Dragi pasionati de transportul feroviar si nu numai am onoarea de a va prezenta in randurile care urmeaza cursa inaugurala a trenului urban Bucuresti Nord – Bucuresti Progresu si retur.
Duminca 06.10.2012 la linia 12 a Statiei Bucuresti Nord in jurul orelor 14 se afla garat un automor Desiro care urma sa plece cu oficiali din domeniul feroviar pentru a le prezenta prima ruta de tren urban de pe centura feroviara a Bucurestiului.
- Linia 12 a Statiei Bucuresti Nord se afla garat un automor Desiro
- Program de circultie pentru trenul 13987-2 Bucuresti Nord - R. 1 Jilva - Bucuresti Progresul
Oficialitatile din domeniul feroviar prezente la inaugurarea rutei de tren urban de pe centura feroviara a Bucurestiului :
- Stefan ROSEANU Ceo CFR Calatori
- Iosif SZENTES Dir. de Exploatare
- Eugen ILIE Dir. Material Rulant
- Laurentiu DUMITRU Dir. STFC Bucuresti
- CRISTIAN IOAN POP Seful Dispeceratului Central
- Viorel LUCACI de la AFER
- Cristi Bardas inginer exploatare la Depoul BC
- Octavian UDRISTE presedinte onorific Club Feroviar
- Octavian UDRISTE presedinte onorific Club Feroviar
Trenul avand indicativul 13987-2 s-a pus in miscare in jurul orei 15:00, ca de obicei iesirea din Bucuresti Nord a fost destul de inceata deoarece iesirea din abatere se face cu 15 km/h, prima oprire sa efectuat in Halta Bucuresti Basarab,acesta halta este prevazuta cu peron.
- 13987-2 Bucuresti Nord - R. 1 Jilva - Bucuresti Progresul
La P.O Carpati am oprit pe firul 1 unde nu este amenajat peron, s-a decis ca pe viitor trenu sa opreasca pe firu 2 unde este amenajat un peron .
Halta Carpati (P.O. Carpati): este situata la km 4 + 100 (pe M700) si este infiintata dupa anul 1980. Inaintea ei a mai infiintat o halta inaugurata la 12.03.1944 odata cu inaugurarea M900, integrata in noua halta extinsa dupa anul 1980.
De la Bucurestii Noi pana la Statia CF Chiajna s-a mers la cale libera cu o viteza maxima de 20 km/h cu o durata de 13-14 minute, disconfortul creat de aceste acţiuni de sustragere a componentelor feroviare, care de altfel produc şi perturbaţii majore în circulaţia şi manevra trenurilor.Marea majoritate a oficialitatilor care insoteau trenul pentru Bucuresti Progresu erau indignate de faptul ca nu s-a reusit sa se stopeze furturile de componente feroviare
Statia 16 Februarie (Bucurestii Noi):
Este situata la km 7 + 910 si a fost inaugurata la data de 12.03.1944, avand un numar de sase linii cu o lungime de 839 de metri, la fel ca si astazi. De aici se racordau un numar de 8 linii industriale construite intre anii 1977 – 1982. Statia la inugurare a primit denumirea de Marele Voievod Mihail, fiind redenumita in 16 Februarie dupa anul 1948. Dupa anul 1991 a capatat denumirea actuala de Bucurestii Noi.
- In Bucurestii Noi oprim pentru avizare
]
Gara Chiajna:
Infiintata la 12.03.1944, situata la km 9 + 100. Inca de la infiintare linia a avut un numar de 6 linii cu o lungime de 836 de metri, la fel ca si astazi. In urma cu cativa ani insa, linia 1 abatuta, a fost scurtata cu cateva sute de metri in capatul din directia Y a liniei.
- linia 1 abatuta, a fost scurtata cu cateva sute de metri in capatul din directia Y a liniei
- linia 1 abatuta, a fost scurtata cu cateva sute de metri in capatul din directia Y a liniei
- linia 1 abatuta, a fost scurtata cu cateva sute de metri in capatul din directia Y a liniei
- linia 1 abatuta, a fost scurtata cu cateva sute de metri in capatul din directia Y a liniei
In jurul orei 15:21 plecam din statia CF Chiajna in directia Bucuresti Vest, in sfarsit ne deplasam cu viteza, dupa ce traversam strada Eroului din Orasul Chiajna ne oprim pentru a stabili o noua halta pentru trenul urban, de data aceasta oprirea va fi aproape de centrul Chiajnei.
* De mentionat ca in zona barierei de la Chijana se afla nu departe de cantonul de cale ferata, fosta cladire a bucatariei garnizoanei fortului din apropiere, devenita astazi restaurant. Asta gasiti pe Google la fortul Chiajna cu date exacte.
Intre Statile Bucuresti Vest si Chiajna exista un racord catre o linie industriala care intra in curtea la Transilvania Trading SRL .
Un punct de oprire pentru pasageri ar putea fi sub podul suprateran de la A1 din zona complexului comercial militari destul de aproape de Bucuresti daca ar exista o legatura cu RATB-ul ar putea avea un numar ridicat de pasageri.
In Statia CF Bucuresti Vest s-a amenajat un peron din beton la linia 2 directa a statiei, lungimea acelui peron este distanta cuprinsa intre cele 2 usi ale automotorului Desiro.
- Viorel LUCACI de la AFER
Statia se pare ca a fost inaugurata pe la inceputul anilor 1950 ai secolului trecut. Initial purta denumirea de Ciorogarla. Si aceasta statie la fel ca si altele de pe Centura Bucurestiului provine dintr-o veche statie a forturilor militare (in apropiere se afla bateria intermediara 17-18 aparinand Fortului XVII Domnesti aflat in apropiere) si este posibil sa fi fost inaugurata in anul 1951 odata cu redarea catre circulatie a fostei linii a forturilor. In anul 1956, in nomenclatorul CFR statia apare sub denumirea de Ciorogarla, cu codul 100 8 3 pe sectia de circulatie 45 si numarul ordine ale ei pe sectie 01.
Oprim la Canton Domnesti h, unde trebuie amenajate peroanele pentru a facilita accesu calatorilor in tren, de aici se poate face legatura cu orasul Bucuresti prin Prelungirea Ghencea cu introducerea sau prelungirea unei lini a RATB-ului, legatura cu localitatea Domnesti se efectueaza prin Soseaua Tudor Vladimirescu.
- Canton Domnesti h vedere spre Bucuresti Vest
- Canton Domnesti h vedere spre Varteju
Un alt punct de oprire ar putea fi realizat sub podul suprateran prin care se realizeaza traversarea Soselei Alexandriei (E70) si in acesta zona trebuie amenajate peroane plus o viitoare legatura cu RATB-ul sa-r putea prelungi linia 226 sau crearea liniei 226 BIS, care la un anumit interval orar o masina sa circule pana la pasaj.
- Podul suprateran prin care se realizeaza traversarea Soselei Alexandriei (E70) vedere spre Bucuresti Vest
- Podul suprateran prin care se realizeaza traversarea Soselei Alexandriei (E70) vedere spre Varteju
- Drum de acces pentru o viitoare linie a Ratb-ului paralel cu Soseaua Alexandriei (E70)
- Drum de acces pentru o viitoare linie a Ratb-ului paralel cu Soseaua Alexandriei (E70)
- Drum de acces pentru o viitoare linie a Ratb-ului paralel cu Soseaua Alexandriei (E70)
Ajungem in Statia CF Varteju in jurul orei 15:46 unde oprin pe linia 4 directa, pe viitor imbarcarea pasgerilor sar putea sa se faca de la linia 1 abatuta sau amenajarea unor peroane la linile 4-5. Gara Varteju este amplasata foarte departe de Localitatea Varteju daca nu se face legatura cu un mijloc de transport in comun nu prea as vedea calatori care s-a foloseasca trenu.
- O mica sedinta foto cu trenul 13987-2 in Statia CF Varteju
- O mica sedinta foto cu oficilitatile din domeniul feroviar in Statia CF Varteju
Statia are cam aceeasi poveste ca si Bucuresti Vest. Statia Varteju detine un numar de 10 linii, doua directe si 8 abatute, cu o lungime medie de 750-830m, modifcare realizata tot in perioada anilor 1962-1972. In nomenclatorul din anul 1956, statia apare cu acelasi nume si cu codul: 100 8 4, pe sectia de circulatie 45 si cu numarul de ordine pe sectie 02.
- Semnale de iesiri din Statia CF Varteju
Sub pasajul supraterean pe care trece Soseaua Girgiului (E70; E 85) pot fi amenajate peroane pentru urcrea/coborarea pasagerilor din automotor, de la terminalul C.F.R. PROGRESUL ar putea fi prelungita o linie de autobuz pana la pasaj pentru a prelua/aduce posibili calatori care ar dori sa utilizeze trenu.
- Podul suprateran prin care se realizeaza traversarea Soseaua Girgiului (E70; E 85) vedere spre Varteju
- Podul suprateran prin care se realizeaza traversarea Soseaua Girgiului (E70; E 85) vedere spre Jilava
- Drum de acces pentru o viitoare linie a Ratb-ului paralel cu Soseaua Girgiului (E70; E 85)
- Drum de acces pentru o viitoare linie a Ratb-ului paralel cu Soseaua Girgiului (E70; E 85)
Pana in R. 1 Jilva oprim in zona unei foste fabrici/interprindere pentru un posibil punct de oprire care specialisti din domeniul feroviar il considera viabil .
In jurul orei 16:05 trenul 13987-2 soseste la linia 2 a statiei CF Bucuresti Progresul proaspat renovata, aici oficiali din domeniul feroviar erau astepti de seful de statie, care le-a prezentat imprejurimile.
Deschisa la 19 noiembrie 1960, transformata din halta in statie sistematizata si dezvoltata ca statie finala a caii ferate Bucuresti – Giurgiu, in urma inchiderii din anul 1959 a jumatatii de vest a fostei Centuri Mici a Bucurestiului.
Fosta halta Progresul se afla la km 12+900 si a fost infiintata in anul 1953. In anul 1960 cand a fost desfiintata si ridicata la rang de statie avea un numar de patru linii cu o lungime de 949 de metri. Lucrarile de transformare a fostei halte in statie au avut loc intre anii 1954 – 1958, statia pastrandu-si configuratia pana in zilele noastre. De aici se racordau un numar de 18 linii industriale infiintate intre anii 1960 – 1989.
Langa statie se afla terminalu RATB GARA PROGRESUL unde intorc linile de autobuz 116; 216 intervalul dintre vehicule este de 10-20 de minute L-V, iar S-D si in zile de sarbatori legale este 12-20 de minute.
Trenu a plecat din Bucuresti Progresu catre Bucuresti Nord in jurul orei 16:22.
13989-2 Bucuresti Progresul - R.1. Jilava - Bucuresti Nord soseste in Gara de Nord in jurul orei 17:35 la linia 12 .
Concluzia este urmatoarea: la intoarcere calatoria este mai lunga din cauza restrictiei de viteza pe fir 2 cuprinsa intre R. 1 Jilva – R.2 Chiajna cu 30 km/h pe o distanta de 20 km, amenajarea unor peroane in anumite statii sau puncte de oprire, o colaborare intre RATB si CFR Calatori pentru introduceera unor linii de autobuze care sa acopere statile de pe centura feroviara a Bucurestiului, cresterea vitezei pe ambele fire intre Chiajna si Bucuresti Progresu la un 70-80 km/h, in mersul oficial trenu ar trebui sa faca 55 de minute, intre Bucuresti Progresu – Bucuresti Nord calatoria a durat 80 de minute.