Aparatele de cale sunt instalatii care permit vehiculelor feroviare sa treaca de pe o linie pe alta sau sa traverseze o linie.
Dintre primele conditii pe care trebuie sa le indeplineasca aparatele de cale mentionez:
-asigurarea circulatiei cu viteza normala pe liniile directe;
-asigurarea circulatiei cu viteza cat mai mare pe liniile abatutr;
-lungiem cat mai redusa pentru ca zona aparatelor de cale din capetele statiilor sa fie cat mai scurta.
In aceeasi categorie de aparate se includ si aparatele de compensare (de dilatatie) care asigura dilaatarea si contractarea sinelor pe o portiune de linie.
Dintre aparatele de cale mentionam schimbatoarele de cale (simplu si dublu), traversarile (simple si cu jonctiune) si bretelele a caror alura este reprezantata in figura 1 respectiv 7.
Niste observatii:
Schimbatorul de cale simplu permite trecerea vehiculelor feroviare de pe o linie pe linia alaturata, paralela sau nu.
Schimbatorul de cale dublu permite trecerea vehiculelor feroviare pe doua linii alaturate, de ambele parti a liniei pe care este montat.
Schimbatorul de cale combinat se foloseste la linii incalecate cu trei fire (Figura 4).
Traversarea simpla permite trecerea vehiculelor feroviare peste o linie fara posibilitatea de a intra pe linia traversata.
Traversarea cu jonctiune permite vehiculelor feroviare atat traversarea simpla a liniilor cat si trecerea de de pe o linie pe alta, dintr-o singura directie sau din ambele.
Bretela este o instalatie care permite legatura in ambele sensuri intre doua linii paralele.
Inima izolata permite trecerea vehiculelor feroviare peste firele care se intretaie la incalecarea si descalecarea a unei linii incalecate.
Printre alte aparate de cale amintim: franele de cale, placa turnanta, sabotul de deraiere, aparate de uns obeziile rotilor, etc.