Troleibuze noi, produse astazi pe plan mondial
Scris: 07 Mar 2017, 11:22
A. In spatiul UE
1.Neoplan-Electroliner (Germania)
Este produs incepand din anul 1999 (cu caroserie identica cu a autobuzului urban Neoplan-Cetroliner), si din anul 2009 cu o caroserie cu design modernizat. in doua variante constructive-solo (de 12 m) si articulat (de 18,75 m).
Puterea motorului electric este de 170 Kw, viteza maxima de 85 km/h, tensiunea de alimentare de 550 V, capacitatea de transport de 100 sau 165 pasageri, greutatea maxima de 28 tone.
Echipamentul electric este furnizat de Kiepe-Electric, Germania.
Astfel de troleibuze circula la Atena-Pireu, Bergen si Barquisimeto.
2. Iveco Bus Iveco-Crealis-NEO (Franta/Italia)
Produs pe baza caroseriei autobuzului cu accelasi nume, autobuz realizat incepand din anul 2008.
Intre anii 2015-2016 sunt produse un numar de 49 astfel de troleibuze (articulate, de 18 m lungime) pentru orasul italian Bologna.
De asemenea, troleibuze pot fi realizata si pe baza caroseriilor de autobuze urbane Iveco Bus Urbanway, realizate incepand din anul 2013.
In cursul anului 2016 incep sa fie achizitionate la Cluj-Napoca un numar de 20 troleibuze articulate noi, cu caroseria identica cu a autobuzelor IVECO-Bus Urbanway si echipament electric si electronic produs de ICPE-SAERP Bucuresti, ansamblate la Astra-Arad.
3. Van-Hool (Belgia)
Exista urmatoarele tipuri de troleibuze realizate de aceasta firma
-A330T (troleibuz solo, lungimea 11.995 m, 32 de pasageri pe scaune)
-AG300T (troleibuz articulat, lungimea 17.550 mm, 45 de pasageri pe scaune)
-Exqui City 18 (troleibuz articulat, lungimea 18.610 mm, greutatea-la gol- 18,1 tone, din 2014 utilizate in orasul Geneva)
-Exqui City 24 (troleibuz dublu-articulat, 4 osii, lungimea 23.820 mm, greutatea-la gol- 22,75 tone).
4. Hess (Elvetia)
Aceasta firma realizeaza 4 modele de troleibuze
-Eurotrolley 3 O2568 (troleibuz solo, cu o lungime de 12 m, echipament electric Kiepe si motor electric Skoda, capacitatea de 82 pasageri, din care 32 pe scaune. Utilizat in orasul Lyon).
-Swisstrolley 4 (troleibuz articulat, cu caroserie din duraluminiu, realizat in urmatoarele 6 variante constructive- O2805, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport cca 130 pasageri, din care 38 pe scaune, O2566, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport 142 de pasageri, din care 44 pe scaune, O2796, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport 127 de pasageri, din care 39 pe scaune, O2788, cu o lungime de 18,7 m, capacitatea de transport 151 de pasageri, din care 44 pe scaune, O2668, cu o lungime de 18,7 m, capacitatea de transport 142 de pasageri, din care 48 pe scaune, O2902, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport 142 de pasageri, din care 48 pe scaune)
Produs incepand din anul 2012, are doua motoare electrice asincrone care dezvolta 2*160 Kw, generator diesel+generator electric auxiliar care dezvolta 80 Kw, viteza maxima 60-65 km/h, tensiunea de alimentare 600 V (acceleasi caracteristici tehnice ca la varianta Swisstrolley 3, produsa intre anii 2004-2012).
Ca si noutati fata de varianta precedenta sunt- designul, suspensii independente ZF, sistem de iluminare cu tehnologie led, etc.
