Aranjarea vehiculelor feroviare in tren.Modul de aranjare a vagoanelor de marfa in corpul trenului.(1) In trenurile de marfa vagoanele se aranjeaza de catre personalul OTF, conform reglementarilor in vigoare, astfel incat:
- in trenurile care circula cu locomotiva impingatoare, sa nu se introduca in ultimele 350tone brute din tren, vehicule a caror masa bruta (tara + incarcatura)
este mai mica de 20 tone.
- vagoanele cu frana automata activa precum si cele cu frana de mana in stare de functionare sa fie aranjate in corpul trenului cat mai uniform.
(2) In trenurile de marfa nu trebuie sa se gaseasca grupuri de vagoane numai cu conducta de trecere, cu un numar total de osii mai mare de:
-
12 osii, imediat dupa locomotiva si intre doua vagoane cu frana automata activa – pentru trenurile de marfa, indiferent de rangul in care sunt prevazute sa cricule;
-
4 osii, inaintea ultimelor trei vagoane din tren care trebuie sa aiba frane automate active – pentru trenurile de marfa care sunt prevazute sa circule intr-un rang, altul decat rangul VII;
-
4 osii, inaintea vagonului de semnal – pentru trenurile de marfa care sunt prevazute sa circule in rangul VII, numai daca sunt deservite de cel putin un agent cu atributii pentru mentinerea pe loc a trenului cu frane de mana si pentru asigurarea vagoanelor contra fugirii.
(3) Conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca ultimul vagon al fiecarui tren – denumit in continuare
vagon de semnal – sunt prevazute in reglementarile specifice in vigoare. De mentionat ca in orice tren, primul vagon este denumit si
vagon de siguranta - a nu se confuncda cu "compartimentul de siguranta" asa cum o fac unii din partida trenului uneori.
(4) Daca trenul urmeaza sa-si schimbe in parcurs sensul de mers, operatie denumita in continuare
rebrusment, personalul OTF trebuie sa compuna trenul astfel incat sa fie respectate conditiile prevazute la alin. (2), atat la indrumarea din statia de compunere cat si la indrumarea din statia in care se face rebrusmentul.
(5) In cazul trenurilor pentru care este prevazuta detasarea de grupe de vagoane in parcurs, personalul OTF trebuie sa compuna trenul in statia de compunere, astfel ca dupa detasarea fiecarei grupe, aranjarea vagoanelor in tren sa respecte conditiile stabilite la alin. (2).
(6) Aranjarea vagoanelor in trenurile de marfa prevazute in livretul cu mersul trenurilor sa circule in rangul VII, se face de regula in ordinea succesiunii statiilor in care se manevreaza.
Asezarea in trenurile de marfa a vagoanelor cu diferente de inaltime intre centrele tampoanelor invecinate, mai mari de 100mm.In trenurile de marfa, vagoanele cu diferente de inaltime intre centrele tampoanelor invecinate, mai mari de 100mm (fig.4) se aranjeaza la urma trenului.
- Foto: Daniel
In cazul trenurilor remorcate si cu locomotiva impingatoare,
nu se admit in compunerea trenului vagoane cu diferenta de inaltime intre centrele tampoanelor invecinate, mai mare de 100mm, iar diferenta de inaltime, intre centrele tampoanelor locomotivei impingatoare si ale utlimului vagon, nu trebuie sa fie mai mare de 90mm.
Aranjarea in tren a vagoanelor specializate pentru transportul panourilor si tronsoanelor de sina, precum si compunerea trenurilor cu boghiuri speciale se face cu respectarea reglementarilor specifice in vigoare (fig.5).
- Foto: Daniel
Vehicule care se aranjeaza obligatoriu la urma trenului de marfa.(1) Urmatoarele vehicule feroviare se aranjeaza la urma trenului de marfa ca vagon de semnal, iar cand nu sunt indeplinite conditiile acestuia, dupa vagonul de semnal:
a) automotoarele si remorcile de automotor;
b) vagoanele cu diferenta de inaltime intre centrele tampoanelor invecinate, mai mare de 100mm;
c) vagoanele incarcate cu obiecte lungi, legate intre ele prin incarcatura sau prin bare de prelungire.
(2) Tenderele de locomotiva, plugurile de zapada simple si UAM se aranjeaza la urma trenului dupa vagonul de semnal.
(3) Se admit la urma trenului, dupa vagonul de semnal, vagoanele defecte care nu indeplinesc conditiile de circulatie in corpul trenului, avand conducta generala de aer defecta sau lipsa.
(4) La aranjarea vehiculelor feroviare prevazute mai sus, dupa vagonul de semnal se respecta toate conditiile obligatorii de siguranta circulatiei prevazute in reglementarile specifice in vigoare, referitoare la introducerea vehiculelor feroviare in trenuri, la compunerea trenurilor si la atasarea vehiculelor feroviare dupa vagonul de semnal.
Aranjarea in trenuri a vagoanelor incarcate cu marfuri periculoase.- Cele din categoria
"explozibile".
Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "explozibile" si locomotivele Diesel si electrice, trebuie sa fie despartite de vagoanele a caror incarcatura, in parcurs, se poate deplasa in sens longitudinal (fig.6),
printr-un vagon acoperit sau descoperit cu peretii inalti, gol sau incarcat cu marfuri care nu se pot deplasa longitudinal (fig. 7).
- Foto: Daniel
Vagoanele in care iau loc insotitorii transporturilor de marfuri periculoase din categoria "explozibile" in cazul in care sunt dotate cu sobe in stare de functionare, se aranjeaza dupa vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "explozibile" despartite de acestea prin
cel putin 6 osii de siguranta.
- Fig.7 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/
Vagoanele repartizate pentru incarcare cu marfuri periculoase din categoria "explozibile"
trebuie sa aiba frana automata si de mana izolata, inainte de punerea la incarcare a acestora. Izolarea franei automate si de mana se face de catre personalul autorizat al OTF, prevazut in reglementarile specifice proprii ale acestuia. In acest caz, in partea de sus a documentului de transport se scrie cu culoare rosie mentiunea
"FRANA AUTOMATA SI DE MANA IZOLATA – NU SE VOR ACTIONA", iar in "aratarea vagoanelor trenului" in dreptul acestor vagoane rubricile "masa franata automat" si "masa franata de mana"
se bareaza. Punerea in functiune a franei automate si de mana la aceste vagoane se face de catre personalul OTF, numai dupa ce vagoanele au fost descarcate.
Cand in compunerea unui tren sunt introduse vagoane incarcate cu marfuri periculoase din categoria "explozibile" IDM avizeaza mecanicul, prin ordin de circulatie. Programarea circulatiei, expedierea si circulatia vagoanelor incarcate cu marfuri periculoase din categoria „explozibile” se face conform reglementarilor specifice in vigoare.
Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria „explozibile”
nu se introduc in trenurile care au in compunere vagoane care transporta oameni, exceptand vagoanele in care iau loc insotitorii acestor marfuri. In trenurile cu transporturi militare se pot introduce asemenea vagoane numai in conditiile stabilite de organele militare.
Vagoanele incarcate cu marfuri din categoria "explozibile"
trebuie sa fie aranjate in corpul trenului avand ca vagoane de acoperire cel putin:
- a)
12 osii dupa locomotiva care trage trenul sau dupa locomotiva intercalata, daca exista;
- b)
6 osii inaintea locomotivei intercalate sau a locomotivei care impinge trenul.
Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "explozibile" trebuie sa fie aranjate in corpul trenului
inaintea vagoanelor cu marfuri periculoase din categoria "incendiabile" si separate de acestea prin
cel putin 6 osii de siguranta. Ca osii de siguranta nu pot fi folosite vagoane incarcate cu produse petroliere.
- Aranjarea in trenuri a vagoanelor incarcate cu marfuri periculoase din categoria "incendiabile".Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "incendiabile" cu exceptia celor cisterna incarcate cu produse petroliere – benizne, motorine, pacura, titei –
trebuie sa fie aranjate in corpul trenului avand ca vagoane de acoperire, cel putin:- a)
12 osii dupa locomotiva care trage trenul (fig. 8) sau dupa locomotiva intercalata, daca exista;
- b)
6 osii inaintea locomotivei intercalate sau a locomotivei care impinge trenul.
- Fig.8 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/
Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "incendiabile" pot fi aranjate si la urma trenului, daca trenul nu are locomotiva impingatoare. In cazul in care vagoanele acoperite, incarcate cu marfuri periculoase din categoria "incendiabile" au usile si obloanele in buna stare si inchise, pot fi aranjate imediat dupa locomotiva/locomotivele din capul trenului sau inaintea locomotivelor intercalate si impingatoare.
- Aranjarea in trenuri a vagoanelor cisterna incarcate cu produse petroliere albe.Vagoanele cisterna, incarcate cu produse petroliere albe,
trebuie sa fie separate de locomotiva din capul trenului prin cel putin un vagon gol sau incarcat cu alte marfuri decat cele periculoase din categoria "explozibile", iar in lipsa acestuia prin cel putin un vagon incarcat cu produse petroliere negre sau motorina (fig.9).
- Fig.9 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/
Exceptie de la aceste prevederi fac trenurile formate numai din vagoane cisterna, incarcate cu produse petroliere albe, la care nu se asigura vagon de acoperire.
Raspunderea personalului operatorului de transport feroviar. Personalul OTF sau al operatorului economic care efectueaza operatiuni de transport feroviar, este obligat sa compuna trenurile conform reglementarilor specifice in vigoare.
Verificarea si raspunderea pentru aranjarea vagoanelor in tren si a compunerii trenurilor cu respectarea reglementarilor specifice in vigoare, revine personalului operatorului de transport feroviar (OTF).
- Aranjarea vagoanelor in trenurile mixte.In trenurile mixte vagoanele se aranjeaza de catre personalul OTF conform reglementarilor specifice in vigoare, respectandu-se urmatoarele:
- a) aranjarea vagoanelor de calatori in trenurile mixte se face la urma trenului, in perioada in care nu se incalzesc (fig.10) si dupa locomotiva, in perioada de incalzire, cu respectarea regulilor stabilite pentru trenurile de calatori;
- b) vagoanele de calatori se separa prin cel putin un vagon acoperit, gol sau incarcat cu marfuri care nu se deplaseaza longitudinal, de vagoanele descoperite incarcate cu busteni, stalpi, sine sau alte materiale asemanatoare care se pot deplasa in sens longitudinal in timpul mersului.
- Fig.10 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/
Vagoanele incarcate cu marfuri periculoase din categoria "explozibile", "radioactive", "clor lichid", "gaze lichefiate", "incendiabile" sau rau mirositoare nu se introduc in trenurile mixte.Aranjarea vagoanelor de marfa in trenurile mixte se face in ordinea geografica a statiilor in care se manevreaza.
- Compunerea trenurilor convoaie, care circula in complexe feroviare.
La compunerea trenurilor convoaie, care circula in complexe feroviare, se aplica regulile generale de la compunerea trenurilor, asigurandu-se repartizarea cat mai uniforma a franelor automate si de mana din convoi, ultimul vagon din tren avand frana automata activa (trenuri de rang VII).
- Aranjarea in tren a transporturilor exceptionale – negabaritice sau cu tonaj depasit.(1) Modul de aranjare in trenurile de marfa a vagoanelor a caror incarcatura depaseste gabaritul CFR de vagon de incarcare, a vagoanelor care depasesc sarcina admisa pe osie sau pe metru liniar, precum si a vehiculelor feroviare de constructie speciala, se stabileste pentru fiecare caz in parte, odata cu emiterea aprobarii de circulatie a acestora, cu respectarea reglementarilor specifice in vigoare.
(2) Daca prin avizul de circulatie emis de Diviziile Linii si Instalatii, respectiv de Directia Trafic din cadrul "CFR S.A." pe baza caruia se intocmeste aprobarea de circulatie – sau daca prin reglementari specifice nu s-a mentionat modul de aranjare in tren a acestor transporturi, se va proceda conform alin. (3) si (4).
(3) Transporturile efectuate in vagoane de constructie speciala pe 2, 4 sau 6 osii se aranjeaza in partea a doua a trenului.
(4) Urmatoarele transporturi vor fi introduse numai in trenuri speciale, formate din cel mult 60 de osii, si care vor circula fara locomotiva impingatoare:
a) vagoanele pe 8 sau mai multe osii vor avea intercalate intre ele sau intre ele si locomotiva de tractiune grupuri de vagoane pe 2 sau 4 osii, totalizand cel putin 12 osii, iar cand snumite poduri nu permit circulatia in acest fel, atunci grupurile de vagoane intercalate vor fi de cel putin 20 de osii;
b) vagoanele pe 8 osii sau mai multe osii vor fi aranjate de la urma trenurilor spre locomotiva, in ordinea crescatoare a osiilor.
5) Cand transportul este insotit de un vagon cu contur, atunci intre aceste vehicule feroviare se va intercala un grup de 8 osii cu frana automata activa, goale sau incarcate cu gabaritul normal, in vederea asigurarii drumului de franare, in cazul cand conturul atinge lucrarea de arta.
(6) Dupa vagonul de semnal se poate aranja numai un singur cuplu cu maximum 8 osii pentru vagoanele cu incarcaturi lungi, legate intre ele prin incarcatura sau prin bare de prelungire (fig. 11).
- Fig.11 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/
(7) In toate cazurile prezentate la alin. (2) si (5) dupa locomotiva din capul trenului si la urma trenului trebuie introduse ca vagoane de siguranta cel putin doua vagoane pe 2 osii sau un vagon pe 4 osii, goale ori incarcate cu marfuri gabaritice.
(8) Divizia/diviziile Trafic implicate, Directia Trafic din cadrul "CFR S.A." cu ocazia aprobarii circulatiei pentru transporturile exceptionale, respectiv regulatoarele de circulatie, cu ocazia programarii circulatiei vagoanelor de constructie speciala si a vehiculelor pe roti proprii, vor mentiona statiile care le introduc in trenuri si modul lor de aranjare in tren, chiar daca statiile cunosc acest lucru.
- Conditii de formare a trenurilor de marfa cu vagoane SZD transpuse standard OSJD (ex- OSSHD).
Aranjarea in trenuri a vagoanelor transpuse se face conform reglementarilor specifice in vigoare dupa cum urmeaza:
a) Trenuri de marfa compuse numai din vagoane SZD (CSI) transpuse in stare goala, asigurandu-se un
procent de franare de minim 50%;
b) Trenuri de marfa compuse numai din vagoane SZD transpuse in stare incarcata, asigurandu-se un
procent de franare de minim 40%;
c) Trenuri de marfa formate din vagoane SZD transpuse in stare goala, asigurandu-se un
procent de franare de minim 45%;
d) Trenuri de marfa formate din vagoane SZD transpuse, nu trebuie sa depaseasca 50% din tonajul realizat al trenului. Pentru aceste trenuri
procentul de franare va fi de minim 45%.
In trenurile formate din vagoane SZD transpuse si vagoane de ecartament normal, vagoanele SZD vor forma un singur grup care se va aranja dupa locomotiva de remorcare.
Introducerea vagoanelor de marfa in trenurile de calatori.(1) Este interzis a se introduce vagoane de marfa goale sau incarcate in trenurile de calatori, cu exceptia trenurilor de persoane, la care se admite atasarea vagoanelor incarcate cu anumite marfuri, in conditiile stabilite prin conventii incheiate intre operatorii de transport feroviar (de regula trenuri
Regio).
(2) Vagoanele de marfa goale sau incarcate se ataseaza la urma trenului.
(3)
Exceptie de la prevederile alin. (2)
fac vagoanele de marfa cu 4 sau mai multe osii, care se pot introduce imediat dupa locomotiva sau locomotivele in actiune din capul trenului, cu conditia ca in perioada de incalzire acestea sa aiba si conducta de trecere pentru incalzire.
(4)
Numarul maxim de osii al vagoanelor de marfa care se admite a fi atasate sau introduse la un tren de persoane
este de 8 osii (fig.12).
- Fig.12 - Schita: Daniel. Elemente grafice folosite: www.soprisan.uv.ro/
5) Numarul total de osii al unui tren de persoane in care s-au introdus vagoane de marfa, nu trebuie sa depaseasca pe cel admis pentru circulatia trenurilor de calatori, iar tonajul trenului nu trebuie sa depaseasca tonajul prevazut in livretul de mers pentru trenul respectiv.
(6)
Procentul real de masa franata stablit dupa atasarea vagoanelor de marfa,
trebuie sa fie cel putin egal cu
procentul de masa franata prevazut in livret pentru trenul respectiv, pe portiunea de linie pe care circula vagoanele de marfa introduse in tren.
(7) La vagoanele de marfa care se ataseaza la urma trenurilor de persoane, se admite ca acestea sa nu fie echipate cu semnal de alarma.
- Conditii tehnice impuse ultimului vehicul din tren.Ultimul vagon al fiecarui tren, numit vagon de semnal, trebuie sa fie echipat cu
frana activa,
semnal de alarma in stare corespunzatoare de functionare si
sa fie semnalizat conform prevederilor Regulamentului de semnalizare CFR.
La trenurile convoaie de manevra prevazute in livretele de mers sa circule pe toata distanta cu locomotiva impingatoare legata la tren si frana. Se admite ca acestea sa circule fara ca ultimul vagon sa indeplineasca conditiile impuse vagonului de semnal.
La trenurile de marfa, dupa vagonul de semnal se poate atasa un singur vehicul feroviar cu
cel mult 6 osii sau doua vehicule feroviare legate intre ele prin incarcatura comuna sau prin bare de prelungire, insa
cel mult 8 osii, care nu corespund conditiilor tehnice ca sa poata circula in corpul trenului.
Procentul real de masa franata stabilit dupa atasarea vehiculelor feroviare mentionate anterior,
trebuie sa fie cel putin egal cu procentul de masa franata din livretul de mers pentru trenul respectiv.
Vagoanele atasate dupa ultimul vagon al trenului trebuie sa asigure mentinerea pe loc a lor pentru panta caracteristica de pe sectia respectiva, prin strangerea franelor de mana proprii.
- Aranjarea vagoanelor in trenurile de calatori.1. Modul de aranjare a vagoanelor de calatori in trenuri:Aranjarea vagoanelor in trenurile de calatori se stabileste de OTF prin reglementari proprii si se executa de catre personalul desemnat. Si la trenul de calatori, primul vagon al trenului se numeste vagon de siguranta si ultimul, vagon de semnal.
La primul si la ultimul vagon de calatori din tren, usile frontale extreme ale acestora (fig.13) precum si usile frontale ale vagoanelor de calatori vecine care nu asigura intercomunicatii, trebuie sa fie inchise si incuiate iar placile de intercomunicatie trebuie sa fie ridicate si fixate in aceasta pozitie.
- Fig. 13 - Foto: Daniel
2. Oprirea unui tren in una din statiile din parcurs, in care acesta nu are prevazuta oprire, pentru modificarea compunerii acestuia:Operatorul de transport feroviar de calatori poate solicita, in cazuri bine justificate, oprirea unui tren in una din statiile din parcurs, in care acesta nu are prevazuta oprire, pentru modificarea compunerii acestuia sau in vederea inlaturarii unor defecte sau deficiente care nu afecteaza siguranta circulatiei, la vehiculele din tren.
OTF va adresa solicitarea, in scris catre administratorul insfrastructurii feroviare, care dispune dupa caz, oprirea trenului intr-una din statiile in care acesta nu are prevazuta oprire sau prelungirea stationarii trenului in una din statiile in care acesta are prevazuta oprire.
Mai pe larg,
conform Instructiei 005 (extrase):
Art.92(1) In trenurile de calatori vagoanele se aranjeaza in ordinea stabilita de operatorul de transport feroviar prin reglementari proprii, de catre personalul acestuia, respectandu-se urmatoarele conditii:
a) primul vagon asezat dupa locomotiva care remorca trenul, trebuie sa fie de regula, un vagon de bagaje sau de posta;
b) primul compartiment al primului vagon de calatori din capatul dinspre locomotiva care remorca trenul nu trebuie sa fie ocupat de calatori. Acesta trebuie incuiat si prevazut cu tablita cu inscriptia “compartiment de sigurantă”, amplasata pe usa compartimentului; in afara personalului care deserveste trenul, in compartimentul de siguranta are acces numai personalul care are drept de control sau supracontrol.
(2) La primul si la ultimul vagon de calatori din tren, usile frontale extreme ale acestora precum si usile frontale ale vagoanelor de calatori vecine care nu asigura intercomunicatii, trebuie sa fie inchise si incuiate iar placile de intercomunicatie trebuie sa fie ridicate si fixate in aceasta pozitie.Art. 93 (1) Operatorul de transport feroviar de calatori poate solicita, in cazuri bine justificate, oprirea unui tren in una din statiile din parcurs, in care acesta nu are prevazuta oprire, pentru modificarea compunerii acestuia sau in vederea inlaturarii unor defecte sau deficiente care nu afecteaza siguranta circulatiei, la vehiculele din tren.
(2) Operatorul de transport feroviar va adresa solicitarea de la alin. (1), in scris catre administratorul infrastructurii feroviare, care dispune dupa caz, oprirea trenului intr-una din statiile in care acesta nu are prevazuta oprire sau prelungirea stationarii trenului in una din statiile in care acesta are prevazuta oprire.Cam atat pentru azi - deja e foarte mult. Restul "halta" data.