COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.

COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.

Mesajde Daniel pe 12 Ian 2017, 20:08

Salutari! De astazi, pentru cei interesati, deschid un nou subiect sper eu interesant, pe care incerc sa-l fac mai usor de inteles pentru toti pasionatii care citesc paginile acestui forum. Acest subiect va fi tratat in mai multe capitole, fiind unul destul de vast. Am sintetizat o parte din informatii care sunt de gasit in regulamente, si le-am adunat cu ilustratiile necesare, in acest nou subiect, de care zic eu ca era nevoie la noi pe forum:

COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR

Compunerea si deservirea trenurilor.jpg
Foto: Daniel


I. Executarea operatiilor legate de compunerea trenurilor.

Reguli generale privind compunerea trenurilor.

Pentru a putea aborda acest prim capitol, trebuie sa ne amintim ceea ce este acela un tren:

Se numeste tren un grup de vehicule feroviare legate regulamentar intre ele si de vehiculul feroviar de tractiune, semnalizat cu semnale de cap si fine de tren si deservit de cel putin doi agenti, din care unul este mecanicul vehiculului feroviar de tractiune (Fig.1).

Fig.1.jpg
Fig. 1. Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/


Automotoarele, ramele electrice sau Diesel, drezinele motor, utilajele de manevra, utilajele de mecanizare a lucrarilor de intretinere si reparatie a caii ferate, ale liniei de contact si ale lucrarilor de arta, indrumate in linie curenta pe roti proprii, cu sau fara vagoane si locomotivele izolate sunt considerate tot trenuri si au cel putin un agent - mecanicul sau conducatorul vehiculului feroviar.

Reglementari in vigoare privind compunerea trenurilor.

- Fiecare tren trebuie sa fie compus potrivit reglementarilor in vigoare, a prevederilor cuprinse in planul de formare a trenurilor si in livretele cu mersul trenurilor (Regulamentul nr. 005; Reg. nr. 006; Instructiuni nr. 328, Reglementari nr.25A/206/1975 privind trenurile de marfa transpuse cu vagoane SZD; Instructiuni nr. 340/2003).

- Prin planul de formare se stabilesc numarul, felul si compunerea trenurilor, rutele de circulatie, sectiile de circulatie, sarcinile de specializare a curentilor de vagoane si marfuri precum si reglementari privind circulatia informatiilor intre statiile de compunere si descompunere a trenurilor, in vederea realizarii cerintelor de transport.

- Tonajul maxim si lungimea maxima a trenurilor se stabilesc prin planul de mers al trenurilor si se trec in livretele de mers.

- Trenurile trebuie compuse astfel incat tonajul si lungimea acestora sa nu depaseasca valorile maxime prevazute in mersurile intocmite pentru acestea. In mod exceptional, la cererea scrisa a OTF (operator de transport feroviar) interesat, se admite indrumarea trenurilor mai lungi decat lungimea maxima prevazuta, numai cu dispozitie scrisa a operatorului de circulatie care stabileste si conditiile de circulatie, dispozitie ce va fi adusa la cunostinta mecanicului prin ordin de circulatie.

- Expedierea in mod exceptional a trenurilor mai lungi decat lungimea utila a liniei de primire in statii, cu stabilirea conditiilor de circulatie prin statiile respective, se face cu aprobarea:
- operatorului de circulatie coordonator al turei de serviciu, pe regulatorul de circulatie propriu;
- dispecerului regional al administratorului infrastructurii feroviare publice, pentru trenurile care circula pe regionala proprie;
- dispecerului central al administratorului infrastructurii feroviare publice, pentru trenurile care circula pe mai multe regionale.

Calculul lungimii trenului.

Acesta se face in metri, dupa intocmirea aratarii vagoanelor, pe baza datelor sablonate pe vehiculele din tren, la care se adauga si lungimea locomotivelor care remorca trenul, inclusiv a locomotivei impingatoare legata la tren si frana. Pentru vehiculele care nu au sablonata lungimea reala se socotesc cate 5m pentru fiecare osie, iar vehiculele cu mai mult de 4 osii se considera drept vehicule cu 4 osii.

La stabilirea lungimii trenurilor, pentru fiecare locomotiva se iau in calcul cate 25m, fractiunile sub 0,5m se neglijeaza, iar fractiunile de 0,5m si mai mari se rotunjesc la 1m (Fig.2a si b).

Exemple:

In Figura 2a, la calculul lungimii trenului, pentru acest vagon care are inscriptionata prin marcaj sablonat lungimea intre tampoane de 14,04m deoarece fractiunile sub 0,5 se neglijeaza, el va fi trecut in aratarea vagoanelor cu lungimea intre tampoane de 14m.

Fig2a.jpg
Fig.2a / Foto: Daniel


In Figura 2b, un vagon, cu lungimea intre tampoane inscriptionata prin marcajul sablonat, de 15,84m in aratarea vagoanelor va fi trecut conform regulii de calcul a lungimii trenului, cu valoarea de 16m, deoarece fractiunile mai mari de 0,5m se rotunjesc la 1m.

Fig2b.jpg
Fig.2b / Foto: Daniel


Compunerea trenurilor de marfa deservite de partida de manevra pe sectie.

Trenurile de marfa care sunt deservite de partida de manevra pe sectie, trebuie sa aiba de regula, in compunerea lor un vagon de serviciu amenajat de catre operatorul de transport feroviar, in care sa ia loc partida de manevra pe sectie si alti agenti (Fig.3).

Fig.3.jpg
Fig.3 / Foto: Daniel


Acoperirea trenului dupa terminarea operatiilor de compunere.

- Dupa terminarea operatiilor de compunere a unui tren, acesta se acopera in ambele capete cu discuri rosii si se pune la dispozitia personalului de vagoane pentru efectuarea reviziei tehnice si a probei de frana, in vederea expedierii. Ridicarea discurilor de acoperire se face de catre personalul de vagoane dupa terminarea reviziei tehnice si a probei de frana.

- Amplasarea, iluminarea si depozitarea discurilor rosii se fac de catre personalul OTF care compune trenul si se stabilesc in PTE (Plan Tehnic de Exploatare al statiei).

- Prevederi de amanunt privind avizarea punerii trenurilor la dispozitia personalului care executa revizia tehnica si proba de frana in vederea expedierii, precum si a terminarii acestora, se stabilesc in PTE.

Tonajele trenurilor.

1. Tonajele ce pot fi remorcate la locomotive:

- Tonajele trenurilor care pot fi remorcate de locomotive la vitezele stabilite, sunt prevazute in livretele de mers.
- Tonajele prevazute in livret sunt calculate in conditia mentinerii vitezelor stabilite portivit regimului de functionare al locomotivelor si in ipoteza ca trenurile au in compunere vagoane incarcate al caror numar de osii reprezinta cel putin 50% din numarul de osii al trenului.

2. Cazuri de reducere a tonajelor maxime ale trenurilor:

a) Cazuri de reducere a tonajelor maxime ale trenurilor de calatori. Tonajele trenurilor de calatori se reduc dupa cum urmeaza:

- Cu 50%10% la tractiunea electrica si Diesel cand temperatura mediului inconjurator este cuprinsa sub – 10°C si – 20°C;
- Cu 50% la tractiunea electrica si Diesel cand temperatura mediului inconjurator este sub – 20°C.

b) Cazuri de reducere a tonajelor maxime ale trenurilor de marfa. Cand in compunerea trenurilor de marfa sunt vagoane goale ale caror numar de osii este mai mare decat numarul de osii al vagoanelor incarcate, tonajele maxime se reduc astfel:

- Cu 10% pentru linii cu rezistente caracteristice pana la 15 daN/t inclusiv;
- Cu 5% pentru linii cu rezistente carcateristice mai mari de 15 daN/t.


Masuri operative luate pe timp nefavorabil.

Pe timp nefavorabil – caderi abundente de zapada, pericol de inzapezire, viscol, vant puternic sau conditii de aderenta scazuta – administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare impreuna cu OTF poate lua operativ urmatoarele masuri:

- utilizarea remorcarii cu multipla tractiune;
- reduceri de tonaje cu pana la 50%;
- reducerea vitezei maxme de circulatie a trenurilor;
- anularea circulatiei unor trenuri;
- circulatia trenurilor dupa plugurile de zapada;
- desfasurarea circulatiei conform dispozitiilor speciale;
- inchiderea completa a circulatiei pe linia respectiva.

3. Stabilirea tonajului trenurilor:

Tonajul trenului.

- Se compune din masa proprie a tuturor vehiculelor din tren – respectiv tara - la care se adauga masa incarcaturii lor.

- La calculul tonajului trenului nu se ia in considerare masa locomotivelor in actiune din tren si nici masa locomotivelor care au participat la remorcarea trenului pe o anumita portiune de linie si nu mai sunt in actiune.

- Masa proprie a vagoanelor – respectiv tara – este inscrisa pe longeroane sau pe peretii laterali ai vagoanelor.

4. Stabilirea masei incarcaturii vagoanelor la trenurile de calatori:

- Pentru cele care circula cu viteze maxime de 140km/h, aceasta se stabileste astfel:

a) la vagoanele de calatori speciale si de dormit, care au indicat numarul de locuri, indiferent de numarul osiilor, msa incarcaturii se stabileste luand cate 100kg pentru fiecare loc din vagon;
b) la vagoanele din categoriile de mai sus care nu au indicat numarul de locuri, precum si la vagoanele restaurant V.R. , posta T , de bagaje F, posta si bagaje T.F. si la vagoanele de marfa care transporta calatori, masa incarcaturii se stabileste luand cate 1 tona pentru fiecare osie a vagonului;
c) in cazul trenurilor de calatori care au in compunere vagoane pentru transportul autoturismelor, cu sau fara rulota, masa incarcaturii se stabileste luand in calcul 2 tone pentru fiecare autoturism si 1 tona pentru fiecare rulota.

