Ei bine, pentru ca la aceasta ora evenimentul isi inchide portile, am sa fac si eu o scurta trecere in revista a unora din exponatele prezente aici, urmand ca si alti membri ai forumului care au fost la aceasta expozitie sa vina cu completarile de rigoare.
Surpriza evenimentului a fost celebra
locomotiva cu aburi Calugareni tip
1B - n2, construita in anul 1869 la uzinele
Canada Works, Birkenhead (Can.) din Marea Britanie. Ea este singura supravietuitoare inca functionala, dintr-o serie de cinci bucati livrate in acelasi an catre administratia CFR ce au purtat numere de la 40 la 44, Calugareni purtand si acum numarul
43. Masina a efectuat serviciu pe linia Bucuresti - Giurgiu inaugurata la 31 octombrie 1869. Insa, fiind atat de batrana ghinionul nu a ocolit-o zilele acestea, defectandu-se in repetate randuri. In consecinta a fost inlocuita de catre un LDH din Clasa 80.
- Batrana Calugareni intr-una din putinele sale plecari de la linia 13 Bucuresti Nord. Captura video: Daniel
Asadar, organizatorii au pus la punct o garnitura speciala formata din trei vagoane replica a celor originale, construite prin anul 1968 sau 1969 daca nu ma insel, cu prilejul aniversarii centenarului liniei, dupa schitele vremii.
- Garnitura speciala din trei vagoane replica a celor originale ce au circulat la inceputuri pe Bucuresti - Giurgiu. / Foto: Daniel
- Exterior vagon replica de Clasa Ia al celor ce au circulat pe linia Bucuresti - Giurgiu / Foto: Daniel
- Cupeu de clasa I a unui vagon de epoca reconstruit. / Foto: Daniel
In vremea aceea banchetele comode ale vagoanelor de clasa I erau acoperite cu plus verde. Cupeul de clasa I indica faptul ca pasagerii ocupau un loc privilegiat nu numai in tren, dar si in societate. Cei mai putin avuti circulau la clasa a treia...
- Banchetele de plus verde indicau odinioara un statut social aparte. / Foto: Daniel
Ei bine, cu toate acestea, batrana Calugareni a cedat intr-o buna zi si a lasat acest tren cu un LDH care a dus pasagerii in ultimele zile pe ruta Bucuresti Nord - Gara Regala Baneasa si retur:
- Trenul ce trebuia tractat de celebra "Calugareni" a fost tras de un LDH in ultimele zile. / Foto: Daniel
Bineinteles ca expozitia a fost asaltata de copii cu varste din ce in ce mai fragede, uimiti de batranele masinarii cu abur, unele din ele pufaind din greu dupa ani si ani de serviciu, facand deliciul micilor pasageri ai Trenului Calugareni, dar si al celorlalti vizitatori. Multi au confundat acest tren cu "mocanita" care-i astepta dincolo de zidurile garii de Nord. Cei mici insa, au avut o problema la auzirea vestii ca nu mai sunt bilete la "mocanita mare" de la linia 13...
- Nu mai sunt bilete la trenul Calugareni, spre disperarea micilor calatori... / Foto: Daniel
Dar consolarea celor mici a avut inca doua variante, daca putem spune asa. Prima a fost vizitarea celebrului tren turistic "Moldovita" al SFT, cu vagoane de pe la anii 1855 reconditionate cochet, in care puteau sa-i caute pe
domnul Goe, pe
Bubico si
Mamitica:
- Trenul turistic "Moldovita" al SFT la linia 13. / Foto: Daniel
Ei bine, daca asta nu i-a multumit pe cei mici si parintii lor, iata ca Georg Hocevar de la
CFI cunoscut publicului larg si ca "salvatorul mocanitelor" i-a salvat si pe cei mici cu "Mocanita Bucurestilor" adusa pe trailer cu vagonasele ei, tocmai de departe din inima Apusenilor, special pentru cei mici si nu numai. Trenul a efectuat curse gratuite din ora in ora paralel cu linia 14 a Garii de Nord timp de o saptamana prin celebra parcare a Muzeului CFR (cam pana la noul pod Basarab):
- Mocanita Bucurestiului adusa tocmai de la Brad isi plimba dincolo de gard pasagerii curiosi. / Foto: Daniel
Trenuletul de cale ingusta zis si "mocanita" sau "tug" in limbaj popular, pe ecartament de 760mm latime, a fost purtat prin Bucuresti de batrana si harnica locomotiva cu abur germana construita in anul 1917 la Uzinele Krauss. Ea s-a descurcat admirabil, ducand fiecare tren fara probleme pana la urmatoarea "statie" si retur:
- Batrana locomotiva pe cale ingusta construita in anul 1917 la uzinele Krauss, Munchen. / Foto: Daniel
- Marchiza incinsa asteapta mecanicul. / Foto: Daniel
- Abur si presiune in mijlocul orasului. / Foto: Daniel
- Mocanita se pregateste de plecare. / Foto: Daniel
Ei bine, o echipa de mecanici de locomotiva si feroviari inimosi au stat la dispozitia vizitatorilor si mai ales a celor mici, cu explicatii despre cum se conduc aceste locomotive de epoca, precum si trenurile moderne. Aceste prezentari au fost destinate si publicului matur, atat parintilor celor mici, cat si pasionatilor de trenuri de toate varstele.
- O parte dintre ghizii vizitatorilor prin seretele masinilor cu abur... / Foto: Daniel
- Copiii asculta cu atentie explicatiile mecanicului, pe care ueori il mai si trag de cravata. / Foto: Daniel
- Un alt mecanic ofera explicatii vizitatorilor curiosi. / Foto: Daniel
Mai departe, cei interesati au putut continua aventura prin vremurile de poveste ale CFR-ului in zona liniei 13 unde un sir de batrane locomotive cu aburi puteau fi studiate si vizitate. Printre ele, celebra
50.065 alintata "Negruta" venita tocmai de la Oravita, si o mica locomotiva de manevra de tip LDM a Depoului Pitesti construita la uzinele Malaxa pe la finele anilor '30 dar si un automotor contemporan cu aceasta:
- Masina 230.516 a remizei Mogosoaia (SFT) / Foto: Daniel
- Celebra 50.065 zisa si "Negruta" a Remizei Oravita. / Foto: Daniel
- Masina 150.025 a remizei Mogosoaia la linia 13. / Foto: Daniel
- Masina 142.044 adusa de la Oradea. / Foto: Daniel
- Un LDM al Depoului Pitesti (Clasa 95) construit in anii '30 la fostele uzine Malaxa. / Foto: Daniel
- Automotorul 77-0900-9 al depoului Pitesti. / Foto: Daniel
La linia 12 aventura prin Istoria CFR-ului continua cu cateva automotoare Malaxa construite intre anii 1937 si 1951, celebra locomotiva DA 001 sosita tocmai de la Depoul Dej, construita in anul 1959 de catre Brown Boweri diin Elvetia, prima de acest fel ajunsa la CFR. De asemenea au fost prezentate multe alte exponate de valoare, insa din pacate nu am avut suficient ragaz pentru a le include pe toate. Cele omise au fost fie vor fi prezentate de catre alti pasionati de pe acest forum.
Printre exponatele suprinse de mine, automotorul 77-0900-9 al depoului Pitesti, o locomotiva speciala de manevra in subteran a Metrorex-ului tip LDH MM 45 construita in anul 1989, o rama de metrou tip IVA construita la Arad in anul 1986, o locomotiva de tip LDH 1250 modernizata a GFR-ului apartinand clasei 85 precum si o locomotiva speciala a DB-ului, Clasa 92 construita pe la inceputul anilor '90 de catre Asea Brown Boveri si Brush Traction special pentru tunelul de sub Canalul Manecii, inmatriculata in Romania in zona clasei 47.
- Automotor Malaxa al CFR SA fabricat in anul 1937 la fostele Uzine Malaxa (78-0751-1). / Foto: Daniel
- Automotor Malaxa din Clasa 78 fabricat in anul 1951 la deja "Uzinele 23 August" / Foto: Daniel
- Celebrul automotor "ministerial" 78-0773-8 fabricat in anul 1954. / Foto: Daniel
- Celebra 060 DA 001 a Depoului Dej. / Foto: Daniel
- Un LDH MM 45 al Metrorex fabricata in anul 1989 la uzinele "Faur". / Foto: Daniel
- Rama electrica de metrou nr. 115 construita la Arad in anul 1986. / Foto: Daniel
- Un fost LDH 45 modernizat de catre Grampet si atribuit clasei 85. Masina originala a fost contruita la uzinele "23 august" in anul 1975 / Foto: Daniel
- Celebra clasa 92 fabricata special pentru Canalul Manecii ajunsa Clasa 47 la DB in Romania. / Foto: Daniel
Nu am sa va mai tin multa vreme "ocupati" cu pozele mele, insa pot spune inca de pe acum ca daca trag o linie, evenimentul a fost unul de exceptie, a fost o realizare la care nu ma asteptam in Romania ultimilor ani. Pentru succesul acestei manifestari tin sa le multumesc tuturor celor implicati cu sufletul in aceasta actiune, printre care cativa oameni de valoare pe care am avut ocazia sa-i cunosc personal. Felicitari tuturor!
P.S. Nu ar fi o idee rea reluarea fostelor "ceferiade". Cine stie, poate intr-o zi vom avea si
Ceferiada si
Zilele Feroviare...