In acest topic, voi prezenta o lista cu minibuzele noi, care se produc astazi pe Glob, de producatorii consacrati.
A. In spatiul UE
1.„Mercedes-Citaro-K/MB” (lungimea 10,5 m) Germania
Realizat din anii 1997, 2005 si 2012.
Partea mecanica este asemanatoare cu cea a autobuzului Mercedes-Citaro.
2. „MAN- Lyon’s City- M
Realizat incepand din anul 2004, iar, cu actualul model de caroserie, realizat din anul ?
Caracteristici tehnice- minibuz low-floor, cu doua osii, 3 usi, lungimea 10.500 mm, motor diesel tip MAN-D-0836-LOH (cu 6 cilindri in linie, 6871 cmc, 250 sau 290 cp), cutie de viteze automata tip ZF-Eco-Life-Step-3 (cu 6 viteze) sau Voith-Diwa-6 (cu 4 viteze), capacitatea de transport 30 locuri pe scaune si 61 pasageri in picioare.
3. “VDL-Citea-MLE-88/95/102/108” (Olanda)
Este produs incepand din anul 2014, are o lungime de: 8800 mm, sau 9500 mm, sau 10.200 mm sau 10.800 mm, o capacitate de transport de 62 persoane.
4. Van-Hool-A-308-E” (Belgia)
Motor diesel tip MAN-D-0836-LOH (6871 cmc, 250 Kw) sau Cummins-ISBe-225 (6690 cmc, 225 Kw), cutie de viteza automata ZF-Ecolife-AP-1000, lungime 9495 sau 9650 mm, frana cu disc, suspensii integral pneumatice, doua usi, capacitatea de transport 70 pasageri din care 17 pe scaune si un loc pentru persoane cu dizabilitati.
Produs din anul 2013.
5. Hess – N-280- UB (Elvetia) (caroserie si sasiu Scania)
6. Iveco-Bus Urbanway-10 (Franta/Italia)
Produs din anul 2013, are urmatoarele caracteristici tehnice: 3 variante de motorizari diesel („Iveco Tector 7” de 260 cp, „Iveco Cursor 8 CNG” de 290 cp sau „Iveco Tector 7 Hybride” de ? cp, toate adaptate normelor de poluare Euro-6), cutie de viteze automata („ZF” sau „Voith”), frana pneumatica cu discuri si sisteme ABS, ASR si EBS, suspensii pneumatice cu amortizoare hidraulice si bare de torsiune, servodirectie pneumatica, lungimea 10,5 m, latimea 2,55 m, greutatea maxima 19 tone, capacitatea de transport 70- 81 pasageri.
7. Volvo-7900 (Suedia)
Produs din anul 2011, are o lungime de 10,6 m. Caracteristicile tehnice sunt acceleasi cu cele ale autobuzului cu accelasi nume.
8. Optare-Tempo-SR (Marea Britanie)
Minibuz produs incepand din anul 2011. Are o lungime de 10,6 m sau 11,3 m. Caracteristicile tehnice sunt identice cu ale autobuzului urban cu accelasi nume ( Motor diesel tip Mercedes-Benz-OM-906-LA, care dezvolta 282 cp, sau Cummins sau MAN, cutie de viteze manuala tip ZF-6HP-500 sau automata tip Allison-T310R, ambele cu retarder incorporat).
9.Optare-Metro-City (Marea Britanie)
Minibuz produs incepand din anul 2013. Este echipat cu motor diesel tip Mercedes-Benz-OM-904-LA, sau Cummins-ISBe, sau Mercedes-Benz-OM-934, sau Magtec, cutie de viteze automata tip Allison-2100, una sau doua usi, lungimea minibuzului- 9,9 m, sau 10,1 m, sau 10,6 m, sau 10,8 m sau 11,5 m.
10.„Solaris Alpino 8.9 LE” (Polonia)
Produs din anul 2008, este echipat cu 3 variante de motorizari diesel (Cummins-ISBe4-250B adaptat normelor de poluare Euro-4 care dezvolta 250 cp, sau Cummins-ISB6.7E5-250B adaptat normelor de poluare euro-5 care dezvolta 245 cp , sau Cummins-ISB6.7E5-285B adaptat normelor de poluare euro-5 care dezvolta 284 cp, cutie de viteze automata Voith-Diwa-854.5 sau ZF-6HP-504, lungimea 8950 mm, doua usi, capacitatea de transport 60 de pasageri, optional aer conditionat.
11. Sancity-10-LF (Polonia)
Produs din anul 2012, este echipat cu motor diesel tip Iveco-NEF-N60-ENT EEV, care dezvolta 264 cp, cutie de viteze Allison-T-280R, lungimea minibuzului 10.493 mm, dotari ABS, ASR si optional EBS si aer conditionat, capacitatea de transport 80 sau 95 pasageri (din care 17 sau 24 pe scaune).
12. Solcity-10 (Polonia)
Produs din anul 2010, este echipat cu motor diesel tip Cummins-ISB6-7E5-250B, sau Cummins-ISB6-7EV-250B, sau Cummins-ISB6-7E5-285B sau Cummins-ISB6-7EV-285B, care dezvolta 250 sau 285 cp, cutie de viteze tip Voith D854.5 sau ZF-Ecomat-6HP-504, dotari ABS, ASR, lungimea 10.500 mm, capacitatea de transport 95 de pasageri in total (din care 22 sau 29 pe scaune), greutatea 18 tone (incarcat).
13. AMZ-City-Smile-CS-10-LF (Polonia)
Are o lungime de 10 m, capacitatea de transport 85 de pasageri (din care 26 pe scaune), este echipat cu motor diesel tip Cummins-ISB-300-EEV, de 6700 cmc, cu 6 cilindri, care dezvolta 221 Kw, cutie de viteze tip Voith Diwa 854.5, axe ZF, suspensii integral pneumatice cu sistem ECAS, sisteme ABS, EBS, ASR, frane pneumatic Knorr cu discuri de frana, sistem electric standart CAN, doua baterii de acumulatori cu o capacitate de 2*225 Ah, caroserie din otel-inox, 3 usi.
14. SOR CN 10,5 (Cehia)
Produs din anul 2004, este echipat cu motor diesel tip IVECO-Tector-F4AE3682F EEV, care dezvolta 185 Kw, adaptat normelor de poluare Euro-5, cutie de viteze tip Allison-T280R, sau ZF-6AS-1010BO, lungimea 10.750 mm, dotari ABS, ASR, EBS, ESP, capacitatea de transport 35 de pasageri pe scaune si 75 in picioare.
15. Evo Pro Modulo (Ungaria)
Minibuz realizat in Ungaria, in 3 tipuri de variant constructive- C48 (Minimo), C68 (Medio) si C88 (Optimo).
Lungimea minibuzului este de 6507 mm, 7982 mm sau 9457 mm. Este echipat cu motor diesel tip ? Adaptat normelor de poluare Euro-6, care dezvolta ? cp, cutie de viteze tip ? servodirectie tip Csepel-C-300, sistem de franare Knorr-Bremse, punti RABA (puntea A cu suspensii independente), greutatea 8,3 tone, 10,35 tone sau 11,05 tone, capacitatea de transport 45, 65 sau 85 pasageri (pe scaune si in picioare), caroserie din material composite.
Produs din 2016 de firma cu accelasi nume din Ungaria, memnra a grupului Indian TATA.
16. RABA-S-91 (UNgaria)
Echipat cu motor diesel tip “Mercedes-Benz-OM-904”, de 4250 cmc, care dezolta 115 Kw, adaptat normelor de poluare Euro-5, cutie de viteze automata tip “Allison S-2100-GEN4”, punti RABA, suspensii integral pneumatic cu sistem ECAS, sisteme ABS si ASR, lungimea 7905 mm, capacitatea de transport 17 pasageri pe scaune si 24 in picioare, greutatea 9850 kg.
17. Igero-Maxi” (Romania)
Motor diesel MAN (280 cp la 2300 rotatii/minut), cutie de viteza ZF (dar manuala), sistem de franare Wabco pneumatic cu disc, alte dotari ABS, ASR, ECAS, lungime 10.240 mm, capacitatea de transport 80 pasageri (din care 26 pe scaune).
18. “Dyparro-105-U” (Romania)
Carosat de firma Dypedy, cu sediul in Moinesti.
Are sasiu (complet echipat) si motor MAN si o lungime de 10,5 m. Produs incepand din anul 2009.