Pagina 1 din 1

Mocănițele neștiute din Munții Măcinului

MesajScris: 02 Iul 2013, 03:28
de kid72
Puțină lume știe că în Dobrogea au existat mocănițe, -din păcate ignorate în publicațiile de istorie feroviară. Pe lîngă cele două căi ferate înguste de la AltânTepe-Baia (deja prezentate intr-un articol pe Railnet.ro), acum pornim la explorarea liniei din munții Măcinului, dintre Turcoaia și Greci (jud. Tulcea), 18km. lungime. Contemporană cu mocănițele din Carpați, a fost construită in perioada interbelică și desființată in anii 60 -odată cu dezvoltarea transportului auto. Se ducea piatră de la carierele din muntele Iacobdeal si din valea Carabalu (Greci) pînă la Dunare -portul Turcoaia-Iglița, unde era preluata în barje și șlepuri. Azi abia se mai disting terasamentele (podețe, debleuri), pe alocuri complet invadate de vegetație, culturi agricole, păduri. Localnicii bătrâni își aduc aminte cu nostalgie de vremile apuse.
Mocanita -muntii Macin (1).jpg
Harta Munții Măcinului (zona centrală), cu linia îngustă Greci-Turcoaia (Iglița)-Iacobdeal, 18km.
Mocanita -muntii Macin (2).jpg
Imagine satelit (Google), linia in zona Greci
Mocanita -muntii Macin (3).jpg
Imagine satelit (Google), la sud-est de localitatea Greci, linia se ramifica si intra pe văile din munte
Mocanita -muntii Macin (4).jpg
Dunărea și muntele Iacobdeal (341m.) -de unde se extrage piatră. Portul Turcoaia-Iglița, stația terminus a trenulețelor.
Mocanita -muntii Macin (5).jpg
Cariera actuală de pe muntele Iacobdeal. De aici NU s-a dus piatră cu mocănița -era deja desființată
Mocanita -muntii Macin (6).jpg
Mijloacele de transport actuale.
Mocanita -muntii Macin (7).jpg
Transportul auto a ucis transportul feroviar, in toată țara .
Mocanita -muntii Macin (8).jpg
Structuri de beton ruinate după 1990. Peisaje cu care deja ne-am obișnuit, in toată țara.
Mocanita -muntii Macin (9).jpg
Aceasta este cariera (interbelică) de unde se transporta cu mocănița. Dar au fost tăiate niște izvoare, și cariera s-a inundat, formându-se acest lac.
Mocanita -muntii Macin (10).jpg
De la lacul fostei cariere, urmărim, la vale, traseul liniei -acum drum de basculante
Mocanita -muntii Macin (11).jpg
Mocanita -muntii Macin (12).jpg
Mocanita -muntii Macin (13).jpg
Mocanita -muntii Macin (14).jpg
Pe drumul basculantelor, ne aropiem de balta (ghiolul) Arman.
Mocanita -muntii Macin (15).jpg
Aici linia traversa șoseaua comunei Turcoaia.
Mocanita -muntii Macin (16).jpg
Mergem spre port, pe drumul pavat cu dale de beton.
Mocanita -muntii Macin (17).jpg
Pe sub malul abrupt al Dunarii, la cotul Armanului.
Mocanita -muntii Macin (18).jpg
Dunărea fiind crescută in această perioadă, ne suim pe platou. -Probabil inundațiile făceau probleme și pe vremea mocăniței -se observă terasamentul, sub ape
Mocanita -muntii Macin (19).jpg
Portul Turcoaia-Iglița. In fundal, muntele Iacobdeal. Azi nu se mai aduce aici piatră din Iacobdeal (se coboară direct, pe o bandă rulantă), ci de la cariera Piatra Roșie (aflată la 5km. depărtare)
Mocanita -muntii Macin (20).jpg
Ruinele cetății romane Troesmis, pe lîngă care trecea mocănița.
Mocanita -muntii Macin (20-).jpg
Cetatea romana Troesmis. (vedere aeriană, preluată de pe internet). Stația de pompare pt. irigații nu exista pe vremea mocăniței, nu știu exact pe unde trecea linia acolo.
Mocanita -muntii Macin (21).jpg
Vedere de la cetatea vestică (=a doua cetate Troesmis)
Mocanita -muntii Macin (22).jpg
Linia, pe sub cetatea Troesmis-vest
Mocanita -muntii Macin (23).jpg
Terasamentul continuă, pe sub faleza Dunării.
Mocanita -muntii Macin (24).jpg
Gură de scurgere pe sub calea ferată, beton interbelic.
Mocanita -muntii Macin (25).jpg
După curba strânsă a liniei de la Popina Piatra, mergem pe malul fostului ghiol Iglița.
Mocanita -muntii Macin (26).jpg
Pe malul ghiolului Iglița.
Mocanita -muntii Macin (27).jpg
Vedere de la inălțimea falezei.
Mocanita -muntii Macin (28).jpg
Vedere de pe faleză. Digul de pe partea opusă nu exista pe vremea mocăniței
Mocanita -muntii Macin (29).jpg
Pe malul bălții.
Mocanita -muntii Macin (30).jpg
(ciobanul, tânar, nu stia despre linia ferata...)
Mocanita -muntii Macin (31).jpg
Terasamentul, foarte vizibil pe această porțiune. Potecile laterale, paralele, sunt făcute de turmele de oi, care evită să meargă pe piatra terasamentului.
Mocanita -muntii Macin (32).jpg
Linia ajunge la podul de beton peste pârâul Calistra.
Mocanita -muntii Macin (33).jpg
Podul interbelic de beton, lucrare trainică ce a supraviețuit după scoaterea căii ferate.
Mocanita -muntii Macin (34).jpg
Aici, linia traversa șoseaua D.N.22-A. -probabil incă neasfaltată in anii 60
Mocanita -muntii Macin (35).jpg
După ce trecem de șosea, la orizont se profilează, semeț, lanțul munților Măcin.
Mocanita -muntii Macin (36).jpg
Printre culturi agicole, spre munți.
Mocanita -muntii Macin (37).jpg
Privind înapoi, spre baltă.
Mocanita -muntii Macin (38).jpg
Fost podeț, peste un canal.
Mocanita -muntii Macin (39).jpg
Pârâul Calistra, la cotul lui Zuitun, în zona localității Greci.
Mocanita -muntii Macin (40).jpg
In dreptul dealului Râioasa, linia se pierde in ...porumb si boscheți.
Mocanita -muntii Macin (41).jpg
Mocanita -muntii Macin (42).jpg
După cofluența cu pârâul Recea.
Mocanita -muntii Macin (43).jpg
Linia intra pe ulițele comunei Greci.
Mocanita -muntii Macin (44).jpg
În Greci.
Mocanita -muntii Macin (45).jpg
În localitatea Greci, ne apropiem de munți.
Mocanita -muntii Macin (46).jpg
Mocanita -muntii Macin (47).jpg
În Greci.
Mocanita -muntii Macin (48).jpg
Terasamentul este iar vizibil.
Mocanita -muntii Macin (49).jpg
Mocanita -muntii Macin (50).jpg
Ei, nu s-a uitat chiar de tot de mocăniță, după 50 de ani, -strada Locomotivei, comuna Greci.
Mocanita -muntii Macin (51).jpg
La ieșire din Greci, linia se ramifica -erau două intrări pe văile munților.
Mocanita -muntii Macin (52).jpg
La ieșirea din Greci
Mocanita -muntii Macin (53).jpg
Privind înapoi, spre Greci.

---Urmează partea cea mai frumoasă a călătoriei, abia acum intrăm in zona muntoasă, sălbatică.--

Re: Mocănițele neștiute din Munții Măcinului

MesajScris: 02 Iul 2013, 06:49
de danny96
Super...Abia astept si partea a II-a

Re: Mocănițele neștiute din Munții Măcinului

MesajScris: 05 Iul 2013, 16:56
de Daniel
Este de apreciat faptul ca ai gasit o harta topo, presupun ca scara 1:25.000, care este destul de precisa. Cele mai bune sunt cele 1:10.000, insa extrem de greu de gasit.

E pacat ca mai nimeni nu a facut un efort pentru a cuprinde si aceste linii dobrogene intr-o lucrare dedicata liniilor inguste. Astept si eu cu interes o continuare a acestei incursiuni, si cred ca te-ar ajuta o monografie a zonei respective. ;)

Re: Mocănițele neștiute din Munții Măcinului

MesajScris: 06 Iul 2013, 11:38
de kid72
Daniel scrie:Este de apreciat faptul ca ai gasit o harta topo, presupun ca scara 1:25.000, care este destul de precisa. Cele mai bune sunt cele 1:10.000, insa extrem de greu de gasit.

E pacat ca mai nimeni nu a facut un efort pentru a cuprinde si aceste linii dobrogene intr-o lucrare dedicata liniilor inguste. Astept si eu cu interes o continuare a acestei incursiuni, si cred ca te-ar ajuta o monografie a zonei respective. ;)



Si acele harti sunt dupa 1970, deci deja fara linia ingusta. Nici pe imaginile satelitare nu intelegem mare lucru, linia s-a estompat, boschetarit, (vorbim, totusi, de 50 de ani! ), poate fi lesne confundata cu drumuri agricole, diguri, pe alocuri s-a arat complet terenul. Oricum, am identificat-o pe teren si am parcurs-o integral. Problema e daca gasim niscai date tehnice concrete (tip ecartament, locomotive, vagoneti), localnicii batrani -pe atunci copii- au doar amintiri vagi (gen "aici bagau carbuni in locomotiva", "uneori mai deraiau vagonetii"), iar personalul tehnic e de mult "plecat". Eventual putem face analogii cu alte cai ferate inguste din acea perioada, trebuiau sa existe standardizari la linie, macaze, -locomotivele pe aburi fiind facute [pt. toata tzara] la Resita, Malaxa (sau aduse de la nemti, austrieci), vagonetii la fel. Deja e treaba de detectivi -bibliografie ioc, arhive ioc...

Re: Mocănițele neștiute din Munții Măcinului

MesajScris: 06 Iul 2013, 13:59
de Daniel
Sunt convins ca este imposibil sa nu gasim ceva date pe undeva. Poate nu toate datele tehnice, insa macar niste referinte mai precise la ceea ce a fost in zona. Oricum subiectul ramane unul deschis cercetarii, si putina arheologie feroviara nu strica. Sper sa putem ajunge impreuna intr-o buna zi pe acolo, inarmati cu mai multe date si referinte si sa descoperim lucruri noi si interesante. ;)

Re: Mocănițele neștiute din Munții Măcinului

MesajScris: 25 Mar 2017, 11:26
de CostelCFR
Pe una din aceste cai ferate inguste dobrogene, s-a incercat recompunerea unui peisaj texan in anul 1979 pentru filmul „Artista, dolarii si ardelenii”. :)

Re: Mocănițele neștiute din Munții Măcinului

MesajScris: 25 Mar 2017, 18:11
de Daniel
Da, imi amintesc cele cateva scene tare nereusite care au stricat filmul care dealtfel avea o distributie de exceptie. Au transformat o mocanita in "tren american". :mrgreen: