COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR.
Scris: 12 Ian 2017, 20:08
Salutari! De astazi, pentru cei interesati, deschid un nou subiect sper eu interesant, pe care incerc sa-l fac mai usor de inteles pentru toti pasionatii care citesc paginile acestui forum. Acest subiect va fi tratat in mai multe capitole, fiind unul destul de vast. Am sintetizat o parte din informatii care sunt de gasit in regulamente, si le-am adunat cu ilustratiile necesare, in acest nou subiect, de care zic eu ca era nevoie la noi pe forum:
COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR
I. Executarea operatiilor legate de compunerea trenurilor.
Reguli generale privind compunerea trenurilor.
Pentru a putea aborda acest prim capitol, trebuie sa ne amintim ceea ce este acela un tren:
Se numeste tren un grup de vehicule feroviare legate regulamentar intre ele si de vehiculul feroviar de tractiune, semnalizat cu semnale de cap si fine de tren si deservit de cel putin doi agenti, din care unul este mecanicul vehiculului feroviar de tractiune (Fig.1).
Automotoarele, ramele electrice sau Diesel, drezinele motor, utilajele de manevra, utilajele de mecanizare a lucrarilor de intretinere si reparatie a caii ferate, ale liniei de contact si ale lucrarilor de arta, indrumate in linie curenta pe roti proprii, cu sau fara vagoane si locomotivele izolate sunt considerate tot trenuri si au cel putin un agent - mecanicul sau conducatorul vehiculului feroviar.
Reglementari in vigoare privind compunerea trenurilor.
- Fiecare tren trebuie sa fie compus potrivit reglementarilor in vigoare, a prevederilor cuprinse in planul de formare a trenurilor si in livretele cu mersul trenurilor (Regulamentul nr. 005; Reg. nr. 006; Instructiuni nr. 328, Reglementari nr.25A/206/1975 privind trenurile de marfa transpuse cu vagoane SZD; Instructiuni nr. 340/2003).
- Prin planul de formare se stabilesc numarul, felul si compunerea trenurilor, rutele de circulatie, sectiile de circulatie, sarcinile de specializare a curentilor de vagoane si marfuri precum si reglementari privind circulatia informatiilor intre statiile de compunere si descompunere a trenurilor, in vederea realizarii cerintelor de transport.
- Tonajul maxim si lungimea maxima a trenurilor se stabilesc prin planul de mers al trenurilor si se trec in livretele de mers.
- Trenurile trebuie compuse astfel incat tonajul si lungimea acestora sa nu depaseasca valorile maxime prevazute in mersurile intocmite pentru acestea. In mod exceptional, la cererea scrisa a OTF (operator de transport feroviar) interesat, se admite indrumarea trenurilor mai lungi decat lungimea maxima prevazuta, numai cu dispozitie scrisa a operatorului de circulatie care stabileste si conditiile de circulatie, dispozitie ce va fi adusa la cunostinta mecanicului prin ordin de circulatie.
- Expedierea in mod exceptional a trenurilor mai lungi decat lungimea utila a liniei de primire in statii, cu stabilirea conditiilor de circulatie prin statiile respective, se face cu aprobarea:
- operatorului de circulatie coordonator al turei de serviciu, pe regulatorul de circulatie propriu;
- dispecerului regional al administratorului infrastructurii feroviare publice, pentru trenurile care circula pe regionala proprie;
- dispecerului central al administratorului infrastructurii feroviare publice, pentru trenurile care circula pe mai multe regionale.
Calculul lungimii trenului.
Acesta se face in metri, dupa intocmirea aratarii vagoanelor, pe baza datelor sablonate pe vehiculele din tren, la care se adauga si lungimea locomotivelor care remorca trenul, inclusiv a locomotivei impingatoare legata la tren si frana. Pentru vehiculele care nu au sablonata lungimea reala se socotesc cate 5m pentru fiecare osie, iar vehiculele cu mai mult de 4 osii se considera drept vehicule cu 4 osii.
La stabilirea lungimii trenurilor, pentru fiecare locomotiva se iau in calcul cate 25m, fractiunile sub 0,5m se neglijeaza, iar fractiunile de 0,5m si mai mari se rotunjesc la 1m (Fig.2a si b).
Exemple:
In Figura 2a, la calculul lungimii trenului, pentru acest vagon care are inscriptionata prin marcaj sablonat lungimea intre tampoane de 14,04m deoarece fractiunile sub 0,5 se neglijeaza, el va fi trecut in aratarea vagoanelor cu lungimea intre tampoane de 14m.
In Figura 2b, un vagon, cu lungimea intre tampoane inscriptionata prin marcajul sablonat, de 15,84m in aratarea vagoanelor va fi trecut conform regulii de calcul a lungimii trenului, cu valoarea de 16m, deoarece fractiunile mai mari de 0,5m se rotunjesc la 1m.
Compunerea trenurilor de marfa deservite de partida de manevra pe sectie.
Trenurile de marfa care sunt deservite de partida de manevra pe sectie, trebuie sa aiba de regula, in compunerea lor un vagon de serviciu amenajat de catre operatorul de transport feroviar, in care sa ia loc partida de manevra pe sectie si alti agenti (Fig.3).
Acoperirea trenului dupa terminarea operatiilor de compunere.
- Dupa terminarea operatiilor de compunere a unui tren, acesta se acopera in ambele capete cu discuri rosii si se pune la dispozitia personalului de vagoane pentru efectuarea reviziei tehnice si a probei de frana, in vederea expedierii. Ridicarea discurilor de acoperire se face de catre personalul de vagoane dupa terminarea reviziei tehnice si a probei de frana.
- Amplasarea, iluminarea si depozitarea discurilor rosii se fac de catre personalul OTF care compune trenul si se stabilesc in PTE (Plan Tehnic de Exploatare al statiei).
- Prevederi de amanunt privind avizarea punerii trenurilor la dispozitia personalului care executa revizia tehnica si proba de frana in vederea expedierii, precum si a terminarii acestora, se stabilesc in PTE.
Tonajele trenurilor.
1. Tonajele ce pot fi remorcate la locomotive:
- Tonajele trenurilor care pot fi remorcate de locomotive la vitezele stabilite, sunt prevazute in livretele de mers.
- Tonajele prevazute in livret sunt calculate in conditia mentinerii vitezelor stabilite portivit regimului de functionare al locomotivelor si in ipoteza ca trenurile au in compunere vagoane incarcate al caror numar de osii reprezinta cel putin 50% din numarul de osii al trenului.
2. Cazuri de reducere a tonajelor maxime ale trenurilor:
a) Cazuri de reducere a tonajelor maxime ale trenurilor de calatori. Tonajele trenurilor de calatori se reduc dupa cum urmeaza:
- Cu 50%10% la tractiunea electrica si Diesel cand temperatura mediului inconjurator este cuprinsa sub – 10°C si – 20°C;
- Cu 50% la tractiunea electrica si Diesel cand temperatura mediului inconjurator este sub – 20°C.
b) Cazuri de reducere a tonajelor maxime ale trenurilor de marfa. Cand in compunerea trenurilor de marfa sunt vagoane goale ale caror numar de osii este mai mare decat numarul de osii al vagoanelor incarcate, tonajele maxime se reduc astfel:
- Cu 10% pentru linii cu rezistente caracteristice pana la 15 daN/t inclusiv;
- Cu 5% pentru linii cu rezistente carcateristice mai mari de 15 daN/t.
Masuri operative luate pe timp nefavorabil.
Pe timp nefavorabil – caderi abundente de zapada, pericol de inzapezire, viscol, vant puternic sau conditii de aderenta scazuta – administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare impreuna cu OTF poate lua operativ urmatoarele masuri:
- utilizarea remorcarii cu multipla tractiune;
- reduceri de tonaje cu pana la 50%;
- reducerea vitezei maxme de circulatie a trenurilor;
- anularea circulatiei unor trenuri;
- circulatia trenurilor dupa plugurile de zapada;
- desfasurarea circulatiei conform dispozitiilor speciale;
- inchiderea completa a circulatiei pe linia respectiva.
3. Stabilirea tonajului trenurilor:
Tonajul trenului.
- Se compune din masa proprie a tuturor vehiculelor din tren – respectiv tara - la care se adauga masa incarcaturii lor.
- La calculul tonajului trenului nu se ia in considerare masa locomotivelor in actiune din tren si nici masa locomotivelor care au participat la remorcarea trenului pe o anumita portiune de linie si nu mai sunt in actiune.
- Masa proprie a vagoanelor – respectiv tara – este inscrisa pe longeroane sau pe peretii laterali ai vagoanelor.
4. Stabilirea masei incarcaturii vagoanelor la trenurile de calatori:
- Pentru cele care circula cu viteze maxime de 140km/h, aceasta se stabileste astfel:
a) la vagoanele de calatori speciale si de dormit, care au indicat numarul de locuri, indiferent de numarul osiilor, msa incarcaturii se stabileste luand cate 100kg pentru fiecare loc din vagon;
b) la vagoanele din categoriile de mai sus care nu au indicat numarul de locuri, precum si la vagoanele restaurant V.R. , posta T , de bagaje F, posta si bagaje T.F. si la vagoanele de marfa care transporta calatori, masa incarcaturii se stabileste luand cate 1 tona pentru fiecare osie a vagonului;
c) in cazul trenurilor de calatori care au in compunere vagoane pentru transportul autoturismelor, cu sau fara rulota, masa incarcaturii se stabileste luand in calcul 2 tone pentru fiecare autoturism si 1 tona pentru fiecare rulota.
- Pentru cele care circula cu viteze de peste 140 km/h, masa incarcaturii se stabileste astfel:
a) in cazul vagoanelor de calatori, speciale si de dormit, masa incarcaturii este cea inscrisa pe partea laterala a vagonului;
b) pentru alte tipuri de vagoane, daca masa totala nu este inscrisa pe partea laterala a vagonului, se va proceda luand cate 1 tona pentru fiecare osie a vagonului;
- La trenurile etajate (cupluri tip TE) pentru tara si incarcatura, se vor lua in calculul tonajului trenului valorile inscriptionate pe vagoanele de capat ale trenului etajat.
5. Stabilirea masei incarcaturii vagoanelor de marfa:
- La vagoanele de marfa, masa incarcaturii este cea stabililta in documentele de transport.
6. Rotunjirea maselor proprii ale vehiculelor si ale incarcaturii vehiculelor feroviare:
- Masele proprii ale vehiculelor se rotunjesc la valori intregi; valorile cuprinse intre 0,001 – 0,499 tone se neglijeaza, iar valorile cuprinse intre 0,500 – 0,999 tone se rotunjesc la intreg.
- Aceeasi regula se aplica si in ceea ce priveste incarcatura vehiculelor feroviare ce intra in compunerea trenului.
Deocamdata ma opresc aici. Data viitoare voi continua cu Aranjarea vehiculelor feroviare in tren, un capitol care stiu ca in mod sigur va va capta atentia. Subiectul este deschis in continuare celor ce doresc sa vina cu observatii, completari, etc.
COMPUNEREA SI DESERVIREA TRENURILOR
I. Executarea operatiilor legate de compunerea trenurilor.
Reguli generale privind compunerea trenurilor.
Pentru a putea aborda acest prim capitol, trebuie sa ne amintim ceea ce este acela un tren:
Se numeste tren un grup de vehicule feroviare legate regulamentar intre ele si de vehiculul feroviar de tractiune, semnalizat cu semnale de cap si fine de tren si deservit de cel putin doi agenti, din care unul este mecanicul vehiculului feroviar de tractiune (Fig.1).
Automotoarele, ramele electrice sau Diesel, drezinele motor, utilajele de manevra, utilajele de mecanizare a lucrarilor de intretinere si reparatie a caii ferate, ale liniei de contact si ale lucrarilor de arta, indrumate in linie curenta pe roti proprii, cu sau fara vagoane si locomotivele izolate sunt considerate tot trenuri si au cel putin un agent - mecanicul sau conducatorul vehiculului feroviar.
Reglementari in vigoare privind compunerea trenurilor.
- Fiecare tren trebuie sa fie compus potrivit reglementarilor in vigoare, a prevederilor cuprinse in planul de formare a trenurilor si in livretele cu mersul trenurilor (Regulamentul nr. 005; Reg. nr. 006; Instructiuni nr. 328, Reglementari nr.25A/206/1975 privind trenurile de marfa transpuse cu vagoane SZD; Instructiuni nr. 340/2003).
- Prin planul de formare se stabilesc numarul, felul si compunerea trenurilor, rutele de circulatie, sectiile de circulatie, sarcinile de specializare a curentilor de vagoane si marfuri precum si reglementari privind circulatia informatiilor intre statiile de compunere si descompunere a trenurilor, in vederea realizarii cerintelor de transport.
- Tonajul maxim si lungimea maxima a trenurilor se stabilesc prin planul de mers al trenurilor si se trec in livretele de mers.
- Trenurile trebuie compuse astfel incat tonajul si lungimea acestora sa nu depaseasca valorile maxime prevazute in mersurile intocmite pentru acestea. In mod exceptional, la cererea scrisa a OTF (operator de transport feroviar) interesat, se admite indrumarea trenurilor mai lungi decat lungimea maxima prevazuta, numai cu dispozitie scrisa a operatorului de circulatie care stabileste si conditiile de circulatie, dispozitie ce va fi adusa la cunostinta mecanicului prin ordin de circulatie.
- Expedierea in mod exceptional a trenurilor mai lungi decat lungimea utila a liniei de primire in statii, cu stabilirea conditiilor de circulatie prin statiile respective, se face cu aprobarea:
- operatorului de circulatie coordonator al turei de serviciu, pe regulatorul de circulatie propriu;
- dispecerului regional al administratorului infrastructurii feroviare publice, pentru trenurile care circula pe regionala proprie;
- dispecerului central al administratorului infrastructurii feroviare publice, pentru trenurile care circula pe mai multe regionale.
Calculul lungimii trenului.
Acesta se face in metri, dupa intocmirea aratarii vagoanelor, pe baza datelor sablonate pe vehiculele din tren, la care se adauga si lungimea locomotivelor care remorca trenul, inclusiv a locomotivei impingatoare legata la tren si frana. Pentru vehiculele care nu au sablonata lungimea reala se socotesc cate 5m pentru fiecare osie, iar vehiculele cu mai mult de 4 osii se considera drept vehicule cu 4 osii.
La stabilirea lungimii trenurilor, pentru fiecare locomotiva se iau in calcul cate 25m, fractiunile sub 0,5m se neglijeaza, iar fractiunile de 0,5m si mai mari se rotunjesc la 1m (Fig.2a si b).
Exemple:
In Figura 2a, la calculul lungimii trenului, pentru acest vagon care are inscriptionata prin marcaj sablonat lungimea intre tampoane de 14,04m deoarece fractiunile sub 0,5 se neglijeaza, el va fi trecut in aratarea vagoanelor cu lungimea intre tampoane de 14m.
In Figura 2b, un vagon, cu lungimea intre tampoane inscriptionata prin marcajul sablonat, de 15,84m in aratarea vagoanelor va fi trecut conform regulii de calcul a lungimii trenului, cu valoarea de 16m, deoarece fractiunile mai mari de 0,5m se rotunjesc la 1m.
Compunerea trenurilor de marfa deservite de partida de manevra pe sectie.
Trenurile de marfa care sunt deservite de partida de manevra pe sectie, trebuie sa aiba de regula, in compunerea lor un vagon de serviciu amenajat de catre operatorul de transport feroviar, in care sa ia loc partida de manevra pe sectie si alti agenti (Fig.3).
Acoperirea trenului dupa terminarea operatiilor de compunere.
- Dupa terminarea operatiilor de compunere a unui tren, acesta se acopera in ambele capete cu discuri rosii si se pune la dispozitia personalului de vagoane pentru efectuarea reviziei tehnice si a probei de frana, in vederea expedierii. Ridicarea discurilor de acoperire se face de catre personalul de vagoane dupa terminarea reviziei tehnice si a probei de frana.
- Amplasarea, iluminarea si depozitarea discurilor rosii se fac de catre personalul OTF care compune trenul si se stabilesc in PTE (Plan Tehnic de Exploatare al statiei).
- Prevederi de amanunt privind avizarea punerii trenurilor la dispozitia personalului care executa revizia tehnica si proba de frana in vederea expedierii, precum si a terminarii acestora, se stabilesc in PTE.
Tonajele trenurilor.
1. Tonajele ce pot fi remorcate la locomotive:
- Tonajele trenurilor care pot fi remorcate de locomotive la vitezele stabilite, sunt prevazute in livretele de mers.
- Tonajele prevazute in livret sunt calculate in conditia mentinerii vitezelor stabilite portivit regimului de functionare al locomotivelor si in ipoteza ca trenurile au in compunere vagoane incarcate al caror numar de osii reprezinta cel putin 50% din numarul de osii al trenului.
2. Cazuri de reducere a tonajelor maxime ale trenurilor:
a) Cazuri de reducere a tonajelor maxime ale trenurilor de calatori. Tonajele trenurilor de calatori se reduc dupa cum urmeaza:
- Cu 50%10% la tractiunea electrica si Diesel cand temperatura mediului inconjurator este cuprinsa sub – 10°C si – 20°C;
- Cu 50% la tractiunea electrica si Diesel cand temperatura mediului inconjurator este sub – 20°C.
b) Cazuri de reducere a tonajelor maxime ale trenurilor de marfa. Cand in compunerea trenurilor de marfa sunt vagoane goale ale caror numar de osii este mai mare decat numarul de osii al vagoanelor incarcate, tonajele maxime se reduc astfel:
- Cu 10% pentru linii cu rezistente caracteristice pana la 15 daN/t inclusiv;
- Cu 5% pentru linii cu rezistente carcateristice mai mari de 15 daN/t.
Masuri operative luate pe timp nefavorabil.
Pe timp nefavorabil – caderi abundente de zapada, pericol de inzapezire, viscol, vant puternic sau conditii de aderenta scazuta – administratorul/gestionarul infrastructurii feroviare impreuna cu OTF poate lua operativ urmatoarele masuri:
- utilizarea remorcarii cu multipla tractiune;
- reduceri de tonaje cu pana la 50%;
- reducerea vitezei maxme de circulatie a trenurilor;
- anularea circulatiei unor trenuri;
- circulatia trenurilor dupa plugurile de zapada;
- desfasurarea circulatiei conform dispozitiilor speciale;
- inchiderea completa a circulatiei pe linia respectiva.
3. Stabilirea tonajului trenurilor:
Tonajul trenului.
- Se compune din masa proprie a tuturor vehiculelor din tren – respectiv tara - la care se adauga masa incarcaturii lor.
- La calculul tonajului trenului nu se ia in considerare masa locomotivelor in actiune din tren si nici masa locomotivelor care au participat la remorcarea trenului pe o anumita portiune de linie si nu mai sunt in actiune.
- Masa proprie a vagoanelor – respectiv tara – este inscrisa pe longeroane sau pe peretii laterali ai vagoanelor.
4. Stabilirea masei incarcaturii vagoanelor la trenurile de calatori:
- Pentru cele care circula cu viteze maxime de 140km/h, aceasta se stabileste astfel:
a) la vagoanele de calatori speciale si de dormit, care au indicat numarul de locuri, indiferent de numarul osiilor, msa incarcaturii se stabileste luand cate 100kg pentru fiecare loc din vagon;
b) la vagoanele din categoriile de mai sus care nu au indicat numarul de locuri, precum si la vagoanele restaurant V.R. , posta T , de bagaje F, posta si bagaje T.F. si la vagoanele de marfa care transporta calatori, masa incarcaturii se stabileste luand cate 1 tona pentru fiecare osie a vagonului;
c) in cazul trenurilor de calatori care au in compunere vagoane pentru transportul autoturismelor, cu sau fara rulota, masa incarcaturii se stabileste luand in calcul 2 tone pentru fiecare autoturism si 1 tona pentru fiecare rulota.
- Pentru cele care circula cu viteze de peste 140 km/h, masa incarcaturii se stabileste astfel:
a) in cazul vagoanelor de calatori, speciale si de dormit, masa incarcaturii este cea inscrisa pe partea laterala a vagonului;
b) pentru alte tipuri de vagoane, daca masa totala nu este inscrisa pe partea laterala a vagonului, se va proceda luand cate 1 tona pentru fiecare osie a vagonului;
- La trenurile etajate (cupluri tip TE) pentru tara si incarcatura, se vor lua in calculul tonajului trenului valorile inscriptionate pe vagoanele de capat ale trenului etajat.
5. Stabilirea masei incarcaturii vagoanelor de marfa:
- La vagoanele de marfa, masa incarcaturii este cea stabililta in documentele de transport.
6. Rotunjirea maselor proprii ale vehiculelor si ale incarcaturii vehiculelor feroviare:
- Masele proprii ale vehiculelor se rotunjesc la valori intregi; valorile cuprinse intre 0,001 – 0,499 tone se neglijeaza, iar valorile cuprinse intre 0,500 – 0,999 tone se rotunjesc la intreg.
- Aceeasi regula se aplica si in ceea ce priveste incarcatura vehiculelor feroviare ce intra in compunerea trenului.
Deocamdata ma opresc aici. Data viitoare voi continua cu Aranjarea vehiculelor feroviare in tren, un capitol care stiu ca in mod sigur va va capta atentia. Subiectul este deschis in continuare celor ce doresc sa vina cu observatii, completari, etc.