Tiristorul

Inventii, inovatii, descoperiri tehnice.

Tiristorul

Mesajde Trifu22 pe 16 Mar 2012, 21:17

Un tiristor este un semiconductor cu patru straturi de siliciu, in alternanta N si P. Actioneaza ca niste comutatoare bistabile, intrand in conductie atunci cand Poarta (Gate) primeste un impuls electric, si continua sa condfuca atata timp cat curentul circula in directia Anod - Catod si se opresc din conductie atunci cand curentul de intrare in Anod este intrerupt, sau isi schimba directia de la Catod la Anod.

Simbolul grafic al unui tiristor:
Imagine

Unele surse definesc Silicon Controlled Rectifiers (SCR Rectificator din Siliciu, AC/DC Controlabil) sinonim cu tiristorul.

Alte surse definesc tiristorii ca find o clasa mare de semiconductoare cu cel putin patru straturi alternante N si P din siliciu
incluzand:

Distributed Buffer - Gate Turn-off Thyristor (DB-GTO) - Tiristor cu stingere in poarta cu tampon distribuit
Gate turn-off thyristor (GTO) - Tiristor cu stingere in poarta
Integrated gate commutated thyristor (IGCT) - Tiristor comutat cu poarta integrata
MOS composite static induction thyristor/CSMT - Tiristor din Metal oxid compozit cu inductie statica
MOS Controlled Thyristor (MCT) - Tiristor cu metal oxid
Reverse conducting thyristor (RCT) - Tiristor in conductie inversa
Silicon controlled rectifier (SCR) - Rectificator din Siliciu, AC/DC Controlabil
Static induction thyristor (SITh) - Tiristor cu inductie statica
Triode AC switch (TRIAC) - Tiristor pentru curent alternativ

Pentru ca la locmotive/tramvaie/metrouri se folosesc GTO voi dezvolta acest tip de tiristor.

Simbolul grafic:
Imagine

Tiristorii normali (SCR) nu sunt comutatoare controlabile pe deplin (un comutator controlabil pe deplin poate fi incgis si deschis la comanda). Tiristorii pot fi comutati pe "inchis" (in conductie) si nu se pot deschide (intrerupe). Tiristorii sunt comutati pe inchis printr-un semnal in poarta (impuls) dar chiar si dupa ce semnalul de pe poarta dispare, tiristorul ramane in conductie pana ce polaritatea curentului intre Anod si Catod se schimba sau curentul in Anod este intrerupt sau cand curentul scade sub un anumit prag. Aasadar un tiristor se comporta ca un semiconductor normal odata ce intra in conductie.

Sectiune transversala a straturilor de siliciu a unui tiristor:
Imagine

Un GTO pate fi pus in conductie de un semnal in poarta si deasemena, scos din conductie de un semnal in poarta de polaritate inversa.

circuitul echivalent:
Imagine

Conductia este data de un impuls de curent pozitiv intre Poarta (G) si Catod (C). In timp ce G-C se comporta ca o jonctiune PN va exista o tensiune relativ mica intre terminale. Intrarea in conductie a unui GTO nu este la fel de fiabila ca a unui SCR, din cauza faptului ca o tensiune mica pozitiva trebuie mentinuta chiar si dupa ce acesta a intrat in conductie pentru a imbunatati fiabilitatea.

Scoaterea din conductie se face prin aplicarea unei tensiuni negative intre G si C. O parte din curentul dintre Anod (A) si C este "furat" (cam o treime sau o cincime) si fenomenul este folosit sa induca o tensiune in CG care in schimb face ca tensiunea dinre A si C sa scada si GTO sa iasa din conductie (intra in stadiul de blocare)

Tiristorii GTO au un dezavantaj din cauza tranzitiei dintre starile de conductie si de blocare, restrictia maxima de comutare este aproximativ 1kHz. Trebuie punctat ca tranzitia dintre stari a unui SCR cu specificatii similare GTO este de zece ori mai mare.
⇓⇓⇓ Accesează Radioreceptorul CFR ⇓⇓⇓
⚡⚡⚡http://t22sys.noip.me/radio/cfr/ ⚡⚡⚡
♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣ ♣
►►►Trifu22 Systems◄◄◄
Avatar utilizator
Trifu22


Mesaje: 2746
Membru din: 27 Oct 2009, 23:39
Localitate: Buftea, M300 km 14+600
Avertismente: 14

Înapoi la MINITEHNICUS

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki