Vagoanele seria 28 - 29

Subiect destinat vagoanelor de clasa a 2a.

Vagoanele seria 28 - 29

Mesajde Daniel pe 30 Oct 2009, 21:22

Asupra originii acestor vagoane, s-au purtat nenumarate discutii. Acest tip de vagon este unul clasic, pe 4 osii, extrem de comun pe liniile din Estul Europei pina dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial. Practic, odata cu anii '6o a fost inlocuit masiv de mai noile "dimitroave" sau alte tipuri mai comune in ziua de astazi.

Oravita 331.jpg
28 - 29



Utilizare: Acest tip de vagoane, mai deservesc la ora actuala doar cursele de persoane de pe ruta 950 (Oravita - Anina). Vagoane destinate exclusiv traficului de pasageri in regim de personal.

Caracteristici constructive:

Vagon de calatori pe 4 osii, cu distanta intre osii de 7m. Distanta intre pivotii boghiurilor este de 9.30m. Spatiul vagonului este structurat in doua saloane cu scaune dispuse de-o parte si de cealalta, si un culoar de trecere pe mijlocul axului longitudinal al vagonului. Contine si un compartiment special, de mici dimensiuni (caminul sobei) ce adaposteste o soba de incalzire cu lemne a saloanelor. Compartimentul este situat intr-unul din cele doua saloane si este separat de o usa. Geamul acestui compariment este acoperit cu o foaie de tabla.

Scaunele compartimentelor (banchetele) sunt realizate din scanduri de lemn si sunt in numar de 12 in fiecare salon (dispuse cate 6 de o parte si alta a culoarului de trecere).

Oravita 309.jpg
Interior


In fiecare din cele doua capete ale vagonului se afla cate 2 usi de acces, plasate de-o parte si de alta a vagonului. Usile au un sistem special de blocaj, ce contine 2 clante speciale, cea de sus pentru incuierea usii (pozitie orizontala) si o a doua aflata sub aceasta, care prin ridicare la verticala descuie usa si permite deschiderea acesteia.

Oravita 464.jpg
Clante



In capetele vagonului, se afla cate o usa de comunicare cu alt vagon, culisanta, dotata cu o fereastra centrala.

Oravita 376.jpg
Usi capete



Ferestrele sunt de forma patrata si geamul se deschide prin deblocare si tragere in jos. Acestea se deschid pina la jumatatea superioara a ferestrei. Ele sunt in numar de 9, pe fiecare parte a vagonului. Dine ele, 7 apartin celor doua saloane (inclusiv caminul sobei acoperit pe una din partile vagonului unde se afla aceasta) si inca doua ferestre ce apartin pe partea cu soba holurilor din capatul vagonului, iar pe cealalta parte grupurilor sanitare.

Oravita 287.jpg
Fereastra salon

Oravita 281.jpg
Laterala cu soba.

Oravita 332.jpg
Laterale cu grupuri sanitare.



Toaletele, in numar de doua, dispuse pe una din lateralele vagonului, cate una in fiecare capat al vagonului. Sunt de dimensiuni mici. Au ferestre dreptunghiulare, cu geamurile vopsite in alb mat, si cu deschidere prin basculare catre interior, a treimii superioare. Separate de o usa ingusta de holul din capatul vagonului, sunt dotate cu o cuveta de mici dimesniuni si un vas de W.C.

Oravita 465.jpg
Vas W.C.

Oravita 466.jpg
Cuveta


Carcasa vagonului este din tabla de 9mm grosime, sustinuta de o structura din bare de otel. Sasiul vagonului este fabricat cel mai posibil in perioada interbelica fie in Germania, fie la Arad. Neavand date precise referitoare la sasiu, nu pot preciza cu exactitate din ce serie provin. Cert este ca au suferit o revizie capitala in anul 1975. Tampoanele sunt de forma rotunda, tipice locomotivelor cu abur, mai degraba. Nu ar fi de mirare ca unele din ele sa fi apartinut unor astfel de locomotive. Vagoanele se pot inscrie in curbe de pina la 28 de grade. Judecand dupa seria inscriptionata pe unul din vagoane (50 53 28 - 29 455 - 6 cred ca fac parte dintr-o serie mica.

Oravita 291.jpg
Inscriptie RG

Oravita 378.jpg
Inscriptionare

Oravita 314.jpg
Vedere generala

Oravita 315.jpg
Tampon
(74.08 KiB) Descărcat de 1682 ori



28-29

Oravita 279.jpg
Garnitura actuala

Oravita 282.jpg
Detaliu boghiu

Oravita 286.jpg
Tablita directie



Caracteristici de baza:

Uzina constructoare: (?) - ASTRA Arad
Anii de constructie: 1930
Lungimea peste tampoane: 1.800mm
Tip boghiu: Y25
Tip frana: KE-GP
Tara: 66.0t
Diametrul de rulare: 1.000mm
Viteza maxima: 80km/h

Astept si alte comentarii, date. Subiectul ramane deschis.
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoanele seria 28 - 29

Mesajde Daniel pe 01 Noi 2009, 13:07

Si inca ceva: dupa forma caroseriei si amenajarea interioarelor, par a fi conversii din vagoanele vechi de 2 osii (generatia anilor 1917). Acele vagoane de clasa a III-a, au fost adaptate prin 1930 la Uzinele Resita, adauganduli-se boghiuri tip Y25 de la vagoanele de marfa. Vagoanele originale din care provin acestea pot fi cele de tip Bmx. Daca aveti mai multe date, puteti sa veniti cu corectii.
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoanele seria 28 - 29

Mesajde Vladyz pe 31 Mai 2010, 14:44

Uite cum sunt in Oradea Est:
DSCF0169.jpg
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: Vagoanele seria 28 - 29

Mesajde Daniel pe 31 Mai 2010, 15:04

Ufff! Pacat de ele. Ar putea fi refacute si introduse intr-un circuit turistic. Mi-ar placea sa le vad amenajate asa cum erau ele initial si sa fie pline de turisti si entuziasti feroviari! :)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoanele seria 28 - 29

Mesajde Dj_Jorj2007 pe 07 Iun 2010, 22:10

Va pun si 2 poze cu acest vagon si o poza de detaliu de boghiu.

poze oravita 10.04.2010 049.jpg

poze oravita 10.04.2010 051.jpg

poze oravita 10.04.2010 086.jpg


Va pupa tata.
Eu sunt docotorul care iti pune pe suflet copci.
Avatar utilizator
Dj_Jorj2007


Mesaje: 205
Membru din: 31 Ian 2010, 14:16
Avertismente: 1

Re: Vagoanele seria 28 - 29

Mesajde Daniel pe 07 Iun 2010, 22:57

Excelente fotografiile! Mai ales ca unele completeaza acest topic si sunt mai "proaspete" decat ale mele ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoanele seria 28 - 29

Mesajde Daniel pe 14 Sep 2010, 18:19

Ei bine, am ceva poze proaspete cu aceste vagoane. Prea multe explicatii nu voi da, va las sa urmariti imaginile susprinse in luna August a acestui an in mare parte la Anina.

Soba unui astfel de vagon.jpg
Foto: Teodora Marin


Vagon 28-29 in Gara Anina.jpg
Foto: Daniel


Garnitura ce deserveste in aceasta perioada cursa Oravita-Anina.jpg
Foto: Daniel


Un vagon 28-29 la linia 2 a Garii Anina.jpg
Foto: Daniel


Perspectiva.jpg
Foto: Daniel


Unul din capetele vagonului.jpg
Foto: Daniel


Detaliu de cupla cu carlig.jpg
Foto: Daniel


Cursa pregatita de plecare din Gara Anina August 2010.jpg
Foto: Daniel


Cursa de Oravita.jpg
Foto: Daniel


Un vagon 28-29 la iesirea din Gara Anina.jpg
Foto: Daniel


Garnitura de 28-29 tractata de un LDE 125 Clasa 73.jpg
Foto: Daniel


Convoi de 2 vagoane parasind Gara Anina in August 2010.jpg
Foto: Daniel


Garnitura de 28-29 in Gara Oravita August 2010.jpg
Foto: Teodora Marin


Perspectiva unui astfel de vagon in Gara Oravita.jpg
Foto: Teodora Marin


:dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoanele seria 28 - 29

Mesajde Daniel pe 14 Iul 2011, 13:03

Ei bine, iata ca recent am suprins in Timisoara Nord unul din aceste vagoane sosit la revizie. Vagonul fusese adus de la Oravita, cu cateva zile inainte si garat pe liniile Reviziei de Vagoane Timisoara, aflata in capatul Y al statiei. Am sa va ofer cateva instantanee cu vagonul 50 53 28-29 453-1:

Vagonul a fost garat in revizia de vagoane a garii Timisoara Nord, catre capatul Y al statiei.JPG
Foto: Daniel


Ne apropiem.JPG
Foto: Daniel


Vagonul seria 28-29 453-1 sosit in Timisoara pentru revizie.JPG
Foto: Daniel


Acelasi vagon sosit de cateva zile pentru revizie.JPG
Foto: Daniel


O ultima imagine cu acest vagon.JPG
Foto: Daniel
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Vagoanele seria 28 - 29

Mesajde ldh80 pe 04 Apr 2013, 10:29

Aspectul actual provine de la RK-ul din anii 1974-1975, cand vagonul a suferit unele modificari: cutie metalica in locul celei de lemn+tabla oroginare, sistem de franare KE-GP, si echiparea cu boghiuri de marfa tip Y-25-CS (acest tip de boghiu din cate cunosc a aparut in Romania dupa 1973, cand a intrat in productie ""Intreprinderea de osii si boghiuri Bals""). Initial erau vagoane pe doua osii.
Viteza maxima este de 80 km/h.
Acest tip de vagoane au fost mentinute in parcul CFR datorita caracteristicilor speciale a liniei Oravita-Anina, unde razele in curba fiind de 100 m, nu se puteau utiliza alte tipuri de vagoane mai moderne, dar mai lungi- nici cele ale seriei 29-20, ca sa nu mai vorbim de cele UIC de dupa 1964 nu s-ar fi putut incadra in aceste curbe!
ldh80


Mesaje: 740
Membru din: 15 Sep 2011, 14:08
Localitate: Husi


Înapoi la Vagoane de clasa a 2a (B)

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki