Scurta descriere a scarii HO (1:87) - mai popular "trenurile pe 16mm"
Modelismul feroviar, are o istorie de aproape 100 de ani. De-a lungul timpului, "trenuletele" electrice au evoluat de la simple jucarii pentru copii, asezate sub bradul de Craciun, cu un banal cerc pe care se invarteau ametitor spre deliciul celor mici, pina la stadiul de reproduceri in miniatura, pentru pasionatii de cale ferata. Reproducerea in miniatura a modelelor reale, sau reducere la scara - asa cum este corect si conform cu orice norme de topografie, etc. Daca stam sa ne aducem aminte, primele "modele" in miniatura, au fost realizate la o scara aleatorie - exact asa cum sint trenuletele pentru copiii, cu dimensiuni destul de "mari" si multe imperfectiuni in redarea detaliilor si functionalitate.
De-a lungul timpului, modelistii si fabricantii au cautat tot felul de formule de reducere a modelelor la scara. Astfel au luat nastere mai multe scari de modelism feroviar, adaptate nevoilor si spatiului celor pasionati. Dintre toate scarile, scara HO s-a impus fara echivoc. Dar ce inseamna HO?
HALF OF ZERO - Da. Exact asta inseamna. Scara O (ZERO) are ca raport proportia de 1:45. Scara O era o scara extrem de populara pe la inceputul secolului trecut, in Marea Britanie si nu numai. HO - a fost calculata la un raport de 1:87 - in principiu jumatate din scara Zero.
La aceasta scara (HO), dimensiunea ecartamentului este, pentru ecartamentul normal de 1435mm, de 16.5mm. Se pare ca scara HO s-ar fi nascut tot in Regatul Unit prin anii 1930, ca alternativa la scara O.
Scara HO a castigat foarte mult teren datorita dimensiunilor excelente si nu in ultimul rand al abundentei detaliilor. Este foarte adevarat, aceasta scara este destinata pasionatilor care dispun de suficient spatiu in casele lor. Pentru a avea o diorama cat de cat prezentabila, si a forma un oval[b] cat de cat de bun simt,am avea nevoie de o suprafata a plansetei de vreo 10m in lungime pe vreo 4-5 latime. Sub aceste dimesniuni, rezultatul este ceva "chinuit" si atunci, cel mai bine ne adaptam situatiei schimband [b]scara
Aceasta scara are si doua subsidiare: - Scara HOe si Scara HOm.
HOm - Este scara ce reproduce la acelasi raport de reducere (1:87) ecartamentul de tip metric (latimea sinei de 1m). Acest tip de ecartament este folosit indeosebi in Elvetia, dar si izolat in alte tari ale lumii. In Europa, ecartamentul metric mai este folosit pentru reteaua de tramvaie. In Romania, inca mai este folosit la Arad - celebrul tren urban electric "sageata Verde". In rest, ecartamentul metric este folosit in Romania, indeosebi pe liniile de tramvaie din Iasi, Oradea, etc.
HOe - Este scara ce reproduce la acelasi raport de reducere (1:87) ecartamentul de tip ingust (600mm, 760mm,1000mm), sau mai pe romaneste mocanita. Majoritatea modelelor reproduc la scara ecartamentul de 760mm latime, cel mai raspandit in Europa.
Sa se invarta roata!