Noi clarificări privind subsistemul control-comandă şi semnalizare la bordul trenurilor
Recent, în luna mai a acestui an, Comisia Europeană a adoptat o nouă specificaţie tehnică de interoperabilitate (STI) privind subsistemul „exploatare şi gestionare a traficului” al sistemului feroviar transeuropean convenţional. Comisia precizează totuşi că respectiva STI stabilită în anexă nu trebuie să impună utilizarea unor tehnologii sau soluţii tehnice specifice, cu excepţia cazurilor în care acest lucru este strict necesar pentru interoperabilitatea sistemului feroviar transeuropean convenţional.
Specificaţia tehnică de interoperabilitate stabilită la prezenta decizie se aplică subsistemului de exploatare şi gestionare a traficului definit la punctul 2.4 din anexa II la Directiva 57/2008 (privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Comunitate – n.r.) şi care face referire la control-comandă şi semnalizare la bord. Prezenta decizie se aplică tuturor statelor membre de la 1 ianuarie 2012, ea putând fi consultată în Jurnalul Oficial al UE.
Astfel, prezenta specificaţie tehnică de interoperabilitate stabileşte cerinţele esenţiale pentru subsistemul în cauză şi pentru interfeţele sale în raport cu alte subsisteme, de asemenea stabileşte specificaţiile funcţionale şi tehnice.
Noua STI determină elementele constitutive de interoperabilitate şi interfeţele care sunt reglementate de specificaţii europene, inclusiv standarde europene, necesare pentru a realiza interoperabilitatea în cadrul sistemului feroviar transeuropean convenţional.
Prezenta STI se aplică subsistemului „exploatare şi gestionare a traficului” aferent administratorilor de infrastructură şi companiilor feroviare cu privire la exploatarea trenurilor pe liniile feroviare transeuropene convenţionale. Cerinţele esenţiale reglementează aspecte principale precum siguranţă, fiabilitate şi disponibilitate, protecţia mediului şi compatibilitate tehnică.
Statele membre au obligaţia de a notifica Comisiei Europene o serie de tipuri de acorduri, în termen de şase luni de la intrarea în vigoare a noii specificaţii tehnice de interoperabilitate, cu condiţia ca acestea să nu fi fost deja notificate în temeiul Deciziei 920/2006, aceasta din urmă făcând însă referire la STI-urile pentru subsistemul „exploatare şi management al traficului” al sistemului feroviar transeuropean convenţional şi de mare viteză.
Astfel, se vor notifica acordurile naţionale între statele membre şi întreprinderile feroviare sau administratorii de infrastructură încheiate permanent sau temporar, necesare din cauza naturii foarte specifice sau locale a serviciului de transport în cauză. De asemenea, intră sub incidenţa noii STI şi acordurile bilaterale sau multilaterale între întreprinderile feroviare, administratorii de infrastructură sau autorităţile competente în materie de siguranţă, care oferă niveluri semnificative de interoperabilitate locală sau regională.
În plus, se vor notifica şi acordurile internaţionale între unul sau mai multe state membre şi cel puţin o ţară terţă sau între întreprinderi feroviare sau administratori de infrastructură din statele membre şi cel puţin o întreprindere feroviară sau un administrator de infrastructură dintr-o ţară terţă, care oferă niveluri semnificative de interoperabilitate locală sau regională.
Surasa: Elena Ilie