Asa cum am promis, voi incerca sa prezint pe acest forum un istoric complet al evolutiei transportului feroviar in Romania!
Incep cu acest nou topic, dar mai intai prezint o bibliografie de unde am obtinut aceste date:
-„Constructii pentru transporturi in Romania”, Centrala Constructii Cai Ferate, Bucuresti, 1986, autori Dumitru Iordanescu si Constantin Georgescu.
-„Revista Arhitectura RPR 1957/Cladiri pentru gari feroviare”.
-Radu Bellu- „Mica monografie a cailor ferate din Romania”, editata de CFR-sa, Bucuresti, 2001
-Radu Bellu- „Mica monografie a regionalei CFR Timisoara”
-Radu Bellu- „Tuneluri de cale ferata in Romania”.
-Radu Bellu- „Catastrofe si sabotaje feroviare in Romania”
-„Istoricul tractiunii feroviare 1919-1990” (3 volume), Serban Lacriteanu, Ilie Popescu, editura ASAB, Bucuresti, 2007
-„Tractiune feroviara pe regionala cai ferate Iasi, 125 de ani, 1869-1994”, G. Margineanu, Serban Lacriteanu, editura AGIR, Bucuresti, 2010.
- CFR, Lista podurilor de pe reţeaua feroviară, situate peste văi şi cursuri de apă permanente sau temporare.
-„Romania- Geografia circulatiei”- 1984, de Grigor I. Pop
-„Epopeea feroviara romaneasca”- 1977, Bucuresti, Editura Sport- Turism, de C.Botez, Dem. Urma, I.Saizu
-„De la roata la farfuria zburatoare”, 1985, de Paul Teodoru.
-„Colectia Judetele Patriei”- 1980
-„Statele lumii de la A la Z”- 2001
-„Istoria Husilor”- 1995.
-„Manual de geografie”- 1997
-Almanahul „Flacara” (editiile 1974 si 1989), „Magazin” (1978, 1984, 1990), „Ostirii” (1988), „Stiinta si Tehnica” (1970) „Satelor” (1988) , revista „Veac Nou”
-„Mersul Trenurilor”- editia 1988, si 1991-2009.
-Pliant muzeu CFR
-Revista „Historia”
-Presa si internet (site-urile: www.cfr.ro, „forumul pasionatilor de trenuri din Romania”, „Lokomotiv”, „Rainet”, „Railfan”, „Forumul vehiculelor”, etc.).
1. Perioada 1854/1869- 1879
Primele cai ferate, de pe actualul teritoriu a Romaniei, sunt construite Banat si Transilvania.Aceste linii au fost construite de catre diverse asociatii private, fiind ulterior administrate, intre 1854-1881, de „K.K. Priviligierte Osterreichische Staatseisenbahn Gessellschaft” -„Societatea Privilegiata cezaro-craiasca a cailor ferate de stat austriece” (KKPOSG), iar, intre 1881-1918, de „STEG” („Societatea privilegiata austro-ungara a cailor ferate de stat”).
Directorul districtului minier din muntii Banatului, Gustav Granzsteim, prin memoriul sau adresat Baronului Kubek - seful Administratiei Averilor Imperiale de la Viena - in anul 1845, atragea atentia asupra importantei economice a extragerii carbunelui din zona Aninei. Aceasta era o importanta sursa de alimentare cu carbune, la Bazias, a liniilor de navigare pe Dunare.
Intre anii 1845- 1846 statul austriac preia controlul asupra tuturor minelor particulare de carbuni din Muntii Aninei.
La 31 octombrie 1846 Cancelaria de la Viena aproba planul de construire a unei cai ferate cu tractiune cabalina, care sa transporte carbunele de la Anina la Oravita, ca si constructia fara intarziere a unei cai ferate normale de la Oravita pana in portul Bazias de la Dunare.
Pentru liniile construite pana la 14(stil vechi)/27 (stil nou) septembrie 1919 (cand Romania trecea, in viata civila, la noul calendar), s-au prezentat, acolo unde este posibil, atat data pe stil vechi, cat si cea pe stil nou, ordonarea cronologica facandu-se dupa stilul nou.
Prezint mai jos caile ferate construite, pe actualul teritoriu al Romaniei, intre 1854-1879.
-24 august/6 septembrie 1854- Bazias-Socol-Bela Crkva-Jasenovo-Iam-Oravita (Bazias-Socol=6 km). Lungimea totala a liniei era de 62,5 km.
*In privinta acestei prime cai ferate se impun doua precizari: initial, linia a fost deschisa numai pentru transportul carbunilor(dar, dupa unele imbunatatiri, la 1/14 noiembrie 1856, se deschide si pentru traficul de calatori) si distanta Socol-Iam se afla pe actualul teritoriu al Serbiei (din acest motiv, aceasta distanta nu a fost luata in considerare la stabilirea lungimii retelei feroviare romanesti).
*In Romania: Bazias-Socol= 6 km, Iam HM- Oravita= 27 km. Ca o curiozitate, Romania pasea in era transportului feroviar o data cu Australia (tot in 1854 este inaugurata si prima cale ferata australiana: Melbourne-Sandrige).
-1857-Timisoara(Nord)- Ramificatia Severinului- Ramificatia Jimbolia- Carpinis- Jimbolia=39 km
-1858- Episcopia Bihorului-Oradea (24 aprilie/7 mai)= 6 km.
*Construcţia tronsonului avea să se desfăşoare între Püspökladány şi Oradea şi avea o lungime totală de 68.361 km. Datorită unor probleme survenite datorită crizei financiare , lucrările de construcţie şi cele de întreţinere au fost preluate de la Societatea de Cale Ferată din Regiunea Tisa în anul 1856, tot în concesiune, de contele Andrádssy György. Din cauza epuizării fondurilor s-a renunţat al construcţia unei căi ferate duble, construindu-se una simplă. Primul tren de călători care a ajuns la Oradea a sosit în data de 22 aprilie 1858, la doar 4 ani de la construcţia primei linii ferate de pe teritoriul de azi al României, Oraviţa–Baziaş.
-Timisoara(Nord)- Ramificatia 1 Solventul- Ramificatia 2 Solventul- Ramificatia Modos- Jebel- Voiteg- Stamora Moravita-Vrsac-Jasenovo (20 Iulie/2 august). In Romania- Timisoara (Nord)- Stamora Moravita=56km
*Aici se impun doua precizari: distanta Stamora Moravita-Jasenovo se afla pe actualul teritoriu a Serbiei, iar, prin inaugurarea acestei linii, se Putea calatori, cu trenul, de la Viena la Bazias.
-Curtici-Arad (25 octombrie/7 noiembrie)= 17 km
-1860- portul Cernavoda- Cernavoda Oras- Saligny grupa Est- Medgidia- Palas- vechea gara Constanta Oras
*In momentul constructiei ei, aceasta cale ferata se afla pe teritoriul Imperiului Otoman, in 1878 (cand Dobrogea revine Romaniei),trecand pe teritoriul Romaniei. Distantele sunt: Cernavoda Oras- Saligny Grupa Est= 6 km, Saligny Grupa Est- Palas= 49 km, Palas- vechea gara Constanta Oras= 6 km
-Vechea gara Constanta Oras- vechea gara Constanta Port= 3 km
*A reprezentat celebra „linie in zig zag”, fiind prima cale ferata ce a asigurat racordarea portului Constanta la reteaua feroviara. Datorita mai multor factori (cele 3 rebrusmente, instabilitatea taluzului din spatele vechii cladiri a primariei pe unde trecea linia si a diferentei de nivel de 30 m, fapt care a facut dificila exploadarea liniei) aceasta este desfiintata in anul 1937.
-1863-Oravita-Anina (15/28 decembrie)=33 km
Datorita asemanarii cu Celebra linie austriaca ce strabate pasul Semmering, Aceasta linie ferata (cu o diferenta de nivelde 340 M, 14 tunele si 10 viaducte, dar si a razelor in curba de numai 100 m- cele mai mici de pe reteaua CFR), a fost supranumita „SemmeringulBanatului”.
1868-Arad- Glogovat- Radna- Savarsin- Ilia- Mintia- Deva-Simeria- Orastie- Sibot- Vintu de Jos-Alba Iulia=212 km
1869- Sunt inaugurate primele cai ferate, de pe teritoriul de
Atunci, a Romaniei. Astfel, la 19/31 octombrie 1869, trenul tractat de Locomotiva „Mihai Bravu”, condus de John Trevor Barklay (constructorul liniei), si compus din trei Mici vagoane (in care au incaput 90 de calatori), Pleaca, la ora 10.45 din gara Bucuresti-Filaret, Sosind, in gara Giurgiu-Oras (actuala Giurgiu), la Ora 12.30.
In urma lui, la un sfert de ora, a plecat spre Giurgiu Si trenul „Dunarea”, condus de Nicolae Tanase, Primul mecanic de locomotiva roman.
Distantele erau: Bucuresti Filaret- Ram. Filaret= 1 km, Ram. Filaret- actuala statiei Bucuresti-Progresul= 6 km, actuala statie Bucuresti Progresul- Ram. 2 Jilava- Jilava- Comana- actuala statie Giurgiu Nord- Giurgiu= 61 km
-Cernauti-Vadu Siretului- Vicsani- Dornesti- Darmanesti-Suceava Nord (Itcani)- Suceava (Burdujeni)- Veresti- Dolhasca -Pascani- Pascani Triaj- Ram. Pascani Triaj Grupa A- Roman (3/15 decembrie, prima cale ferata din zona Moldovei)
*Vadu Siret- Itcani (Suceava Nord), pe atunci in Austro-Ungaria=49km
*Itcani (Suceava Nord)- Roman= 104 km
1870:
-Pascani- Ramificatie Pascani- Targu Frumos- Podu Iloaei- Letcani/Cucuteni- Iasi(1/14 iulie)=75 km
-Cluj Napoca- Huedin- actuala statie Oradea Est- Oradea=153 km
-Simeria- Simeria Triaj- Bacia- Calan- Subcetate- Ram. Petrosani Triaj- Petrosani-Livezeni-Lupeni=102 km
-Giurgiu (Oras) -Smarda (4 km)
-Valcani HM-Samnicolau Mare- Periam (26 octombrie/8 noiembrie)=39 km
-Periam- Aradu Nou- Arad= 48 km
1871:
-Satu Mare- Satu Mare Sud- Ghilvaci- Carei-Berveni= 43 km
- Veresti- Leorda- Botosani=44 km
1872:
- Bucuresti Nord-Chitila- Ramificatie Buciumeni-Buftea- Peris- Brazi- Ramificatie Ploiesti Triaj- Ploiesti (Sud)- Mizil- Ram. Buzau Grupa A- Buzau-Faurei- Ram. Gaiseanca- Ianca- Lacu Sarat- Braila – Ram. Barbosi Port-Ram. Barbosi Siret- Barbosi Calatori- Ram. Barbosi Post 14- Sendreni -Tecuci- Tecuci Ram. Cozmesti- Ram. Doaga- Marasesti- Ram. Adjud Triaj- Adjud- Ram. Adjud Triaj Grupa A- Sascut -Bacau-Roman= 464 km
-Barbosi Calatori- Filesti- Ramificatie CSG- Ramificatie Tunel- Ramificatie Galati- Galati Calatori= 12 km;
-Tecuci- Tecuci Nord hc.- Ram. Frunzeasca- Tutova-Barlad=50 km
Aceasta importanta linie, care lega definitiv Moldova de Muntenia, este inaugurata la 1/13 Septembrie.
Tot acum sunt legate la reteaua feroviara porturile Braila si Galati.
-Bucuresti Nord- Ram. Panduri h.- Ram. Filaret (13/26 decembrie)=7 km, din care 3 km Bucuresti Nord- Ram. Panduri h. si respectiv 4 km Ram. Panduri h.- Ram. Filaret.
*Despre traseul acestei linii (desfiintata, pe portiunea termo Grozavesti-Intersectia Razoare, in 1966)trebuie Amintit ca pleca de la Gara de Nord, trecea Soseaua Orhideelor, urca pe un rambleu in zona actualului Carefor Orhideea, trecea podul peste raul Dambovita In zona actualului CET Grozavesti, trecea prin Gradina botanica, intersecta soseaua Cotroceni, Trecea prin spatele Palatului Cotroceni, intersecta Soseaua Panduri (in zona actualelor Uzine Chimice), intersecta Soseaua Progresu, si intra in linia care Vine dinspre actuala gara Cotroceni; de aici linia (care mai exista si azi, intr-o stare jalnica) merge Paralel cu Soseaua Progresu (trecea, pe atunci, prin Gara Dealul Spirii, in prezent desfiintata), si Ajungea la gara Bucuresti Filaret. Pe aceasta linie Existau statiile: Bucuresti Nord (km 0), Regie h. (km 1), Palatul Pionerilor/Grozavesti/Cotroceni h. (km 2), Panduri h. (km 3), Dealul Spirii (km 4), Ram. Rahova (km 6) si Bucuresti-Filaret (km 7).
-Satu Mare-Ram.Botiz-Halmeu/Diakovo-Korolevo -Chust-Bustyna(Buteasa)-Tjaciv-Teresva/Campulung la Tisa-Sighetul Marmatiei.
*Aici se impune precizarea faptului ca pe distanta Diakovo-Campulung la Tisa, linia se afla pe actualul teritoriu al Ucrainei.
*Distanta (in Romania): Satu Mare- Ram. Botiz- Halmeu= 23 km, Halmeu- Diakovo= 13 km si Campulung la Tisa- Sighetul Marmatiei=12 km
1873:
- Alba Iulia- Barabant- Ramificatie Coslariu- Coslariu-Teius= 19 km
-Brasov- Augustin- Rupea- Vanatori- Sighisoara- Dumbraveni- Medias- Copsa Mica- Blaj- Coslariu Gara Pod Mures- Teius- Aiud- Razboieni- Ram. Turda- Campia Turzii- Ram. Cojocna- Apahida- Cluj Napoca (se putea calatori cu trenul de la Brasov la Viena)= 331 km
-Razboieni-Ludus-Targu Mures=59 km
-Flacara h.-Resita (Resita Sud)-Calnic (Resita Nord)-Moniom HM. Distantele sunt: Flacara h.- Resita= 1 km, Resita- Calnic- Moniom HM= 10 km
-Copsa Mica- Sibiu= 45 km
1874- Iasi- Nicolina- Ungheni (prin acesta linie, construita cu ecartament larg, de 1524mm, lunga de 22 km, se Realizeaza legatura cu caile ferate din Rusia).
1875- Varciorova HM-Drobeta Turnu Severin- Balota-Strehaia- Filiasi- Cernele- Craiova- Bals- Piatra Olt (prima linie ferata din zona Olteniei)= 174 km
1876:
-Timisoara (Nord)- Lugoj- Gavojdia- Ram. Caransebes Triaj- Caransebes=98 km
-Chitila- Ram. Sabareni- Titu- Gaesti- Ram. Golesti Triaj-Golesti- Ram. Pod Arges- Pitesti- Bradu de Sus- Parvu-Costesti- Slatina- Piatra Olt=197 km
1877:
-Timisoara(Nord)- Ramificatie Severinului- Ramificatie Sacalaz- Ronat Triaj Grupa D- Sanandrei-Aradu Nou= 51 km
-Arad-Santana-Pancota-Ineu=62 km
-Iasi-Ungheni (peste linia larga se suprapune-„se Incaleca” si o linie normala)
1878:
-Caransebes- Baile Herculane- Orsova=88 km
-Galati Calatori- actuala statie Galati Triaj Bazin Port nou/Gara nr.8- Ram. Badalan- actuala statiei Galati Marfuri/Galati Transbordare- actuala statie Galati Larga Grupa A- Actuala statie Galati Larga Grupa B- Giurgiulesti (si, mai departe, pe teritoriul de atunci, al Rusiei, prin Basarabeasca, se ajungea La Tighina).
*Cateva precizari, despre aceasta linie: a fost realizata Din necesitati militare, cu ocazia razboiului dintre Rusia/Romania contra Imperiului Otoman, prin „munca fortata”, in numai trei luni, fiind inaugurata la 3/16 noiembrie , cu ecartament larg, de 1524 mm. Desi intre statiile Galati Calatori si Giurgiulesti linia merge tot pe teritoriul Romaniei, statia de frontiera romaneasca era la Galati Calatori, dupa 1960 fiind mutata la noua statie Galati-Larga Grupa B.
*Galati Calatori- Galati Larga Grupa B= 5 km (atunci linie de ecartament larg)(neinclusa la calcularea distantelor totale).
1879:
- Moniom HM-Berzovia-Gataia-Voiteg (centru siderurgic resitean era racordat la reteaua feroviara)=55 km
-Varciorova HM-Orsova (10/23 martie)=8 km
-Actuala statie Ploiesti Vest- Buda- Campina- Predeal-Brasov (10/23 decembrie). Distanta: Actuala statie Ploiesti Vest- Predeal= 81 km si Predeal- Brasov= 26 km
Importanta deosebita a acestor linii este aceea ca, prin realizarea lor, Romania era racordata la reteaua feroviara europeana.
*În anul 1859, odată cu formarea noului stat România, s-a născut şi ideea ca Budapesta şi Bucureşti, capitala noului stat, să fie legate printr-un sistem de transport rapid şi comod, respectiv o cale ferată. Autorităţile austro-ungare trebuiau să construiască un tonson de cale ferată pe ruta Oradea–Cluj-Napoca–Teiuş–Sighişoara–Braşov–Timişul de Sus, urmând ca autorităţile române să construiască un tonson de cale ferată pe ruta Bucureşti–Ploieşti–Predeal. Astfel, în baza Legii XLV/1868, a început construcţia căii ferate ce avea să lege Oradea de Cluj-Napoca, autorizaţia de construcţie fiind dată cetăţeanului londonez Charles Warring. Linia ferată s-a dat în exploatare în data de 7 septembrie 1870, zi în care, la ora 04:00, a plecat primul tren de persoane de la Oradea la Cluj-Napoca. Peste 10 ani, respectiv în data de 14 mai 1880, a plecat în aceiaşi direcţie, primul tren accelerat. Această cale ferată, cu o lungime totală de 152,074 km, a fost naţionalizată la data de 1 februarie 1876, preţul de răscumparare fiind de 141.881 de florini pe kilometru, respectiv o sumă totală de 21,58 milioane de florini.
In privinta cailor ferate de racord, construite in aceasta perioada, se gasesc putine informatii. Acestea ar fi:
-Actuala statie Pascani Triaj- Ram. Pascani= 2 km (in 1870);
-Tecuci Ram. Frunzeasca- Tecuci Nord hc.- Tecuci Ram. Cozmesti= 1 km (1872)
-Ploiesti Sud- actuala statie Ploiesti Vest= 3 km (1879)
-Ram. 1 Sabareni- Ram. 2 Sabareni= 1 km (1876)
-Ram. Pod Arges- Bradu de Sus= 4 km (1876)
-Ram. Pod Micalaca- Glogovat= 6 km
-Ram. 1 Severinului- Ram. 2 Sacalaz= 1 km
-Ram. 2 Sacalaz- Ram. 3 Jimbolia= 1 km
-Ram. 1 Severinului- Ram. 4 Solventul= 1 km
-Coslariu Gara Pod Mures- Coslariu= 2 km
In total, pana in 1879 inclusiv, s-au construit 11 km linii de racord (pe teritoriul de atunci al Romaniei), respectiv 11 km linii de racord (in Transilvania si Banat).
Acestea au fost liniile ferate, construite pe actualul teritoriu al Romaniei, pana in momentul obtinerii independentei de stat. Independenta de stat a Romaniei a fost recunoscuta prin Tratatul de pace de la Berlin din 1 iulie 1878 de catre: Imperiul Otoman, Imperiul Tarist (Rusia), Austro-Ungaria, Serbia si in 1880 de catre: Franta, Marea Britanie si Germania.
Existau pe atunci, urmatoarele puncte de frontiera feroviare a Romaniei: cu Austro-Ungaria, la: Suceava Nord/Itcani (frontiera trecea chiar prin orasul Suceava, in zona actualului cartier Itcani), Predeal si Varciorova HM, iar, cu Rusia, la Ungheni si Galati Calatori.
Cu Imperiul Otoman nu existau legaturi feroviare directe, ci numai prin transbordare cu bacul de la statia Smarda pentru statia Rusciuk (Ruse).
Cu Serbia (care si-a obtinut independenta de stat tot in 1878) nu existau legaturi feroviare.
In Transilvania, Banat si Bucovina (partea de sud a acesteia), lungimea retelei feroviare a fost calculata pana in statiile de frontiera: Socol, Iam, Stamora Moravita, Jimbolia, Curtici, Episcopia Bihorului, Diakovo, Campulung la Tisa, Vadu Siretului.
In final, mentionam ca, la sfarsitul anului 1879, pe teritoriul de atunci a Romaniei, existau 1377 km cale ferata, construiti in perioada 1869-1879 inclusiv (din care 22 km linie incalecata cu 4 sine larg+normal si 1355 km linie normala simpla).
In Transilvania,Banat si partea de sud a Bucovinei, existau 1742 km de cale ferata normala simpla, construiti in perioada 1854-1879 inclusiv , masurata pana in statiile: Varciorova HM, Predeal, Itcani (Suceava Nord), care erau pe atunci statii de frontiera intre Romania si Austro-Ungaria, respectiv pana in statiile Campulung la Tisa, Diakovo, Vadu Siretului, Carei, Episcopia Bihorului, Curtici, Jimbolia, Stamora-Moravita, Iam HM, Socol.
Deci, in 1879, pe actualul teritoriu al Romaniei, existau 3119 km cale ferata (din care 22 km cale ferata incalecata cu 4 sine si 3097 km linie normala simpla).
In final, precizam ca la calcularea distantelor kilometrice, s-a folosit „mersul trenurilor”-editia 1988/1989.Pentru acele linii, care nu se ragasesc in acesta, s-au folosit diverse harti.