Personal si organizatii sindicale

Personal si organizatii sindicale

Mesajde ldh80 pe 29 Dec 2016, 10:37

In acest topic, voi prezenta evolutia istorica a personalului feroviar din Romania.


1. Perioada 1854/1869- 1879

La inceput, acesta era de multe ori de nationalitatea straina, si apartinea diversilor concesionari, care au construit primele cai ferate, de pe teritoriul Romaniei.
In acei primi ani, nu existau scoli de pregatire si calificare a personalului feroviar in Romania.


2. Perioada 1880- 1917

In aceasta perioada, concomitent cu dezvoltarea retelei feroviare, creste si numarul personalului CFR, care, in 1918, numara 75.000 de ceferisti, in Vechiul Regat.

Conditiile de lucru a ceferistilor, in aceea perioada, erau destul de grele (precaritatea locuintelor de serviciu, a dormitoarelor, lipsa echipamentelor de protectia muncii,etc).

In privinta personalului de conducere si administrativ, desi si atunci politicul isi facea simtita prezenta (majoritatea directorilor si membrilor consiliului de administratie a CFR erau membri ai partidelor politice de la aceea vreme-in primul rand PNL), totusi cei numiti in functii de conducere si de decizie erau, in general, oameni competenti. Sa amintim de directorii generali ai CFR- Gheorghe Duca, Alexandru Cottescu, etc.

Si inginerii angajati la CFR erau, in general, persoane competente, cum ar fi: Mihail M.Ramniceanu, Nicolae Malaxa (care a lucrat, in anii 1917-1918, la statia Iasi- atelierele Ciurea, Cetatuia si triajul Socola), multi dintre acestia facandu-si studiile la renumitele scoli politehnice germane.

In aceasta perioada, multi ceferisti participa la viata culturala o oraselor (sa amintim, in acest sens, pe M. Strainu, seful statiei Husi, care, in 1906, participa la infiintarea unui cerc cultural, in localitate), seful garii, alaturi de invatator, judecator, jandarm si preot fiind unul dintre persoanele de vaza din localitate.

Si personalul operativ participa la viata sociala a Romaniei antebelice. In 1907 unii ceferisti s-au solidarizat cu taranii rasculati; Gheorghe Giosanu(1871-1917), mecanic de locomotiva, pe linia Dolhasca-Falticeni, a organizat deschiderea vagoanelor, in care se aflau inchisi taranii rasculati, facilitand fuga acestora.Este mutat disciplinar, pe linia ingusta Crasna-Husi, si organizeaza primul cerc socialist, la Husi.

In Transilvania, si personalul cailor ferate, de nationalitate romana, este supus persecutiilor autoritatilor austro-ungare, o parte din acesta participand activ la miscarea de emancipare nationala, a romanilor.



Dupa aparitia „Legii pentru exploatarea cailor ferate ale statului”