In 2013 un numar de 83 astfel de troleibuze sunt comandate de orasul Limonges, iar altele sunt comandate in orasele Lausanne, Zurich si Arnhem (11 bucati)
-Light Tram 3 (troleibuz dublu articulat, 4 osii, realizat in doua variante constructive- O2795, cu o lungime de 24,7 m, cu o capacitate de transport de 200 pasageri, din care 68 pe scaune si O2567, cu o lungime de 24,7 m, cu o capacitate de transport de 200 pasageri, din care 68 pe scaune).
-Trolleyzug (troleibuz cu remorca atasata, lungimea ansamblului 23,3 m, capacitatea de transport- 180 pasageri).
5. Solaris (Polonia)
Cea de-a treia generatie a acestor tipuri de troleibuze este produsa incepand din anul 2011.
-“Solaris- Trollino-12” (troleibuz solo pe doua osii, cu: 5 tipuri de motoare electrice “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 175 Kw), “Medcom ANT-175-600” (asincron cu 6 poli de 175 Kw), “Skoda-Blue-Drive” (asincron cu 4 poli de 160 Kw), “Skoda-Blue-Drive” (asincron cu 6 poli de 175 Kw) sau “Vossloh-Kiepe” (asincron cu 4 poli de 160 Kw), system IGBT (control electronic a tractiunii si franarii), axe si sistem de directive ZF, dotari frana tip EBS, ABS si ASR, suspensii pep erne de aer reglabile cu system ECAS, carcasa din otel-inox si aluminiu, locuri pe scaune 34, system electric CAN.
Un numar de 8 astfel de troleibuze au fost achizitionate la Baia-Mare, in anul 2014.
-“Solaris- Trollino-15” (troleibuz solo pe 3 osii, cu: 3 tipuri de motoare electrice “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 175 Kw), “Medcom ANT-175-600” (asincron cu 6 poli de 175 Kw) si “Skoda Blue Drive” (asincron cu 6 poli de 250 Kw), locuri pe scaune pana la 50.
-“Solaris- Trollino- 18” (troleibuz articulate pe 3 osii, cu: 6 tipuri de motoare electrice “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 250 Kw), “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 4 poli de 160 Kw, doua axe motoare), “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 175 Kw, doua axe motoare), “Medcom-ANT-240-600” (asincron cu 6 poli de 240 Kw), “Skoda Blue Drive” (asincron cu 6 poli de 250 Kw) si “Skoda Blue Drive” (asincron cu 4 poli de 160 Kw, doua axe motoare), pana la 53 locuri pe scaune.
-Solaris-Trollino-18 Metro Style (troleibuz articulat, cu 6 tipuri de motoare electrice- Cegelec TV Europulse (asincron, 6 poli, sistem IGBT, putere 250 Kw, sau Cegelec TV-Europulse (asincron, 4 poli, sistem IGBT, puterea 160 Kw), sau Cegelec-TV-Europulse (asincron, 6 poli, sistem IGBT, puterea 175 Kw), sau Medcom ANT-240-600 (asincron, 6 poli, sistem IGBT, 240 Kw), sau Skoda Blue Drive (asincron, 6 poli, sistem IGBT, puterea 250 Kw), sau Skoda Blue Drive (asincron, 6 poli, sistem IGBT, puterea 160 Kw), optional generator electric, axe ZF, servodirectie ZF-Servocom 8098, suspensii pneumatice sistem ECAS, alte sisteme- EBS, ABS, ASR , caroserie din otel-inox, sistem electric standart CAN, capacitatea de transport 40 sau 49 pasageri pe scaune.
Produs din anul 2012, primul fiind prezentat in orasul Salzburg.
6. IKARUS/SKODA (Ungaria/Cehia)
In 2013 un numar de 16 astfel de troleibuze (articulate, cu caroseria produsa in Ungaria si cu echipamente electrice produse in Cehia de Skoda au fost achizitionate de orasul Szeged).
7. SOR (Cehia)
Aceasta firma produce urmatoarele tipuri de troleibuze:
-„SOR TNB-12” (troleibuz solo, produs din anul 2009, cu: lungimea 12.180 mm, este echipat motor electric tip „Skoda-4ML-3444K” (care dezvolta 160 Kw fiecare) , sau cu motor electric tip „Cegelec-TAM-1050-C6B” (care dezvolta 160 Kw), convertizoare de tractiune tip „SJ3.1” sau „CAC-250-NF cu sistem IGBT”, frana electrica recuperativa cu echipament tip „Gino 3PQ4-B00456”, sau tip „MEP”, compresor de aer tip „1822” , captatori tip „TSS 5.7” , 4 usi, capacitatea de transport- 94 de pasageri in picioare si 32 pe scaune, sau 95 de pasageri in picioare si 28 pe scaune, viteza maxima 70 km/h, tensiunea de alimentare- 600 sau 750 V.
-„SOR TNB-18” (troleibuz articulat, produs din anul 2009, cu: lungimea 18, 750 m, este echipat cu motor electric tip „Skoda-2-ML-3846-K/6” (care dezvolta 250 Kw) sau „Cegelec-TAM-1056-C6B” (care dezvolta 250 Kw), convertizoare de tractiune tip „SJ 4.3” sau „CAC 201 NEF cu sistem IGBT”, frana electrica recuperativa cu echipament „EWD-138” sau „R9P04B500 MEP”, captatori tip „TSS 5.7” sau „TSS 5.1”, compresor de aer tip „1822” sau „1215”, capacitatea de transport- 166 pasageri in picioare si 50 pe scaune sau 161 de pasageri in picioare si 51 pe scaune, 5 usi, tensiunea de alimentare- 600 sau 750 V, viteza maxima 70 km/h.
8. AMZ-City-Smile-12-T (Polonia/Cehia)
Este rezultatul colaborarii dintre firmele „AMZ Kutno” din Polonia si „Cegelec” din Cehia.
Produs din 2013.
9. Evopro-Modulo-Optimo-C-88-T (Ungaria)
Este probabil cel mai scurt troleibuz din lume, avand o lungime de doar 9,457 m.
Produs din 2015.
10. Astra-Bus (Romania)
Ansambleaza troleibuze începând din anul 1996.
1.Neoplan-Electroliner (Germania)
Este produs incepand din anul 1999 (cu caroserie identica cu a autobuzului urban Neoplan-Cetroliner), si din anul 2009 cu o caroserie cu design modernizat. in doua variante constructive-solo (de 12 m) si articulat (de 18,75 m).
Puterea motorului electric este de 170 Kw, viteza maxima de 85 km/h, tensiunea de alimentare de 550 V, capacitatea de transport de 100 sau 165 pasageri, greutatea maxima de 28 tone.
Echipamentul electric este furnizat de Kiepe-Electric, Germania.
Astfel de troleibuze circula la Atena-Pireu, Bergen si Barquisimeto.
2. Iveco Bus Iveco-Crealis-NEO (Franta/Italia)
Produs pe baza caroseriei autobuzului cu accelasi nume, autobuz realizat incepand din anul 2008.
Intre anii 2015-2016 sunt produse un numar de 49 astfel de troleibuze (articulate, de 18 m lungime) pentru orasul italian Bologna.
De asemenea, troleibuze pot fi realizata si pe baza caroseriilor de autobuze urbane Iveco Bus Urbanway, realizate incepand din anul 2013.
In cursul anului 2016 incep sa fie achizitionate la Cluj-Napoca un numar de 20 troleibuze articulate noi, cu caroseria identica cu a autobuzelor IVECO-Bus Urbanway si echipament electric si electronic produs de ICPE-SAERP Bucuresti, ansamblate la Astra-Arad.
3. Van-Hool (Belgia)
Exista urmatoarele tipuri de troleibuze realizate de aceasta firma
-A330T (troleibuz solo, lungimea 11.995 m, 32 de pasageri pe scaune)
-AG300T (troleibuz articulat, lungimea 17.550 mm, 45 de pasageri pe scaune)
-Exqui City 18 (troleibuz articulat, lungimea 18.610 mm, greutatea-la gol- 18,1 tone, din 2014 utilizate in orasul Geneva)
-Exqui City 24 (troleibuz dublu-articulat, 4 osii, lungimea 23.820 mm, greutatea-la gol- 22,75 tone).
4. Hess (Elvetia)
Aceasta firma realizeaza 4 modele de troleibuze
-Eurotrolley 3 O2568 (troleibuz solo, cu o lungime de 12 m, echipament electric Kiepe si motor electric Skoda, capacitatea de 82 pasageri, din care 32 pe scaune. Utilizat in orasul Lyon).
-Swisstrolley 4 (troleibuz articulat, cu caroserie din duraluminiu, realizat in urmatoarele 6 variante constructive- O2805, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport cca 130 pasageri, din care 38 pe scaune, O2566, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport 142 de pasageri, din care 44 pe scaune, O2796, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport 127 de pasageri, din care 39 pe scaune, O2788, cu o lungime de 18,7 m, capacitatea de transport 151 de pasageri, din care 44 pe scaune, O2668, cu o lungime de 18,7 m, capacitatea de transport 142 de pasageri, din care 48 pe scaune, O2902, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport 142 de pasageri, din care 48 pe scaune)
Produs incepand din anul 2012, are doua motoare electrice asincrone care dezvolta 2*160 Kw, generator diesel+generator electric auxiliar care dezvolta 80 Kw, viteza maxima 60-65 km/h, tensiunea de alimentare 600 V (acceleasi caracteristici tehnice ca la varianta Swisstrolley 3, produsa intre anii 2004-2012).
Ca si noutati fata de varianta precedenta sunt- designul, suspensii independente ZF, sistem de iluminare cu tehnologie led, etc.
In 2013 un numar de 83 astfel de troleibuze sunt comandate de orasul Limonges, iar altele sunt comandate in orasele Lausanne, Zurich si Arnhem (11 bucati)
-Light Tram 3 (troleibuz dublu articulat, 4 osii, realizat in doua variante constructive- O2795, cu o lungime de 24,7 m, cu o capacitate de transport de 200 pasageri, din care 68 pe scaune si O2567, cu o lungime de 24,7 m, cu o capacitate de transport de 200 pasageri, din care 68 pe scaune).
-Trolleyzug (troleibuz cu remorca atasata, lungimea ansamblului 23,3 m, capacitatea de transport- 180 pasageri).
5. Solaris (Polonia)
Cea de-a treia generatie a acestor tipuri de troleibuze este produsa incepand din anul 2011.
-“Solaris- Trollino-12” (troleibuz solo pe doua osii, cu: 5 tipuri de motoare electrice “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 175 Kw), “Medcom ANT-175-600” (asincron cu 6 poli de 175 Kw), “Skoda-Blue-Drive” (asincron cu 4 poli de 160 Kw), “Skoda-Blue-Drive” (asincron cu 6 poli de 175 Kw) sau “Vossloh-Kiepe” (asincron cu 4 poli de 160 Kw), system IGBT (control electronic a tractiunii si franarii), axe si sistem de directive ZF, dotari frana tip EBS, ABS si ASR, suspensii pep erne de aer reglabile cu system ECAS, carcasa din otel-inox si aluminiu, locuri pe scaune 34, system electric CAN.
Un numar de 8 astfel de troleibuze au fost achizitionate la Baia-Mare, in anul 2014.
-“Solaris- Trollino-15” (troleibuz solo pe 3 osii, cu: 3 tipuri de motoare electrice “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 175 Kw), “Medcom ANT-175-600” (asincron cu 6 poli de 175 Kw) si “Skoda Blue Drive” (asincron cu 6 poli de 250 Kw), locuri pe scaune pana la 50.
-“Solaris- Trollino- 18” (troleibuz articulate pe 3 osii, cu: 6 tipuri de motoare electrice “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 250 Kw), “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 4 poli de 160 Kw, doua axe motoare), “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 175 Kw, doua axe motoare), “Medcom-ANT-240-600” (asincron cu 6 poli de 240 Kw), “Skoda Blue Drive” (asincron cu 6 poli de 250 Kw) si “Skoda Blue Drive” (asincron cu 4 poli de 160 Kw, doua axe motoare), pana la 53 locuri pe scaune.
-Solaris-Trollino-18 Metro Style (troleibuz articulat, cu 6 tipuri de motoare electrice- Cegelec TV Europulse (asincron, 6 poli, sistem IGBT, putere 250 Kw, sau Cegelec TV-Europulse (asincron, 4 poli, sistem IGBT, puterea 160 Kw), sau Cegelec-TV-Europulse (asincron, 6 poli, sistem IGBT, puterea 175 Kw), sau Medcom ANT-240-600 (asincron, 6 poli, sistem IGBT, 240 Kw), sau Skoda Blue Drive (asincron, 6 poli, sistem IGBT, puterea 250 Kw), sau Skoda Blue Drive (asincron, 6 poli, sistem IGBT, puterea 160 Kw), optional generator electric, axe ZF, servodirectie ZF-Servocom 8098, suspensii pneumatice sistem ECAS, alte sisteme- EBS, ABS, ASR , caroserie din otel-inox, sistem electric standart CAN, capacitatea de transport 40 sau 49 pasageri pe scaune.
Produs din anul 2012, primul fiind prezentat in orasul Salzburg.
6. IKARUS/SKODA (Ungaria/Cehia)
In 2013 un numar de 16 astfel de troleibuze (articulate, cu caroseria produsa in Ungaria si cu echipamente electrice produse in Cehia de Skoda au fost achizitionate de orasul Szeged).
7. SOR (Cehia)
Aceasta firma produce urmatoarele tipuri de troleibuze:
-„SOR TNB-12” (troleibuz solo, produs din anul 2009, cu: lungimea 12.180 mm, este echipat motor electric tip „Skoda-4ML-3444K” (care dezvolta 160 Kw fiecare) , sau cu motor electric tip „Cegelec-TAM-1050-C6B” (care dezvolta 160 Kw), convertizoare de tractiune tip „SJ3.1” sau „CAC-250-NF cu sistem IGBT”, frana electrica recuperativa cu echipament tip „Gino 3PQ4-B00456”, sau tip „MEP”, compresor de aer tip „1822” , captatori tip „TSS 5.7” , 4 usi, capacitatea de transport- 94 de pasageri in picioare si 32 pe scaune, sau 95 de pasageri in picioare si 28 pe scaune, viteza maxima 70 km/h, tensiunea de alimentare- 600 sau 750 V.
-„SOR TNB-18” (troleibuz articulat, produs din anul 2009, cu: lungimea 18, 750 m, este echipat cu motor electric tip „Skoda-2-ML-3846-K/6” (care dezvolta 250 Kw) sau „Cegelec-TAM-1056-C6B” (care dezvolta 250 Kw), convertizoare de tractiune tip „SJ 4.3” sau „CAC 201 NEF cu sistem IGBT”, frana electrica recuperativa cu echipament „EWD-138” sau „R9P04B500 MEP”, captatori tip „TSS 5.7” sau „TSS 5.1”, compresor de aer tip „1822” sau „1215”, capacitatea de transport- 166 pasageri in picioare si 50 pe scaune sau 161 de pasageri in picioare si 51 pe scaune, 5 usi, tensiunea de alimentare- 600 sau 750 V, viteza maxima 70 km/h.
8. AMZ-City-Smile-12-T (Polonia/Cehia)
Este rezultatul colaborarii dintre firmele „AMZ Kutno” din Polonia si „Cegelec” din Cehia.
Produs din 2013.
9. Evopro-Modulo-Optimo-C-88-T (Ungaria)
Este probabil cel mai scurt troleibuz din lume, avand o lungime de doar 9,457 m.
Produs din 2015.
10. Astra-Bus (Romania)
Ansambleaza troleibuze începând din anul 1996.