarile sunt de prisos, asa ca spun doar un singur lucru: prin munca pe care o faci ai ridicat stacheta in randurile pasionatilor feroviari. Nu intram in detalii, dar este pacat ca un asemenea subiect nu a starnit interesul. Se pare ca pentru pustanii din ziua de azi, CFR se rezuma doar la delfine, Trans Montana si alte vehicule de acest gen. Pacat. Totodata salut initiva de a crea un club select care sa aiba acces la acest "tezaur".
Avatar utilizator
zimbrulcarpatin


Mesaje: 233
Membru din: 25 Dec 2009, 20:14
Localitate: Bucuresti

Re: Vagoane din Istoria CFR

Mesajde Daniel pe 09 Apr 2012, 15:39

Multumesc pentru aprecieri, si ma gandeam ca toata sectiunea de Istorie Feroviara sa devina vizibila exclusiv utilizatorilor inregistrati. Nu stiu in ce masura este o initiativa 100% buna, insa, dupa cum ai afirmat si tu, in Romania inca nu avem un public interesat cu adevarat de trenuri. Sunt mai degraba niste gasti de "pasionati" mai precis suporteri ai unor locomotive sau depouri, care se tot freaca intre ele si nu sunt interesate de nimic valoros si cu adevarat interesant. Inafara de cei cativa zeci de omanei pe care-i stiu (chiar daca nu personal) si de pe alte forumuri, interesati in Istorie feroviara, aceeasi care activau pe decedatul Railwayfan in urma cu zece ani, nu am mai identificat alte persoane cu adevarat pasionate de cale ferata. Asta este, e o constatare cat se poate de urata, dar asta este rezultatul manelizarii fortate din ultimii 20 de ani a societatii romanesti... :mrgreen:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9769
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoane din Istoria CFR

Mesajde Daniel pe 15 Mai 2012, 03:18

Vagon ce a apartinut societăţii 'Steaua Română'.jpg
Vagon ce a apartinut societăţii 'Steaua Română' / Foto: Zofei - © Muzeul National al Petrolului


Vom face o mica paranteza, referitoare la vagoanele vechi de marfa. In acest caz, va voi oferi cateva imagini de epoca cu ceva care in mod sigur nu mai este de gasit in ziua de astazi: un vagon cisterna pentru transportul titeiului, de la sfarsitul secolului XIX, o ciudatentie as putea spune, prin faptul ca recipientul era construit din beton armat!

Vagon cisterna din beton armat.jpg
Vagon cisterna din beton armat / Foto: Zofei - © Muzeul National al Petrolului


Vagonul nu a apartinut CFR-ului ci fostei Societati "Steaua Română" din Ploiesti, ce avea ca obiect de activitate extragerea petrolului. Posibil sa fi fost un vagon tip Zs insa nu am informatii precise in acest sens.

In final va ofer o imagine rar de vazut cu o rampa de incarcare a Rafinariei Campinita de pe la inceputul secolului XX in care apar mai multe vagoane cisterna ceva mai mari decat primul, insa cu mult mai apropiate fata de cele actuale.

Rampa de incarcare si depozitul de produse petroliere Cîmpiniţa.jpg
Rampa de incarcare si depozitul de produse petroliere Cîmpiniţa / Foto: Zofei - © Muzeul National al Petrolului


In viitorul apropiat va voi oferi si un scurt istoric al primelor vagoane de marfa ale Romaniei. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9769
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoane din Istoria CFR

Mesajde Daniel pe 10 Ian 2014, 18:39

Ei bine, pana cand voi mai veni cu ceva date despre alte vagoane din Istoria CFR-ului, tin sa va recomand un profl de Facebook extrem de interesant! Vagoane Istorice CFR! Sper sa va bucurati de ele si sa va simtiti din ce in ce mai atrasi de acestea! Felicitari creatorului acestui profil! :clap: :clap: :clap:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9769
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoane din Istoria CFR

Mesajde Timishan pe 15 Ian 2014, 07:07

Nu-i corect asa !,... :naughty: Personal apreciez initiativa si buna intentie a acesteia de-a ne arata si nou, ignorantilor, o mica parte din istoria CFR, prin prezentarea unor fotografii document.
Ma pasioneaza si pe mine trenurile (in deosebi cele din perioada trecuta; locomotive cu aburi si vagoane clasice), insa din pacate nu-mi pot dedica foarte mult timp acestui subiect; trenurile.
Am copilarit in Timisoara langa depoul CFR (cartier Blascovici).Drept urmare, stiam depoul ca-n palma, ce si cum.Jucam prinsa si v-ati ascunselea peste si prin locomotive cu aburi pensionate si obosite.La momentul respectiv nu realizam ca trecerea anilor ni le va scoate din peisaj,...acum mi-e dor de ele. :roll:
Nu vreau sa fie o dojana Daniel, insa nu putem pretinde multora sa le placa ce ne place noua fiecaruia in parte.Imi plac trenurile cum spuneam, dar mi-ar fi foarte greu sa invat despre multe si multe lucruri care compun in totalitatea lor istoria feroviata.Fiecare om are pasiunea lui (mai mult sau mai putin de inteles), iar eu apreciez sincer pe cei care "stiu multe" iar eu sunt "temelie". :D Ca sa aduci cat mai multi oameni in zona ta de interes trebuie sa fii foarte abil, sa stii sa le povestesti in anumite contexte despre trenuri,...Trebuie sa-i starnesti, sa-i faci sa redevina copii, ca sa ajunga sa iubeasca trecutul frumos.
Cred ca am apucat odata sau de doua ori sa merg in copilarie cu garnitura trasa de locomotiva cu abur, si probabil de aici le ador.Nu sunt insa un impatimit.Dar, cine stie ?!.Oricum, sunt interesat de trenuri, nu intamplator mi-am facut cont pe aici.Voi avea nevoie de cunostintele celor "vechi" in domeniu.
Va doresc mult succes in tot ceea ce faceti si un an cat mai reusit tuturor !. :dance:
Avatar utilizator
Timishan


Mesaje: 8
Membru din: 11 Ian 2014, 23:15
Localitate: Ciorogirla, Ilfov, Romania

Re: Vagoane din Istoria CFR

Mesajde Daniel pe 15 Ian 2014, 12:47

Este destul de greu sa atragi noile generatii de pasionati de trenuri si catre materalul rulant de epoca, insa nu imposibil. In opinia mea, un pasionat adevarat ar trebui sa stie cate putin din fiecare. Adica ar trebui sa cunoasca generalitati si despre trenurile moderne, si despre vagoane, trenuri de epoca, gari, infrastructura, etc. Nu trebuie sa devii "doctor" intr-o zona sau alta. Putina "cultura generala" nu ar strica. E deja alta treaba daca unii se canalizeaza exlcusiv pe una sau pe alta. Insa, majoritatea ar trebui sa nu neglijeze si celelate "componente" ale pasiunii pentru trenuri.

Cred ca pagina respectiva poate deveni alaturi de lucrurile scrise si de mine si de altii pe internet, un punct de pornire in descoperirea Istoriei feroviare a Romaniei de catre generatiile mai tinere care sunt "orbite" de Phoenix, TransMontana si mai nou Hyperion. E loc acolo si pentru material rulant de epoca. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9769
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


Înapoi la ISTORIE FEROVIARA / RAILWAY HISTORY

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki