In acest topic, voi prezenta istoricul dublarilor de linii de pe reteaua feroviara romaneasca!
1. Perioada 1880- 1917
Cresterea volumului de trafic a impus, la sfarsitul secolului 19, inceperea lucrarilor de dublare a principalelor linii de cale ferata, din Romania.
Astfel, prima linie de cale ferata dublata a fost linia Bucuresti Nord- Chitila , in 1891, pe o lungime de 9 km.
Pana in 1918 se mai dubleaza liniile:
-Iasi- Letcani (Cucuteni), in 1896, pentru transportul materialelor, necesare la constructia liniei Letcani- Dorohoi= 14 km
-Chitila- Ram. 1 Sabareni- Ramificatie Buciumeni-Brazi- actuala Ramificatie Ploiesti Triaj- Ploiesti (Sud) (in 1909)=50 km
-Ploiesti (Sud)- Buzau (in 1910)= 69 km
-Actuala statie Ploiesti Vest- Buda- Campina (in 1912)= 33 km
De asemenea, se dubleaza si liniile de racord:
-Bucuresti Nord- Bucuresti Grivita= 2 km
-Ploiesti (Sud)- actuala statie Ploiesti Vest= 3 km
-Brazi- Ploiesti Triaj= 5 km
-Ploiesti Sud- Ploiesti Triaj=3 km
Astfel, la sfarsitul anului 1918, existau in Romania Mare, 188 km, de cale ferata normala dublata.
2. Perioada 1918- 1938
In aceasta perioada, se continua actiunea de dublare a liniilor ferate. Astfel, s-au dublat liniile:
-Ramificatie Ploiesti Triaj- Ploiesti Vest= 3 km, in 1931.
-Cernavoda Pod- Saligny Grupa Est- Palas- Vechea gara Constanta Oras, in 1932.
*Cernavoda Pod- Palas= 55 km, Palas- Vechea gara Constanta Oras= 6 km
- Adjud- Marasesti- Tecuci= 42 km, in 1933
-Arad-Curtici= 17 km
-Teius- Aiud- Razboieni- Campia Turzii- Ram. Cojocna-Apahida= 90 km, in octombrie 1938.
Aceasta linie, distrusa in timpul celui de-al doilea razboi mondial, este redeschisa la putin timp,dupa 1945.
De asemenea, s-au dublat si linia de racord Ploiesti Vest- Ploiesti Triaj= 3 km.
Asadar, in aceasta perioada, s-au dublat 216 km linie normala, astfel ca in anul 1938 in Romania Mare existau 404 km linie normala dubla.
3. Perioada 1939-1945
In aceasta perioada, chiar si in conditii de razboi, se mai dubleaza unele cai ferate, in lungime de 213 km:
-In 1940 (in primul rand, din necesitati strategice) erau dublate liniile: Coslariu Gara Pod Mures- Blaj- Copsa Mica= 48 km si Campina-Brasov=74 km.
-In 1942 este dublata linia Buzau- Marasesti=91 km (ocazie cu care statia Focsani era echipata cu un sistem de centralizare electrodinamica, sistem „VES” ).
4. Perioada 1946- 1959
Liniile dublate, in aceasta perioada, sunt:
-Buzau- Buzau Sud- Faurei=40 km
-Apahida- Cluj Napoca=12 km
In total, in aceasta perioada, s-au dublat 52 km de cai ferate, astfel ca, la sfarsitul anului 1959, in Romania, se aflau 669 km, de cale ferata dublata.
Astfel, la sfarsitul anului 1959, exista o retea de cai ferate normale dublate, care se intindea in principal de la Bucuresti Nord, pana la Brasov, Faurei, Tecuci si Adjud.
5. Perioada 1960- 1989
In mai 1960, o data cu inaugurarea actualei gari Constanta (pe actualul amplasament) se dadea in exploadare ca linie dubla si traseul actual dintre : Palas- Constanta Ram. 1- Constanta, in lungime de 4 km.
In 1965, inaintea inceperii lucrarilor masive de dublare a cailor ferate, existau in Romania, 673 km linie normala dubla.
Pentru sporirea capacitatii de circulatie a liniilor, in anul 1965, I.C.C.F- Bucuresti, incepea executarea lucrarilor masive, de dublare a liniilor de cale ferata, cu trafic intens.
Prezint, mai jos, liniile de cale ferata, dublate in perioada 1965-1989:
-1965- 1971- Faurei- Faurei Ram. Gaiseanca- Braila- Ram. Barbosi Port- Ram. Barbosi Siret- Barbosi Calatori- Filesti- Ramificatie CSG= 86 km si Ramificatie Tunel- Ramificatie Galati Calatori = 1 km
-1965- 1972- Chiajna- Ram. 1 Chiajna- Videle- Rosiori Nord- Caracal- Banu Maracine- Craiova= 200 km
-1968- 1972- Chitila- Ram. 2 Sabareni- Titu- Gaesti- Ram. Triaj- Golesti= 91 km
-1969- 1971- Pasarea- Ciulnita- Fetesti= 124 km
-1970- 1974- Brasov- Augustin- Rupea- Vanatori- Sighisoara- Dumbraveni- Medias- Copsa Mica= 178 km
-1970-1972- Chiajna- Ram. 2 Chiajna- Bucuresti Vest( Ciorogarla)- Ram. 1 Cotroceni- Varteju- Ram. Magurele- Ram.3 Jilava- Ram. 1 Jilava- Jilava= 22 km
*portiune din calea ferata de centura a Capitalei
-1972: Chiajna- Ram. Post Rudeni= 2 km
*portiune din calea ferata de centura a Capitalei.
-1972- 1975- Adjud- Ram. Adjud Grupa B- Bacau- Roman- Ram. Pascani Triaj- Pascani Triaj- Pascani- Dolhasca- Veresti- Suceava- Suceava Nord=206 km
-1974- Mogosoaia- pe langa „Academia de Informatii Mihai Viteazul”- Otopeni- Constantin David/Voluntari= 19 km (portiunea Mogosoaia- Otopeni, dublata dupa 1980).
*portiune din calea ferata de centura a Capitalei.
1975-1978
-Ramificatie Pascani- Podu Iloaei- Letcani= 61 km
-Iasi- Nicolina= 2 km
-Tandarei- Fetesti= 31 km
-Constanta- Constanta RAM.2- Constanta Ram. Vii- Agigea Nord- Agigea Ecluza HM= 9 km
- Armasesti- Urziceni= 7 km
-Craiova- Cernele- Filiasi= 36 km
-Ramificatia Cisnadie- Podu Olt= 15 km
-Teius- Coslariu- Ramificatie Coslariu- Barabant- Alba Iulia- Vintu de Jos- Sibot- Orastie- Ramificatie Simeria-Simeria-Deva- Mintia-Ilia= 106 km
-Simeria- Barcea Mica= 6 km
-Simeria- Simeria Triaj- Bacia- Calan- Subcetate- Ram. Petrosani Triaj- Petrosani- Livezeni= 85 km
-Apahida- Ram. Jucu- Dej Calatori= 47 km
1979-Bucuresti Nord- Bucurestii Noi-Chiajna= 9 km
1978-1980
-Barlad- Zorleni- Crasna- Munteni= 47 km
-Beclean pe Somes- Ram. Dej Triaj- Dej- Ram. Dej Grupa B (in preajma anului 1980)= 23 km
Dupa 1981
-Buhaiesti- Rebricea HM= 9 km
-Grajduri- Barnova- Ciurea- Ramificatia Nicolina- Nicolina= 21 km (din care 20 km linie dubla intre Grajduri- Ramificatia Nicolina si 1 km linie dubla electrificata intre Ramificatia Nicolina- Nicolina).
-Adjud- Ram. Adjud Grupa Nord- Gheorghe Gheorghiu Dej (Onesti)= 38 km
-Prisaca Dornei- Campulung Est= 8 km
-Pojorata- Iacobeni= 21 km
-Tandarei- Spicu- Faurei Ram. Ciresu= 56 km
-Tecuci- Sendreni- Barbosi Triaj h.- Ram.Barbosi Triaj Post 14- Barbosi Calatori= 73 km (din care 70 km linie dubla intre Tecuci- Ram. Barbosi Triaj Post 14, si 3 km linie dubla electrificata intre Ram. Barbosi Triaj Post 14- Barbosi Calatori)
-Constanta Marfuri- Ramificatie Ovidiu- Siutghiol- Lumina Post 1- Lumina Post 2- Ramificatie Navodari-Navodari- Post 1 Capu Midia- Capu Midia= 27 km
-Titu- Targoviste- Teis HM= 36 km
-Cazanesti- Andrasesti= 13 km
-Ialomita - Ciorani=10 km
-Draganesti Prahova- Zanoaga= 9 km
-Giurgiu- Giurgiu Nord= 3 km
-Daia HM- Baneasa Giurgiu= 9 km
-Mihai Bravu- Comana= 10 km
-Post Ajutor Miscare Valcea- Bujoreni Valcea- Calimanesti- Cozia HM= 26 km
-Filiasi- Ramificatie Gura Motrului- Strehaia= 24 km
-Ramificatia Gura Motrului- Turceni- Rosia Jiu h.-Rovinari- Rogojelu= 53 km (din care 46 km linie dubla intre Ramificatia Gura Motrului- Turceni- Rosia Jiu h. , si 7 km linie dubla electrificata intre Rosia Jiu h.- Rovinari- Rogojelu)
-Copacioasa HM- Lunca Budieni= 7 km
-Post Ajutor Miscare Simian- Drobeta Turnu Severin Marfuri= 3 km
-Ilia- Savarsin- Radna- Glogovat- Arad= 125 km
- Arad- Utvinisu Nou- Santana= 23 km (din care 7 km linie dubla electrificata intre Arad- Utvinisu Nou si 16 km linie dubla intre Utvinisu Nou- Santana).
-Caransebes- Ram. Caransebes Triaj- Cavaran= 15 km
-Timisoara Nord- Ramificatie 1 Severinului- Ramificatie 2 Sacalaz/Triaj- Ronat Triaj Grupa D= 7 km
-Orlat- Saliste= 10 km
-Apoldu de Sus- Miercurea Sibiului= 10 km
-Cunta- Sebes Alba= 13 km
-Caseiu HM- Ileanda= 34 km
-Cluj Napoca- Baciu Triaj- Huedin- Poieni=66 km (din care 5 km linie dubla electrificata intre Cluj Napoca- Baciu Triaj si 61 km linie dubla intre Baciu Triaj- Huedin- Poieni).
-Alesd- Teleghiu HM= 7 km
-Oradea Est- Oradea- Episcopia Bihorului= 10 km
-Barbosi Triaj Grupa A- CFU Malina= 7 km
1982- Pasarea- Ram. Pasarea- Ram. Pantelimon-Pantelimon- Ram. 3 Pantelimon- Ram. Pipera- Ram. Baneasa- Bucuresti Baneasa- Ram. Pajura= 18 km
1987- Fetesti- Cernavoda Pod= 20 km
*linie dublata la 21 noiembrie 1987, cu ocazia inaugurarii podurilor mixte peste Dunare. Astfel, intreaga linie Bucuresti- Constanta (cu exceptia portiunii Bucuresti Nord- Ram. Pajura) este dublata si electrificata.
Ultima linie dublata, in 1988, este linia Ram. Ciulnita- Calarasi Nord, in lungime de 17 km.
In afara de acestea, lucrari de dublare au fost executate si pe unele linii de racord, in lungime totala de 62 km:
-Grupa A Barbosi Triaj- Grupa B Barbosi Triaj- Barbosi Calatori, spre Filesti= 4 km;
- Grupa A Barbosi Triaj- Grupa B Barbosi Triaj- Barbosi Calatori, spre Braila= 4 km;
-Palas- Ram. Post Medeea- Ram. 3 Constanta- Constanta Ram.Vii/Km 228 h. - Constanta Port= 9 km
-Brazi- Ghighiu Triaj= 6 km
-Ghighiu Triaj- Dambu HM= 4 km
-Ploiesti Est- Dambu HM= 3 km
-Constantin David/Voluntari- Ram. Pasarea= 2 km
-Bucuresti Nord- Bucuresti Basarab= 2 km
-Ram. Post Rudeni- Chitila= 2 km, in 1972
-Craiova- Craiova Triaj- Cernele= 6 km
-Bacia- Simeria Triaj Grupa B= 4 km
-Ramificatie 2 Sacalaz/Triaj- Ronat Triaj Grupa A si B= 3 km
-Darste- Ram. 2 Brasov- Brasov Triaj= 8 km
-Brasov- Ram. 1 Brasov- Brasov Triaj= 4 km
-Ram. Dej Triaj- Dej Triaj= 1 km
Astfel, in perioada 1960-1989, s-au dublat 2.317 km cale ferata normala, astfel ca, in 1989, existau in reteaua CFR , 2.980 km* cale ferata normala dubla (inclusiv dubla electrificata).
*Distanta obtinuta astfel: 2.317 km , plus 669 km, minus 6 km (in 1960, o data cu inaugurarea actualei gari Constanta, vechiul traseu dintre statiile Palas si vechea care Constanta Oras- care fusesera dublat in anii 30’- este partial transformat in linie industrial, partial desfiintat).