de Trifu22 pe 15 Feb 2010, 11:55
Partea a VI-a
Manevrarea vehiculelor feroviare
CAPITOLUL I
Reguli generale privind organizarea, conducerea şi executarea manevrei vehiculelor feroviare
Art. 207. - (1) Manevra este operaţia de mişcare a vehiculelor feroviare pe aceeaşi linie sau de pe o linie pe alta.
(2) Manevra se execută de către personalul operatorilor de transport feroviar sau al altor agenţi economici autorizaţi în acest scop.
(3) Operaţiile de manevră se execută de regulă, de către partidele de manevră sau de tren. Personalul şi modul în care se execută manevra se stabileşte în PTE.
(4) Precizări privind obligaţiile referitoare la solicitările de executare a manevrei, precum şi modul de organizare, respectiv de repartizare a sarcinilor privind conducerea şi executarea manevrei între personalul staţiei şi cel al operatorilor de transport feroviar se stabilesc în PTE.
(5) Manevra trebuie să se execute conform procesului tehnologic stabilit şi să asigure securitatea personalului, siguranţa circulaţiei, integritatea vehiculelor feroviare, a instalaţiilor, liniilor şi construcţiilor, precum şi a bunurilor încredinţate la transport.
Art. 208. - (1) Liniile din staţii se împart în zone de manevră, în funcţie de situaţia locală. În fiecare zonă, manevra se execută numai cu o singură locomotivă.
(2) Manevrele simultane cu mai multe locomotive în aceeaşi zonă de manevră se pot executa numai în staţiile stabilite de gestionarul infrastructurii feroviare.
(3) Delimitarea zonelor de manevră, condiţiile în care se pot executa simultan manevre cu mai multe locomotive în aceeaşi zonă de manevră, precum şi cele privind trecerea unei locomotive dintr-o zonă de manevră în alta, se stabilesc în PTE.
Art. 209. - (1) La manevrarea vehiculelor feroviare se utilizează o singură locomotivă în acţiune, legată sau nelegată la aceste vehicule feroviare.
(2) Manevrarea vehiculelor cu o locomotivă în acţiune intercalată, precum şi cu două locomotive în acţiune simultan, se admite numai în cazuri speciale, prevăzute în PTE.
Art. 210. – (1) Viteza maximă admisă la manevră este de 40 km/h, când locomotiva execută mişcări de manevră prin tragere cu vehicule feroviare pe linie liberă sau execută mişcări izolate şi de 25 km/h în restul cazurilor.
(2) Viteza maximă cu care se efectuează manevra poate fi limitată din cauza condiţiilor impuse de aparatele de cale, linie, pantă, intemperii, vizibilitatea semnalelor, spaţiul rezervat manevrei şi alte cauze locale, prevăzute în PTE sau prin ordin de circulaţie.
(3) Viteza reală cu care se efectuează manevra trebuie reglată de către mecanicul de locomotivă astfel încât să se poată asigura oprirea vehiculelor la locul stabilit, fără a se produce deteriorarea acestora sau degradarea şi deplasarea încărcăturii.
(4) Vitezele de triere a vagoanelor, modul de executare a manevrelor peste cocoaşele de triere sau planurile înclinate, precum şi condiţiile de trecere şi vitezele de circulaţie peste basculele pod, se prevăd în PTE.
Art. 211. - (1) Manevra cu locomotiva se face prin tragere, împingere, îmbrâncire sau triere pe plan înclinat sau cocoaşă de triere.
(2) Regulile stabilite pentru efectuarea manevrei vagoanelor cu locomotiva sunt obligatorii pentru orice vehicul feroviar motor care efectuează manevră pe liniile infrastructurii feroviare publice sau private.
(3) Automotoarele pot manevra numai remorci de automotor.
Art. 212. - (1) Operaţiile de manevră trebuie să fie conduse de un singur agent, denumit conducătorul manevrei, care de regulă, este şeful de manevră sau şeful de tren. În cazul în care conduce personal manevra, mai poate fi conducător de manevră şi următorul personal:
a) şeful staţiei sau IDM în cazurile excepţionale prevăzute în reglementările specifice în vigoare;
b) alt personal instruit şi autorizat în acest scop.
