Funicularul Schiel (Fabrica de hartie Busteni)

Inventii, inovatii, descoperiri tehnice.

Funicularul Schiel (Fabrica de hartie Busteni)

Mesajde Trifu22 pe 10 Feb 2011, 03:39

Putina lume isi mai aduce aminte de Fabrica de Hartie din Busteni.
Dupa constructia acestei fabrici in 1882, de catre fratii Karl si Samuel Schiel, in 1904 s-a implementat un amplu program de modernizare si extindere a
fabricii.
Asadar, pentru a putea sustine acest program, si a face fata consumului sporit de materie lemnoasa, exploatarile forestiere se extind inafara Vaii Azugii, si iau fiinta exploatarile din Valea Retivoiului si Valea Ialomitei - Bolboci
Pentru transportul masei lemnoase din Valea Ialomitei s-a construit o mocanita de ecartament 700mm al carei traseu se intindea de la Lacul Scropoasa, pana aproape de Cabana Padina cu ramificatie la Bolboci spre V. Firdaleșului.

Reamintim faptul ca Lacul Bolboci este un lac antropic si nu exista pana in 1973.

De asemeni, reamintesc faptul ca buceag inseamna padure de fag.

Finalizat in anul 1909 funicularul a fost considerat la acea vreme o realizare tehnica importanta de remarcat fiind cele doua deschideri ample (distanta dintre piloni): primul "balans" de 450 metri iar al doilea "balans" imediat sub creasta Jepilor Mari, dar si schimbare de directie a funiculaului cu 160 de grade la punctul de lucru Winkel (unde caruciorul de pe fir era luat, pus cu cele doua roti pe o sina aeriana si trimis mai jos pe celalalt fir - totul manual) necesara pentru a ocoli Claia Mica.

vedere-52.jpg


Cantonul Schiel a fost construit pe "creasta" pentru a putea observa traseul funicularului, mai precis monitorizarea atenta a acestor trei puncte critice enumerate mai sus.

casa-schiel.jpg
Cantonul Schiel

vedere-12-640x413.jpg

vedere-62-320x207.jpg


Mai sus de canton s-a construit si o rampa de descarcare intermediara folosita pentru aprovizionarea cabanelor de pe platou, cat si pentru constructia Monumentului Eroilor de pe Caraiman.

Astazi tot ce a mai ramas din faimosul funicular:

cativa stalpi...

Fişierul ataşat funicular.jpg nu mai este disponibil

Funicularul Busteni.jpg


toate fundatiile de beton ale stalpilor...

Fişierul ataşat 14264103.jpg nu mai este disponibil


Cantonul - cunoscut astazi cu numele de "Casa Naturalistilor" care defapt acum e al nimanui, a devenit un mare risc atunci cand vrei sa admiri panorama de pe Valea Prahovei, caci trebuie sa calci cu grija pe ce a mai ramas din terasa de lemn.

Cladirea este sigilata, neingrijita si arata jalnic. Ferestrele, usile si ce a mai ramas sunt pecetluite cu obloane de metal ruginit. Ce a mai ramas expus, a fost vandalizat si umplut cu gunoaie. Nu te intampina nimeni la usa, alimentarea cu electricitate a fost taiata de mult si cablurile furate, iar fantana de la intrare este colmatata si a secat acum mult timp.

Este un mod foarte ciudat, daca nu neortodox de a face turism intr-o statiune numita "Poarta Bucegilor".
Si chiar daca nu aveti puterea sa reparati cladirea, sa-i redeschideti ferestrele sau sa inlocuiti lemnul podelei spre a salva Cantonul Schiel de la o moarte lunga si dureroasa, salvati-l macar de singuratate si nu-l ocoliti! Salutati-l deci cu respectul pe care il merita si va va rasplati cu o minunata panorama asupra vaii Prahovei si a orasului Busteni ghemuit la poalele Bucegilor.
Dupa ce lemnul ajungea jos, in Busteni, pe langa actuala telecabina, era carat cu un tren de ecartament ingust catre fabrica de hartie.

In urmatoarea imagine avem intregul parcurs al funicularului:

Fişierul ataşat 0.jpg nu mai este disponibil


Amintesc faptul ca pe varful Zanoaga se afla cariera "Lespezi" ce alimenteaza cu calcar, marna si argila Fabrica de Ciment Fieni prin intermediul unei benzi rulante si a unui tren de ecartament ingust. Mai multe detalii AICI

De asemeni, amintesc faptul ca Lacul Bolboci este un lac antropic si nu exista in perioada functionarii funicularului.
Lemnul era carat pe Valea Bratei cu ajutorul unor trenuri cu aburi de ecartament ingust 700mm.
Barajul acestui lac antropic (Bolboci) s-a construit pe fostul amplasament al Punctului de lucru Bolboci...
punctul de lucru de la Bolboci.jpg

...de unde se prelua masa lemnoasa carata cu trenul din zona Padina si zona lacului Scropoasa.
Fişierul ataşat 1.jpg nu mai este disponibil

Traseul continua pe langa Complexul Sportiv Piatra Arsa, complex ce a fost construit cu ajutorul funicularului. Rampa de descarcare intermediara era prin apropiere (pe langa terenul de fotbal):
Fişierul ataşat 2.jpg nu mai este disponibil


In urmatoarea imagine observam Cantonul Schiel situat pe Jepii Mici, de aici funicularul cobora in Valea Urlatoarei (undeva mai jos este Cascada Urlatoarea pe care banuiesc ca ati vazut-o cu totii) unde era Punctul de lucru Winkel. Aici, carucioarele ce mergeau pe fir erau scoase de pe acesta si puse manual pe o sina aeriana pentru a putea fi impinse si repuse pe celalat fir pentru coborarea finala spre Busteni.
Fişierul ataşat 3.jpg nu mai este disponibil


De la Punctul de lucru Winkel funicularul se apropie de rampa de descarcare de la Busteni, aceasta fiind situata putin mai sus de actuala telecabina.
De aici, din informatiile care le detin momentan pleca un tren de ecartament ingust catre fabrica(??)
funicular.jpg


Inainte de a incheia acest articol, amintesc faptul ca inainte de constructia funicularului s-a incercat strapungerea muntilor din Cheile Tatarului (amontele lacului Bolboci) pana in Sinaia.

In ziua de astazi exista inca inceputul de tunel (circa 300 de metri din totalul de 8km) dar acesta nu a mai fost terminat deoarece au intampinat roca foarte dura si progresul era lent si costisitor.
Iata cateva imagini:

tunel.jpg
Tunelul incepe drept, dupa care formeaza o curba catre stanga apoi se opreste.

DSCF8881.JPG
dupa o traversare din Busteni la Padina, mergem catre cheile Orzei dar nu inainte de a face o bataie cu bulgari la intrarea tunelului din Cheile Tatarului din amontele lacului Bolboci

DSCF8871.JPG

DSCF8875.JPG
Interior


La fata de stanca sunt cateva lemne pentru a sustine muntele sa nu se surpe. Exista si acum gaura ce trebuia umpluta cu dinamita. Nu am mai inaintat deoarece lemnele sunt putrede si riscul unei sigilari in tunel e destul de mare
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
⚡⚡⚡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ ⚡⚡⚡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: Funicularul Schiel (Fabrica de hartie Busteni)

Mesajde Daniel pe 10 Feb 2011, 10:54

O alta descriere de nota 10 plus! Mi-am permis sa editez ici colo textul tau. Astept mai multe informatii despre acest subiect extrem de interesant. Acolo este intr-adevar o zona in care de-a lungul timpului s-au efectuat tot felul de lucrari tehnice de mare exceptie! :clap: :clap: :clap:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


Înapoi la MINITEHNICUS

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki