Ei bine, voi reveni la aceste minunate masini,
EA3000 care au facut parte initial din flota
DSB-ului. Acestea au o poveste destul de interesanta. In luna Martie a anului 1986, s-a electrificat un prim tronson de cale ferata in Danemarca. DSB-ul avea nevoie de o masina electrica ce putea fi folosita atat la trenurile de marfa cat si la cele de calatori. Masina s-a bazat pe proiectul
Clasei 120 germane. Astfel, noua masina a fost adaptata la cerintele DSB: cutie reproiectata precum si adaptarea la tensiunea retelei de alimentare de 25 kV 50 Hz.
- Foto: Daniel
Masinile au fost fabricate de un consortiu de companii sub indrumarea Brown Boweri (BBC – dupa 1998, ABB Siemens Henschel dupa 1990), inpruna cu Thyssen-Henschel, EB Strømmen si ABB Scandia. Cutiile si sasiul primelor doua masini (3001 si 3002) au fost fabricate in anul 1984 de catre Henschel, in Germania, urmand ca urmatoarele sa fie fabricate de catre ABB Scandia (in Danemarca).
Initial masinile au efectuat serviciu pe trenuri de calatori in zona Zealand, si dupa dechiderea unei n oi linii in anul 1997, au efectuat serviciul in zonele Funen si Jutland. Dupa introducerea trenurilor IR4 masinile au fost folosite exclusiv la trenurile de calatori.
- Foto: Daniel
2001 – divizia de marfa a DSB (DSB Marfa) a fost achizitionata de catre Railion, si zece masini (de la 3011 la 3019 si 3011) au trecut in proprietatea Railion Danemarca.
2007 – 5 dintre aceste masini au fost vandute catre operatorul bulgar Bulmarket pentru a tracta convoiaiele companiei de gaz lichid.
2010 – DB Schenker Bulgaria a inceput sa le exploateze cu succes, dintr-un lot de masini provenite de la Railion. In Bulgaria masinile au fost atribuite Clasei 86, pastrand si numerotarea originala de la DSB a masinilor. Tot in 2010 aceste masini au intrat si in Romania dinspre Bulgaria, efectuand serviciul pentru Logistic Services Danubius (compania sub care DB Schenker activeaza in Romania). La noi au fost atribuite Clasei 46.
Din cate am aflat de la finele acestui an aceste masini se vor intoarce definitiv in Bulgaria, si vor fi inlocuite cu masini noi de tip ES45. Se pare ca
EA3000 se preteaza mai mult la liniile din Bulgaria, in Romania nefiind prea eficiente in zonele de rampa cu declivitate mare, gen Balota sau Predeal. Tot din acest an din anumite surse, brandul LSD isi va inceta existenta, urmand ca toate masinile companiei sa circule sub marca DB Schenker.
- Fosta DSB 3021 (P.W. Lund) secondata de fosta DSB 3011 (Thomas B Thrige) / Foto: Daniel
Pentru ca in Danemarca acetor masini initial l-i s-au atribuit nume ale unor personalitati de marca ale culturii daneze (oameni de stiinta, ingineri, feroiviari), am descoperit cu uimire, doua dintre aceste masini si vechile lor nume:
46-5005-3 initial
3021 denumita si
P.W. Lund fabricata in anul 1992 (ajunsa in Bulgaria in anul 2009) si
46-5001-2 initial
3011 denumita si
Thomas B. Thrige fabricata tot in 1992, ca si cealalta sosita in 2009 in Bulgaria.
De retinut! Masinile
Clasei 22 Siemens (
EA3000) au fost fabricate pentru
DSB intre anii
1984-1992 intr-un numar de
22 de bucati, de la numarul
3001 la
3022! In cele ce urmeaza am sa va prezint cateva instantanee de noapte, precum si imagini din cabina acestei masini, in premiera si in exlusivitate pe
Railnet.ro!
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Dar hai sa privim ceva mai de "aproape" aceste masini:
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Bord EA3000 / Foto: Daniel
- Cabina de EA3000 / Foto: Daniel
- Masina 5001-2 (fata) cuplata cu masina 5005-3 pe aceeasi linie cu masina 41-0767-8 a CFR Calatori la Chitila / Foto: Daniel
Dedic acest mesaj tuturor aniversatilor acestei luni!
Sursa informatiilor: Wikipedia