(2) În cazuri excepţionale, pentru scoaterea dintr-un tren a vagoanelor care pun în pericol siguranţa circulaţiei, în situaţia în care trenul nu este deservit de partidă de tren sau în staţie nu există partidă de manevră aparţinând operatorului de transport feroviar care asigură remorcarea trenului, manevra se poate executa numai de către conducătorul manevrei - IDM sau şef staţie - şi mecanic. În acest caz, mişcările de manevră se pot executa numai prin tragere sau împingere, cu respectarea regulilor generale privind executarea manevrei în staţia respectivă. Modificarea şi/sau completarea arătării vagoanelor trenului se face de către conducătorul manevrei.
(3) Înainte de începerea manevrei, conducătorul manevrei trebuie să ia legătura personal cu mecanicul, pentru identificare.
(4) În staţiile înzestrate cu instalaţii de centralizare CED şi CE se admit mişcări de manevră cu locomotiva izolată, cu vagon de serviciu, cu vagon WIT sau cu vagon poştă, fără conducător şi partidă de manevră, pe baza indicaţiilor permisive ale semnalelor luminoase.
Art. 213. - (1) Pentru executarea manevrei în condiţii de siguranţă, conducătorul manevrei este obligat să trimită un agent din partida de manevră cu rechizite de semnalizare, înaintea convoiului de manevră, la o distanţă suficientă, pentru a observa dacă nu sunt oameni sau obstacole pe linie, în cazurile în care:
a) locomotiva împinge vagoane pe o linie pe care vizibilitatea nu este asigurată;
b) locomotiva împinge vagoane pe o linie cu peroane pentru călători;
c) se manevrează pe liniile de încărcare-descărcare;
d) se manevrează cu locomotiva intercalată;
e) se manevrează peste trecerile la nivel semnalizate numai cu indicatoare rutiere de prioritate - tip IR - dacă nu este prevăzut altfel în PTE;
f) se manevrează prin împingere pe liniile cu opritori ficşi, cu saboţi de deraiere, sau pe liniile afectate reparaţiilor la vagoane, precum şi pe liniile grupelor tehnice de pregătire a trenurilor de călători.
(2) În cazurile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) precum şi în cazul în care se manevrează prin împingere pe liniile libere ale grupelor tehnice de pregătire a trenurilor de călători, iar convoiul de manevră este compus numai din vagoane de călători, agentul din partida de manevră care primeşte sarcini pentru a supraveghea dacă nu sunt oameni sau obstacole pe linie, se postează la uşa primului vagon din convoi, în sensul împingerii.
(3) La executarea manevrei peste trecerile la nivel semnalizate numai cu indicatoare rutiere - tip IR, conducătorul manevrei este obligat să oprească convoiul de manevră înaintea fiecărei treceri la nivel, să ia măsuri de oprire a circulaţiei rutiere şi numai după ce s-a convins că circulaţia rutieră este oprită, poate da semnale de punere în mişcare a convoiului de manevră. Conducătorul manevrei este obligat să asigure prin agenţii din partida de manevră oprirea circulaţiei rutiere în ambele sensuri ale acesteia, până la trecerea completă a convoiului de manevră peste trecerea la nivel.
Art. 214. - (1) Manevra care se efectuează pe liniile staţiei se execută după un plan de manevră întocmit la solicitarea scrisă a operatorului de transport feroviar interesat, de către IDM dispozitor şi transmis verbal de către acesta sau de către IDM exterior.
(2) Conţinutul planului de manevră, precum şi orice modificare a acestuia, trebuie să fie comunicate mecanicului de către conducătorul manevrei. În cazul în care manevra se execută cu două sau mai multe locomotive în convoi, planul de manevră se aduce şi la cunoştinţa celorlalţi mecanici.
(3) La liniile acoperite cu discuri roşii mobile, manevra se poate efectua numai după avizarea personalului care execută intervenţii sau reparaţii la vagoane, respectiv care participă la încărcarea-descărcarea vagoanelor, după ridicarea discurilor roşii, conform prevederilor din PTE.
(2) Personalul care a primit sarcini privind executarea manevrei este obligat să le execute integral şi să raporteze despre aceasta conducătorului manevrei.
Art. 215 - (1) Semnalele optice şi acustice pentru efectuarea manevrei se dau de către conducătorul manevrei, cu instrumente portative, direct sau prin retransmitere, astfel încât personalul de locomotivă să le perceapă în mod neîndoielnic, chiar dacă este dotat cu radiotelefon.
(2) Semnalul de începere a manevrei trebuie dat de către conducătorul manevrei după ce acesta s-a convins că personalul care a primit sarcini premergătoare începerii manevrei, le-a executat şi a raportat executarea acestora.
(3) Personalul din partida de manevră poate da semnale şi din proprie iniţiativă, în scopul evitării unui accident sau eveniment feroviar precum şi pentru evitarea unui accident de muncă.
Art. 216. - (1) Înainte de efectuarea manevrei, conducătorul manevrei se postează astfel încât:
a) să poată supraveghea întreaga zonă de manevră;
b) să păstreze legătura cu personalul de manevră, de locomotivă, IDM, revizori de ace şi acari, prin mijloace de comunicare ca: semnale şi comunicări verbale directe sau prin instalaţiile TC;
c) să poată comunica personalului cu care efectuează manevra, liniile la care se manevrează.
(2) Înainte de trecerea convoiului de manevră peste trecerile la nivel dotate cu bariere mecanice - tip B, semibariere - tip BAT sau treceri la nivel cu instalaţii de semnalizare automată a apropierii trenurilor fără semibariere - tip SAT, conducătorul manevrei este obligat să se convingă personal că bariera este închisă, respectiv semnalizarea de interzicere a circulaţiei rutiere a instalaţiilor de semnalizare automată este declanşată, iar în caz contrar, să oprească manevra şi să ceară închiderea barierei sau declanşarea semnalizării de interzicere a circulaţiei rutiere şi numai după aceea să dea semnale de punere în mişcare a convoiului de manevră.
Art. 217. - (1) Executarea manevrei pe linia directă a staţiei sau cu traversarea ei, precum şi executarea manevrei peste aparatele de cale extreme din staţiile neînzestrate cu instalaţii CED şi CE, este admisă numai cu încuviinţarea verbală a IDM dispozitor dată personal conducătorului de manevră, pentru fiecare caz în parte, prin instalaţiile TC din dotare sau transmisă prin revizorul de ace sau acar.
(2) În staţiile înzestrate cu instalaţii CED şi CE, depăşirea aparatelor de cale extreme ale staţiei se face pe baza indicaţiilor permisive ale semnalelor luminoase de manevră.
(3) Mişcările de manevră peste aparatele de cale extreme ale staţiei se efectuează, de regulă, prin tragere cu locomotiva aşezată spre linia curentă. În cazul executării manevrei prin împingere peste aparatele de cale extreme spre linia curentă, vehiculele feroviare se leagă între ele şi la locomotivă, semiacuplările de aer se cuplează pe toată lungimea trenului, iar conducta generală de aer se leagă la sursa de aer a locomotivei.
(4) Manevrarea vehiculelor feroviare peste aparatele de cale extreme ale staţiei spre linia curentă este permisă până la limita incintei staţiei. Limita de manevră în staţiile situate pe linie dublă, atunci când linia din stânga a căii duble nu este echipată cu semnale de intrare, este semnalul de intrare al liniei normale.
(5) Depăşirea limitei incintei staţiei de către convoiul de manevră sau numai de către locomotivă, este admisă pe baza dispoziţiei scrise a operatorului de circulaţie. În cazul depăşirii limitei incintei staţiei la manevră, mecanicul trebuie avizat prin ordin de circulaţie, în care se menţionează ora până la care este permisă depăşirea limitei incintei staţiei.
Art. 218. - (1) Depăşirea la manevră a semnalelor luminoase a căror indicaţie ordonă oprirea, cu indicaţie dubioasă sau stinse, precum şi a semnalelor luminoase de manevră cu lumină albastră se admite numai în cazul în care:
a) aceste semnale nu au parcursuri de manevră centralizate electrodinamic sau electronic;
b) sunt defecte, scoase temporar din funcţiune sau nu se pot manipula;
c) se face manevră unghiulară şi nu se consumă integral parcursul executat iniţial.
(2) În cazurile de la alin. (1), IDM dispozitor sau alt agent din subordinea acestuia, din ordinul IDM dispozitor, înmânează mecanicului ordin de circulaţie în care menţionează:
a) semnalele care pot fi depăşite în această situaţie;
b) intervalul de timp în care se poate executa manevra în aceste condiţii.
(3) În cazul în care, înainte de expirarea valabilităţii ordinului de circulaţie emis conform prevederilor alin. (1) şi alin. (2), apare necesitatea opririi manevrei în vederea primirii-expedierii unui tren sau executării unei mişcări de manevră cu o altă locomotivă în aceeaşi zonă, ordinul de circulaţie se retrage de la mecanic de către conducătorul manevrei din ordinul IDM şi îşi pierde valabilitatea. Conducătorul manevrei comunică mecanicului şi partidei de manevră ordinul de retragere şi oprire a manevrei, retrage şi opreşte manevra, după care retrage ordinul de circulaţie de la mecanic şi îl predă celui care l-a emis.
Art. 219. - (1) La manevră sunt utilizate următoarele sisteme de frânare:
a) frânarea manuală, folosindu-se frâne de mână;
b) frânarea mixtă, folosindu-se frâne de mână şi frâne automate, când nu se asigură procentul de masă frânată cu frânele active de mână;
c) frânarea automată, la manevrarea trenurilor sau a grupelor de vagoane la care s-a făcut proba frânei sau numai verificarea funcţionării frânelor automate la vagoanele care trebuie să asigure procentul de masă frânată necesar;
d) frânarea cu frânele de cale;
e) frânarea cu saboţi de mână.
(2) Când se foloseşte frânarea automată, conducătorul manevrei trebuie să verifice funcţionarea frânelor automate ale grupului de vagoane cu care se manevrează.
(3) În cazul frânării mixte se verifică funcţionarea frânelor automate în acţiune, printr-o frânare de serviciu urmată de verificarea strângerii şi slăbirii acestor frâne de către conducătorul manevrei sau un agent autorizat din partida de manevră; frânele de mână active trebuie să asigure frânarea vagoanelor care nu se vor frâna automat.
(4) Manevra se consideră terminată numai dacă vehiculele feroviare cu care s-a manevrat sunt oprite pe linii, între mărcile de siguranţă şi sunt asigurate contra fugirii.
Art. 220. - (1) Înainte de primirea, trecerea sau expedierea trenului din staţie, trebuie retrasă şi oprită manevra care se efectuează pe parcursul de primire a trenului şi pe continuarea acestui parcurs respectiv pe liniile cu acces la parcursul de expediere a trenului. După retragerea şi oprirea manevrei, parcursul de primire şi continuarea acestuia, respectiv parcursul de expediere, trebuie să rămână libere.
(2) În staţiile situate pe secţii de circulaţie cu panta mai mare de 15 ‰ dinspre linia curentă spre staţie, pe distanţa drumului de frânare faţă de semnalul de intrare, manevra trebuie retrasă şi oprită înainte de acordarea căii libere, respectiv în cazul secţiilor de circulaţie înzestrate cu BLA înainte de ora plecării trenului din staţia vecină.
(3) Retragerea şi oprirea manevrei se face din ordinul verbal al IDM dispozitor, dat după caz acarului, revizorului de ace, respectiv agentului de la coloana de manevră, masa de manevră, CAM sau direct conducătorului manevrei, indicându-se numărul trenului şi linia de primire/expediere/trecere a trenului.
(4) În cazul în care manevra s-a executat cu depăşirea semnalelor luminoase la care arde o lumină roşie sau a semnalelor luminoase de manevră cu lumină albastră, în baza ordinului de circulaţie a cărui valabilitate nu a expirat, odată cu ordinul dat pentru retragerea şi oprirea manevrei, IDM dispozitor retrage personal sau dispune retragerea ordinului de circulaţie de la mecanic; în acest caz, ordinul de circulaţie îşi pierde valabilitatea.
(5) Conducătorul manevrei comunică mecanicului şi partidei de manevră ordinul de retragere şi oprire a manevrei, retrage şi opreşte manevra, după care retrage ordinul de circulaţie de la mecanic.
(6) IDM dispozitor consideră că manevra a fost retrasă şi oprită dacă:
a) a primit raportarea că „manevra a fost retrasă şi oprită la linia- numărul”, de la personalul căruia i-a dispus retragerea şi oprirea manevrei;
b) s-a convins că ordinul de circulaţie, emis pentru depăşirea la manevră a semnalelor luminoase la care arde o lumină roşie sau a semnalelor luminoase de manevră cu lumină albastră, a fost retras de la mecanic şi a fost restituit celui care l-a emis.
(7) Prevederi de amănunt pentru retragerea şi oprirea manevrei, în vederea primirii, trecerii sau expedierii unui tren şi timpul necesar pentru aceste operaţiuni, se stabilesc în PTE.