Info LDE 125

Info LDE 125

Mesajde Daniel pe 09 Sep 2010, 16:42

Info LDE 125

Tren pasageri la Anina remorcat de un LDE 125, August 2010.jpg
Tren pasageri la Anina remorcat de un LDE 125, August 2010. / Foto: Daniel


Istoric:

Pe la mijlocul anilor 1970 ai secolului trecut, administratia CFR se afla in cautarea unei noi locomotive diesel elctrice care sa inlocuiasca tractiunea cu abur (vechea serie 50.000) pe sectiunea Oravita-Anina si zonele adiacente. Majoritatea vechilor locomotive cu abur din seria 50.000 (alintate de catre mecanici Hubiţă), erau achizitionate de administratia CFR prin anii 1919-1921, in mare parte de la uzinele austriece de profil. Asadar se cauta o locomotiva noua, de 1250CP.

50.025 StEG 1921.jpg
50.025 StEG 1921 / Foto: Daniel

Detaliu placute - masina ce a apartinut Depoului Oravita.jpg
Detaliu placute - masina ce a apartinut Depoului Oravita / Foto: Daniel

Tenderul lui 50.025.jpg
Tenderul lui 50.025 / Foto: Daniel



Prima cerere de oferta a fost inaintata catre Electroputere Craiova, mai apoi Intreprinderii 23 August din Bucuresti. Caietul de sarcini prevedea realizarea unui prototip care sa corespunda nevoilor specifice pe o astfel de sectiune. Asa a aparut LDE 125.

Dintre cei doi fabricanti, balanta inclina in favoarea Electroputere, deja cu o bogata experienta in construirea masinilor diesel-electrice. Uzinele 23 August (Faur) nu aveau la activ decat construirea de locomotive diesel hidraulice si diesel mecanice, pentru realizarea uneia diesel electrice fiind nevoiti sa achizitioneze majoritatea componentelor de la Electroputere.

In cele din urma administratia CFR opteaza pentru locomotiva diesel electrica fabricata la 23 August. Prototipul apare in anul 1974 si este omologat in anul 1979. Din 1979 si pina in 1983 se vor fabrica un numar de 28 de exemplare ale acestei masini, majoritatea inca active,fie pe sectiunea Oravita-Anina fie pe alte sectiuni, masini aflate atat in proprietatea CFR cat si a unor operatori privati.

In urma rezultatelor excelente in exploatare, aceasta masina si-a facut un renume, astfel incat marile combinate si intreprinderi romanesti de tot felul, au comandat un numar de 111 bucati ce se vor realiza intre anii 1977-1987. Printre beneficiari (unitati cu manevra feroviara grea si continua) se aflau: Combinatul Siderurgic Galati, Intreprinderea Miniera Motru, S.U.T. Canal Dunare-Marea Neagra, combinate chimice, de celuloza si hartie etc.

LDE 125 a fost realizata si pentru export. Astfel s-au fabricat un numar de 13 exemplare: 3 bucati pentru Polonia si 10 bucati pentru Brazilia (beneficiar fiind compania Mendez ce construia o cale ferata undeva in Iraq).

Odata cu fabricarea acestei masini, uzinele 23 August inaugureaza fabricarea unui nou tip de locomotiva, cea Diesel Hidraulica.

LDE 125 clasa 69-0003-9.jpg
LDE 125 clasa 69-0003-9 / Foto: Daniel


Locomotivele de acest tip, fabricate exclusiv pentru ecartament normal (1435mm), au fost destinate remorcarii trenurilor de persoane si de marfa pe linii secundare precum si manevrelor in gari, triaje, unitati industriale, porturi, etc. O caracteristica notabila este echiparea lor cu motor Diesel tip 6L DSR 28B cu o putere nominala de 1250CP ( la o turatie de 750 r/min), cu 6 cilindri in linie. Transmisia era compusa din generator principal tip GP 990/12, generator auxiliar tip GA 575/8 si motoare de tractiune tip GDTM 553 F. Motorul permite o viteza maxima de 100km/h si dezvolta o forta de tractiune de 22.5t.
La CFR au fost incadrate in doua clase distincte: Clasa 69 (cu un singur compresor) si Clasa 73 (cu doua compresoare).

LDE 125 Clasa 73-0001-5.jpg
LDE 125 Clasa 73-0001-5 / Foto: Daniel

69-0003-9 pregatita de plecare spre Oravita. In Gara Anina August 2010.jpg
69-0003-9 pregatita de plecare spre Oravita. In Gara Anina August 2010 / Foto: Daniel


Caracteristici tehnice si constructive:

73-0001-5.jpg
73-0001-5 / Foto: Daniel


Uzinele constructoare: Intreprinderea 23 August, Bucuresti
Anii de fabricatie: 1977 – 1987
Tipul masinii: Locomotiva Diesel Electrica
Formula osiilor: Bo-Bo ( pe 2 boghiuri cu 2 osii fiecare)
Tip caroserie: monocabina
Lungimea intre tampoane: 14.800mm
Distanta intre centrele boghiurilor: 7200mm
Inaltimea maxima: 4630mm
Latimea maxima: 3070mm
Distanta intre osii (pe fiecare boghiu): 2500mm
Greutate: 70t
Greutate in serviciu: 76t
Capcitate rezervor combustibil: 3000l
Sarcina maxima pe osie: 19t
Diametrul rotilor: 1110mm
Raza minima in curba: 120m (in linie curenta) si 100m (in linie de garare)
Putere nominala: 1250 CP
Forta maxima de tractiune: 22.5t
Forta de tractiune minima de durata: 12t
Tip motor: motor diesel supraalimentat tip 6L DSR 28B
Actionare: prin generator principal tip GP 990/12, generator auxiliar tip GA 575/8 si motoare de tractiune tip GDTM 553 F pe fiecare osie.
Tip frana: automata si directa cu aer comprimat si frana de mana.
Viteza maxima: 100km/h
Viteza minima de durata: 22km/h
Ecartament: 1435mm
Clasificare: clasele 69 si 73

73-0001-5 sosita in Anina.jpg
73-0001-5 sosita in Anina / Foto: Daniel

Detaliu placuta serie si fabricant.jpg
Detaliu placuta serie si fabricant / Foto: Daniel

Detaliu boghiu LDE 125.jpg
Detaliu boghiu LDE 125 / Foto: Daniel

Detaliu cutie de osie, si suspensie principala.jpg
Detaliu cutie de osie, si suspensie principala / Foto: Daniel

Detaliu inductor.jpg
Detaliu inductor / Foto: Daniel

Rezervor de combustibil.jpg
Rezervor de combustibil / Foto: Daniel

Detaliu placute si inscriptionari.jpg
Detaliu placute si inscriptionari / Foto: Daniel

Detaliu bord Clasa 69.jpg
Detaliu bord Clasa 69 / Captura video: Daniel

Vitezometru Hassler.jpg
Vitezometru Hassler. / Captura video: Daniel

Interiorul cabinei unui LDE125 Clasa 69.jpg
Interiorul cabinei unui LDE125 Clasa 69 / Captura video: Daniel

73-0001-5 la Anina pregatita de rebrusare.jpg
73-0001-5 la Anina pregatita de rebrusare / Foto: Daniel

73-0001-5 dupa decuplarea cu vagoanele de persoane seria 28-29.jpg
73-0001-5 dupa decuplarea cu vagoanele de persoane seria 28-29 / Foto: Daniel

70-0001-5 in timpul manevrei de rebrusare la Anina.jpg
70-0001-5 in timpul manevrei de rebrusare la Anina / Foto: Daniel

In Gara Anina, August 2010.jpg
In Gara Anina, August 2010 / Foto: Daniel

73-0001-5 in tractiune cu vagoanele seria 28-29 (tip BMX modificat nu Dimitrov cum se afirma eronat).jpg
73-0001-5 in tractiune cu vagoanele seria 28-29 (tip BMX modificat nu Dimitrov cum se afirma eronat). / Foto: Daniel

Demaraj catre Oravita, la iesirea din Gara Anina, August 2010.jpg
Demaraj catre Oravita, la iesirea din Gara Anina, August 2010 / Foto: Daniel


De retinut! Au fost produse un numar total de 152 de exemplare atat pentru piata interna cat si la export astfel: la intern 139 de bucati, din care 28 pentru CFR si 111 pentru intreprinderi industriale, la export un numar de 13 bucati, din care 3 pentru Polonia si 10 pentru Brazilia (Iraq).

Acest topic este dedicat lui George J. originar din Oravita si nu in ultimul rand lui Trifu si Vlad0012 care isi doresc foarte mult sa cunoasca sectiunea Oravita-Anina. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info LDE 125

Mesajde Vladyz pe 10 Sep 2010, 07:12

Foarte interesant articolul tau. Felicitari!
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 02:01

Re: Info LDE 125

Mesajde Daniel pe 12 Ian 2011, 21:40

Multumesc de aprecieri! Acest topic este dedicat exclusiv celor care citesc Railnet.ro cu placere! :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info LDE 125

Mesajde adycfrbucuresti pe 12 Ian 2011, 22:32

Superbe poze!
Felicitari :clap: :clap: :clap: :dance: :dance: :D
Avatar utilizator
adycfrbucuresti


Mesaje: 257
Membru din: 16 Dec 2009, 00:26
Localitate: Bucuresti

Re: Info LDE 125

Mesajde mikeattila pe 12 Ian 2011, 23:28

De retinut faptul ca aceasta locomotiva este special facuta pentru linia Oravita - Anina pentru remorcarea trenurilor de calatori care sunt si ele puse pe boghiuri tip Y25.
Avatar utilizator
mikeattila


Mesaje: 95
Membru din: 22 Iun 2010, 20:06
Localitate: Tg.Secuiesc Jud.Covasna

Re: Info LDE 125

Mesajde Daniel pe 12 Ian 2011, 23:30

Avem si o descriere a acestor vagoane seria 28-29! :dance:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info LDE 125

Mesajde camionagiul pe 03 Sep 2011, 10:42

Superb dar totusi eu credeam ca LDE 125 sunt echipate cu motoare 6 LDA 28 B fabricate de Sulzer . Dupa cum suna 6L DSR e cumva Alco ?
camionagiul


Mesaje: 64
Membru din: 15 Aug 2011, 11:13
Localitate: Milova jud. Arad

Re: Info LDE 125

Mesajde Daniel pe 04 Noi 2011, 13:35

Si eu stiam ca este vorba de motoare de la Sulzer, insa aceste date tehnice sunt furnizate de catre producator. Ar trebui sa verific daca nu cumva am omis eu pe cele de la Sulzer, deoarece este posibil sa fi fost echipate in ambele variante de motorizare. Insa, dupa cate stiu eu ALCO nu au fabricat si astfel de motoare... Daca e altfel am sa te rog sa imi explici. :think:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info LDE 125

Mesajde camionagiul pe 05 Noi 2011, 12:23

Daniele draga, sunt un pic bulversat, deoarece eu stiam ca diesel electricele din clasele 69, 73 precum si hidraulicele din clasa 80 au fost echipate cu motoare Sulzer de 6 cilindri in linie supraalimentate, fara intercooler. Dupa stiinta mea, stiam ca aceste motoare au fost denumite 6 LDA 28 B. Este posibil ca informatia mea sa fie eronata. Tot ceea ce am invatat eu despre locomotive, le-am auzit din gura vecinului meu, tata Iojica, care a fost mecanic de locomotiva, iesit la pensie de 26 de ani . A lucrat pe abur jumatate de viata, jumatate pe Sulzere. Fiind un conservator inrait, nu prea a suportat dieselele, si ca atare , este posibil sa se mai strecoare si informatii eronate.
camionagiul


Mesaje: 64
Membru din: 15 Aug 2011, 11:13
Localitate: Milova jud. Arad

Re: Info LDE 125

Mesajde Daniel pe 05 Noi 2011, 12:33

Posibil sa se fi strecurat o greseala pe undeva. Am sa-mi fac timp sa studiez 'problema'. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Info LDE 125

Mesajde camionagiul pe 05 Noi 2011, 12:48

Sigur trebuie sa ai o sursa de informatii sigura. Stii Daniele, cu ceva vreme in urma am invatat ca internetul nu e chiar o sursa sigura de informatii. De aceea imi filtrez intotdeauna singur informatiile ,acolo unde am cunostinte despre subiect. Dar la locomotive nu sunt un specialist. Sper sa devin prin voi unul.
camionagiul


Mesaje: 64
Membru din: 15 Aug 2011, 11:13
Localitate: Milova jud. Arad

Re: Info LDE 125

Mesajde camionagiul pe 06 Noi 2011, 09:41

Daniele, am gasit intr-o carte veche si fara coperti,o clasificare a motoarelor fabricate la Resita sub licenta Sulzer. Acolo figura si motorul cu notatia 6 LDSR 28. Mii de scuze pentru lipsa de tact dovedita.
camionagiul


Mesaje: 64
Membru din: 15 Aug 2011, 11:13
Localitate: Milova jud. Arad

Re: Info LDE 125

Mesajde Daniel pe 10 Mar 2013, 14:19

Ei bine, iata ca la colectia noastra de masini tip LDE 125, se adauga si masina 69-0004-7 a CFR Calatori (a remizei Oravita), suprinsa la iesirea din statia Garliste dinspre Oravita, in vara anului 2009 de catre Dorin Novac. Multumiri lui Dorin pentru acest instantaneu superb! :dance:

69-0004-7 La intrare in Gara Garliste (2009).jpg
69-0004-7 La intrare in Gara Garliste (2009). ' Foto: Dorin Novac


Sa speram ca in vara aceasta din ce in ce mai multi pasionati vor ajunge in zona si de ce nu, din ce in ce mai multi turisti. Nu ati face rau daca ati povesti si prietenilor din jur despre cat de frumoasa este linia si ca merita o excursie in zona! ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


ÃŽnapoi la Alte clase / Other classes

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki