Info LDE 125
Istoric:
Pe la mijlocul anilor 1970 ai secolului trecut, administratia CFR se afla in cautarea unei noi locomotive diesel elctrice care sa inlocuiasca tractiunea cu abur (vechea serie 50.000) pe sectiunea Oravita-Anina si zonele adiacente. Majoritatea vechilor locomotive cu abur din seria 50.000 (alintate de catre mecanici Hubiţă), erau achizitionate de administratia CFR prin anii 1919-1921, in mare parte de la uzinele austriece de profil. Asadar se cauta o locomotiva noua, de 1250CP.
Prima cerere de oferta a fost inaintata catre Electroputere Craiova, mai apoi Intreprinderii 23 August din Bucuresti. Caietul de sarcini prevedea realizarea unui prototip care sa corespunda nevoilor specifice pe o astfel de sectiune. Asa a aparut LDE 125.
Dintre cei doi fabricanti, balanta inclina in favoarea Electroputere, deja cu o bogata experienta in construirea masinilor diesel-electrice. Uzinele 23 August (Faur) nu aveau la activ decat construirea de locomotive diesel hidraulice si diesel mecanice, pentru realizarea uneia diesel electrice fiind nevoiti sa achizitioneze majoritatea componentelor de la Electroputere.
In cele din urma administratia CFR opteaza pentru locomotiva diesel electrica fabricata la 23 August. Prototipul apare in anul 1974 si este omologat in anul 1979. Din 1979 si pina in 1983 se vor fabrica un numar de 28 de exemplare ale acestei masini, majoritatea inca active,fie pe sectiunea Oravita-Anina fie pe alte sectiuni, masini aflate atat in proprietatea CFR cat si a unor operatori privati.
In urma rezultatelor excelente in exploatare, aceasta masina si-a facut un renume, astfel incat marile combinate si intreprinderi romanesti de tot felul, au comandat un numar de 111 bucati ce se vor realiza intre anii 1977-1987. Printre beneficiari (unitati cu manevra feroviara grea si continua) se aflau: Combinatul Siderurgic Galati, Intreprinderea Miniera Motru, S.U.T. Canal Dunare-Marea Neagra, combinate chimice, de celuloza si hartie etc.
LDE 125 a fost realizata si pentru export. Astfel s-au fabricat un numar de 13 exemplare: 3 bucati pentru Polonia si 10 bucati pentru Brazilia (beneficiar fiind compania Mendez ce construia o cale ferata undeva in Iraq).
Odata cu fabricarea acestei masini, uzinele 23 August inaugureaza fabricarea unui nou tip de locomotiva, cea Diesel Hidraulica.
Locomotivele de acest tip, fabricate exclusiv pentru ecartament normal (1435mm), au fost destinate remorcarii trenurilor de persoane si de marfa pe linii secundare precum si manevrelor in gari, triaje, unitati industriale, porturi, etc. O caracteristica notabila este echiparea lor cu motor Diesel tip 6L DSR 28B cu o putere nominala de 1250CP ( la o turatie de 750 r/min), cu 6 cilindri in linie. Transmisia era compusa din generator principal tip GP 990/12, generator auxiliar tip GA 575/8 si motoare de tractiune tip GDTM 553 F. Motorul permite o viteza maxima de 100km/h si dezvolta o forta de tractiune de 22.5t.
La CFR au fost incadrate in doua clase distincte: Clasa 69 (cu un singur compresor) si Clasa 73 (cu doua compresoare).
Caracteristici tehnice si constructive:
Uzinele constructoare: Intreprinderea 23 August, Bucuresti
Anii de fabricatie: 1977 – 1987
Tipul masinii: Locomotiva Diesel Electrica
Formula osiilor: Bo-Bo ( pe 2 boghiuri cu 2 osii fiecare)
Tip caroserie: monocabina
Lungimea intre tampoane: 14.800mm
Distanta intre centrele boghiurilor: 7200mm
Inaltimea maxima: 4630mm
Latimea maxima: 3070mm
Distanta intre osii (pe fiecare boghiu): 2500mm
Greutate: 70t
Greutate in serviciu: 76t
Capcitate rezervor combustibil: 3000l
Sarcina maxima pe osie: 19t
Diametrul rotilor: 1110mm
Raza minima in curba: 120m (in linie curenta) si 100m (in linie de garare)
Putere nominala: 1250 CP
Forta maxima de tractiune: 22.5t
Forta de tractiune minima de durata: 12t
Tip motor: motor diesel supraalimentat tip 6L DSR 28B
Actionare: prin generator principal tip GP 990/12, generator auxiliar tip GA 575/8 si motoare de tractiune tip GDTM 553 F pe fiecare osie.
Tip frana: automata si directa cu aer comprimat si frana de mana.
Viteza maxima: 100km/h
Viteza minima de durata: 22km/h
Ecartament: 1435mm
Clasificare: clasele 69 si 73
De retinut! Au fost produse un numar total de 152 de exemplare atat pentru piata interna cat si la export astfel: la intern 139 de bucati, din care 28 pentru CFR si 111 pentru intreprinderi industriale, la export un numar de 13 bucati, din care 3 pentru Polonia si 10 pentru Brazilia (Iraq).
Acest topic este dedicat lui George J. originar din Oravita si nu in ultimul rand lui Trifu si Vlad0012 care isi doresc foarte mult sa cunoasca sectiunea Oravita-Anina.