A luat fiinta ca urmare a interconectarii magistralelor 4 si 5, prin intermediul submagistralei 501, ce leaga Ciceul de Adjud. Este printre cele mai vechi complexe feroviare din tara, si a cunoscut o continua dezvoltare pana la mijlocul anilor '80.
Acest complex feroviar cuprinde statia de calatori Ciceu, triajul de marfa, depoul de locomotive, racordul de ocolire intre linia 501 si linia 400, ateliere de reparatii vagoane si alte anexe.
Avem mai jos un
plan general al complexului :
Arhivaschite_S_023.jpg
Accesul in complex dinspre Adjud se face pe triunghiul de racordare mai sus amintit.Imagine cu semnalul de ramificatie in directia Mihaileni :
O alta imagine cu
triunghiul in care se observa linia in directia Deda si substatia de la care se alimenteaza cu energie reteaua de electrificare a complexului :
In capatul de acces dinspre Miercurea Ciuc exista ramificatia care da acces in grupa de primire a triajului. O imagine de ansamblu (se observa in dreapta cantonul si semnalele de ramificatie) :
O alta imagine cu cantonul devastat, vazut de aproape.Linia de acces in triaj, a fost izolata complet, renuntandu-se intre timp si la macazul de ramificare care exista pana nu demult.
Mai jos avem o alta imagine, din cabina unei locomotive aflate chiar pe triunghi, in directia Ciceu :
In continuare ne vom indrepta atentia catre
statia de CalatoriAceasta cuprinde 5 linii de garare, cladirea principala, cu sala de asteptare, punct de vanzare a biletelor, cladire de centralizare separata, unitati sanitare, oficiu postal si bufet.O vedere a cladirii principale a statiei :
Imagine cu turnul de control miscare :
Peronul liniilor 2-3, cele mai frecvent folosite. Linia 1 este scoasa din us, dovada fiind joantele lipsa si macazele de la capetele statiei care sunt scoase din functie.Linia 1 s-a folosit in special pentru a deservi activitatea fostelor directii de transporturi postale si mesagerie existente odata la CFR.
O imagine cu liniile de acces in statia de calatori, vazute din zona peroanelor in directia Brasov :
... alta imagine cu liniile de acces vazute din zona depoului inspre statie.Se observa si linia din partea dreapta care da acces in centrala IFTE...
...si alta,cam din acelasi loc in directie opusa :
Imagine cu un tren garand in statie :
Depoul de locomotive este la fel unul din cele mai vechi depouri din tara, si dispunand de toate facilitatile care ii confera statutul de depou. Faptul ca din pacate vremurile pe care le traim, si retrogradarea injusta a unor unitati de tractiune, netinandu-se cont de influenta pe termen lung a acestor decizii, nu inseamna ca esenta acestor asezaminte inceteaza sa mai fiinteze.
Depoul acesta include doua hale de deservire, una pentru LE si una pentru LD, rezervor de combustibil cu punct de alimentare, dormitor pentru personal, tura, elevator de carbune, puncte de revizie (canal subteran, platforma pentru RAC), rezervoare si punct de uscare nisip, remiza si tren PSI, rezervoare de aer, linii de remizare, depozite de pacura/carbuni, centrala termica si cantina.
Vederi de ansamblu cu depoul :
Imagini cu drumul de acces al personalului din gara spre depou si invers :
O imagine din fata turei depoului, cu aleea principala, altadata frumos ornata, cu bancute si flori...acum doar o umbra a ceea ce era.
Vedere de ansamblu cu hala LE, punctul de incarcare-alimentare motorina , rezervorul de motorina si platforma RAC-LE :
O vedere chiar de sub platforma RAC :
Centrala termica, inca in functiune :
Hala LE cuprinde are in dotare vinciuri de ridicare locomotive electrice, pod rulant, ateliere specializate pentru partea electrica, partea pneumatica si standuri de proba :
Un close-up cu anexele acestei hale, care deservesc atelierele de lucru.
O imagine cu punctul de uscare nisip, si el in ruine...
Pentru ca dupa 1998, societatea de transport feroviar a fost divizata in mai multe societati specializate pe marile subramuri de activitate, si pentru ca activitatea in aceasta zona a decazut aproape la zero, acest complex feroviar a fost utilizat ca spatiu de stocare a materialului rulant in surplus, aflat pe atunci in gestiunea
SAAF. Asa se face, ca in acelasi 1998, se umplea aici de fel si fel de locomotive si vagoane, aduse de pe raza intregii regionale.
Nimeni nu stia, nici macar eu -sau poate eu eram printre ultimii care ar fi crezut- ca in anul
2002, aceste locomotive vor fi matrasite fara mila, pierzandu-se nu numai o mostenire lasata in urma vremurilor ce-au apus, dar si un numar imens de exemplare care puteau si pana astazi si inca multi ani de azi incolo sa faca servici macar la alti operatori.Cu cateva zile inainte de a se incepe campania masiva de taiere a SAAF, am reusit sa fac foarte putine poze, dintre care doua mai bune putin. Acum ma gandesc si regret enorm ca nu am avut la mine macar 10 filme sa pozez fiecare masina rand pe rand. Dar asta e.
O imagine care sper sa ramana memorabila pentru cei care au prins in servici aceste masini. In prim plan se afla ex-sighisoreanca 0244-0 iar in planuri secunde 0192-0, 0050-1(printre putinele care au scapat de macel), si multe alte locomotive...
O alta imagine din sens opus o surprinde pe 0061-8, zacand in agonie in compania locomotivei 0227-5 si a
elevatorului de carbuni care culmea, se incapataneaza si azi sa ramana intreg :
Dupa mai bine de
8 ani, locul acesta a fost napadit de balarii. Desigur ca si acum este ocupat de o alta generatie de locomotive si vagoane care isi asteapta sfarsitul. In interiorul anexei din stanga, asteapta si acum, cuminti instrumentele torturii - tuburi de acetilena, ferastraie electrice, ciocane, canistre cu motorina si alte ustensile cu care in 2002 si 2006 s-au taiat nenumarate locomotive si vagoane....
Actualmente sunt depozitate in locul acelor locomotive taiate, alte locomotive si vagoane tot de pe intreaga regionala Brasov...Imaginile cred ca vorbesc de la sine...
Ramasitele unui pantograf provenind de la locomotiva
EA-0253.Totodata si boghiurile locomotivei respective se mai gasesc inca in incinta...
Activitatea in zilele noastre la depou, se rezuma la deservirea trenurilor de calatori pe sectiile Ciceu-Deda, Ciceu-Brasov, Ciceu-Adjud si Brasov-Suceava, cu locomotive din parcul depoului-mama, Brasov.Actualmente, Ciceul este sectie a depoului Brasov la Calatori, si sectie a depouluiTargu Mures la Marfa.Trenurile de marfa sunt deservite pe sectiile Brasov-Ciceu, Ciceu-Deda si Ciceu-Adjud cu locomotive din parcul depoului Targu Mures.
Totodata este asigurat serviciul de rezerva a locomotivelor de calatori, cu o locomotiva electrica, serviciul de manevra in statiile Miercurea Ciuc si Ciceu Triaj si totodata serviciul de rezerva marfa cu o locomotiva.
Doua LDH remizate:
Imagine cu ultima locomotiva ramasa in viata in locul acela, asteptand astazi cuminte in fata halei de L.E..Timp de mai bine de 17 ani a uitat ce inseamna sa "inghiti kilometri", insa niciodata nu este nimic pierdut...
Tot ea, cu 6 ani mai devreme :
Alte cateva imagini din depoul Ciceu :
Remorca de transport titel si un buncar Suhov contruit la 1897 :
Vedere generala :
Hala LE cu locomotiva moarta devenita intre timp fara sa vrea, emblema depoului....
Hala LD :
In viitorul apropiat, acest material va continua cu descrierea triajului si a altor obiective din cadrul acestui complex feroviar.