Ei bine, am ocazia de a deschide un subiect mai putin abordat la noi pe forum. Vechi autobuze romanesti, reprezentate in scheme de catre oameni pasionati de ele. E drept ca inainte de 1989 Romania a avut o industrie de profil extrem de prolifica, asta in ciuda faptului ca masinile realizate in acele vremuri erau de cele mai multe ori de o calitate indoielnica, situatie ce s-a accentuat odata cu anii '80 ai secolului trecut cand Ceausescu dorea economii de proportii stopand si importurile de materiale. Dar acesta este un aspect pe care il putem discuta intr-o buna zi cand vor aparea si pe la noi pe forum oameni interesati de autobuzele din trecut.
Datorita inginerului Viorel Lucaci, un pasionat al trenurilor dar si al altor mijloace de transport in comun, in anul 2005 apar si primele scheme reprezentand autobuze romanesti deja disparute din peisajul marilor orase romanesti. Cu mici exceptii, exemplare supravietuitoare mai putem gasi pe ici pe colo, insa din ce in ce mai rar si foarte putine din ele in forma sau cu dotarile originale.
In aceasta seara tin sa va prezint autobuzele de tip DAC, realizate in doua variante: DAC 112 UDM si DAC 117 UD (articulate). Date tehnice legate de acestea mai gasiti pe Internet, insa acum nu este cazul sa le reproducem, fiind vorba doar de cateva schite.
Autobuze DAC 112 UDM:
Autobuzul cu nr. de inventar 3638 al RATB pe linia 182 in anul 1994, Piata Garii de Nord, Bucuresti/Foto arhiva: Daniel (1994)
Autobuzele Dac 112 UDM au fost produse de Uzinele Autobuzul București (ulterior Rocar) între anii 1979 și 2000. RATB a primit asemenea vehicule între anii 1979 și 1993.
Schita:
Autobuze DAC 117 UD:
Autobuzul articulat, a fost produs între anii 1979 și 1998 de uzinele Rocar București, pe atunci denumite Autobuzul (în ciuda denumirii DAC folosită și de producătorul de autocamioane din Brașov). Grupul de litere ,,UD" este un acronim pentru ,,Urban Diesel", iar numărul 117 codifică prima serie de vehicule de 17 metri produsă de fabrică.
În perioada cât a fost produs, autobuzul a purtat mai multe denumiri: DAC 117 UD (cât timp fabrica s-a numit Autobuzul) și Rocar 117 UD (începând cu 1993, odată cu schimbarea denumirii fabricii în Rocar București).
De-alungul celor 19 ani de producție, autobuzul a suferit unele modificări, însă acestea au fost de mică amploare.
Schita:
Cu speranta ca aceste schite va incinta privirea, va astept si data viitoare cu un alt model de autobuz, fabricat in trei versiuni. Multumiri Inginerului Viorel Lucaci pentru schitele interesante oferite forumului nostru!