Ei bine, pe subiectul asta al meu s-a cam asternut praful... De aproape 8 ani nimic. Insa, recent, in colectia mea, chiar daca unele vagoane au mai plecat pe la alti prieteni, fie au mai fost vandute de-a lungul timpului (am avut o colectie destul de mare), iata ca le iau locul altele.
- Foot: Daniel
Am sa incep cu un vagon de dormit seria
70-50 fabricat de Tillig. Modelul nu este perfect, si nu e nici pe departe similar unui 70-50 real. Tocmai de aceea, va intra in curand in atelierele "IMMR" de la
Minitechnik.ro de unde va iesi altceva. Va fi o supriza, pentru ca modelul asa gresit cum este realizat de Tillig, este foarte bun, pentru a scoate din el o alta serie de vagoane de dormit (modelul de la Roco este intr-adevar un 70-50 insa nu inversiunea CFR). Dar pana atunci am sa va las sa-l admirati pe acesta, asa cum este el acum. Sa vedem cum vine ambalat si cu ce accesorii:
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Ca accesorii nu veti gasi prea multe: 4 bucati bare laterale acces usi plus lamele de contact pentru iluminat interior care se monteaza foarte usor pe boghiuri. Aici Tillig a venit cu ceva bun zic eu. In interior exista deja montate lamele pentru alimentarea rigletelor de leduri, deci munca de a instala lumini este mult usurata. De asemenea vagonul vine si cu o fitzuica unde sunt explicati pasii pentru montarea accesoriilor acestuia.
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Chiar daca vagonul se desface destul de usor, mare atentie la fisa electrica de inalta tensiune, ce se poate rupe daca trageti prea tare de cutia vagonului, fiind prinsa de aceasta. In rest, iese destul de usor, dupa cum am mentionat.
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Dupa ce l-am desfacut cu grija, sa vedem putin interioarele, care nu sunt chiar de la versiunea CFR. Cel putin din ce-mi aduc eu aminte, fostele 70-50 nu aveau cabine de lux. Cel putin asa par. Lavoarele din fiecare cabina de dormit sunt reproduse destul de "neinteligibil" si greu de recunoscut, dulapuri nu, insa fata de alte modele, arata acceptabil.
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Ce e de apreciat, fiind vorba de o matrita noua a celor de la Tillig, este ca anumite componente ale cutiei vagonului se pot desprinde usor daca dorim revopsiri sau alte modificari: aeratoarele se pot da jos usor, usile de intercomunicatie din capatul vagonului se desprind si ele daca este nevoie, geamurile pot fi date jos destul de usor.
- Foto: Daniel
Ca minusuri majore, pe langa "saracia" detaliior de sub vagon si de pe acoperis, cea mai "grava" ar fi aplicarea unui autocolant (cel putin asa arata aceasta tampografiere) in locul lampii de indicatie a vagonului, dar si lampile finale, care sunt oarecum schitate si "vopsite cu oja" in stilul caracteristic Sachsenmodelle / Tillig. Nu mai spun ca si pozitia lor intr-unul din capete este incorecta. Hai sa vedem:
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Tocmai din acest motiv, m-am gandit ca ar fi bine sa-i fac o transformare plus niste imbunatatiri, de care am sa vorbesc la vremea respectiva. Asadar, ne vom reintilni cu el. Pana atunci va mai prezint si cele doua laterale ale sale: prima cu holul de serviciu si apoi laterala dinspre cabinele de dormit plus alte cateva detalii. L-am pus alaturi de un B70 de Clasa 1 produs de Roco. Este o diferenta, insa modelul de Roco va fi prezentat alta data nemaifiind o noutate in colectia mea.
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Cam atat despre modelul 70-50 de la Tillig. Acum va ofer ceva cu totul si cu totul deosebit...
"SARATOV EXPRESS"
- Foto: Daniel
Italia este cunoscuta in industria mondiala pentru cele mai bune instalatii de foraj din lume. Nume celebre precum Soilmec, Massenza, Cassagrande, Comacchio, etc, sunt doar cateva dintre ele. Insa, uite ca si in materie de modelism feroviar italienii au luat din urma bine de tot fabricantii traditionali din Germania. ACME, una din firmele italiene care pot fi considerate revelatia ultimului deceniu, a venit pe piata si cu
dormitoarele tip B70 standard Osshd (pentru fosta URSS) versiunea modernizata, niste vagoane interesante care mie unul imi plac foarte mult. Din multele B-uri de acest tip scoase pe piata in ultima vreme de catre ACME, am achizitionat si eu setul "Saratov express". El contine trei vagoane, din care doua ale RZD, si unul al BC (Belarus). Intentia mea era sa am celebrul "Kalinka" ce facea legatura intre Berlin si Kaliningrad (fosta capitala a Prusiei Orientale, provincie germana pana in 1943). Kalinka avea in compunere doua sau maxim trei vagoane de acest tip, vopsite in aceasta schema foarte reusita, bleu cu alb. Dar hai sa vedem setul meu:
- Foto: Daniel
Sa deschidem cutia si sa vedem ce accesorii gasim.
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Printre accesorii gasim o multime. E vorba cate un set pentru fiecare vagon ce contine: semiacuplari de aer (5 si 10 bari), carlig de repaus, carlig de tractiune, priza de IT si cuple lungi standard NEM 32.
- Foto: Daniel
Nu am apucat sa le desfac sa vad cum arata si interioarele, insa o voi face pe viitor, deoarece sunt destul de greu de desfacut, si am sa apelez la un prieten specializat in asa ceva. In rest, am sa va prezint direct detalii de exterior, care atesta faptul ca sunt adevarate bijuterii si merita mult mai mult decat produsele similare de la Tillig din pacate departe de realitate. Exista un B70 al UZ in colectia mea, fabricat de Sachsenmodelle, care este identic cu cele de la Tillig (fiind vorba de aceeasi matrita ca doar ei au cumparat Sachsen acum multi ani). Exista o multitudine de detalii pe acoperis, dar si sub vagon. Sunt excelent realizate, si cel mai important este ca lampile finale standard Osshd sunt lampi cu geam, asa cum trebuie sa existe la orice model de bun simt. Restul veti admira si descoperi voi:
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Un amanunt interesant, pe care l-am gasit doar la anumite modele mai vechi ale Roco, sunt placile de intercomunicatie din capetele vagoanelor, care se pot rabata:
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Printre dotarile vagonului, ca si la modelul de la Tillig, exista deja captatori pentru iluminat fixati pe boghiuri, dar si tampoane cu lamela, lamela cu ajutorul careia putem impinge tampoanele pentru a da o nota de realism vagoanelor aflate in mers. Tampoanele nu sutn functionale, precum cele de la Lilliput sau Weinart. De mentionat, ca montarea tuturor accesoriilor din capetele vagoanelor (carlige si semiacuplari de aer) pot impiedica rularea vagonelor pe sinele cu geometrii nerealiste "de tramvai" adica cele ale caror curbe sunt foarte stranse (cu razed e sub 450mm). Insa aceste accesorii pot fi montate si dau foarte foarte bine, in cazul in care le folositi ca model de vitrina.
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Cel al BC (Belarus) este si tablat pe interiorul unui geam, si se poate citi atat in llitere latine cat si slavone directia
Minsk - Berlin.
- Foto: Daniel
Dar hai sa vedem si restul de detalii - sa nu uit, boghiul tip Goerlitz VI (
KWS-ZNII typ 2) modificat conform standardelor sovietice, apt de pana la 160km/h.
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
- Foto: Daniel
Voi reveni in viitorul apropiat si cu imagini din interiorul acestora, dar si cu un filmulet de prezentare. Numai bine!