- Pentru cele care circula cu viteze de peste 140 km/h, masa incarcaturii se stabileste astfel:

a) in cazul vagoanelor de calatori, speciale si de dormit, masa incarcaturii este cea inscrisa pe partea laterala a vagonului;
b) pentru alte tipuri de vagoane, daca masa totala nu este inscrisa pe partea laterala a vagonului, se va proceda luand cate 1 tona pentru fiecare osie a vagonului;

- La trenurile etajate (cupluri tip TE) pentru tara si incarcatura, se vor lua in calculul tonajului trenului valorile inscriptionate pe vagoanele de capat ale trenului etajat.

5. Stabilirea masei incarcaturii vagoanelor de marfa:

- La vagoanele de marfa, masa incarcaturii este cea stabililta in documentele de transport.

6. Rotunjirea maselor proprii ale vehiculelor si ale incarcaturii vehiculelor feroviare:

- Masele proprii ale vehiculelor se rotunjesc la valori intregi; valorile cuprinse intre 0,001 – 0,499 tone se neglijeaza, iar valorile cuprinse intre 0,500 – 0,999 tone se rotunjesc la intreg.

- Aceeasi regula se aplica si in ceea ce priveste incarcatura vehiculelor feroviare ce intra in compunerea trenului.


Deocamdata ma opresc aici. Data viitoare voi continua cu Aranjarea vehiculelor feroviare in tren, un capitol care stiu ca in mod sigur va va capta atentia. Subiectul este deschis in continuare celor ce doresc sa vina cu observatii, completari, etc. :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.

Mesajde Drakkar electric pe 23 Ian 2017, 16:39

Nu stiam ca tonajul trenului se poate reduce si dupa vremea de afara. Uite ceva nou ce nu stiam. Dar bine ca tot cam ce e in subiect este noutate. Super! :)
Avatar utilizator
Drakkar electric


Mesaje: 426
Membru din: 19 Feb 2014, 01:29
Localitate: Bucuresti

Re: COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.

Mesajde Daniel pe 23 Ian 2017, 20:28

Aranjarea vehiculelor feroviare in tren.

Modul de aranjare a vagoanelor de marfa in corpul trenului.

(1) In trenurile de marfa vagoanele se aranjeaza de catre personalul OTF, conform reglementarilor in vigoare, astfel incat:
- in trenurile care circula cu locomotiva impingatoare, sa nu se introduca in ultimele 350tone brute din tren, vehicule a caror masa bruta (tara + incarcatura) este mai mica de 20 tone.
- vagoanele cu frana automata activa precum si cele cu frana de mana in stare de functionare sa fie aranjate in corpul trenului cat mai uniform.

(2) In trenurile de marfa nu trebuie sa se gaseasca grupuri de vagoane numai cu conducta de trecere, cu un numar total de osii mai mare de:
- 12 osii, imediat dupa locomotiva si intre doua vagoane cu frana automata activa – pentru trenurile de marfa, indiferent de rangul in care sunt prevazute sa cricule;
- 4 osii, inaintea ultimelor trei vagoane din tren care trebuie sa aiba frane automate active – pentru trenurile de marfa care sunt prevazute sa circule intr-un rang, altul decat rangul VII;
- 4 osii, inaintea vagonului de semnal – pentru trenurile de marfa care sunt prevazute sa circule in rangul VII, numai daca sunt deservite de cel putin un agent cu atributii pentru mentinerea pe loc a trenului cu frane de mana si pentru asigurarea vagoanelor contra fugirii.

(3) Conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca ultimul vagon al fiecarui tren – denumit in continuare vagon de semnal – sunt prevazute in reglementarile specifice in vigoare. De mentionat ca in orice tren, primul vagon este denumit si vagon de siguranta - a nu se confuncda cu "compartimentul de siguranta" asa cum o fac unii din partida trenului uneori.

(4) Daca trenul urmeaza sa-si schimbe in parcurs sensul de mers, operatie denumita in continuare rebrusment, personalul OTF trebuie sa compuna trenul astfel incat sa fie respectate conditiile prevazute la alin. (2), atat la indrumarea din statia de compunere cat si la indrumarea din statia in care se face rebrusmentul.

(5) In cazul trenurilor pentru care este prevazuta detasarea de grupe de vagoane in parcurs, personalul OTF trebuie sa compuna trenul in statia de compunere, astfel ca dupa detasarea fiecarei grupe, aranjarea vagoanelor in tren sa respecte conditiile stabilite la alin. (2).

(6) Aranjarea vagoanelor in trenurile de marfa prevazute in livretul cu mersul trenurilor sa circule in rangul VII, se face de regula in ordinea succesiunii statiilor in care se manevreaza.

Asezarea in trenurile de marfa a vagoanelor cu diferente de inaltime intre centrele tampoanelor invecinate, mai mari de 100mm.

In trenurile de marfa, vagoanele cu diferente de inaltime intre centrele tampoanelor invecinate, mai mari de 100mm (fig.4) se aranjeaza la urma trenului.

Fig.4 - Diferenta tampoane.jpg
Foto: Daniel


In cazul trenurilor remorcate si cu locomotiva impingatoare, nu se admit in compunerea trenului vagoane cu diferenta de inaltime intre centrele tampoanelor invecinate, mai mare de 100mm, iar diferenta de inaltime, intre centrele tampoanelor locomotivei impingatoare si ale utlimului vagon, nu trebuie sa fie mai mare de 90mm.

Aranjarea in tren a vagoanelor specializate pentru transportul panourilor si tronsoanelor de sina, precum si compunerea trenurilor cu boghiuri speciale se face cu respectarea reglementarilor specifice in vigoare (fig.5).

Fig.5 - Vagon tip Slps.JPG
Foto: Daniel


Vehicule care se aranjeaza obligatoriu la urma trenului de marfa.

(1) Urmatoarele vehicule feroviare se aranjeaza la urma trenului de marfa ca vagon de semnal, iar cand nu sunt indeplinite conditiile acestuia, dupa vagonul de semnal:
a) automotoarele si remorcile de automotor;
b) vagoanele cu diferenta de inaltime intre centrele tampoanelor invecinate, mai mare de 100mm;
c) vagoanele incarcate cu obiecte lungi, legate intre ele prin incarcatura sau prin bare de prelungire.

(2) Tenderele de locomotiva, plugurile de zapada simple si UAM se aranjeaza la urma trenului dupa vagonul de semnal.

(3) Se admit la urma trenului, dupa vagonul de semnal, vagoanele defecte care nu indeplinesc conditiile de circulatie in corpul trenului, avand conducta generala de aer defecta sau lipsa.

(4) La aranjarea vehiculelor feroviare prevazute mai sus, dupa vagonul de semnal se respecta toate conditiile obligatorii de siguranta circulatiei prevazute in reglementarile specifice in vigoare, referitoare la introducerea vehiculelor feroviare in trenuri, la compunerea trenurilor si la atasarea vehiculelor feroviare dupa vagonul de semnal.

Aranjarea in trenuri a vagoanelor incarcate cu marfuri periculoase.

- Cele din categoria "explozibile".

Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "explozibile" si locomotivele Diesel si electrice, trebuie sa fie despartite de vagoanele a caror incarcatura, in parcurs, se poate deplasa in sens longitudinal (fig.6), printr-un vagon acoperit sau descoperit cu peretii inalti, gol sau incarcat cu marfuri care nu se pot deplasa longitudinal (fig. 7).

Fig.6 - Vagon Rmms.jpg
Foto: Daniel


Vagoanele in care iau loc insotitorii transporturilor de marfuri periculoase din categoria "explozibile" in cazul in care sunt dotate cu sobe in stare de functionare, se aranjeaza dupa vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "explozibile" despartite de acestea prin cel putin 6 osii de siguranta.

Fig.7.jpg
Fig.7 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/


Vagoanele repartizate pentru incarcare cu marfuri periculoase din categoria "explozibile" trebuie sa aiba frana automata si de mana izolata, inainte de punerea la incarcare a acestora. Izolarea franei automate si de mana se face de catre personalul autorizat al OTF, prevazut in reglementarile specifice proprii ale acestuia. In acest caz, in partea de sus a documentului de transport se scrie cu culoare rosie mentiunea "FRANA AUTOMATA SI DE MANA IZOLATA – NU SE VOR ACTIONA", iar in "aratarea vagoanelor trenului" in dreptul acestor vagoane rubricile "masa franata automat" si "masa franata de mana" se bareaza. Punerea in functiune a franei automate si de mana la aceste vagoane se face de catre personalul OTF, numai dupa ce vagoanele au fost descarcate.

Cand in compunerea unui tren sunt introduse vagoane incarcate cu marfuri periculoase din categoria "explozibile" IDM avizeaza mecanicul, prin ordin de circulatie. Programarea circulatiei, expedierea si circulatia vagoanelor incarcate cu marfuri periculoase din categoria „explozibile” se face conform reglementarilor specifice in vigoare.

Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria „explozibile” nu se introduc in trenurile care au in compunere vagoane care transporta oameni, exceptand vagoanele in care iau loc insotitorii acestor marfuri. In trenurile cu transporturi militare se pot introduce asemenea vagoane numai in conditiile stabilite de organele militare.

Vagoanele incarcate cu marfuri din categoria "explozibile" trebuie sa fie aranjate in corpul trenului avand ca vagoane de acoperire cel putin:
- a) 12 osii dupa locomotiva care trage trenul sau dupa locomotiva intercalata, daca exista;
- b) 6 osii inaintea locomotivei intercalate sau a locomotivei care impinge trenul.

Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "explozibile" trebuie sa fie aranjate in corpul trenului inaintea vagoanelor cu marfuri periculoase din categoria "incendiabile" si separate de acestea prin cel putin 6 osii de siguranta. Ca osii de siguranta nu pot fi folosite vagoane incarcate cu produse petroliere.

- Aranjarea in trenuri a vagoanelor incarcate cu marfuri periculoase din categoria "incendiabile".

Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "incendiabile" cu exceptia celor cisterna incarcate cu produse petroliere – benizne, motorine, pacura, titei – trebuie sa fie aranjate in corpul trenului avand ca vagoane de acoperire, cel putin:
- a) 12 osii dupa locomotiva care trage trenul (fig. 8) sau dupa locomotiva intercalata, daca exista;
- b) 6 osii inaintea locomotivei intercalate sau a locomotivei care impinge trenul.

Fig.8.jpg
Fig.8 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/


Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "incendiabile" pot fi aranjate si la urma trenului, daca trenul nu are locomotiva impingatoare. In cazul in care vagoanele acoperite, incarcate cu marfuri periculoase din categoria "incendiabile" au usile si obloanele in buna stare si inchise, pot fi aranjate imediat dupa locomotiva/locomotivele din capul trenului sau inaintea locomotivelor intercalate si impingatoare.

- Aranjarea in trenuri a vagoanelor cisterna incarcate cu produse petroliere albe.

Vagoanele cisterna, incarcate cu produse petroliere albe, trebuie sa fie separate de locomotiva din capul trenului prin cel putin un vagon gol sau incarcat cu alte marfuri decat cele periculoase din categoria "explozibile", iar in lipsa acestuia prin cel putin un vagon incarcat cu produse petroliere negre sau motorina (fig.9).

Fig.9.jpg
Fig.9 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/


Exceptie de la aceste prevederi fac trenurile formate numai din vagoane cisterna, incarcate cu produse petroliere albe, la care nu se asigura vagon de acoperire.

Raspunderea personalului operatorului de transport feroviar.

Personalul OTF sau al operatorului economic care efectueaza operatiuni de transport feroviar, este obligat sa compuna trenurile conform reglementarilor specifice in vigoare.

Verificarea si raspunderea pentru aranjarea vagoanelor in tren si a compunerii trenurilor cu respectarea reglementarilor specifice in vigoare, revine personalului operatorului de transport feroviar (OTF).

- Aranjarea vagoanelor in trenurile mixte.

In trenurile mixte vagoanele se aranjeaza de catre personalul OTF conform reglementarilor specifice in vigoare, respectandu-se urmatoarele:
- a) aranjarea vagoanelor de calatori in trenurile mixte se face la urma trenului, in perioada in care nu se incalzesc (fig.10) si dupa locomotiva, in perioada de incalzire, cu respectarea regulilor stabilite pentru trenurile de calatori;
- b) vagoanele de calatori se separa prin cel putin un vagon acoperit, gol sau incarcat cu marfuri care nu se deplaseaza longitudinal, de vagoanele descoperite incarcate cu busteni, stalpi, sine sau alte materiale asemanatoare care se pot deplasa in sens longitudinal in timpul mersului.

Fig.10.jpg
Fig.10 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/


Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "explozibile", "radioactive", "clor lichid", "gaze lichefiate", "incendiabile" sau rau mirositoare nu se introduc in trenurile mixte.

Aranjarea vagoanelor de marfa in trenurile mixte se face in ordinea geografica a statiilor in care se manevreaza.

- Compunerea trenurilor convoaie, care circula in complexe feroviare.

La compunerea trenurilor convoaie, care circula in complexe feroviare, se aplica regulile generale de la compunerea trenurilor, asigurandu-se repartizarea cat mai uniforma a franelor automate si de mana din convoi, ultimul vagon din tren avand frana automata activa (trenuri de rang VII).

- Aranjarea in tren a transporturilor exceptionale – negabaritice sau cu tonaj depasit.

(1) Modul de aranjare in trenurile de marfa a vagoanelor a caror incarcatura depaseste gabaritul CFR de vagon de incarcare, a vagoanelor care depasesc sarcina admisa pe osie sau pe metru liniar, precum si a vehiculelor feroviare de constructie speciala, se stabileste pentru fiecare caz in parte, odata cu emiterea aprobarii de circulatie a acestora, cu respectarea reglementarilor specifice in vigoare.

(2) Daca prin avizul de circulatie emis de Diviziile Linii si Instalatii, respectiv de Directia Trafic din cadrul "CFR S.A." pe baza caruia se intocmeste aprobarea de circulatie – sau daca prin reglementari specifice nu s-a mentionat modul de aranjare in tren a acestor transporturi, se va proceda conform alin. (3) si (4).

(3) Transporturile efectuate in vagoane de constructie speciala pe 2, 4 sau 6 osii se aranjeaza in partea a doua a trenului.

(4) Urmatoarele transporturi vor fi introduse numai in trenuri speciale, formate din cel mult 60 de osii, si care vor circula fara locomotiva impingatoare:
a) vagoanele pe 8 sau mai multe osii vor avea intercalate intre ele sau intre ele si locomotiva de tractiune grupuri de vagoane pe 2 sau 4 osii, totalizand cel putin 12 osii, iar cand snumite poduri nu permit circulatia in acest fel, atunci grupurile de vagoane intercalate vor fi de cel putin 20 de osii;
b) vagoanele pe 8 osii sau mai multe osii vor fi aranjate de la urma trenurilor spre locomotiva, in ordinea crescatoare a osiilor.

5) Cand transportul este insotit de un vagon cu contur, atunci intre aceste vehicule feroviare se va intercala un grup de 8 osii cu frana automata activa, goale sau incarcate cu gabaritul normal, in vederea asigurarii drumului de franare, in cazul cand conturul atinge lucrarea de arta.

(6) Dupa vagonul de semnal se poate aranja numai un singur cuplu cu maximum 8 osii pentru vagoanele cu incarcaturi lungi, legate intre ele prin incarcatura sau prin bare de prelungire (fig. 11).

Fig.11.jpg
Fig.11 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/


(7) In toate cazurile prezentate la alin. (2) si (5) dupa locomotiva din capul trenului si la urma trenului trebuie introduse ca vagoane de siguranta cel putin doua vagoane pe 2 osii sau un vagon pe 4 osii, goale ori incarcate cu marfuri gabaritice.

(8) Divizia/diviziile Trafic implicate, Directia Trafic din cadrul "CFR S.A." cu ocazia aprobarii circulatiei pentru transporturile exceptionale, respectiv regulatoarele de circulatie, cu ocazia programarii circulatiei vagoanelor de constructie speciala si a vehiculelor pe roti proprii, vor mentiona statiile care le introduc in trenuri si modul lor de aranjare in tren, chiar daca statiile cunosc acest lucru.

- Conditii de formare a trenurilor de marfa cu vagoane SZD transpuse standard OSJD (ex- OSSHD).

Aranjarea in trenuri a vagoanelor transpuse se face conform reglementarilor specifice in vigoare dupa cum urmeaza:
a) Trenuri de marfa compuse numai din vagoane SZD (CSI) transpuse in stare goala, asigurandu-se un procent de franare de minim 50%;
b) Trenuri de marfa compuse numai din vagoane SZD transpuse in stare incarcata, asigurandu-se un procent de franare de minim 40%;
c) Trenuri de marfa formate din vagoane SZD transpuse in stare goala, asigurandu-se un procent de franare de minim 45%;
d) Trenuri de marfa formate din vagoane SZD transpuse, nu trebuie sa depaseasca 50% din tonajul realizat al trenului. Pentru aceste trenuri procentul de franare va fi de minim 45%.

In trenurile formate din vagoane SZD transpuse si vagoane de ecartament normal, vagoanele SZD vor forma un singur grup care se va aranja dupa locomotiva de remorcare.

Introducerea vagoanelor de marfa in trenurile de calatori.

(1) Este interzis a se introduce vagoane de marfa goale sau incarcate in trenurile de calatori, cu exceptia trenurilor de persoane, la care se admite atasarea vagoanelor incarcate cu anumite marfuri, in conditiile stabilite prin conventii incheiate intre operatorii de transport feroviar (de regula trenuri Regio).

(2) Vagoanele de marfa goale sau incarcate se ataseaza la urma trenului.

(3) Exceptie de la prevederile alin. (2) fac vagoanele de marfa cu 4 sau mai multe osii, care se pot introduce imediat dupa locomotiva sau locomotivele in actiune din capul trenului, cu conditia ca in perioada de incalzire acestea sa aiba si conducta de trecere pentru incalzire.

(4) Numarul maxim de osii al vagoanelor de marfa care se admite a fi atasate sau introduse la un tren de persoane este de 8 osii (fig.12).

Fig.12.jpg
Fig.12 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/


5) Numarul total de osii al unui tren de persoane in care s-au introdus vagoane de marfa, nu trebuie sa depaseasca pe cel admis pentru circulatia trenurilor de calatori, iar tonajul trenului nu trebuie sa depaseasca tonajul prevazut in livretul de mers pentru trenul respectiv.

(6) Procentul real de masa franata stablit dupa atasarea vagoanelor de marfa, trebuie sa fie cel putin egal cu procentul de masa franata prevazut in livret pentru trenul respectiv, pe portiunea de linie pe care circula vagoanele de marfa introduse in tren.

(7) La vagoanele de marfa care se ataseaza la urma trenurilor de persoane, se admite ca acestea sa nu fie echipate cu semnal de alarma.

- Conditii tehnice impuse ultimului vehicul din tren.

Ultimul vagon al fiecarui tren, numit vagon de semnal, trebuie sa fie echipat cu frana activa, semnal de alarma in stare corespunzatoare de functionare si sa fie semnalizat conform prevederilor Regulamentului de semnalizare CFR.

La trenurile convoaie de manevra prevazute in livretele de mers sa circule pe toata distanta cu locomotiva impingatoare legata la tren si frana. Se admite ca acestea sa circule fara ca ultimul vagon sa indeplineasca conditiile impuse vagonului de semnal.

La trenurile de marfa, dupa vagonul de semnal se poate atasa un singur vehicul feroviar cu cel mult 6 osii sau doua vehicule feroviare legate intre ele prin incarcatura comuna sau prin bare de prelungire, insa cel mult 8 osii, care nu corespund conditiilor tehnice ca sa poata circula in corpul trenului.

Procentul real de masa franata stabilit dupa atasarea vehiculelor feroviare mentionate anterior, trebuie sa fie cel putin egal cu procentul de masa franata din livretul de mers pentru trenul respectiv.

Vagoanele atasate dupa ultimul vagon al trenului trebuie sa asigure mentinerea pe loc a lor pentru panta caracteristica de pe sectia respectiva, prin strangerea franelor de mana proprii.

- Aranjarea vagoanelor in trenurile de calatori.

1. Modul de aranjare a vagoanelor de calatori in trenuri:

Aranjarea vagoanelor in trenurile de calatori se stabileste de OTF prin reglementari proprii si se executa de catre personalul desemnat. Si la trenul de calatori, primul vagon al trenului se numeste vagon de siguranta si ultimul, vagon de semnal.

La primul si la ultimul vagon de calatori din tren, usile frontale extreme ale acestora (fig.13) precum si usile frontale ale vagoanelor de calatori vecine care nu asigura intercomunicatii, trebuie sa fie inchise si incuiate iar placile de intercomunicatie trebuie sa fie ridicate si fixate in aceasta pozitie.

Fig.13 - Vagon cu usi extreme inchise si placi de intercomunicatie ridicate.JPG
Fig. 13 - Foto: Daniel


2. Oprirea unui tren in una din statiile din parcurs, in care acesta nu are prevazuta oprire, pentru modificarea compunerii acestuia:

Operatorul de transport feroviar de calatori poate solicita, in cazuri bine justificate, oprirea unui tren in una din statiile din parcurs, in care acesta nu are prevazuta oprire, pentru modificarea compunerii acestuia sau in vederea inlaturarii unor defecte sau deficiente care nu afecteaza siguranta circulatiei, la vehiculele din tren.

OTF va adresa solicitarea, in scris catre administratorul insfrastructurii feroviare, care dispune dupa caz, oprirea trenului intr-una din statiile in care acesta nu are prevazuta oprire sau prelungirea stationarii trenului in una din statiile in care acesta are prevazuta oprire.

Mai pe larg, conform Instructiei 005 (extrase):

Art.92
(1) In trenurile de calatori vagoanele se aranjeaza in ordinea stabilita de operatorul de transport feroviar prin reglementari proprii, de catre personalul acestuia, respectandu-se urmatoarele conditii:
a) primul vagon asezat dupa locomotiva care remorca trenul, trebuie sa fie de regula, un vagon de bagaje sau de posta;
b) primul compartiment al primului vagon de calatori din capatul dinspre locomotiva care remorca trenul nu trebuie sa fie ocupat de calatori. Acesta trebuie incuiat si prevazut cu tablita cu inscriptia “compartiment de sigurantă”, amplasata pe usa compartimentului; in afara personalului care deserveste trenul, in compartimentul de siguranta are acces numai personalul care are drept de control sau supracontrol.
(2) La primul si la ultimul vagon de calatori din tren, usile frontale extreme ale acestora precum si usile frontale ale vagoanelor de calatori vecine care nu asigura intercomunicatii, trebuie sa fie inchise si incuiate iar placile de intercomunicatie trebuie sa fie ridicate si fixate in aceasta pozitie.


Art. 93
(1) Operatorul de transport feroviar de calatori poate solicita, in cazuri bine justificate, oprirea unui tren in una din statiile din parcurs, in care acesta nu are prevazuta oprire, pentru modificarea compunerii acestuia sau in vederea inlaturarii unor defecte sau deficiente care nu afecteaza siguranta circulatiei, la vehiculele din tren.
(2) Operatorul de transport feroviar va adresa solicitarea de la alin. (1), in scris catre administratorul infrastructurii feroviare, care dispune dupa caz, oprirea trenului intr-una din statiile in care acesta nu are prevazuta oprire sau prelungirea stationarii trenului in una din statiile in care acesta are prevazuta oprire.


Cam atat pentru azi - deja e foarte mult. Restul "halta" data. :greetings-waveyellow:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.

