de ldh80 pe 20 Ian 2017, 12:43
1. Statia CFR Iasi (sursa- wikipedia)
Gara Iași a fost construită într-o zonă mlăștinoasă de pe șesul Bahluiului. Lucrările la clădirea gării au întârziat mult. Pentru a ieși din mlaștină, constructorii au înălțat terasamentele cu aproximativ doi metri. Aflat într-o vizită la Iași, principele Carol a inspectat gara la 21 aprilie 1869, fiind întâmpinat de inginerul șef al companiei austriece și de întregul personal. Lipsa de stabilitate a solului a determinat tasarea clădirii, întreaga aripă de sud crăpându-se și rămânând separată de corpul central.
Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn a inaugurat oficial Calea ferată Pașcani-Iași la 20 mai/1 iunie 1870, cu acest prilej fiind inaugurată și Gara Iași, care era pe atunci una dintre primele stații de călători din România. Clădirea gării a fost construită în stil venețian-gotic. Fațada sa este inspirată de fațada Palatului Dogilor din Veneția. Clădirea centrală avea o lungime de 133.8 m și 113 camere. În partea centrală, la etaj, se află o loggie cu cinci ochiuri și coloane de piatră sculptată, având deasupra trei ogive, tot sculptate. Proiectul prevedea ca în ogiva centrală să fie amplasat un ceas cu cadranul transparent. Clădirea a fost văruită în roz-bombon, iar loggia era roșie; Gara Iași se afla în contrast cu zona verde (șesul Bahluiului) în care a fost ridicată, scriitorul Ion Mitican asemănând-o cu "o cetate de foc, ridicată în mijlocul unei delte înverzite".
Clădirea gării a adăpostit și sediul firmei constructoare: Lemberg-Czernowitz-Jassy Eisenbahn (LCJI). În fața Gării a fost amenajată o piață și o stradă care ducea în Piața Unirii. Deoarece abia în anul 1872 s-a inaugurat traseul Roman-Galați-Buzău-Ploiești-București (care fusese concesionat companiei germane Strousberg), se spune că timp de doi ani parlamentarii ieșeni călătoreau la București, prin Viena. Ei călătoreau cu trenul până la Viena, prin Cernăuți, apoi luau vaporul cu aburi spre Giurgiu și își continuau drumul pe Calea ferată Giurgiu-București (terminată în octombrie 1869). Această călătorie dura două zile și două nopți și era mai comodă decât călătoria cu poștalionul care dura cinci zile.
Deoarece Gara Iași era la început o gară terminală, capăt de linie, în anul 1874, un grup de ingineri români, în frunte cu Grigore Heliad, a întemeiat o societate românească și a construit Calea ferată Iași-Ungheni (21,4 km), primul traseu construit de o societate cu capital român. Acest traseu a fost inaugurat la 1/13 august 1874, când a circulat și primul tren, cu vagoane vopsite tricolor. Calea ferată Iași-Ungheni avea initial ecartament larg (1520 mm) și făcea legătura cu calea ferată construită de ruși de la Odesa la Ungheni.
Pe această cale ferată s-a derulat exportul de păcură, sare și făină din România către Rusia. Tot pe aceast traseu se deplasau ieșenii care mergeau vara să se scalde în râul Prut.
A fost construită o clădire pentru Vama Iași (clădirea cunoscută astăzi sub denumirea de Vama Veche), din curtea căreia plecau trenurile către Rusia.
In 1877 linia de ecartament larg Iasi-Ungheni este transformata in linie incalecata cu 4 sine, atat pentru ecartament larg, cat si pentru ecartament normal .
Pe această cale ferată a sosit în Gara Iași la 24 mai/5 iunie 1877 trenul imperial rus în care se afla țarul Alexandru al II-lea al Rusiei, înconjurat de multe somități ruse (doi mari duci ai Rusiei, cancelarul Gorceakov, miniștri și generali ai Rusiei). Trenul a intrat în gară la ora 9,55, fiind așteptat de reprezentanții statului român: prim-ministrul Ion C. Brătianu, ministrul de externe Mihail Kogălniceanu, primarul Scarlat Pastia și mitropolitul Iosif Naniescu al Moldovei și Sucevei. În sala de așteptare, țarul a servit un mic supeu împreună cu I.C. Brătianu și Mihail Kogălniceanu. Pe aici au trecut apoi și trenurile militare cu ostași ruși care mergeau să se lupte cu turcii.
La 6/18 decembrie 1877 prin Gara Iași a trecut trenul imperial rus, cu țarul care se întorcea victorios la Sankt Petersburg. Pereții saloanelor din clădirea gării au fost împodobiți cu catifea roșie, mobilier elegant și cu tablouri. Trenul a ajuns la Iași la 22,30, fiind întâmpinat iarăși de prefect, primar și mitropolit. Țarul a primit o coroană cu lauri de argint din partea primarului și a vizitat spitalul de răniți, amenajat în magaziile gării. La 1 mai 1880 statul român a răscumpărat căile ferate de la acționarii germani și austrieci.
Între anii 1889-1892 a fost construită calea ferată Iași-Buhaiesti- Vaslui, inaugurată la 19 aprilie/1 mai 1892. Cu aceasta ocazie, se construieste si cladirea actualei gari "interne" Nicolina, iar calea ferata dintre statia Iasi si nou infiintata statie Nicolina este transformata din linie incalecata cu 4 sine in linie normala simpla.
Spre sfarsitul secolului 19, gara Iasi cunoaste unele modernizari: in 1894 este echipata cu un sistem de centralizare electromecanica (CEM), in 1917 este inaugurat primul regulator de circulatie de pe reteaua CFR la Iasi.
In 1896 este dublata linia Iasi- Cucuteni (Letcani), aceasta fiind a doua linie de cale ferata dublata din Romania, dupa linia Bucuresti Nord- Chitila.
Prin Gara Iași au trecut trenurile cu refugiați în primul război mondial. Regele Ferdinand I al României, Guvernul țării, oficialitățile statului, s-au refugiat în Moldova în noiembrie 1916, după ocuparea părții de sud a țării. Iașul a devenit reședința principalelor instituții ale statului. În gară funcționa un birou de primire al refugiaților de unde erau dirijați refugiații către diferite adăposturi. Legătura feroviară dintre Iași și București a fost întreruptă, fiind reluată abia la 18 martie 1918 prin transbordare. Astfel, cei care doreau să călătorească la București schimbau trenul la Mărășești, de unde urcau într-un tren aflat sub control german.
La 11 noiembrie 1918 s-a reluat transportul direct fără transbordare.
Dupa unirea Basarabiei cu Romania, prin vointa liber exprimata a populatiei din Basarabia, si dupa trecerea la ecartament normal a cailor ferate din Basarabia (la inceputul anilor 1920), calea ferata dintre statiile Nicolina- Socola- Ungheni este transformata din linie incalecata cu 4 sine in linie normala simpla.
După primul război mondial, Gara Iași a intrat într-un proces de modernizare. Au fost construite cele două noi aripi, la sud (1928) și la nord (1930).
Între anii 1937-1938 s-a construit pasarela care traversa calea ferată și lega strada Gării cu Șoseaua Națională. Cutremurul din 1940 a produs avarii clădirii.
La 9 decembrie 1934 s-a inaugurat un depou nou, cu remiză de beton armat, uzină electrică proprie, elevator mecanic, instalație de captare, tratare și pompare a apei din Bahlui, rețea de distribuție și un castel de apă.
În perioada celui de-al doilea război mondial (1940-1944), prin Gara Iași au trecut trenurile cu refugiați din Basarabia și nordul Bucovinei, apoi trenurile cu soldați care mergeau pe frontul de est. Un moment dramatic s-a consumat în noaptea de 29/30 iunie 1941 când de aici au plecat două trenuri încărcate cu câteva mii de evrei ieșeni (între 4.500 și 7.000) care urmau să fie deportați. Acele trenuri au fost denumite ulterior "trenurile morții". Primul tren a plecat spre Călărași, parcurgând acest drum în șapte zile, iar cel de-al doilea a mers spre Podu Iloaiei, făcând până acolo opt ore. Trei sferturi dintre evrei au murit pe drumul către destinație.
Gara Iași a fost redeschisă traficului la 1 iunie 1946. Clădirea gării vechi a fost modernizată între anii 1950 și 1953. S-au înlocuit grinzile de lemn cu altele din beton, s-a introdus încălzirea centrală, s-a modificat distribuția încăperilor de la parter și etaje.
Pe aici au trecut "trenurile prieteniei" cu tineri sovietici, chinezi, finlandezi, suedezi, indieni, pakistanezi, thailandezi, malayezieni ș.a. care soseau pentru Congresul și Festivalul Mondial al Tineretului (25 iulie - 14 august 1953).
Dupa ce in 1944-1945 URSS reocupa Basarabia, iar caile ferate de acolo sunt trecute pe ecartament larg, calea ferata dintre statiile Ungheni URSS (astazi Ungheni)- HM Ungheni Prut- Socola este transformata din linie normala simpla in linie incalecata cu 4 sine (atat pt ecartament normal, cat si pentru ecartament larg).
Pentru traficul internațional a fost construită între anii 1952-1954 Gara Internațională Nicolina, pe unde au început să oprească trenurile Moscova - București - Sofia - Istanbul.
Toată activitatea de mărfuri din Gara Iași a fost redirecționată în iulie 1972 către Gara Socola, aici mutându-se în ianuarie 1976 magaziile, stațiile de containere și trancontainere și coletăria. Gara Iași a rămas numai stație de călători.
Modernizarea căilor ferate au determinat și mdernizarea Gării Iași. S-au introdus comenzile prin radio-telefoane (23 decembrie 1972) și instalațiile de centralizare electrodinamice CED-CR-3 (5 decembrie 1975) și se supraveghează prin televiziune (1 iunie 1977).
Se modernizeaza si caile ferate care ajung in gara Iasi
-Intre anii 1969- 1974 se executa dublarea caii ferate Ramificatie Pascani- Podu Iloaiei- Letcani, iar in 1987 sau 1988 intreaga linie ferata Pascani- Iasi este electrificata si echipata cu BLA, si astfel prima locomotiva electrica ajunge in gara Iasi
-Intre anii 1974- 1978 se executa dublarea liniei Iasi- Nicolina, care este apoi electrificata intre anii 1987-1988.
-Pe magistrala 600, se reuseste , dupa 1980, dublarea sectooarelor Nicolina- Barnova- Grajduri, HM Rebricea- Buhaiesti, Munteni- Crasna- Zorleni- Barlad si echiparea cu BLA a sectoarelor Nicolina- Buhaiesti, Zorleni- Barlad- Tecuci.
Din pacate pana in 1990 nu s-a reusit finalizarea intregii investitii prevazute pentru M600, si anume dublarea, electrificarea si echiparea cu BLA a intregii magistrale 600, de la Iasi la Tecuci.
-Pentru sectorul de liniei Nicolina- Socola- HM Ungheni Prut- Ungheni, in anii 1987-1988 se electrifica sectorul Nicolina- Socola. Intre Socola si Ungheni este linie incalecata cu 4 sine, atat pentru ecartament normal, cat si pentru ecartament larg.
Cutremurul din 4 martie 1977 a avariat grav clădirea Gării Iași, slăbindu-i structura de rezistență. Lucrările de reparații au fost începute la doi ani după seism, dar au stagnat mulți ani din cauza lipsei de fonduri. S-au acoperit două peroane de călători.
La 16 februarie 1980 s-a inaugurat Grupa Iași-Nord, clădire care urma să fie folosită pentru trenurile locale de pe liniile Pașcani, Hârlău sau Dorohoi. Apoi, la 21 decembrie 1981, s-a pus în exploatare primul tunel pietonal din Gara Iași, pentru accesul călătorilor din Piața Gării direct la liniile 2-5.
Lucrările de reparații și modernizare au fost reluate în anul 1996, investindu-se zeci de milioane de euro, din care o parte au intrat în buzunarele managerilor, printre care și Mihai Necolaiciuc, fost director al Regionalei CFR Iasi, fugit din țară și urmărit de autoritatile române prin Interpol. La 9 octombrie 2008 s-au inaugurat oficial numai trei încăperi ale gării: holul principal, casele de bilete și sala pentru informații.
De-abia dupa anul 2010 s-a terminat renovarea completa a garii Iasi.
Astazi gara Iasi cuprinde
-Doua cladiri de calatori
-9 linii pentru trenurile de calatori (5 in gara Iasi, din care 4 electrificate, si 4 in grupa Iasi-Nord, din care 3 electrificate)
-Case de bilete si birou de informatii
-Birou pentru bagaje de mana (din pacate privatizat)
-Depou de locomotive al SNTFC-CFR-Calatori (care cuprinde in parc locomotive electrice clasele 40, 41, 43, 44 si 45, diesel-electrice clasele 60, 62, 63, 65, diesel-hidraulice clasele 80*, 89* si cateva automotoare Siemens-Desiro)
* Cele diesel-hidraulice sunt astazi folosite numai la manevre in statia Iasi.
-Revizie sii statie de domiciliul vagoane de calatori (care in trecut a avut in parc vagoane seria 21-47, 11-47, 20-57, 19-57, 20-47, 19-47, Rame TE care utilizate pe traseele spre Harlau si Dorohoi, si vagoane seria 29-20 si 29-22, care erau folosite cu precadere pe traseul Iasi- HM UNgheni Prut)
-Sectie CT
-Sectie intretinere cladiri si patrimoniu
Din pacate cele cateva unitati industriale sau comerciale care erau deservite in trecut prin linii industriale ce se ramificau din statia Iasi ori nu mai exista, ori nu mai utilizeaza transportul feroviar.
Acestea erau in 1990
-Fabrica de antibiotice (exista si functioneaza, dar calea ferata industriala ce o deservea nu mai este demult utilizata, pe unele portiuni fiind chiar demontata din teren)
-Moara 1 Mai din cartierul Pacurari, care a avut cale ferata industriala. Nu mai functioneaza.
-Fosta BJATM- Baza judeteana de aprovizionare tehnico-materiala (dupa 1990- SC Comat SA). Nu mai functioneaza, iar liniile industriale care o deserveau sunt ingropate aproape in pamant si vegetatie.
-Fosta fabrica de tigarete. A avut o rampa cu cale ferata industriala. Nu mai functioneaza din anii 90.
-Depozitul Petrom. Pana in urma cu cativa ani, acolo mai erau duse vagoane-cisterna.