In acest topic, propun sa discutam si sa analizam care linii magistrale, principale sau secundare din Romania, ar trebui dublate, electrificate si echipate cu BLA.
Tinand cont de structura actuala a retelei feroviare din Romania, acestea ar fi (rog colegii de forum sa aduca completarile sau precizarile necesare):
Propunerile de mai jos le-am facut tinand cont de 3 criterii:
-Magistralele si liniile principale de legatura intre magistrale, cu trafic mai intens
-O repartizare uniforma si echilibrata a liniilor dublate si electrificate pe intreg teritoriul tarii, in toate zonele geografice a Romaniei (Transilvania, Banat, Moldova, Dobrogea, Muntenia si Oltenia).
-Asigurarea de legaturi feroviare electrificate cu toate tarile din jur (cu Ungaria- doua, cu Serbia- doua, cu Bulgaria- doua, cu Ucraina- una si cu Republica Moldova-una).
A. In zona M200 si a liniilor secundare aferente
1. Magistrala 200
-Pe sectorul Vintu De Jos- Simeria- Arad se afla in stadiul de executie lucrari de reconstructie a liniei, iar intre Arad si Curtici aceste lucrari au fost finalizate.
-Ar trebui electrificat si tronsonul Brasov- Sibiu- Vintu de Jos.
-Ar trebui dublate si portiunile de linie simpla de pe acest tronson (Brasov- Fagaras- Podu Olt, HM Sibiu Grupa Selimbar- Sibiu, Sibiu- Orlat, Saliste- Apoldu de Sus, Miercurea Sibiului- Cunta, Sebes Alba- Vintu de Jos). Intre Ramificatie Cisnadie- HM Sibiu Grupa Selimbar linia secundara dinspre HM Cisnadie ar trebui construita ca si fir separat. Intre Ramificatie Cisnadie- HM Sibiu Grupa Selimbar- Sibiu linia de ecartament ingust ar trebui construita ca si fir separat.
O portiune mai dificil de dublat (datorita spatiului restrans in teren) a M200 ar fi cea situata in interiorul municipiului Brasov, intre statiile Brasov si Bartolomeu.
-In zona Apoldu de Sus- Miercurea Sibiului calea ferata ar trebui eventuala reconstruita pe un alt amplasament, pentru eliminarea curbelor stranse si a pericolului alunecarilor de teren din aceea zona.
2. Linia 201
-Intr-o prima etapa, ar trebui dublate portiunile Babeni- Govora- Raureni- Ramnicu Valcea- Post Ajutor Miscare Valcea si portiunea HM Cozia- Lotru.
-Echipate cu instalatii CED statiile Raureni , Ramnicu Valcea si Lotru si cu BLA intregul sector dintre Babeni si Lotru.
-Intr-o a doua etapa, dupa realizarea celebrei caii ferate Valcele- Post ajutor Miscare Valcea, se va puteea aveea in vedere electrificarea si echiparea cu BLA pe distanta Ramnicu Valcea- Post Ajutor Miscare Valcea- Lotru- Podu Olt.
3. Linia 202
Aici ar trebui dublata portiunea Targu Jiu- Targu Carbunesti.
4. Linia 207
Ar trebui echipata cu BLA (si CED statia Hunedoara) si portiunea Barcea Mare- Hunedoara.
5. Linia 221
Aici ar mai fi de:
-Dublat sectorul Rogojelu- Carbesti- Amaradia- Targu Jiu
-Echipat cu BLA sectoarele: Turceni- Rovinari si Carbesti- Amaradia- Targu Jiu (si CED statia Amaradia).
6. Linia 200A (Coslariu Gara Podu Mures- Coslariu- Alba iulia- Vintu de Jos)
Se afla in stadiul de reconstructie.
In afara de aceste linii, in zona M200 mai exista inca 4 linii electrificate, dar care nu sunt echipate cu BLA (Sibot- Cugir, Amaradia- Barsesti, Turceni- Dragotesti si Barcea Mare- CS Hunedoara).
B. In zona M300 si a liniilor secundare aferente
1. Magistrala 300
-Intre statiile Bucuresti Nord- Ploiesti Vest- Campina- Predeal, linia a fost modernizata/reconstruita.
-Pe sectorul Sighisoara- Coslariu Gara Podu Mures se afla in stadiul de executie reconstructia liniei.
-Pentru sectoarele Predeal- Brasov si Brasov- Sighisoara exista proiecte de reconstructie a liniei.
-Tinand cont de faptul ca municipiul Cluj-Napoca este un important centru economic a Romaniei, consider ca ar trebui reconstruita si portiunea Coslariu Gara podu Mures- Teius- Apahida- Cluj Napoca (si eventual corectat traseul in zona Valea Florilor- Cojocna, unde exista curbe destul de stranse).
-Pentru sectorul Cluj Napoca- Oradea- Episcopia Bihor exista proiect de electrificare, dublare si echipare cu BLA in intregime.
2. Linia 310
Aici lucrarile de dublare ar fi necesare pe sectoarele: Ronat Triaj Grupa D- Sânandrei- Aradu Nou- Arad si eventual Oradea Vest- Oradea.
Ar fi necesare de efectuat si anumite lucrari la iesirea din statia Timisoara-Nord spre Arad, astfel incat din statia Timisoara-Nord sa iasa 4 fire: doua pentru linia 310, unul pentru Ronat Triaj (Grupele A si B), unul pentru Jimbolia. Apoi, la aceste 4 fire, sa se alature si un al cincilea fir (racordul care permite accesul direct dinspre Timisoara-Sud spre Arad, evitând rebrusarea in statia Timisoara-Nord).
Aceste 5 fire ar trebui sa mearga paralel, pana in punctul in care linia spre Jimbolia se indreapta spre vest (punct in care exista o Ramificatie, ce permite accesul din directia Timisoara-Sud in directiile Jimbolia, Triaj si Arad).
Cu BLA ar mai trebui echipate sectoarele: Arad- Santana- Nadab- Ciumeghiu.
Linia ar trebui si electrificata.
C. In zona magistralei 400 si liniile secundare aferente
1. Magistrala 400
-Aceasta ar trebui :
-Dublata pe sectoarele: Brasov- Harman, Ram. Dej Grupa B- Ram. Dej CCH- HM Caseiu, Ileanda- Rastoci- Jibou- Ulmeni Salaj- Baia Mare- Botiz- Ram. Botiz- Satu Mare si Ram. Dej Grupa B- Dej Calatori (ceea ce ar presupune si realizarea unui nou pod feroviar peste raul Somes).
-Echipata cu BLA pe sectoarele: HM Caseiu- Ileanda- Rastoci, Jibou- Baia Mare- Satu Mare (si echipate cu instalatii CED toate statiile de pe aceste sectoare).
-Electrificata intreaga M400
2. Linia 401
-Ar trebui dublata intre Beclean pe Somes si Salva.
3. Linia 402
-Ar trebui electrificata si echipata cu BLA, intre Episcopia Bihorului si Satu Mare.
-Intre HM Porumbesti- Halmeu CFR- Diakovo UZ, firul de ecartament larg ar trebui construit separat de firul de ecartament normal.
In acest fel, zona Transilvaniei ar fi deservita prin 3 magistrale de cale ferata electrificata in intregime (si dublate in cea mai mare parte), si ar exista doua puncte feroviare electrificate de trecerea a frontierei cu Ungaria.