Epava de la Costinesti.

Epava de la Costinesti.

Mesajde Vladyz pe 17 Iul 2010, 01:16

Toata lumea a vazut epava, putini sunt cei care cunosc povestea acestui vas. Numele, inca vizibil E.Evangelia este al 4-lea pe care nava la purtat in cei aproximativ 25 de ani de activitate. A fost construita la santierele navale Harland & Wolff din Belfast, santier unde a fost construit si Titanicul.
Nava a fost lansata la apa pe data de 28 mai 1942 sub numele de Empire Strength, fiind construita pentru "Ministry of War Transport". Vasul a facut parte dintr-o serie uriasa de nave ( Empire) care au servit guvernul britanic. Cea mai mare parte a navelor din aceasta serie au fost construite special pentru ministerul de razboi, insa au existat si nave primite din partea guvernului statelor unite, precum si nave capturate de la puterile inamice.epava costinesti
Nava are 131.4 m lungime, 17.4m latime si 10.2m inaltime; un deplasament de 7355 tone si a fost un cargobot frigorific. In martie 1946 a fost cumparata de Frederick Leyland & Co. Ltd si a fost redenumita Saxon Star. Dupa ce a fost transferata de mai multe ori, unor companii din Liverpool, a revenit in 1959 sub patronajul Blue Star Line Ltd., companie administrata tot de Frederick Leyland & Co.
In august 1961 vasul este vandut catre D. L. Street Ltd din Cardiff pentru suma de 117 000 de lire sterline. Acestia redenumesc vasul din Saxon Star in Redbrook. Dupa doar patru ani, in 1965, este vanduta din nou, de data aceasta catre o companie greceasca - Hegif Compania Naviera S.A si redenumita E.Evangelia.
Esuarea acestui vas este destul de controversata si fiecare sursa are povestea ei referitoare la naufragiu. Cert este ca ea a devenit un simbol al Costinestiului si va mai ramane ceva timp, inainte de a fi dezmembrata bucata cu bucata de catre localnici, si vanduta la fier vechi.
Povestea Evangeliei

Sunt foarte multe povesti care s-au tesut in jurul naufragiului “puterii imperiului” care a devenit ulterior E. Evangelia. Asa cum am promis, am adunat date le-am pus cap la cap si am incercat sa aduc cat mai multe din aceste povesti, intr-un articol.

In noaptea zilei de 15 octombrie 1968 , aproape dimineata vasul s-a apropiat foarte mult de mal si carena vasului a atins solul stancos din Golful Francezului, in apropierea Costinestiului. In acele vremuri Costinestiul era un sat de pescari, iar conform spuselor unui localnic care se afla pe mare la acele ore fatidice aflam ca era marea era linistita dar invaluita de o ceata foarte deasa si “brusc, liniştea e spartă de un trosnet asurzitor, ca de fier frecat pe piatră. „Bă, ce s-aude?“ îndrăzneşte să murmure unul dintre pescari.” Huruitul gigantului se aude din ce in ce mai tare insa ceata impiedica vederea sursei. El povesteste ca au inceput sa vasleasca inspaimantati catre mal unde cativa tigani ardeau caramizi. Cei de pe mal “lasaseră totul balta si fugeau unde vedeau cu ochii. „Vin rusii, baaaa!“, striga unul dintre ei spre pescarii care se apropiau de mal, aratand ingrozit spre o nava care prindea contur in negura densa.”. Deoarece naufragiul a avut loc la putin timp după invadarea Cehiei de către rusi si se zvonea că vin rusii si la noi, imi si imaginez groaza acelor oameni.

Epava este asezata pe stancile calcaroase din zona golfului mentionat mai sus. Sunt portiuni in care apa are 2-3 metri adancime, iar in acea zona de stanci calcaroase se afla si cea mai mare pestera subacvatica din Romania cu o dezvoltare de 15 m. In comparatie cu epava din Vama Veche care se scufunda incet, incet in nisipul de pe fund, Evangelia va mai ramane destul de mult timp vizibila.

Una din legendele tesute in jurul acestei nave, si cea mai des vehiculata ca fiind cauza reala a naufragiului, spune ca vasul a apartinut armatorului grec Aristotel Onassis si ca el s-a inteles cu capitanul vasului sa esueze sau sa scufunde vasul, cu intentia de a incasa banii de asigurare, pentru ca nava mai avea drept de navigatie doar 2 ani. Acum apare o intrebare de ce ar vrea cineva sa arunce un vas care poate aduce bani inca 2 ani?

In favoarea acestei ipoteze exista un articol in dezvaluiri.ro in care se spune ca initial a fost primit un semnal de SOS prin care nava se afla in dificultate insa coordonatele geografice ale navei erau cu totul altele, indicand o pozitie undeva între Gura Portitei si bratul Sfantu Gheorghe, inaintand adanc pe uscat, echipajul a fost contactat din nou specificand de data asta alte coordonate indicand o pozitie undeva pe litoralul dintre Gura Portitei si zona Vadu. Dupa cercetarea zonei vasul nu a fost gasit si a fost incercat un nou contact radio, echipajul nu a raspuns si au inceput cautarile, Vasul a fost gasit in zona statiunii Costinesti. Conform celor spuse in acel articol , nava salvator Voinicul s-a ancorat in larg si a dat parama de remorca navei Evangelia. Dupa cateva ore de tras, Evanghelia plutea din nou, fiind dezesuata. Noaptea, grecii au pornit motorul si au esuat din nou. A fost trimis un scafandru sa verifice pupa navei Evanghelia. Scafandrul a raportat ca elicea navei era avariata proaspat, semnele aratau ca motorul a fost pus pe „toata viteza înainte”. Tot in ipoteza esuarii intentionate se mai spune ca intretinerea navei era mult prea costisitoare si... era la moda in acele vremuri sa faci asa ceva pentru a scapa de un vas.

Dar exista si povesti in care din cauza vizibilitatii reduse pe timpul unei furtuni echipajul a confundat luminile Costinestiului cu portul Constanta, si s-au apropiat prea mult de mal, ipoteza putin probabila deoarece in 1968, Costinestiul era doar un sat de pescari.

Se mai spune ca vasul era plin de portocale si ca ele au umplut plaja din Costinesti, insa aceeasi poveste am aflat si despre naufragiul vasului Akra Aktion din Vama Veche, insa din foarte multe surse, vasul esuat in Vama era plina cu baloti de sarma, care au fost recuperati in decursul mai multor ani.

Alta poveste tesute in jurul navei sunt legata de o explozie la bord care ar fi cauzat gaurile uriase. Insa tot despre acele gauri se spune ca au fost facute de torpilele cu care au facut trupele Romane aplicatii. Insa nivelul apei in zona epavei fiind foarte mica, posibilitatea torpilarii ei se reduce foarte mult, fiind aproape imposibila. In decembrie ’89 aflam ca a fost si mai mult avariata deoarece se credea ca acolo se ascund teroristi. Adevarata poveste a gaurilor estea cea a dezmembrarii, pe drumul fierului vechi. Exista o poveste prin care un tip si-a cumparat o mobra din banii scosi din cuprul luat de pe epava si pe care la adus la mal cu o saltea care era sparta si din cand in cand mai sufla in ea niste aer.

In zona epavei este o adevarata biodiversitate: caluti de mare, meduze, calcani, raci si pe ea foarte multe cuiburi de pasari. Vasul scoate niste sunete destul de inspaimantatoare in anumite momente, dar este un loc extraordinar pentru pescuit si observat lumea subacvatica. In apele teritoriale ale Romaniei sunt destul de multe vase scufundate, printre care si doua ( din alte surse 3) submarine unul de provenienta germana si unul rusesc. Iar in dreptul hotelului Forum tot din Costinesti exista si o nava germana din timpul celui de-al doilea razboi mondial.

Din datele pe care le am, alte nave scufundate in zona litoralului romanesc, pe langa Evangelia si Akra Aktion ( esuata pe 19 februarie 1981) :

- Multi Trader – in Rada Portului Mangalia pe 26 iulie 2007 ( scufundata complet)

- Ansatasia – in dana 99-100 Port Constanta 6 ianuarie 1969 (90% scufundata)

- Fucsia – insula Constanta Sud-Port 4 februarie 1977 ( 70% scufundata)

- Sadu – Dig Nord Port Constanta 2 decembrie 1988 ( Scufundata complet)

- You Xiu - Dig Nord Port Constanta - 5 ianuarie 1995 ( Scufundata complet)

- Paris – Dig Nord Port Constanta – 5 ianuarie 1995 (Scufundata complet)

- Yldirimlar 1 – Port Midia Nord,zona Corbu 10 noiembrie 2007( Scufundata complet)

Acum se vehiculeaza ideea reparatiei Evangeliei si impodobirea ei cu ghirlande alimentate de la baterii solare, eventual amenajarea unui bar, cazinousau chiar hotel pe acest urias ruginit care a devenit simbolul Costinestiului, lucrri putin probabile datorita starii avansate de degradare. Oricare ar fi povestea... in mare parte au pornit de la pescari, si imi amintesc de unul care zicea ca a vazut orci in Marea Neagra...

epava1.jpg

IMG_8971.JPG


Sursa: http://bocutz.blogspot.com/2009/05/epav ... nesti.html
Vladyz


Mesaje: 1461
Membru din: 27 Dec 2009, 03:01

Re: Epava de la Costinesti.

Mesajde Daniel pe 17 Iul 2010, 02:32

Foarte interesanta povestea acestei nave. Felicitari autorului pentru munca depusa in reconstituirea istoriei acestei nave. O lectura placuta pe care o recomand in week-end! ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9533
Membru din: 28 Oct 2009, 22:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Epava de la Costinesti.

Mesajde danny96 pe 17 Iul 2010, 07:35

Foarte interesant.....Pacat ca nu am acum timp sa citesc tot si am vazut doar pozele....dar cand o sa am timp o sa citesc cu mare placere...:D :clap:
Avatar utilizator
danny96


Mesaje: 957
Membru din: 03 Mar 2010, 22:57
Localitate: Comanesti


Înapoi la TRANSPORT NAVAL / SHIPPING

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki