In acest topic, voi prezenta un scurt istoric al complexului feroviar galatean- al doilea (dupa cel din Iasi) din zona Moldovei.
In septembrie 1872, sunt date in exploadare caile ferate Bucuresti Nord- Ploiesti (Est)- Buzau- Faurei- Braila- Barbosi (actuala statie Barbosi Calatori)- Tecuci- Marasesti- Adjud- Bacau- Roman, Barbosi (actuala statie Barbosi Calatori)- Galati si Tecuci- Bârlad.
La data de 3/16 noiembrie 1878, cu ocazia razboiului ruso/romano-turc, este data in exploadare o cale ferata de ecartament larg de 1524 mm, intre Galati- Reni (actuala statie Reni-Vest)- Etulia- Abaclia- Basarabeasca- Cainari- Tighina 2.
Atunci, statie de frontiera romano-rusa a fost stabilita a fi statia Galati.
In 1912 se da in exploadare si linia Bârlad- Galati.
In anul 1898 este inaugurat tunelul feroviar (primul) dintre statiile Filesti si Galati, primul (alaturi de cel din Constanta) tunel feroviar din Romania, situat intr-o zona urbana.
In general, timp de cca 60 de ani, pana dupa 1960, nu se fac alte lucrari de mare amploare in complexul feroviar Galati, cu exceptia constructiei unor linii industriale, in special pentru deservirea portului fluvial.
Inca din 1872 este construita o cale ferata pentru deservirea vechiului port comercial Galati. Aceasta linie traverseaza strada Alexandru Moruzzi, trece (descriind o curba larga) pe langa intreprinderea Intfor, apoi traversa strada Portului si ajungea la vechiul port comercial (langa Pescariile statului).
Dezvoltarea masiva a complexului feroviar Galati incepe dupa 1960, ca urmare a industrializarii masive a Galatiului si in primul rand a constructiei Combinatului Siderurgic, unde in 1990 lucrau cca 70.000 de salariati.
Lucrarile efectuate dupa 1960, in cadrul Complexului CFR Galati, sunt:
-In privinta M700, in anii 50 se executa dublarea liniei Buzau- Faurei, iar apoi, intre anii 1965- 1971, se executa si dublarea liniei Faurei- Braila- Barbosi- Ramificatie Galati Calatori, ocazie cu care se realizeaza si cel de-al doilea tunel (inaugurat la 26 mai 1967).
Pana in 1979 linia Buzau- Faurei- Braila- Barbosi- Galati Calatori este si electrificata si echipata cu BLA.
Insa, ca urmare a constructiei Combinatului Siderurgic si a necesitatii aprovizionarii acestuia cu minereu de fier si din fosta URSS, a aparut necesitatea executiei unei linii de ecartament larg, care sa ajunga in incinta combinatului.
Acest fapt a trebuit avut in vedere atunci când s-a executat dublarea si electrificarea M700 (intre Faurei si Galati), si a dus la aparitia unei situatii unice, pe reteaua feroviara din Romania.
Astfel, intre Ramificatia CSG si Ramificatia Tunel, unul din fire (cel care trece prin tunelul vechi) a fost transformat in linie incalecata cu 4 sine, atat pentru ecartament normal, cat si pentru ecartament larg, fiind si electrificat. Celalalt fir (care trece prin tunelul nou) a fost lasat numai ca si linie normala, fiind de asemenea electrificat.
Intre Ramificatia Tunel si Ramificatia Galati Calatori, s-au montat 3 fire de cale ferata: doua de ecartament normal electrificate si unul de ecartament larg (evident neelectrificat).
Intre Ramificatia Galati Calatori si statia Galati Calatori, s-a montat doar un singur fir de ecartament normal, electrificat.
VS pe M700 (intre Barbosi Calatori si Galati Calatori era in 1990 de 80 km/h.
-O precizare aparte se impune pentru partea finala a M700.
Dupa 1960, in contextul constructiei noilor statii: Galati Triaj Bazin Port Nou/Gara nr.8, Galati-Marfuri (cu grupa Galati-Transbordare) si Galati-Larga (cu doua grupe), statia de frontiera romaneasca este mutata de la Galati-Calatori la nou-infiintata statie Galati-Larga, iar statia de frontiera sovietica ramane la Reni-Vest (statia Giurgiulesti va fi construita dupa 1991).
Calea ferata dintre statiile Galati-Calatori (pe traseul amintit mai sus) si Galati-Larga (Grupa B), este transformata dupa 1960 in linie incalecata cu 4 sine, atat pentru ecartament normal, cat si pentru ecartament larg. Calea ferata dintre statiile Galati Larga CFR si Reni-Vest SZD era in 1989 numai linie de ecartament larg.
Intre statiile Galati-Calatori si Reni-Vest se circula la cale libera.
VS era in 1990 de ?
-In privinta liniei 704, pe parcursul anilor 80, se executa dublarea liniei Barbosi Calatori- Ram. Barbosi Triaj Post 14- Barbosi Triaj h.- Sendreni- Independenta- Tecuci.
Lucrarile de electrificare a acestei linii incep in anii 80, dar s-au desfasurat intr-un ritm foarte lent.
In 1989 erau electrificate doar doua scurte portiuni din aceasta liniei: Barbosi Calatori- Ram. Barbosi Triaj Post 14 si la celalalt capat al liniei- Marasesti- Doaga (General Eremia Grigorescu).
In 1996 este electrificat si tronsonul Doaga (General Eremia Grigorescu)- Tecuci- Tecuci Nord hc.
In anul ? este terminata electrificarea sectorului Ram. Barbosi Triaj Post 14- Sendreni- Independenta.
Din decembrie 2013, se termina si electrificarea sectorului Independenta- Tecuci (incep sa circule ramele electrice pe acest sector). A fost ultima linie de cale ferata electrificata din Romania, pana in prezent.
Din aprilie 2015 incepe circulatia, pe acest sector, si a trenurilor de calatori, tractate cu locomotive 040-EC.
Dar datorita faptului ca substatia de tractiune de la Hanu Conachi nu a fost inca finalizata, pe sectorul Independenta- Tecuci, nu se poate circula cu locomotiva 060-EA, si pot fi maxim 4 vehicule feroviare cu tractiune electrica, concomitent pe acest sector.
In anii 80 cea mai mare parte a liniei 704 este echipata cu BLA, dar, abia la 16 noiembrie 2010, ultima statie de pe aceasta linie care mai era inca echipata cu instalatie SBW este in sfarsit echipata cu instalatie CED (statia Liesti).
Totusi, intre statiile Hanu Conachi si Barcea nu a fost montat sistem BLA, intre aceste statii circulandu-se in continuare la cale libera!
In 1990 VS pe linia Barbosi Calatori- Tecuci era de 100 km/h.
-In privinta liniei 703, aceasta era (si este si azi) sectie cu conducere centralizata a circulatiei.