Asta e, nu am ce face, o pun de-un dublu post. Despre "
Societatea Cailor Ferate ale Sarii din Maramures" in sine nu am gasit mare lucru, insa referitor la reteaua de linii inguste denumita si "Calea ferata forestiera SIGHETU MARMATIEI" construita de aceasta societate am descoperit urmatoarele: reteaua cu o lungime (la desfiintare) de 86 de km si un ecartament de 760mm, a fost construita intre anii 1881 - 1883 (primii 36 km) pentru transportul sarii de la Ocnele Costiui si Sugatag. Reteaua era alcatuita initial din doua linii, astfel:
- Linia Sighet - Ocna Sugatag (20,4 km) inaugurata la 1 septembrie 1883;
- Linia Sighet Obor - Costiui (15,6 km) inaugurata la 1 ianuarie 1883.
De asemenea, aceeasi societate a mai construit pentru transportul bustenilor din Valea Mara la Fabricile de Cherestea de la Sighetul Marmatiei, o cale ferata forestiera intre anii 1908 - 1910: Linia Giulesti - Valea Mara (32,6 km) inaugurata in anul 1910.
Toate aceste linii inguste au transporttat calatori, sare si lemn (trenuri mixte) pana la 1 mai 1926 cand au fost rascumparate in totalitate de catre CFR de la aceasta societate (fapt atestat prin Ordinul Directiei Generale CFR Nr. 88201 publicat in Foaia Oficiala CFR nr. 72/1926). Liniile au trecut atunci in proprietatea statului roman si in exploatarea Directiei Generale CFR, cu exceptia caii ferate forestiere Giulesti - Valea Mara care a trecut in exploatarea C.A.P.S. pana in anul 1948 cand a trecut in administrarea I.F.E.T. Sighetul Marmatiei.
La 16 martie 1956 toate liniile au fost transferate in exploatarea Ministerului Silviculturii care le-a transformat in cai ferate forestiere pentru transportul bustenilor.
Intre anii 1956 - 1960 I.F.E.T. Sighet a extins aceasta retea cu inca trei linii:
- Calea Ferata Forestiera Valea Sugau (10 km);
- C.F.F. Valea Brazilor (6 km);
- C.F.F. Valea Desesti (1.4 km).
Intreaga retea a cailor ferate inguste de la Sighetul Marmatiei in lungime totala de 86 de km a fost desfiintata progresiv intre anii 1975 - 1981, odata cu introducerea masiva a tractiunii auto in exploatarea forestiera.
Ca fapt divers, o lista cu locomotivele cu abur utilizate (liniile nu au mai apucat sa beneficieze de tractiune Diesel):
764.355 - fabricata la Budapesta;
764.371 - fabricata la Resita;
764.410 - Resita;
764.453 - Resita;
764.454 - Resita.
Sursa informatiilor:
"Istoria ilustrata a cailor ferate forestiere din Romania" - Editura
Pro Corona (Brasov), 2007, autor: Bellu, Radu.
- Coperta lucrarii - Fotocopie: Daniel
Eu doar am citat niste informatii din lucrarea respectiva si nu garantez pentru acuratetea lor. Cat despre "Societatea Cailor Ferate ale Sarii din Maramures" ca istorie a acesteia, actionariat, anul infiintarii, etc, nu am gasit mai nimic. Poti apela din punctul meu de vederea la bibliotecile nationale, si in special la Biblioteca Academiei Romane unde sigur poti gasi ceva informatii despre ea.
Numai bine!