Mesajde Trifu22 pe 23 Ian 2017, 20:43

articolul e BLA. ar mai fi multe de completat dar asta pe data vitoare.
Personal doresc sa scriu un articol despre electrificare, dar asta numai la cererea publicului interesat.. ca am vazut ca treaba cu pasionatii e cam rasuflata, numai poze fara explicatii. e bine si asa!
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
⚡⚡⚡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ ⚡⚡⚡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2744
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Re: COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.

Mesajde Daniel pe 23 Ian 2017, 21:58

As avea de adaugat ceva: acest subiect nu este destinat profesionistilor din domeniu, care in mod sigur stiu ei cum sa-si faca treaba. Este destinat pasionatilor de trenuri care doresc sa invete cate ceva si sa nu se rezume doar la a face poze colorate cu locomotive pe marginea liniei. Profesionstii, daca doresc - si nu oblig pe nimeni, isi pot crea un cont pe forum si pot dezvolta aceste subiecte sau altele asemenea, daca doresc sa-i invete si pe pasionati. Oricine are astfel de intentii, este binevenit! :dance:

P.S. Daca mai aud comentarii de prost gust din partea moderatorilor pe Facebook sau prin alte medii online in raport cu oricine (indiferent daca e pasionat sau feroviar), forumul intr-o prima faza va arata asa:

X.jpg


Adica disponibil doar pentru cine are un cont. In faza a doua, probabil se va inchide...

Multumesc anticipat pentru intelegere!
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.

Mesajde Andrei98 pe 24 Ian 2017, 00:46

Ar fi pacat sa se ajunga la o inchidere doar pentru cei ce au cont, momentan pe forum se fac foarte multe vizualizari si nu se scrie excesiv, iar eu cred ca asta e mai bine decat alte cadavre de forumuri unde se scrie in prostie dar...vizualizari din parti.
Cont YouTube:Andrei Cezar
Flickr:Andrei.CFRbv
Avatar utilizator
Andrei98


Mesaje: 932
Membru din: 15 Iul 2013, 11:27
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.

Mesajde Daniel pe 24 Ian 2017, 04:40

Ai dreptate, insa atunci cand stai de vorba cu cineva, chiar daca nu iti convine ce scrie, incearca sa-i explici in mod civilizat care e treaba. Daca ai de-a face cu vreun mistocar sau cu vreun cont fals, atunci e simplu: block user sau reclamat contul - cei de la Facebook sunt foarte prompti atunci cand e vorba de conturi false. Insa daca stai si polemizezi aiurea dai dovada de proasta crestere si oricat de multe lucruri stii tu, oricat de priceput esti in orice domeniu, faci o impresie proasta. Si atunci toata munca mea si a altora de pe forum se duce de rapa. Am mai patit in trecut astfel de pocinoage si cu altii care au parasit forumul, si daca tot spuneai tu de cadavre de forumuri, alea tot din acelasi motiv au ajus in starea de care pomeneai. E atat de greu sa te porti civilizat? Eu nu cred. Sau inca ma mai incapatanez sa cred ca SE POATE. Hai ca am discutat destul inafara subiectului. E suficient.
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.

Mesajde Drakkar electric pe 06 Mar 2017, 18:59

salut! Am inteles micile dispute dar subiecul mai poate fi continuat? Este interesant si e nasol daca il opriti aici. :oops:
Avatar utilizator
Drakkar electric


Mesaje: 426
Membru din: 19 Feb 2014, 01:29
Localitate: Bucuresti

Re: COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.

Mesajde Daniel pe 06 Mar 2017, 20:08

Te asigur ca nu ma voi opri cu acest subiect. Momentan am fost destul de ocupat cu altele, si chiar am sa ma gandesc ce anume voi mai posta pentru ca nu cred ca e necesar sa trec prin tot ceea ce inseamna deservirea trenurilor. Sunt multe amanunte care pentru pasionati poate ca nu sunt interesante, iar profesionistii oricum le cunosc. Eu observ ca oricat de citite sunt aceste lucruri, ca si ABC-ul feroviar, mai nimeni nu ramane cu nimic in cap si ma uit uneori pe alte situri, ca se tot pun intrebari aiurea, cand raspunsul lor exista deja in ceea ce am scris eu pe aici. De asta zic uneori, ca nu are rost sa fac un efort prea mare pentru ca oamenii sunt atrasi doar de poze frumos colorate si nu citesc mai deloc textul. Din acest motiv, genul asta de subiecte, am sa le continui doar cand am starea necesara pentru ca ele trebuiesc putin elaborate. Informatia nu poate fi livrata 100% text asa cum se intimpla in majoritatea instructiilor si regulamentelor. E nevoie si de ilustratie. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9779
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


Înapoi la DISCUTII GENERALE DESPRE TRENURI / GENERAL DISCUSSIONS ABOUT TRAINS

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki