Salutari tuturor !
In subiectul ce urmeaza, propun o discutie legata de locomotivele electrice pe sase osii tip 060-EA, cu ocazia careia sa incercam sa punem la un loc cat mai multe informatii, date, intamplari si alte aspecte legate de locomotiva emblema a CFR-ului modern.
SCURT ISTORIC
In anul 1960, pe data de 27 decembrie, incep primele lucrari de electrificare ale CFR, pe sectia Brasov-Predeal, lucrari terminate la 1 august 1963.tot in acelasi an, se ia hotararea dotarii Caii Ferate din tara noastra, cu locomotive electrice, in acest sens organizandu-se un concurs in urma caruia urma a se stabili varianta cea mai convenabila. La acest concurs participa mai multe companii, dupa cum urmeaza :
Lokomotivbau Elektrotechnische Werke din RDG cu locomotiva E 251 :
http://en.wikipedia.org/wiki/DR_Class_E_251
“Skoda” Cehoslovacia cu locomotiva S.499 (varianta cu redresoare cu diode cu siliciu).Aceasta locomotiva va intra la scurt timp in parcul BDZ :
http://de.wikipedia.org/wiki/ČSD-Baureihe_S_499.0
ASEA Suedia cu locomotivele Rb 1001 si Rb 1002 :
http://en.wikipedia.org/wiki/SJ_Rb
“Alstom” Franta, care a participat cu locomotivele BB 12.131 şi BB 12.141;
Din pacate despre locomotivele din urma n-am gasit nicio referinta concreta.
Dupa desfasurarea acestui concurs, compania desemnata castigatoare va fi Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget (ASEA ) Suedia, cu locomotivele seria Rb, considerate de departe a fi cele mai moderne locomotive electrice existente la acea vreme pe piata de profil din lume.
Locomotivele din seria Rb au fost construite de ASEA incepand cu 1962 in urma unei comenzi a Statens Järnvägar ( nr. Calea ferata de stat din Suedia ), cu intentia de a inlocui parcul de locomotive din seria D. Configurarea tehnica locomotivelor tip Rb s-a bazat pe dezvoltarea unor parti a proiectului existent de la locomotivele din seria Ra, construite de ASEA intre anii 1955 si 1961. Totusi, diferentele erau categorice, locomotivele din seria Rb, fiind printre primele locomotivel din lume dotate cu redresoare cu diode cu siliciu, tehnica considerata varf de lance la acea vreme. Tot din aceasta tehnica s-a dezvoltat si continua sa se dezvolte si astazi tehnica utilizarii semiconductoaror si a electronicii de forta cu IGBT/IGCT-uri, GTO-uri, etc.
Revenind la CFR, putem spune ca solutiile tehnice Suedeze, aplicate la locomotivele din seria Rb au convins luarea unei decizii de a achizitiona acest proiect, insa in alta ordine de idei, era evident inca de la inceput ca o astfel de investite trebuia in vedere cresterea substantiala a puterii de tractiune, astfel incat sa rezulte o locomotiva universala, capabila de a fi utilizata la toate tipurile de trenuri pe toate sectiile de circulatie cu profil greu din tara.
Astfel ca in anul 1964, intre Caile Ferate Romane si compania ASEA se convine realizarea unei locomotive diferite, prin caiet de sarcini separat, dar utilizand solutiile tehnice existente si aplicate la locomotivele de tip Rb. Locomotiva astfel rezultata, se diferentia de varianta Rb considerabil, fiind o locomotiva pe sase osii, cu putere de 5100 Kw (fata de 3200 Kw disponibili pe seriile Rb) si dispunand de echipament de franare electrica rezistiva. Totodata, solutiile adaptate in realizarea partii mecanice se diferentiau de cele de la locomotiva suedeza prin realizarea unui sistem denumit patrulater articulat, ansamblu care tine locul pivotului intalnit la majoritatea locomotivelor. Este una dintre solutiile ingenioase tipice ASEA, foarte rar intalnite in lume !
Viata locomotivei 060-EA va incepe in noiembrie 1965, odata ce locomotiva 060-EA-001 vede lumina zilei. O luna mai tarziu, la data de 9 decembrie, aceasta va remorca pentru prima data in tara noastra un tren pe sectia Brasov-Predeal.
Anul 1966 va fi anul de livrare al urmatoarelor 8 locomotive de acest fel, inmatriculate la CFR 060-EA-002…009, iar in 1967 va fi livrata a zecea locomotiva, configurata diferit de celelalte noua, prin dotarea cu punti redresoare mixte, semicomandate, echipamente prin intermediul carora se putea realiza franarea electrica recuperativa. (franarea electrica recuperativa este o tehnica prin care o parte din energia debitata de motoarele de tractiune in regim de franare este trimisa inapoi in firul de contact, realizandu-se astfel o economie de energie de cca 40% ). Aceasta locomotiva va fi inmatriculata la CFR la 060-EB-001.
Contractul dintre CFR si ASEA, prevedea totodata asimilarea licentei de fabricatie a acestor locomotive in Romania, la Uzina Electroputere Craiova. In acest sens s-a convenit livrarea echipamentelor electrice complete pentru alte 21 ( 010-031 ), si a unei parti a echipamentelor pentru alte 17 locomotive (032-048). Productia de locomotive 060-EA la Electroputere s-a desfasurat intre anii 1967 si 1991, realizandu-se un total de 923 de locomotive pentru CFR, 103 locomotive pentru Calea Ferata de Stat din Iugoslavia ( JDZ ) , 45 locomotive pentru Calea Ferata de Stat Bulgara ( BDZ ), si doua pentru Calea Ferata de Stat Chineza .
Dintre locomotivele de la CFR, astazi se mai afla in servici aproximativ 600 de locomotive.
O imagine cu locomotivele ASEA 060-EA-001 si 005 in anul 1966 in gara din Predeal :
DATE TEHNICE
Iata poentru inceput o schita de ansamblu a locomotivei :
Echipamentul locomotivei 060-EA se compune in principal din trei mari parti : partea electrica, partea mecanica si partea pneumatica.
Partea mecanica este compusa din doua boghiuri identice, cantarind impreuna 59 tone
Mai jos, avem o imagine de ansamblu cu un astfel de boghiu si alta imagine cu o osie montata :
Solutiile tehnice adaptate la aceste boghiuri, constau in suspendarea totala a motoarelor de tractiune in cadrul boghiului, realizarea suspensiei principale cu elemente din metal-cauciuc tip “Metalastik”, sistem de trnsmitere forta motoare cu arbore de torsiune-cuplaj elastic-pinion de atac-coroana dintata, brevetat de ASEA, cuplaj elastic intre boghiuri in vederea reducerii fortelor conducatoare aparute la inscrierea in curbe, brevetat ASEA.
O imagine cu discurile de cuplaj de pe motorul de tractiune respectiv pinionul de atac :
Suspensia secundara este realizata prin ansamblul falci de osie-patrulater articulat-bielete de tractiune-arcuri elicoidale, si acesta brevetat de ASEA. Asa cum spuneam si mai sus, intreg mecanismul, asigura si rolul pivotului existent la alte locomotive.
Avem mai jos o schita a acestui sistem, si o imagine din exterior :
Partea electrica este compusa in principal din echipamentul de acoperis, format din doua pantografe, un intrerupator principal, un descarcator de supratensiuni si un izolator de intrare. Avem o imagine de ansamblu cu partea de acoperis a locomotivei :
In decursul timpului, locomotiva suferind o serie de modificari, aceasta a fost dotata cu mai multe tipuri de pantografe.Varianta initiala a fost dotata cu pantograf simetric ASEA tip LLXJN 135 si disjunctor tip ASEA SLT 25 (Iac 25). Ulterior, incepand cu locomotiva 060-EA-038 pana la 060-EA-337 acestea au fost dotate cu disjunctoare Brown Boveri tip DBTF 30, iar dupa acest numar de serie s-a revenit la dotarea cu disjunctorul IAC25. Totodata, incepand cu locomotiva 060-EA-248, s-a trecut la dotarea cu pantografe asimetrice realizate dupa licenta Faiveley ( pantografe care au intrat initial in dotarea locomotivelor 040-EC ).Mai jos, o scurta prezentare a componentelor descrise mai sus :
Pantograf simetric tip ASEA LLXJN 135 :
Pantograf asimetric tip EP2 :
Disjunctor tip IAC 25 :
Disjunctor tip BBC-DBTF30 :
Interiorul locomotivei, ca parte electrica este format din urmatoarele subansamble principale :
-un transformator tip TFVL 580, avand 5790 Kva;
-un ansamblu graduator-selector tip CKKJA 8, avand 40 de trepte de reglaj;
-un autotransformator de reglaj cu 20+1 prize;
- sase blocuri de comanda pentru fiecare motor de tractiune in parte (s1…s6);
- sase motoare de tractiune tip LJE 108.1 de curent ondulat;
- doua blocuri principale de comanda ( S7 si S8 );
- doua blocuri pentru echipamentul de franare reostatica ( S9 si S10 );
- echipamentul de racire a transformatorului;
- sase blocuri redresoare pentru fiecare motor de tractiune;
- echipamentul de ventilatie pentru blocurile redresoare si motoarele de tractiune;
- doua blocuri cu rezistente pentru echipamentul de franare electrica;
- echipamentele serviciilor auxiliare;
- echipamentele de comanda.
In cuva transformatorului tip TFVL 580 sunt montate urmatoarele transformatoare
- autotransformatorul de reglaj tip TFD 500
- transformatorul de tractiune tip TFD 580
- transformatorul de franare tip TFD 270
- transformatorul de curent T1.13.
Avem o imagine cu agregatul transformator in ansamblu :
Graduatorul locomotivei de tip CKKJA 8 este format din urmatoarele componente :
- intrerupatorul de sarcina cu contactoarele K1-K4.
- Selectorul tip URELA;
- Culegatorul T2;
- Echipamentul de actionare.
Cateva imagini cu ansamblul graduator-selector :
Din cauza faptului ca acest material necesita foarte mult timp pentru a fi redactat , fiind foarte intins, dar si pentru ca nu vreau ca cineva sa se plictiseasca citind prea mult, continuarea sa va veni in zilele urmatoare. Pana atunci va las sa aprofundati aceste informatii.
Totusi, va mai pun la dispozitie cateva imagini cu locomotive 060-EA in diferite ipostaze :
Va urma !