Pagina 1 din 1

Troleibuze noi, produse astazi pe plan mondial

MesajScris: 07 Mar 2017, 11:22
de ldh80
A. In spatiul UE

1.Neoplan-Electroliner (Germania)
Este produs incepand din anul 1999 (cu caroserie identica cu a autobuzului urban Neoplan-Cetroliner), si din anul 2009 cu o caroserie cu design modernizat. in doua variante constructive-solo (de 12 m) si articulat (de 18,75 m).
Puterea motorului electric este de 170 Kw, viteza maxima de 85 km/h, tensiunea de alimentare de 550 V, capacitatea de transport de 100 sau 165 pasageri, greutatea maxima de 28 tone.
Echipamentul electric este furnizat de Kiepe-Electric, Germania.

Astfel de troleibuze circula la Atena-Pireu, Bergen si Barquisimeto.



2. Iveco Bus Iveco-Crealis-NEO (Franta/Italia)
Produs pe baza caroseriei autobuzului cu accelasi nume, autobuz realizat incepand din anul 2008.
Intre anii 2015-2016 sunt produse un numar de 49 astfel de troleibuze (articulate, de 18 m lungime) pentru orasul italian Bologna.



De asemenea, troleibuze pot fi realizata si pe baza caroseriilor de autobuze urbane Iveco Bus Urbanway, realizate incepand din anul 2013.
In cursul anului 2016 incep sa fie achizitionate la Cluj-Napoca un numar de 20 troleibuze articulate noi, cu caroseria identica cu a autobuzelor IVECO-Bus Urbanway si echipament electric si electronic produs de ICPE-SAERP Bucuresti, ansamblate la Astra-Arad.



3. Van-Hool (Belgia)

Exista urmatoarele tipuri de troleibuze realizate de aceasta firma

-A330T (troleibuz solo, lungimea 11.995 m, 32 de pasageri pe scaune)

-AG300T (troleibuz articulat, lungimea 17.550 mm, 45 de pasageri pe scaune)

-Exqui City 18 (troleibuz articulat, lungimea 18.610 mm, greutatea-la gol- 18,1 tone, din 2014 utilizate in orasul Geneva)

-Exqui City 24 (troleibuz dublu-articulat, 4 osii, lungimea 23.820 mm, greutatea-la gol- 22,75 tone).



4. Hess (Elvetia)


Aceasta firma realizeaza 4 modele de troleibuze

-Eurotrolley 3 O2568 (troleibuz solo, cu o lungime de 12 m, echipament electric Kiepe si motor electric Skoda, capacitatea de 82 pasageri, din care 32 pe scaune. Utilizat in orasul Lyon).

-Swisstrolley 4 (troleibuz articulat, cu caroserie din duraluminiu, realizat in urmatoarele 6 variante constructive- O2805, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport cca 130 pasageri, din care 38 pe scaune, O2566, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport 142 de pasageri, din care 44 pe scaune, O2796, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport 127 de pasageri, din care 39 pe scaune, O2788, cu o lungime de 18,7 m, capacitatea de transport 151 de pasageri, din care 44 pe scaune, O2668, cu o lungime de 18,7 m, capacitatea de transport 142 de pasageri, din care 48 pe scaune, O2902, cu o lungime de 18 m, capacitatea de transport 142 de pasageri, din care 48 pe scaune)
Produs incepand din anul 2012, are doua motoare electrice asincrone care dezvolta 2*160 Kw, generator diesel+generator electric auxiliar care dezvolta 80 Kw, viteza maxima 60-65 km/h, tensiunea de alimentare 600 V (acceleasi caracteristici tehnice ca la varianta Swisstrolley 3, produsa intre anii 2004-2012).
Ca si noutati fata de varianta precedenta sunt- designul, suspensii independente ZF, sistem de iluminare cu tehnologie led, etc.
In 2013 un numar de 83 astfel de troleibuze sunt comandate de orasul Limonges, iar altele sunt comandate in orasele Lausanne, Zurich si Arnhem (11 bucati)

-Light Tram 3 (troleibuz dublu articulat, 4 osii, realizat in doua variante constructive- O2795, cu o lungime de 24,7 m, cu o capacitate de transport de 200 pasageri, din care 68 pe scaune si O2567, cu o lungime de 24,7 m, cu o capacitate de transport de 200 pasageri, din care 68 pe scaune).

-Trolleyzug (troleibuz cu remorca atasata, lungimea ansamblului 23,3 m, capacitatea de transport- 180 pasageri).



5. Solaris (Polonia)

Cea de-a treia generatie a acestor tipuri de troleibuze este produsa incepand din anul 2011.


-“Solaris- Trollino-12” (troleibuz solo pe doua osii, cu: 5 tipuri de motoare electrice “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 175 Kw), “Medcom ANT-175-600” (asincron cu 6 poli de 175 Kw), “Skoda-Blue-Drive” (asincron cu 4 poli de 160 Kw), “Skoda-Blue-Drive” (asincron cu 6 poli de 175 Kw) sau “Vossloh-Kiepe” (asincron cu 4 poli de 160 Kw), system IGBT (control electronic a tractiunii si franarii), axe si sistem de directive ZF, dotari frana tip EBS, ABS si ASR, suspensii pep erne de aer reglabile cu system ECAS, carcasa din otel-inox si aluminiu, locuri pe scaune 34, system electric CAN.
Un numar de 8 astfel de troleibuze au fost achizitionate la Baia-Mare, in anul 2014.


-“Solaris- Trollino-15” (troleibuz solo pe 3 osii, cu: 3 tipuri de motoare electrice “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 175 Kw), “Medcom ANT-175-600” (asincron cu 6 poli de 175 Kw) si “Skoda Blue Drive” (asincron cu 6 poli de 250 Kw), locuri pe scaune pana la 50.


-“Solaris- Trollino- 18” (troleibuz articulate pe 3 osii, cu: 6 tipuri de motoare electrice “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 250 Kw), “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 4 poli de 160 Kw, doua axe motoare), “Cegelec-TV-Europulse” (asincron cu 6 poli de 175 Kw, doua axe motoare), “Medcom-ANT-240-600” (asincron cu 6 poli de 240 Kw), “Skoda Blue Drive” (asincron cu 6 poli de 250 Kw) si “Skoda Blue Drive” (asincron cu 4 poli de 160 Kw, doua axe motoare), pana la 53 locuri pe scaune.


-Solaris-Trollino-18 Metro Style (troleibuz articulat, cu 6 tipuri de motoare electrice- Cegelec TV Europulse (asincron, 6 poli, sistem IGBT, putere 250 Kw, sau Cegelec TV-Europulse (asincron, 4 poli, sistem IGBT, puterea 160 Kw), sau Cegelec-TV-Europulse (asincron, 6 poli, sistem IGBT, puterea 175 Kw), sau Medcom ANT-240-600 (asincron, 6 poli, sistem IGBT, 240 Kw), sau Skoda Blue Drive (asincron, 6 poli, sistem IGBT, puterea 250 Kw), sau Skoda Blue Drive (asincron, 6 poli, sistem IGBT, puterea 160 Kw), optional generator electric, axe ZF, servodirectie ZF-Servocom 8098, suspensii pneumatice sistem ECAS, alte sisteme- EBS, ABS, ASR , caroserie din otel-inox, sistem electric standart CAN, capacitatea de transport 40 sau 49 pasageri pe scaune.
Produs din anul 2012, primul fiind prezentat in orasul Salzburg.



6. IKARUS/SKODA (Ungaria/Cehia)

In 2013 un numar de 16 astfel de troleibuze (articulate, cu caroseria produsa in Ungaria si cu echipamente electrice produse in Cehia de Skoda au fost achizitionate de orasul Szeged).


7. SOR (Cehia)

Aceasta firma produce urmatoarele tipuri de troleibuze:

-„SOR TNB-12” (troleibuz solo, produs din anul 2009, cu: lungimea 12.180 mm, este echipat motor electric tip „Skoda-4ML-3444K” (care dezvolta 160 Kw fiecare) , sau cu motor electric tip „Cegelec-TAM-1050-C6B” (care dezvolta 160 Kw), convertizoare de tractiune tip „SJ3.1” sau „CAC-250-NF cu sistem IGBT”, frana electrica recuperativa cu echipament tip „Gino 3PQ4-B00456”, sau tip „MEP”, compresor de aer tip „1822” , captatori tip „TSS 5.7” , 4 usi, capacitatea de transport- 94 de pasageri in picioare si 32 pe scaune, sau 95 de pasageri in picioare si 28 pe scaune, viteza maxima 70 km/h, tensiunea de alimentare- 600 sau 750 V.

-„SOR TNB-18” (troleibuz articulat, produs din anul 2009, cu: lungimea 18, 750 m, este echipat cu motor electric tip „Skoda-2-ML-3846-K/6” (care dezvolta 250 Kw) sau „Cegelec-TAM-1056-C6B” (care dezvolta 250 Kw), convertizoare de tractiune tip „SJ 4.3” sau „CAC 201 NEF cu sistem IGBT”, frana electrica recuperativa cu echipament „EWD-138” sau „R9P04B500 MEP”, captatori tip „TSS 5.7” sau „TSS 5.1”, compresor de aer tip „1822” sau „1215”, capacitatea de transport- 166 pasageri in picioare si 50 pe scaune sau 161 de pasageri in picioare si 51 pe scaune, 5 usi, tensiunea de alimentare- 600 sau 750 V, viteza maxima 70 km/h.



8. AMZ-City-Smile-12-T (Polonia/Cehia)
Este rezultatul colaborarii dintre firmele „AMZ Kutno” din Polonia si „Cegelec” din Cehia.
Produs din 2013.


9. Evopro-Modulo-Optimo-C-88-T (Ungaria)
Este probabil cel mai scurt troleibuz din lume, avand o lungime de doar 9,457 m.
Produs din 2015.


10. Astra-Bus (Romania)
Ansambleaza troleibuze începând din anul 1996.

Re: Troleibuze noi, produse astazi pe plan mondial

MesajScris: 07 Mar 2017, 11:32
de ldh80
B. In afara spatiului UE

1. MAZ-203-Eton (Belarus)
Produs din 2005.
Un numar de 10 astfel de troleibuze sunt aduse la Galati in anul 2008.


2.BKM-Belkamunmash (Belarus)

Aceasta firma produce urmatoarele modele de troleibuze:

-AKSM-321 (troleibuz solo)
Produs din anul 2001, este echipat cu motor electric tip „BM” (de curent continuu, produse in Rusia, cu o putere de 170 Kw), „Skoda 8ML-3550” (asincron, produs in Cehia, cu o putere de 185 Kw) „ANT-155” (asincron, produs in Belarus, cu o putere de 185 kw), „DTA-U” (asincron, produs in Rusia, cu o putere de 180 Kw) sau „ACCD-250” (asincron, produs in Rusia, cu o putere de 150 Kw), punti RABA sau ZF, convertizor static de la 550 V la 28 V, sistem pneumatic de coborare a captatorilor, frane cu disc (daca puntea din fata este de tip ZF), sistem ABS, lungimea 11.755 mm, greutatea 18 tone, iar din 2011 este dotat si cu un nou panou de bord.

In septembrie 2015 este prezentata o varianta imbunatatita a acestui troleibuz (denumita BKM/AKSM-32.100D), prevazuta cu baterii de acumulatori de litiu-titan, ce-i asigura o autonomie de 15 km.


-AKSM-333 (troleibuz articulat)
Produs din anii: 1998, 1999, 2002-2004, 2009, iar din 2011 cu o usoara modernizare.
Are o lungime de 17,8 m, doua motoare electrice (care dezvolta 2*185 Kw), capacitatea de transport- 170 de pasageri in total (din care 44 pe scaune).


-AKSM-420-Vitovt
Troleibuz solo, produs din anul 2007. Are motor electric ce dezvolta 185 Kw, o lungime de 11,97 m, o capacitate de transport de 115 sau 100 pasageri in total (din care 35 pe scaune), viteza maxima 60 km/h si baterii de acumulatori ce-i permit o autonomie de 5 km.



3. LAZ (Ucraina)

Aceasta realizeaza un numar de 8 tipuri de troleibuze:

-ElectroLAZ-E-183-D1 (troleibuz solo, cu motor electric actionat cu curent continuu)

-ElectroLAZ-E-183-D2 (idem, dar cu doua motoare electrice)

-ElectroLAZ-E-183-A1 (troleibuz solo, cu motor electric actionat in curent alternativ)

-ElectroLAZ-E-183-A2 (troleibuz solo, cu doua motoare electrice actionate in curent alternativ)

-ElectroLAZ-E-301-D1 (troleibuz articulat, cu o lungime de 18,6 m, cu motor electric actionat in curent continuu)

-ElectroLAZ-E-301-D2 (idem, dar cu doua motoare electrice)

-ElectroLAZ-E-301-A1 (troleibuz articulat, cu o lungime de 18,6 m, cu motor electric actionat in curent alternativ)

-ElectroLAZ-E-301-A2 (idem, dar cu doua motoare electrice).

Varianta solo (de 12 m) este produsa din anul 2004, iar varianta articulata (de 18,6 m) este produsa din anul ?


Principalele caracteristici tehnice a lui „ElectroLAZ-E-183” sunt: motor electric tip „ED-139-AU2” sau „DTA-2U1”, care dezvolta 140 sau 180 Kw, sistem IGBT cu tranzistori, tensiunea de alimentare 550- 600 V, sistem de franare recuperativa, viteza maxima 75 km/h, greutatea la gol 11,2 tone, capacitatea de transport- 120 pasageri in total (din care 24 sau 36 pe scaune).



4.„Bogdan” (Ucraina)

In anul 2010 aceasta firma (infiintata in 1992) incepe productia de troleibuze, in colaborare cu firma ceha „Cegelec”.

Aceste troleibuze sunt realizate in 5 modele:

-Doua modele de 10,6 m (diferenta consta in numarul de usi)

-Modelul T70-115 (de 12 m)(Este echipat cu motor electric tip Cegelec-TV-Europulse)

-Modelul T80-110 (de 15 m)

-Modelul T90-110 (de 18,75 m, articulat)



5. Trolza (fosta ZIU)(Rusia)

-Trolza-5265-Megapolis, avand urmatoarele caracteristici tehnice: troleibuz solo, produs din 2006, lungimea 11.700 mm, capacitatea de transport 19- 22 pasageri pe scaune si 100 in total, 3 usi, sistem IGBT, tensiunea de alimentare- 550 V, iluminat florescent.

-Trolza-6206-Megapolis. Troleibuz articulat, produs din anul 2006, cu urmatoarele caracteristici tehnice- lungimea 17.300 mm, capacitatea de transport 30 de pasageri pe scaune si 130 in picioare, greutatea maxima 26 tone.


6.LIAZ (Rusia)

Aceasta firma a realizat doua modele de troleibuze, intre anii 2005-2012

-LIAZ-52802 (pe baza caroseriei autobuzului urban LIAZ-5292)

-LIAZ-52803 (pe baza caroseriei autobuzului urban LIAZ-5293)



7. VMZ (Trans-Alpha/Vologda)(Rusia)

Aceasta firma realizeaza urmatoarele 4 modele de troleibuze

-VMZ-5298.01 (troleibuz solo, produs in serie dupa 2003)

-VMZ-5298.01-50 Vanguard (idem, dupa 2007)

-VMZ-6215 (troleibuz articulat cu 3 osii, produs in serie dupa 2005)

-VMZ-62151 (troleibuz articulat cu 3 osii, produs in serie dupa 2007, cu motor electric asincron)



8. SVARZ (Rusia)

Reprezinta de fapt atelierele companiei de transport urban in comun din Moscova.

-6283-ERM



9. BTZ-52.763 A (Rusia)


10. T-12110-Barvinok (Rusia)
Produs din 2013 la Cernigov.


11. PCTS-6281-Admiral (Rusia)
Produs din anul 2015.

Re: Troleibuze noi, produse astazi pe plan mondial

MesajScris: 07 Mar 2017, 11:43
de ldh80
C. Pe alte continente

1. Huayu (China)

- Huayu-BJD-WG-160-B (utilizat in Beijing)


2. New-Flyer (Canada)

Aceasta firma realizeaza urmatoarele tipuri de troleibuze

-E-40-LFR (troleibuz solo)

-E-60-LFR (troleibuz articulat)

Echipamentul electric pentru aceste troleibuze a fost livrat de Vossloh/Kiepe-Electric (Germania).

Intre anii 2005- 2009, un numar de 188, respectiv 74 de astfel de troleibuze noi, au fost livrate in orasul Vancouver (Canada).



3. Designline (Noua-Zeelanda)

Aceasta firma a realizat doua tipuri de troleibuze

-SLF-39 (troleibuz solo cu doua osii)

-SLF-42 (troleibus solo cu 3 osii)

Un numar de 3, respectiv 56 astfel de troleibuze, sunt utilizate la Wellington, din 2007. Acestea au 49 locuri pe scaune fiecare si costa 246.000 euro/bucata.



La finalul prezentarii troleibuzelor noi, produse astazi pe Glob, amintesc si doua modele de troleibuze, care, desi nu se mai produc astazi, au fost probabil cele mai moderne troleibuze produse pana in prezent pe Glob.

Acestea erau:

1.„IRISBUS-CRISTALIS”, realizat in doua variante:

-„ETB-18”. Lungime 18 m, latime 2,55 m, inaltime 3,40 m, greutatea la gol 19,1 tone, motor termic auxiliar care dezvolta 65 Kw, 4 electromotoare care dezvolta 4*80 Kw=320 Kw, climatizare, 4 usi.

-„ETB-12”. Lungime 12 m, latime 2,55 m, inaltime 3,40 m, greutatea la gol 13,4 tone, motor termic auxiliar care dezvolta 65 Kw, doua electromotoare care dezvolta 2*80 Kw=160 Kw, climatizare, 3 usi.

Motoarele si alte componente electrice au fost realizate de firma Alstom- Franta.

Pretul unui astfel de troleibuz ajungea la 700.000 euro.

Astfel de troleibuze circula doar in Lyon si St. Etienne (Franta) si Milano (Italia).

Produse intre anii 2004-2011.


2.IRISBUS-CIVIS

Acceleasi caracteristici ca si precedentele, avand in plus sistem de ghidaj optic.





Astazi, cele mai cunoscute firme care produc elemente de retea si echipamente electrice pentru retelele de troleibuze sunt- Kummler-Matter, Furrer-Frey si Esko.

Firmele cele mai cunoscute, care produc echipamente electrice pentru troleibuze, sunt- Vossloh/Kiepe Electric (Germania), Skoda si Cegelec (Cehia), Ganz (Ungaria) si ICPE-SAERP (Romania).



Astazi, urmatoarele firme produc sau ansambleaza troleibuze


a. In spatiul UE

-MAN/NEOPLAN (Germania)
-Iveco-Bus (Franta/Italia)
-Van Hool (Belgia)
-HESS (Elvetia)
-Solaris (Polonia)
-Ikarus (Ungaria, cu echipament electric Skoda)
-SOR (Cehia)
-AMZ (Polonia, cu echipament electric Cegelec)
-Evopro (Ungaria)
-Astra Bus Arad (Romania, ansambleaza troleibuze incepand din 1996 )
-VDL Berkhof (Olanda)
-Breda-Menarinibus/Finmecanica (Italia)
-Fiat (Italia)
-Volvo (Suedia)
-ELBO (Grecia, ansambleaza troleibuze)


b.In alte tari din Europa
-MAZ (Belarus)
-BKM (Belarus)
-LAZ (Ucraina)
-Bogdan (Ucraina)
-Yuzmash (Ucraina)
-LuAZ (Lutskyi avtomonilnyi zavod, Ucraina)
-Trolza (Rusia)
-LIAZ (Rusia)
-VMZ (Trans Alpha/Vologda- Rusia)
-SVARZ (Rusia, numai ansamblare)
-Cernigov (Rusia)
-BTZ- Bashkir Trolleybus Plant Ufa, Rusia)
-MTRZ (Rusia)



c. Pe alte continente

-CAIO Induscar (Brazilia)
-Electra Industrial Lta (Brazilia)

-Materfer (Argentina)

-DINA (Mexic)

-New Flyer Industries (Canada)

-Dongfeng Yangtse (China)
-Foton Motor (China)
-Sunwin (China)
-Youngman (China)
-Yutong (China)
-Zhongtong Bus (China)

-Designline (Noua Zeelanda)

-Electrotrans-Service




Dupa falimentul intreprinderii Autobuzul/Rocar Bucuresti, in 2002, singurul producator (care de fapt ansambleaza ) de troleibuze din Romania este firma Astra-Bus din Arad, infiintata in anul 1996, prin desprinderea de Astra-Vagoane Arad.

Din 2014 aceasta firma se afla in insolventa.

Astra-Bus Arad a ansamblat urmatoarele tipuri de troleibuze (cu echipamentul electric produs de ICPE-SAERP Bucuresti):



-Astra-Ikarus-415-T (solo), dupa o licenta ungara.
200 astfel de troleibuze au fost achizitionate in Bucuresti si 3 in Galati, din anul 1997.


-IRISBUS-AGORA (solo si articulate, dupa o licenta franco-italiana)
25 sau 28 astfel de troleibuze (atat cele solo, cat si cele articulate) au fost achizitionate in Cluj-Napoca, incepand din anul 2004.
Alte 15 autobuze articulate Renault-Agora au fost transformate in troleibuze la Cluj-Napoca, incepand din anul 2011.


-IRISBUS-CITELIS (solo si articulate, dupa o licenta franco-italiana)
20 astfel de troleibuze (10 solo si 10 articulate) au fost achizitionate la Cluj-Napoca incepand din anul 2010, 50 astfel de troleibuze (solo) au fost achizitionate la Timisoara din anul 2008 si 100 astfel de troleibuze (solo) au fost achizitionate la Bucuresti intre anii 2006- 2009.


-Astra-Town-118 (Iveco-Urbanway-18)(articulate, dupa o licenta franco-italiana)
In anii 2016- 2017, un numar de 20 de astfel de troleibuze articulate vor fi achizitionate in Cluj-Napoca.
Sunt cele mai noi si moderne troleibuze, care circula la ora actuala in Romania.
Pretul unui astfel de troleibuz poate ajunge la cca 500.000 euro.