In acest topic, voi face o scurta prezentare a cailor ferate din Grecia- cea mai sudica retea feroviara a Europei.
Inainte de a trece la prezentare cailor ferate grecesti, cred ca este necesara mentionarea catorva date despre constituirea statului modern grec, in configuratia sa teritoriala actuala.
Indelunga rezistenta anti-otomana a poporului grec culmineaza in secolul 19. Astfel, in anul 1814, se constituie societatea secreta "Filiki Eteria", la Odessa, cu sprijinul tacit al autoritatilor Rusiei tariste.
La 17- 25 martie 1821 izbucneste rascoala antiotomana a grecilor din Peloponez, care duce la declansarea razboiului de eliberare grec, in care grecii au fost sustinuti de Rusia tarista, Marea Britanie si Franta.
Prin tratatul de pace de la Istambul din 21 iulie 1832 si Protocolul de la Londra din 30 august 1832, Imperiul Otoman, Marea Britanie, Franta, Rusia tarista recunosc independenta Greciei, granita Greco-otomana fiind stabilita atunci pe aliniamentul Arta- Volos. Astfel, in primele granite ale statului independent modern grec au fost incluse numai peninsula Peloponez si zona Aticii.
Ulterior, statul grec a urmarit includerea in granitele sale a tuturor teritoriilor locuite in majoritate de greci:
-In anul 1864 Grecia obtine de la Marea Britanie insulele din Marea Ionica si Insula Kithira
-In anul 1881 Grecia obtine de la imperiul Otoman zona Tesaliei (o importanta zona Agricola, de campie)
-In urma razboielor balcanice din anii 1912-1913 , Grecia obtine (de la Imperiul Otoman): zona Macedoniei de sud (cu orasul Thesaloniki), Epirul, insula Creta, insulele din Marea Egee.
-In timpul primului razboi mondial, Bulgaria s-a alaturat aliantei militare cunoscute ca si "Puterile Centrale" (Germania, Austro-Ungaria, Bulgaria si Imperiul Otoman). In schimb Grecia a intrat in razboi in anul 1917, de partea aliantei militare cunoscuta ca si "Antanta" (Franta, Marea Britanie, Rusia tarista, ulterior Italia, Romania, Grecia, SUA, etc).
Ca urmare a victoriei Antantei, in urma tratatului de pace de la Neuilly (din 1919), Bulgaria cedeaza Greciei zona "Traciei de vest", astfel Bulgaria pierzand iesirea la Marea Egee.
-Intre anii 1918- 1923, in granitele statului grec a fost cuprins si Epirul de nord (cedat apoi Albaniei).
-Intre anii 1920 (tratatul de la Sevres) si 1923 (tratatul de la Lausanne) , si Tracia de est si parti din zona Asiei Mici, au fost cedate Greciei. In 1923, acestea au fost incluse in cadrul Republicii Turcia.
-In februarie 1947, prin tratatul de pace de la Paris, de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial, Italia cedeaza Greciei Insulele Dodecanez.
Prezint acum evolutia retelei feroviare grecesti.
Inca din anul 1835 au aparut diverse proiecte pentru constructia unei cai ferate, care sa lege orasul Atena de portul Pireu. Aceasta cale ferata va fi inaugurate abia in anul 1869, si ulterior va fi inclusa in reteaua de metrou din Atena, retea pe care o voi prezenta separate mai tarziu.
In anul 1881 prim-ministrul grec Alexandros Koumoundouros semneaza patru contracte pentru constructia de cai ferate de ecartament normal in Grecia.
Insa, in anul urmator (1882) nou prim-ministru Charilaos Trikoupis anuleaza aceste contracte, si decide in schimb constructia a doua retele separate de cai ferate de ecartament ingust de 1000 mm, in zona peninsulei Poloponez si in zona campiei Tesaliei.
Totusi, spre sfarsitul secolului 19, incepe si constructia a cai ferate de ecartament normal Atena- Larissa, care ulterior aveea sa faca legatura feroviara a Greciei cu Europa. Pe atunci, pe aceasta liniei se afla si statia de frontier Greco-otomana, la Papapouli.
In anul 1918 se termina constructia caii ferate de ecartament normal Atena- Larissa- Platy- Tesaloniki, aflata in intregime pe teritoriul grec.
In anul 1920 se constituie "Hellenic State Railways", care, din anul 1970, devine "Hellenic Railway Organisation" (OSE).