de ldh80 pe 14 Dec 2016, 22:11
2. Electrificarea cailor ferate romane- 1960- 1989
Debutul lucrarilor de electrificare, a cai ferate romanesti, este considerata ziua de 27 decembrie 1960, atunci cand maistrul Liviu Vintila monteaza, in statia Predeal, stalpul metalic nr.69- primul stalp de electrificare la calea ferata, pe o fundatie de beton monolit.
Dupa aceasta data, lucrarile continua in ritm alert, in august 1963 fiind terminate lucrarile de electrificare a tronsonului Brasov- Predeal, care este trecut in probe tehnologice.
Ajuns in acest punct, trebuie sa fac cateva precizari si despre primele locomotive electrice adoptate de Romania.
La concursul deschis de guvernul roman, pentru achizitionarea de locomotive electrice, s-au prezentat 4 oferte:
-„Alsthom”- Franta, care prezenta doua locomotive electrice, tip „Bo-Bo” monocabina, echipate cu redresori cu vapori de mercur (tip ignitron) si cu redresori cu diode de siliciu.
-„Skoda”- Cehoslovacia, care prezenta o locomotiva electrica tip „Bo-Bo”, cu redresori cu siliciu.
-„VEB- Lokomotivbau Elektrotechnische Hennigsdorf”- RDG, care prezenta o locomotiva electrica prototip, tip „Co-Co”, echipata cu redresoarea cu siliciu, un bloc-redresor si un graduator de provenienta franceza, si un transformator de provenienta belgiana
-„ASEA – Vasterls”- Suedia, care prezenta doua locomotive, tip „Bo-Bo”, echipate cu redresori cu siliciu.
Pentru primele teste sau folosit cele doua locomotive franceze, dar, in final, datorita avantajelor comerciale oferite de firma suedeza, s-a semnat contractul de livrare cu aceasta firma. De asemenea, a contat si faptul ca firma „ASEA” a fost de acord ca uzinele „Electroputere Craiova” sa cumpere licenta de fabricatie a acestor locomotive electrice, care, astfel, puteau fi produse si in Romania.
Deschiderea oficiala a circulatiei, cu locomotive electrice (dar pentru probe) are loc 9 iunie 1963, cand, in prezenta sefului de atunci al statului (Gheorghe-Gheorghiu-Dej) si a vicepresedintelui Consiliului de Ministri (Gheorghe-Gaston-Marin), locomotiva electrica produsa in Franta „BB-12141” a remorcat primul tren, spre Predeal.
Testele comparative au constat in remorcarea unor trenuri de marfa, de diferite tonaje, pe distanta Brasov Triaj- Predeal.
Functia de monitor si raportor pentru CFR a fost incredintata inginerului Octavian Udriste, sef, pe atunci, al depoului Brasov, si fost elev al inginerului Nicu Condacse.
La 9 decembrie 1965 prima locomotiva electrica ASEA, tip 060-EA-001, adusa din Suedia, efectuiaza cursa de proba intre Brasov si Predeal,fapt ce marcheaza terminarea probelor tehnologice, si darea in exploadare comerciala, a tronsonului respectiv.
In 1966 (la 20 aprilie) se termina electrificarea tronsonului Predeal- Campina, in 1967 si a tronsonului Campina- Ploiesti Vest (tot in acest an prima locomotiva electrica 060-EA,iesea de pe portile uzinelor „Electroputere”), iar, la 16 februarie 1969, primul tren remorcat de o locomotiva electrica sosea in Bucuresti, o data cu terminarea electrificarii liniei Ploiesti Vest- Chitila- Bucuresti Nord.
In 1966 era deschis si primul atelier de electrificare, condus de inginerul Nicu Condacse.
Electrificarea liniei Brasov-Ploiesti- Bucuresti a fost precedata de un ansamblu de lucrari pentru adaptarea si sistematizarea constructiilor si dotarilor feroviare. Sunt consolidate podurile si terasamentele, se majoreaza tipul de sina (cu sina de 54 kg/ml), sunt sistematizate 24 de statii si triaje (printre care marile triaje de la Brasov, Ploiesti si Bucuresti), sunt centralizate electrodinamic 1.023 de macaze, se echipeaza cu bloc automat sectiile de circulatie.
Pentru alimentare cu energie electrica a cai ferate electrificate, se construiesc 4 substatii de tractiune (la Darste, Valea Larga, Ploiesti Vest si Chitila), care sunt racordate la Sistemul Energetic National (curent alternativ trifazat, de 110 kv si 50 hz), si care dispun de instalatii de telemecanica (pentru actionarea separatoarelor liniei de contact) ,dirijate de la Dispecerul Energetic Feroviar, amplasat in noua cladire a sectiei I.F.T.E.-Ploiesti, dat in exploadare in decembrie 1969.
S-au incercat diverse solutii, pentru montajul catenarei (care sustine linia de contact), in final preferandu-se stalpii de beton centrifugat, iar, in cazuri limitate (acolo unde trebuiau sustinute lucrari speciale, sau unde gabaritul nu permitea montarea stalpilor de beton) stalpii metalici.
Pentru eventuala crestere a vitezei comerciale,pana la 160 km/h, pe traseul de ses dintre Campina si Bucuresti, se monteaza catenara cu suspensie complet compensata, iar, intre Campina- Brasov, se monteaza catenara cu suspensie partial compensata, ce permite o viteza de maxim 100km/h.
Lungimea acestei prime cai ferate electricate (linie normala) din Romania a fost de 166 km DE* (Bucuresti Nord- Chitila- Ram. 1 Sabareni- Ramificatie Buciumeni- Buftea-Brazi- Ramificatia Ploiesti Triaj- Ploiesti Vest- Buda- Campina- Darste- Brasov).
*DE= linie dubla electrificata
*SE=linie simpla electrificata
Tot in 1969 era electrificata si linia Craiova- Cernele-Filiasi- Ramificatia Gura Motrului- Strehaia- Balota- Post Ajutor Miscare Simian- Drobeta Turnu Severin Marfuri-Drobeta Turnu Severin- Orsova, in lungime de 63 km DE si 75 km SE.
Din punct de vedere a solutiilor tehnice pentru sustinerea catenarei si a firului de contact, s-a adoptat in cea mai mare parte solutia cu fir purtator.
Exceptia o constituie electrificarea liniei ferate Strehaia- Motru, unde s-a adoptat solutia fara fir purtator. Montarea firului de contact pe cei 28 km ai liniei curente Strehaia - Însurăței (Motru) a prilejuit realizarea, în premieră pe țară, a unei suspensii monofilare. Evenimentul s-a produs la sfîrșitul anului 1973, la numai 5 ani după primele încercări efectuate pe plan mndial, în poligonul de la Derby (Marea Britanie) și pe tronsonul Bolbec- Gravenchon (Franța). Suspensia monofilară, caracterizată prin absența cablului purtător și a elementelor de legătură aferente(pendule, cleme, legături electrice, etc), realizează importante economii de materiale, micșorări de gabarit și reducerea investiției specifice, dar coboară substanțial viteza maximă admisă și conduce la creșterea uzurii firului de contact, fiind necesare înlocuiri după o perioadă de funcționare relativ redusă; de aceea, suspensia monofilară are un domeniu de utilizare restrîns, limitat la linii secundare cu profil ușor și trafic redus. După Strehaia - Însurăței (Motru), suspensia monofilară a mai fost utilizată în țara noastră la liniile din depourile de locomotive electrice, pe unele linii din centura capitalei și pe alte cîteva linii secundare și de garaj.
Prezint, mai jos, liniile de cale ferata electrificate in Romania, intre anii 1970-1989, cu precizarea ca s-a urmarit, in primul rand, electrificarea liniilor cu rampe mari, din zonele montane, si a celor cu trafic intens.
Toate lucrarile de electrificare a cai ferate au fost proiectate de I.S.P.C.F.- Bucuresti si realizate de I.S.A.F.- Bucuresti.
20 iulie 1971- Orsova- Baile Herculane- Caransebes- Resita Nord- Resita Sud= 131 km (SE)
27 iunie 1972- Filiasi- Targu Carbunesti- Copacioasa-Lunca Budieni HM- Targu Jiu.
Din care 7 km DE si 64 km SE.
31 octombrie 1973- Targu Jiu- Bumbesti Jiu- Livezeni-Petrosani- Ram. Petrosani Triaj- Subcetate- Calan- Bacia- Simeria Triaj- Simeria
Din care 85 km DE si 45 km SE.
1974
- Caransebes – Ram. Caransebes Triaj- Cavaran- Lugoj- Timisoara Est- Timisoara Nord
Din care 15 km DE si 83 km SE
- Targu Jiu- Amaradia- Rogojelu-Rovinari
Din care 18 km SE si 3 km DE.
- Strehaia- Motru=31 km (se)
1975
- Adjud- Ram. Adjud Grupa Nord- Gh. Gh. Dej (Onesti)- Ciceu- Deda (astfel, prima locomotiva electrica ajungea in zona Moldovei, la 10 ianuarie 1975)
Din care 38 km DE si 237 km SE.
- Timisoara Nord- Ramificatie 1 Severinului- Ramificatie 2 Sacalaz/Triaj- Ronat Triaj Grupa D – Sanandrei- Aradu Nou- Ram. Pod Micalaca-Arad (15 septembrie)
Din care 7 km DE si 50 km SE.
-Timisoara Nord- Ramificatie 1 Severinului (firul de Jimbolia)= 2 km SE
19 decembrie 1975- Arad- Curtici/Lokoszhaza
Astfel, caile ferate romane electrificate erau interconectate cu caile ferate maghiare electrificate, si prin acestea, cu reteaua feroviara electrificata, din centrul si vestul Europei.
17 km DE.
Pana la sfarsitul anului 1975, se termina si electrificarea liniei Brasov- Harman- Ciceu , fapt ce marca terminarea lucrarilor de electrificare a principalelor linii ferate, ce strabat lantul carpatic, cu trafic intens si rezistenta caracteristica mare, trecandu-se la electrificarea si celorlalte linii, cu trafic intens.
Total- 103 km SE
1977
-Bucuresti Nord- Ram. Pajura- Bucuresti Baneasa- Ram. 3 Pantelimon- Pantelimon- Ram. Pantelimon- Ram. Pasarea- Ram. Ciulnita Triaj- Ciulnita- Fetesti - Ramificatie Borcea si Ovidiu- Dunarea Ram. 2 si Cernavoda Pod- Saligny Grupa Est- Medgidia- Ram. Medgidia Triaj- Dorobantu- Basarabi- Palas- Constanta Ram. 1- Constanta- Constanta Ram.2- Constanta Ram. Vii- Agigea Nord- Agigea Ecluza HM (1 mai)
*din care : Bucuresti Nord- Ram. Pajura= 4 km SE, Ram. Pajura- Fetesti- Ramificatie Borcea/Halta Borcea h.= 148 km DE, Ramificatie Borcea/Halta Borcea h.- Cernavoda Pod= 15 km SE (din 1987 DE) si Cernavoda Pod- Constanta- Agigea Ecluza HM= 68 km DE.
-Bucuresti Obor- Ram. 5 Pantelimon- Pantelimon= 7 km SE
-Mogosoaia- pe langa „Academia de Informatii Mihai Viteazul”- Otopeni- Constantin David/Voluntari- Ram. Constantin David/Ram. Voluntari- Ram. Loulis - Ram. 1 Titan- Titan Grupa Marfuri
*din care: 19 km DE (Mogosoaia- Voluntari) si 9 km SE
*tronson din calea ferata de centura a Capitalei
- Palas- Constanta Marfuri=2 km SE
-Agigea Ecluza HM- Ram. Agigea- Agigea Port= 3 km SE
-Agigea Ecluza HM- Agigea Sud- Ram. Agigea= 3 km SE
28 mai 1978- Ramificatie Ploiesti Triaj- Ploiesti Sud- Ploiesti Est- Mizil-Ram. Buzau Grupa A- Buzau- Ram. Buzau Sud- Ramnicu Sarat-Focsani- Marasesti Ram. Putna- Marasesti- Ram. Adjud Grupa B- Adjud- Ram. Adjud Triaj- Bacau- Roman- Ram. Pascani Triaj- Pascani Triaj- Pascani- Dolhasca- Veresti- Suceava- Suceava Nord (la 5 decembrie 1980 se termina si electrificarea firului 2 dintre Bacau si Roman)=394 km DE
Pana in 1979 mai erau electrificate liniile:
-Bucuresti Nord- Bucurestii Noi- Chiajna- Ram. 1 Chiajna-Videle- Rosiori Nord- Caracal- Banu Maracine-Craiova=209 km DE
-Chiajna- Ram. Post Rudeni= 2 km DE
-Ram. Post Rudeni- Ram. Post Colentina- Mogosoaia= 6 km SE
*Ambele portiuni fac parte din calea ferata de centura a Capitalei.
- Buzau- Buzau Sud- Faurei- Faurei Ram. Gaiseanca-Ianca-Braila- Ram. Barbosi Port- Ram. Barbosi Siret- Barbosi Calatori- Filesti- Ramificatie CSG= 126 (DE), Ramificatie Tunel- Ramificatie Galati Calatori=1 km (DE) si Ramificatie Galati Calatori- Galati Calatori= 2 km (SE).
-Barbosi Calatori- Ram. Barbosi Triaj Post 14= 3 km DE
- Deda- Saratel- Beclean pe Somes- Ram. Dej Triaj- Dej- Ram. Dej Grupa B- Dej Calatori
* din care: 23 km DE (Beclean pe Somes- Ram. Dej Grupa B) si 75 km SE (restul distantei).
Astfel, toate liniile electrificate erau reunite intr-o retea de baza, care constituia scheletul, pe care se desfasura majoritatea traficului.
1980- 1985
-Marasesti- Ram.Doaga (acum Ram. General Eremia Grigorescu)- Doaga=7 km DE
-Faurei- Faurei Ram. Ciresu- Spicu- Tandarei- Fetesti=87 km DE si 2 km SE
-Brasov- Augustin- Rupea- Vanatori- Sighisoara- Dumbraveni- Medias- Copsa Mica- Coslariu Gara Pod Mures- Teius- Aiud- Razboieni- Campia Turzii- Ram. Cojocna- Apahida- Cluj Napoca- Baciu Triaj=333 km DE si 3 km SE (Coslariu Gara Pod Mures- Teius)
-Apahida- Ram. Jucu- Dej Calatori= 47 km DE
-Teius- Coslariu- Ramificatie Coslariu- Barabant- Alba
Iulia- Vintu de Jos= 29 km DE
-Vintu de Jos- Sibot- Orastie- Ramificatie Simeria- Simeria- Deva- Mintia- Ilia- Savarsin- Radna- Glogovat- Arad= 202 km DE
-Sibot- Cugir=13 km SE
-Livezeni- Lupeni=17 km SE
-Rovinari- Rosia Jiu h.= 4 km DE
-Saratel- Bistrita Nord=11 km SE
-Amaradia- Barsesti=8 km SE
-Videle- Radulesti HM= 8 km SE
-Campia Turzii- Turda= 8 km SE
-Arad- Utvinisu Nou= 7 km DE
-Ploiesti Sud- Dambu - Corlatesti= 8 km SE
-Ploiesti Sud- Ploiesti Est Post 1 („Halta Dacia”)- Ploiesti Nord= 6 km SE
-Bucuresti Nord- Depoul Bucuresti Triaj h.= 8 km SE (parte din magistrala 700).
1984
-Simeria- Barcea Mica- Hunedoara
* din care: 6 km DE si 9 km SE
-Barcea Mica- CS Hunedoara=3 km SE
-Chileni HM-Voslabeni=7 km SE
1985-1987
Intre 1985-1987 era electrificata si linia Pascani- Ramificatie Pascani- Targu Frumos- Podu Iloaei- Letcani-Iasi- Nicolina- Socola si Nicolina- Ramificatie Nicolina (ultima linie de cale ferata electrificata inainte de 1989, cu 77 km DE si 4 km SE) .
In afara de acestea, s-au electrificat si urmatoarele linii de racord, in lungime totala de 77 km DE si 151 km SE:
-Ram. Pascani Triaj Grupa A- Pascani Triaj- Pascani= 4 km SE
-Pascani Triaj- Ram. Pascani= 2 km SE
-Ramificatie Nicolina- Socola Triaj Grupa A= 1 km SE
-Ram. Doaga/Ram. General Eremia Grigorescu- Marasesti Ram. Putna= 1 km SE
-Ram. Adjud Triaj Grupa B- Adjud Triaj- Ram. Adjud Triaj Grupa A= 4 km SE
-Faurei Ram. Ciresu- Faurei Ram. Gaiseanca= 1 km SE
-Ram. Buzau Grupa A- Buzau Grupa B- Buzau= 3 km SE
-Ram. Buzau Sud- Buzau Sud= 4 km S
-Grupa A Barbosi Triaj- Ram. Barbosi Triaj Post 14= 1 km SE
-Ram. Barbosi Triaj Post 14- Ram. Barbosi Siret= 3 km SE
- Grupa A Barbosi Triaj- Grupa B Barbosi Triaj- Barbosi Calatori- spre Filesti= 4 km DE
- Grupa A Barbosi Triaj- Grupa B Barbosi Triaj- Barbosi Calatori- spre Braila = 4 km DE
-Ramificatie Galati Calatori- Galati Brates= 2 km SE
-Galati Calatori- Galati Brates= 2 km SE
- Ram. Triaj Ciulnita- Triaj Ciulnita- Ciulnita= 5 km SE
-Ramificatie Borcea/Halta Borcea h.- Ovidiu= 3 km SE
-Dunarea HM- Cernavoda Pod= 5 km SE
- Medgidia- Medgidia Triaj- Ram. Medgidia Triaj =3 km SE
- Constanta Ram. 1- Constanta Marfuri= 1 km SE
- Palas- Ram. Post Medeea- Ram. 3 Constanta- Constanta Ram. Vii/Km h.- Constanta Port= 9 km DE
- Constanta Ram. 3- Constanta Ram. 2= 1 km SE
-Palas – Constanta Port = 5 km SE
- Ploiesti Sud- Ploiesti Vest= 3 km DE
-Brazi- Ploiesti Triaj = 5 km DE
- Ploiesti Sud- Ploiesti Triaj= 3 km DE
- Ploiesti Vest- Ploiesti Triaj= 3 km DE
- Ploiesti Triaj- Ghighiu Triaj= 4 km SE
- Brazi- Ghighiu Triaj= 6 km DE
- Ghighiu Triaj- Dambu HM= 4 km DE
-Ghighiu Triaj- Corlatesti= 6 km SE
- Ploiesti Est- Dambu HM= 3 km DE
- Ploiesti Est- Ploiesti Est Post 1 („Halta Dacia”)= 3 km SE
- Ploiesti Vest- Ploiesti Crang= 3 km SE
- Constantin-David/Voluntari-----Ram.Pasarea= 2 km DE
- Ram. Pantelimon-----Constantin David/Voluntari= 2 km SE
- Pantelimon---- Ram.Constantin-David/Ram. Voluntari= 4 km SE
- Ram. 3 Pantelimon----Ram. 5 Pantelimon= 1 km SE
- Ram. 1 Titan----Titan Grupa Calatori= 1 km SE
-Titan Grupa Calatori- Titan Grupa Marfuri= 1 km SE
-Bucuresti Nord----Bucuresti Nord Post 5-------Pajura HM----Chitila= 9 km SE
*fir 3 Chitila
-Bucuresti Nord- Bucuresti Grivita= 2 km DE
-Bucuresti Nord- Bucuresti Basarab= 2 km DE
-Ram. Pajura----Bucuresti Triaj Grupa A1----Bucurestii Noi = 4 km SE
- Ram. Pajura----Pajura HM= 2 km SE
- Pajura HM----Ram. Laromet-----Chitila= 4 km SE
- Bucuresti Nord Post 5----Bucuresti Triaj= 2 km SE
-Ram. Post Rudeni- Chitila= 2 km DE
-Bucurestii Noi----Ram. Post Rudeni= 3 km SE
- Ram. Post Rudeni----Ram. Post Giulesti= 1 km SE
- Ram. Post Giulesti---Ram. Post Colentina= 1 km SE
- Ram. Post Giulesti---Chitila= 1 km SE
- Ram. Post Giulesti----Bucuresti Triaj Grupa A1= 3 km SE
- Ram. Post Rudeni----Grupa D2 Bucuresti Triaj= 1 km SE
- Ramificatie-Buciumeni----Ram. Remiza Speciala------Mogosoaia= 6 km SE
- Cernele----Craiova-Triaj----Craiova= 6 km DE
- Caransebes- Caransebes Triaj- Ram. Caransebes Triaj= 5 km SE
- Ram. Pod Micalaca- Glogovat= 6 km SE
*Aici intalnim singura intersectie la nivel din Romania dintre o cale ferata electrificata si o linie de tramvai!
- Bacia- Simeria Triaj Grupa B= 4 km DE
- Simeria Triaj Grupa B- Simeria Triaj Grupa A- Ramificatie Simeria= 3 km SE
- Simeria Triaj Grupa A- Simeria= 6 km SE
- Petrosani- Petrosani Triaj- Ram. Petrosani Triaj= 3 km SE
- Ram. 1 Severinului- Ram. 2 Sacalaz/Triaj= 1 km SE
-Ram. 2 Sacalaz/Triaj- Ronat Triaj Grupa A si B= 3 km DE
-Ronat Triaj Grupa A si B- Ronat Triaj Grupa D= 1 km SE
- Ram. Jucu- Ram. Cojocna= 1 km SE
- Ram. Dej Triaj- Dej Triaj- Ram. Dej Grupa B= 1 km DE (Ram. Dej Triaj- Dej Triaj) si 2 km SE
- Coslariu Gara Podu Mures- Coslariu= 2 km SE
- Coslariu- Triaj Coslariu- Ramificatie Coslariu= 3 km SE
- Ram. Triaj - Ciceu Triaj- Ciceu= 3 km SE
- Darste----Ram.2 Triaj----Brasov-Triaj= 8 km DE
-Brasov-Triaj----Harman =4 km SE
- Ram.1 Triaj----Ram.2 Triaj= 1 km SE
- Brasov----Ram 1 Triaj-----Brasov-Triaj= 4 km DE
In 1989 debutau lucrarile de electrificare si la linia Doaga (General Eremia Grigorescu)- Tecuci Ram. Cozmesti-Tecuci- Sendreni- Barbosi Triaj h.- Ram.Barbosi Triaj Post 14.
Dar mai erau in lucru si electrificarea liniilor: Suceava- Vatra Dornei- Beclean pe Somes, Suceava Nord- Darmanesti- Cacica- Paltinoasa, Pascani- Targu Neamt, Ciulnita- Calarasi Sud si Rosia Jiu h- Turceni- Filiasi, aceastea fiind singurele proiecte masive, in infrastructura feroviara, continuate si dupa 1989.
De asemenea, existau proiecte si de electrificare a liniilor Baciu Triaj- Oradea, Dej Calatori- Satu Mare, Arad- Oradea- Satu Mare, Chitila- Golesti- Pitesti- Valcele (si, de aici, pe ceea ce trebuia sa fie linia Valcele- Bujoreni Valcea)- Podu Olt- Sibiu- Vintu de Jos, sau Tecuci- Barlad- Crasna- Iasi.
In „planul cincinal 1986-1990” erau prevazute urmatoarele lucrari de infrastructura feroviara:
Electrificarea a 2310 km linii pe traseele:
- Brașov - Teiuș(terminare 62 km)(realizat)
- Adjud - Suceava(terminare 64 km)(realizat)
- Buzău - Galați(terminare 91 km)(realizat)
- Ploiești - Țăndărei(2 x 116 km)
- Dej - Cluj - Simeria - Hunedoara(2 x 247 km) (realizat)
- Simeria - Petroșani(80 km)(realizat)
- Suceava - Beclean(239 km)(realizat dupa 1990)
- Chitila - Pitești(2 x 99 km)
- Doaga - Tecuci - Barboși(2 x 85 km)
- Pașcani - Socola - Cristești-Jijia (2 x 91 km)(realizat pana la Socola)
- Constanța - Mangalia(43 km)(realizat pana la Agigea Ecluza HM)
- Făurei - Fetești(2 x 89 km)(realizat)
- Lugoj - Buziaș - Timișoara(59 km)
- Ilia - Lugoj(82 km)
- Corabia - Caracal(41 km)
- liniile din bazinul carbonifer Motru(94 km)
In total, in perioada 1965-1989, s-au electrificat 3.506 km de cale ferata, ceea ce reprezenta cca 30 %, din totalul retelei feroviare romanesti, astfel ca, in 1985, 57 % din volumul traficului era remorcat cu locomotive electrice.
Din acestia, 2.286 km reprezinta liniile duble electrificate DE si 1.220 km liniile simple electrificate SE.
Pentru intretinerea si reparatia instalatiilor IFTE („Instalatii Fixe de Tractiune Electrica”) sunt infiintate Sectii si districte IFTE, incadrate cu personal calificat.
Pentru supravegherea functionarii in parametri nominali a instalatiilor IFTE, sunt realizate „dispecerate energetice feroviare”, dotate cu „panouri sinoptice”, care preiau informatiile de la substatiile de tractiune, posturile de sectionare si subsectionare, si permit actionarea instalatiilor de telemecanizare, pentru sectionarea liniei de contact, in vederea realizarii lucrarilor de intretinere si revizie.
Se adopta noi procedee de utilizare si intretinere a instalatiilor IFTE, cum ar fi: izolatoare de sectionare din teflon sau siliconizarea izolatorilor.
Electrificarea cailor ferate a avut drept consecinte: reducerea consumului de combustibil fosil, reducerea poluarii, marirea tonajului si a vitezei trenurilor si imbunatatirea confortului calatorilor, prin utilizarea incalzirii electrice, a vagoanelor de calatori.