Siguranţa fuzibila

Inventii, inovatii, descoperiri tehnice.

Siguranţa fuzibila

Mesajde Cornel Grigore pe 20 Apr 2012, 08:16

În mod normal, amperajul unui conductor reprezintă o bariera a circuitului electric ce nu trebuie depăşită intenţionat. Siguranţele fuzibile sunt proiectate tocmai pentru a acţiona în cazul unor astfel de „supra-incarcare”. O siguranţă fuzibilă nu este nimic altceva decât un fir conductor scurt, fabricat din staniu sau alte metale cu rezistenta mica la temperaturi ridicate, în situaţia unui curent excesiv, acesta să se separe prin topire, blocand circuitul.


images.jpeg



Modul de conectare în circuit

Siguranţele fuzibile se conectează tot timpul în serie cu componentul sau componentele ce necesită o protecţia la supra-curent, astfel încât, în cazul deschiderii circuitului prin topirea siguranţei, curentul prin toate componentele poate sa scadă la zero. Desigur, o siguranţa fuzibilă pusa pe o ramură a unui circuit paralel, nu va afecta curentul prin celelalte ramuri.

Simbol şi prezentare


00282.png


În mod normal, conductorul este acoperit de un strat protector pentru micsorarea pericolelor arcului electric în cazul deschiderii bruşte a circuitului. În cazul siguranţelor din locuinţă clasice, „liţele” sunt protejate de un patron din ceramică de diferite forme si marimi. Siguranţele fuzibile folosite în cazul autoturismelor sunt transparente, astfel încât elementul fuzibil poate fi observat .

Deoarece siguranţele fuzibile sunt facute pentru a se „defecta” în cazul în care limita maximă de curent din circuit este depăşită, este ideal ca acestea să poată fi scoase şi înlocuite cu uşurinţă din circuit. Acest lucru înseamnă că siguranţele fuzibile vor fi introduse într-o cutie de siguranţe şi nu vor fi lipite sau prinse direct pe circuit.


Rezistenţa electrică a siguranţelor fuzibile

Siguranţele fuzibile sunt catalogate după curentul maxim admis prin ele, şi anume, în amperi. Cu toate că funcţionarea acestora depinde de generarea căldurii în cazul curenţilor excesivi de către propria lor rezistenţa, acestea sunt construite astfel încât să contribuie cu o rezistenţă adiţională neglijabilă în circuitul protejat. Acest lucru se realizează printr-un fir conductor cât mai scurt posibil. La fel cum amperajul unui conductor nu depinde de lungimea sa, un fir folosit pentru construirea siguranţei fuzibile se va topi la un anumit curent indiferent de lungimea acestuia. Din moment ce lungimea nu reprezintă un factor pentru capacitatea maximă în curent a siguranţei, cu cât această lungime este mai mică, cu atât rezistenţa dintre cele două capete ale firului va fi mai mică.


Siguranţe fuzibile cu temporizare


La apariţia unui curent de 35 A printr-o siguranţă fuzibilă de 30 A, aceasta se poate arde instant sau poate prezenta o anumită durată de timp până la topirea conductorului metalic, în funcţie de tipul dispozitivului. Unele siguranţe sunt proiectate să se ardă extrem de repede, pe când altele necesită un timp mai îndelungat de „deschidere”, sau chiar amânarea deschiderii, în funcţie de aplicaţie. Acestea din urmă poartă denumirea de siguranţe fuzibile lente, spre deosebire de celelalte, ce pot fi catalogate drept siguranţe fuzibile rapide.

O aplicaţie clasică a siguranţelor fuzibile lente este în cazul protecţiei motoarelor electrice, unde curenţii de pornire pot ajunge până la valori de zece ori mai mari decât curenţii normali de funcţionare. Dacă ar fi să folosim cele rapide, nu am putea porni motorul în primul rând, deoarece curenţii de pornire foarte mari ar duce la distrugerea imediată a siguranţei fuzibile. În cazul siguranţelor lente, elementul fuzibil este astfel proiectat încât să prezinte o masă mai mare (dar nu şi amperaj mai mare) decât o siguranţa rapidă, ceea ce înseamnă că încălzirea acestuia va dura un timp mai îndelungat, ajungând până la urmă la aceeaşi temperatură, indiferent de valoarea curentului.

Pe de altă parte, există siguranţe fuzibile semiconductoare, proiectate pentru o deschidere extrem de rapidă în cazul apariţiei unei situaţii de supra-curent. Dispozitivele semiconductoare, precum tranzistorii, tind să fie foarte sensibile la supra-curenţi, prin urmare, în cazul acestora este nevoie de dispozitive de o protecţie rapidă în circuitele de putere mare.

Introducerea corectă în circuit a siguranţelor fuzibile

Siguranţele fuzibile trebuie poziţionate pe faza circuitului, în cazul circuitelor cu împământare. Scopul este oprirea curentului prin sarcini în cazul în care siguranţa se deschide. Putem face o comparaţie între cele două figuri de mai jos, pentru a vedea diferenţa dintre utilizarea unei siguranţe pe fază şi utilizarea aceleaşi siguranţe pe neutru.


În cazul în care siguranţa fuzibilă este introdusă pe neutrul circuitului, în cazul deschiderii acesteia, va exista o tensiune periculoasă între oricare punct al sarcinii şi pământ. Atingerea circuitului în acest caz se poate dovedi periculoasă din punct de vedere al electrocutării.

Indiferent dacă folosim siguranţe fuzibile simple sau întrerupătoare automate, poziţionarea corectă a acestora în circuit se face conform celor spuse mai sus, şi anume: dispozitivul de siguranţa trebuie plasat pe partea de putere a circuitului şi nu conectat la pământ.
Toate cele bune !
Cornel Grigore


Mesaje: 489
Membru din: 29 Iul 2010, 12:45
Localitate: Buftea-IF,
Avertismente: 1

Re: Siguranţa fuzibila

Mesajde Daniel pe 20 Apr 2012, 11:13

Felicitari pentru aceasta descriere! Este un ghid extrem de util celor ce doresc sa afle despre ce e vorba cu aceste sigurante. Felicitari! :clap: :clap: :clap:
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1

Re: Siguranţa fuzibila

Mesajde Cornel Grigore pe 20 Apr 2012, 21:05

Multumesc pentru aprecieri,Daniel ! Sper ca o sa iti fie de folos. ;)
Toate cele bune !
Cornel Grigore


Mesaje: 489
Membru din: 29 Iul 2010, 12:45
Localitate: Buftea-IF,
Avertismente: 1

Re: Siguranţa fuzibila

Mesajde Daniel pe 20 Apr 2012, 21:55

Cred ca informatiile sunt utile oricui vrea sa inceapa cunaosterea motorului unei locomotive electrice si nu numai. Daca nu stii ce e aia o siguranta fuzibila si pe ce principiu functioneaza nu poti intelege cum functioneaza sigurantele dintr-o locomotiva sau vagon. Trebuie inceput cu ABC-ul. ;)
Avatar utilizator
Daniel


Mesaje: 9782
Membru din: 28 Oct 2009, 21:05
Localitate: Bucuresti
Avertismente: 1


Înapoi la MINITEHNICUS

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style by Webdesign www, książki księgarnia internetowa podręczniki