Pagina 1 din 1

Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 21 Aug 2010, 01:28
de EA033
Salutari dragi prieteni,

Din pacate nu este un prilej foarte bun cu care sa incep subiectul, insa dat fiind ca in sufletul oricarui pasionat nu poate trece neobservata prima locomotiva electrica din seria atat de indragita de toata lumea, va trebui sa insir cateva randuri in amintirea a ceea ce a fost 060-EA-001 .

060-EA-001.jpg
© ASEA


In urma probelor de parcurs de pe nou electrificata sectie Brasov-Predeal, a locomotivelor SJ Rb 1001 si RB 1002, fabricate de ASEA in 1962 si aduse in Romania in 1963, CFR ia decizia unei colaborari cu aceasi companie suedeza, in vederea achizitionarii noii generatii de locomotive electrice. Dat fiind ca investitia era enorma dar si faptul ca necesarul de tractiune la calea ferata era intr-o continua crestere, mai ales dupa anii '50, s-a avut in vedere achizitionarea unei locomotive electrice de putere mare, capabila sa faca fata la toate categoriile de trenuri.Fiind pe patru osii, locomotiva de tip Rb era limitata ca putere, dispunand doar de 3200 Kw.Tocmai din acest motiv CFR ia decizia achizitionarii unei locomotive asemanatoare, dar pe sase osii.

Astfel ca in anul 1964, se ia decizia semnarii contractului de achizitionare a unei locomotive electrice pe sase osii, configurata similar cu locomotivele mai sus mentionate, povestea acestei deosebite serii de locomotive prinzand viata in anul 1965, an in care vede lumina zilei prima astfel de locomotiva si anume 060-EA-001.Urmatoarele opt locomotive vor sosi in tara in anul 1966 iar ultima locomotiva in anul 1967, fiind vorba in acest caz de 060-EB-001, locomotiva cu punti redresoare mixte, semicomandate.

Mai jos avem o imagine cu locomotiva 060-EA-001 in timpul efectuarii probei de parcurs :

Fişierul ataşat EA-001_b.jpg nu mai este disponibil

Locomotiva 060-EA-001 in timpul efectuarii probei de parcurs - Copyright ASEA

Ajunsa in tara, locomotiva va intra in exploatare la Depoul Brasov, inca de la inceput fiind unanim apreciata drept o locomotiva excelenta.In primii ani de servici, dat fiind ca livrarile de locomotive erau in toi, necesarul de tractiune era urias iar numarul de locomotive electrice era relativ redus ( pana in anul 1968 se ajunsese abia la locomotiva cu numarul 060-EA-028), locomotiva 060-EA-001 a efectuat servici la toate categoriile de trenuri, incepand de la trenuri exprese internationale, trenuri de marfa, servici de pendula cat si la trenuri locale.Ulterior anului 1975 dupa ce s-au dat in exploatare mai multe sectii electrificate deservite de depoul Brasov ( Brasov-Ciceu, Brasov-Sighisoara), o parte a parcului de locomotive din vechea garda se vor redistribui la depoul Ciceu, depoul Brasov ramanand cu locomotivele originale cat si cu cele de fabricatie recenta, ajunse deja in jurul seriilor 200-250.Se tinea cont oricum de productia continua.Astfel ca locomotiva 060-EA-001, va ramane in servici la depoul Brasov unde de acum incolo va fi folosita exclusiv la remorcarea trenurilor de calatori.Tot la trenuri de calatori vor ramane si locomotivele 060-EA-002, 004, 005, 008 si 009, locomotive care si astazi presteaza acelasi gen de servici.

Fişierul ataşat EA-001_a.jpg nu mai este disponibil

Locomotiva 060-EA-001 cu un tren Expres in statia CFR Predeal

Spre sfarsitul anilor '80, in urma unui raport de analiza al parcului efectuat la depoul Brasov, se stabileste ca locomotiva 060-EA-001 este locomotiva cu cea mai buna stare tehnica din intregul parc CFR, rata defectarilor fiind cu mult sub media celorlalte locomotive din parc. Tocmai din acest motiv este si botezata "Regina". Un al motiv pentru care este botezata cu acest nume, este tocmai statutul de locomotiva cap de serie. In toti acesti ani, locomotiva a facut fata cu brio necesarului enorm de tractiune al acelor vremuri, fiind probabil cea mai reusita locomotiva electrica de la CFR din toate timpurile.

Iata insa, ca in seara zilei de 20 august 1990, o locomotiva care trebuia sa iasa in servici la trenul Rapid 25 pe relatia Brasov-Cluj, are o defectiune, fapt ce cauzeaza indrumarea la tren a locomotivei 060-EA-001. Aceasta urmeaza sa se intoarca la Brasov in dimineata zilei de 21 august, cu perechea trenului Rapid "Balt Orient Express", si anume R 24.

Lucrurile decurg normal asa cum toata lumea era obisnuita...totul era deja o rutina. Trenul Rapid 24 pleaca din statia Sighisoara, se indreapta cu viteza spre Brasov unde locomotiva 060-EA-001 urmeaza sa dezlege si sa se retraga la depou, lasandu-i locul locomotivei care avea in mod normal program la tren. In jurul orei 8:50,locomotiva EA-001, remorcand trenul "Balt Orient Express" avand in compunere 18 vagoane, trece cu viteza prin statia Augustin si este expediat conform graficului in directia Apata. Totul trebuia sa se intample ca in oricare alta zi de lucru....numai ca in dreptul statiei Ormenis, trenul suprinde in parcurs pe contrafir locomotiva de manevra a statiei Augustin 80-0601-7 cu care se ciocneste violent.

Coliziuna a fost catastrofala, cauzand deraierea si rasturnarea de pe rambleu a unei parti a garniturii de tren, avarierea completa a celor doua locomotive, moartea personalului de locomotiva de pe LDH precum si ranirea personalului de pe locomotiva electrica. In urma acestei catastrofe, magistrala 300 este inchisa si sunt solicitat echipe de interventie din cadrul IFTE, L, SCB, precum si trenul de interventie cu macara de la depoul Brasov. Acesta din urma se va ocupa de transportarea locomotivei electrice catre depoul de domiciliu. Starea de avariere a facut aproape imposibila transportarea ei, fiind nevoie de doua carucioare realizate din boghiuri ORE de la vagoane de marfa. Locomotiva DHC 601 a fost taiata pe loc si transportata intr-un vagon.

La scurt timp dupa eveniment, dat fiind ca Electroputere avusese cateva incercari nereusite de repunere in circulatie a locomotivei 060-EB-001, ea este in final convertita intr-o locomotiva obisnuita de serie care va primi placutele ASEA 1965, precum si niste copii ale placutelor originale 060-EA-001. Intre timp aceasta situatie s-a schimbat, insa din motive obiective nu voi detalia mai mult.

Totusi insa, am scris aceste cateva randuri pentru ca nu am uitat ca astazi s-au implinit 20 de ani de la disparitia minunatei locomotive 060-EA-001. O locomotiva care in mod normal ar fi trebuit sa aibe alta soarta decat aceea de a sfarsi intr-un asemenea mod. Din pacate nu suntem noi vinovati, insa chiar daca si ceea ce este acum e frumos in felul lui, ar trebui din cand in cand sa mai aruncam privirea si in trecut si sa nu uitam de unde am plecat.

Cu bine !

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 21 Aug 2010, 02:05
de Daniel
Eu as fi intitulat acest topic "Apel la Memorie"... Acum 20 de ani EA 0001 cam pe la orele acestea (03:00 AM) remiza pentru ultima oara in Depoul Cluj. Nimic nu prevestea sfarsitul tragic al unei locomotive si al unor suflete ce urma sa vina in mod fulgerator peste numai cateva ore... De atunci si pina acum praful uitarii s-a asezat incet dar sigur...

De cele mai multe ori, datele reale au fost adesea amestecate in amalgamul presupunerilor de tot felul, al zvonurilor, si povestilor de tot felul... Ca sa dau un exemplu, pentru cei care inca mai cred ca din vechea Regina a mai ramas o caroserie purtata de sasiul unei veterane de la marfa, ei bine, aflati ca din nefericire ceea ce a mai ramas din ea a fost casat la vremea respectiva dupa o opertiune de "recuperare" a tot ceea ce mai putea fi refolosit ca piese si subansamble...

Lasand de-o parte drama unor oameni care si-au pierdut viata in acele momente, ramane si drama unei disparitii nedrepte din Istoria tractiunii feroviare romanesti, alaturi de multe alte veterane ale epocii aburului, disparute fara urma in negura vremurilor si a uitarii... Ca sa parafrazez pe cineva, care afirma despre locomotivele cu abur ca "...obosite de atat truda, au plecat intr-o alta lume, sa se odihneasca..." as putea spune ca si EA 0001 a plecat sa se "odihneasca" ce-i drept inainte de vreme...

Astazi ar trebui sa ne reamintim de tragicul incident si sa me gandim ca s-a pierdut definitiv o piesa de valoare in orice muzeu feroviar din lume... :(

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 24 Aug 2010, 12:28
de Cornel Grigore
in ce an a fost ...casata/

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 24 Aug 2010, 12:31
de Vladyz
In august 1990

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 01 Sep 2010, 02:27
de Daniel
Din pacate Regina a disparut pentru totdeauna din istorie la fel ca multe alte locomotive de valoare ca exponate de muzeu...

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 01 Sep 2010, 15:10
de Trifu22
mi se pare ca parti componente din Regina se gasesc in 0001 actual

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 01 Sep 2010, 16:21
de dacia_cfr
si asta e regina?
placutele cu seria si cele cu anul productiei sunt pe actuala 001

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 01 Sep 2010, 17:04
de EA1clony106
ce regina fratilor? ..doar una a fost ,este si va fi , fara suparare dar acea este 060-EA1-106

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 01 Sep 2010, 17:53
de Daniel
Dupa cate stiu eu titul de "Regina" l-a primit pentru prima oara 0001. In schimb, 106, a fost denumita Regina Banatului initial dupa cate stiu eu. Cam asta este istoria. Pe undeva este normal ca la aceasta ora 106 sa poarte termenul de Regina la 20 de ani de la disparitia fizica dar si din memoria multora a Reginei 0001...

Oricum si eu ma aflu printre fanii actualei Regine 106, dar cu toate acestea trebuie sa respectam si istoria. Ar fi trist daca ar disparea si aceasta...

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 01 Sep 2010, 19:57
de Trifu22
mi se pare ca au salvat cate ceva din partea mecanica si alte piese marunte

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 01 Sep 2010, 20:13
de Vladyz
Adevarata si prima REGINA a fost 001

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 15 Ian 2014, 12:05
de Timishan
Frumoase versuri EA1clony106 !. :clap:

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 15 Ian 2014, 12:09
de Daniel
Pacat ca cei de la Craiova au revopsit-o intr-o schema oribila gen "ciocolata ROM". Au stricat aspectul deosebit pe care l-a avut si prin indepartarea stemelor laterale. Pacat...

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 19 Ian 2014, 04:57
de NF1-800
Daca tot veni vorba de regina :), ma tot stradui de ceva timp sa o realizez dar inca mai este de lucru. Deocamdata se afla in stand-by dar totusi aleg sa vi-o prezint in starea actuala :)
http://postimg.org/image/8spfanz6b/full/
http://postimg.org/image/o2pahuuoj/full/
http://postimg.org/image/ityuxq1n7/full/
http://postimg.org/image/olyz4vbgz/full/
http://postimg.org/image/jpqqzflxv/full/

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 19 Ian 2014, 05:24
de Daniel
Oke. Interesant. Insa daca ai in proiect asa ceva, am sa te rog sa postezi mai departe despre proiectul tau in cadrul sectiunii MSTS de la simulatoare. ;)

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 17 Ian 2015, 13:27
de Andrei98
Acest accident este prezent si in suportul de curs pentru Sef de tren
Accident augustin.jpg

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 18 Aug 2017, 01:20
de cfr fan
O regină mereu e,e o 001 LE

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 18 Aug 2017, 01:21
de cfr fan
Am aflat de la un prieten unde sunt pozele și dosarul de la accidentul din 90'.Sunt în arhiva Ministerului Transporturilor.

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 11 Noi 2017, 03:14
de cfr fan
Când am amai fost odată în cabină pe trenul de Obor,mecanicul ne-a spus că 060 EA 001 a fost refăcută total după accident și e pt. muzeu.Oare o fi adevărat?Mai bine așa.

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 11 Noi 2017, 03:53
de Ikarus_260
Din câte am înțeles, a fost casat. Nu s-a mai putut reface nimic din el...

Re: Remember 060-EA-001 "Regina"

MesajScris: 11 Noi 2017, 12:06
de Kilo
Au fost incercari de a reconditiona locomotiva, dar era mult prea avariata (a deraiat de vreo 2-3 ori cand au incercat sa o aduca de la locul accidentului) si a fost casata. Din cate stiu, numai tablitele cu numarul si fabrica au scapat.