In acest topic, voi prezenta o lista cu toate caile ferate inguste (CFI) si inguste forestiere (CFF) , care exista sau au existat , in Romania.
PS- Este posibil ca lista sa nu fie completa, iar daca colegii de forum dispun de informatii in plus, pot aduce completari.
1.Zona Iasi
-Brodina h.- Brodina de Jos- Ehreste
Linie CFF, in lungime de 15 km, construita tot inainte de 1918. Ecartament 760 mm.
-Falcau- ?
Doua linii CFF, lungi de cca 15 km. Ecartament 760 mm.
-Putna- ?
Doua linii CFF, lungi de cca 15 km. Ecartament 760 mm.
-Moldovita- Rasca- Argel
Linie CFF, construita inainte de 1918, are o lungime de 12 km. A fost folosita pentru transportul lemnelor.
In decembrie 2009 primii 4 km sunt refacuti si repusi in functiune in scop turistic, de catre Georg Hocevar, presedintele „Asociatiei pentru pastrarea liniilor inguste din Romania”. Linia a fost construita in 1909. Ecartament 760 mm.
-Rasca- Buda- valea Slatioarei
Linie CFF, lunga de cca 140 km. Ecartament 760 mm.
-Itcani- Oras Suceava
Linie ingusta CFI, cu ecartament de 760 mm, lunga de 5 km. A fost construita in 1898, si avea o gara terminus pe locul unde se afla azi policlinica municipala. A fost
Desfiintata intre 1960-1964, in cadrul procesului de sistematizare urbana.
-Dangeni- Ripiceni
Cale ferata ingusta CFI, cu ecartament de 760 mm. A fost construita in timpul sau inaintea celui de-al doilea razboi mondial, pentru a deservi o fabrica de zahar construita de germani. Avea peste 30 km si a fost demontata dupa 1944.
-Bicaz- Bicaz Chei- Damuc
Linie ingusta CFI, era lunga de 21 km. A fost construita in 1950, pentru deservirea lucrarilor de constructie la barajul hidrocentralei Bicaz. Dupa ce in 1952 se construieste o linie cu ecartament normal, linia ingusta este desfiintata . Ecartament 760 mm.
-Tarcau- Schitu Tarcau
Este prima CFF din Romania, construita in 1893, avea 16 km si ecartamentul de 1000 mm.
-Comanesti- valea Asau
Linie ingusta CFF, cu ecartament de 1.000 mm si lunga de 62 km, desfiintata dupa inundatiile din 1991.
-Comanesti- valea Agasului
Linie ingusta CFF, cu ecartamentul de 1.000 mm si lunga de 79 km, desfiintata si ea.
-Comanesti-Ciobanus
Linie ingusta CFF, cu ecartament de 1.000 mm si lunga de Km, desfiintata si ea.
-Darmanesti- valea Uzului
Linie ingusta CFF, cu ecartament de 1.000 mm. Avea 54 km si a fost desfiintata o data cu constructia lacului de acumulare Valea Uzului, in 1966.
-Onesti- Casin- Scutaru.
Linie ingusta CFF, cu ecartament de 1.000 mm, precum si funiculare. Lungimea totala era de 122 km. Cea spre Scutaru a fost desfiintata in anii 70’, iar cea de la Scutaru spre padure prin 1994.
-Onesti- Oituz- Oituzul Ardelean
Linie ingusta CFF, cu ecartamentul de 600 mm, construita in 1916 de trupele de geniu ale armatei germane de ocupatie. Aceasta a suferit descompletari si adaugiri si a fost demontata complet intre anii 1965-1970.
-Fabrica de cherestea „Danubia” de la Oituzul Ardelean- Punctul de lucru „Tudor”.
Linie ingusta CFF, cu ecartamentul de ? mm, construita intre anii 1929-1930. Acesta a suferit, de asmenea, descompletari si adaugiri, a fost demontata incepand cu 1 octombrie 1991 de catre IFET Targu Secuiesc.
Pe langa acestea, a existat si un funicular construit in 1922, intre fabrica de cherestea Danubia si Bretcu pentru transportul bustenilor.
-Crasna- Husi
Linie ingusta CFI, cu ecartament de 1.000 mm. A fost construita in 1890, cu lungimea de 33 km. In 1937 este inlocuita cu una cu ecartament normal.
2. Zona Galati
-Odobesti- Burca
Linie ingusta CFI, cu ecartament de 760 mm, si lunga de 23 km. A fost construita initial de armata germana (in primul razboi mondial) in scopuri militare, cu ecartament de 600 mm. Dupa 1918 este reconstruita cu ecartament de 760 mm. In 1977 este desfiintata.
-Liniile inguste CFF din zona Nehoiu
Lungimea totala a lor era de 132 km, ecartamentul de 760
Mm, si cuprindeau urmatoarele segmente: Nehoiu- Casoaia- Izvoru lui Ion, Valea Titileu, Nehoiu- Varlaam- Gura Basculitei, Varlaam- Lunca Frumoasa (deschise in 1911), Gura Basculitei- Gura Parau- Tomosoiu (1918), Varlaam- Neharna, Ramificatia 7 Izvoare, Ramificatia Valea Neharna (1931), Izvoru lui Ion- Hehoiu, Nehoiasu- Gura Basculitei, Varlaam- Brebu- Secuiu (1943), Siriu- Fundul Vaii, Paraul Hartag- Patacu, Coltul Pietrei- Morcovoaia, Valea- Casoaia Mare si legatura cu CFF Comandau (1951-1953). Liniile au fost construite de „Societatea Forestiera Goetz”, apoi fiind administrate de: „Societatea Italo-Romana Foresta” (in 1943), fiind apoi nationalizate in 1948 si trecute in proprietatea „Intreprinderii Forestiere de Exploadare si Transport” IFET- Nehoiu.
In urma inundatiilor din 1969, 1971-1972 o mare parte din acest sistem este distrus. Autoritatile de atunci considera ca refacerea lui nu mai este rentabila, asa ca in 1972-1974 toti cei 132 km ai CFF Nehoiu sunt desfiintati.
-CFF Gugesti- Dealul Lung
Avea ecartamentul de 750 mm, si facea legatura intre exploadarile de lemn din zona premontana si Combinatul de prelucrarea lemnului Gugesti. A fost construita in 1912-1913. A fost desfiintata la mijlocul anilor 60’. Avea cca 20 km.
-Ramnicu Sarat- Chiojdeni
Linie CFF, cu ecartament de 760 mm, lunga de 67 km. Anul constructiei 1909.
-Chiojdeni- Motnau
Linie CFF, cu ecartament de 1.000 mm, lungime 13,5 km.
Anul constructiei 1903.
-Gugesti-Plainesti
Supranumita „calea ferata Placino”, avea ecartamentul initial de 695 mm, a fost inaugurata in 1892. Facea legatura intre Gugesti si castelul unui oarecare A.E.Placino. In 1912-1913 este reconstruita cu ecartament de 750 mm.
-Ramnicu Sarat- Traian
Linie CFI, lunga de km. A fost construita in anii primului razboi mondial, de armatele germane, in scop strategic, in 1917. Avea ecartamentul de 760 mm. Avea statiile: Ramnicu Sarat Nord, Colibasi, Puiesti, Codresti, Ciorasti, Stupina, Scortaru Nou, Romanu, Scortaru Vechi si Traian.
De la Codresti o ramificatie mergea pana la Salcia-Vrajitoarea-Martinesti- Bordeasca Veche.
A existat un proiect de normalizare a ei, dar nu s-a realizat. In 1928 linia este abandonata.
In 1942 traseul vechii linii a fost utilizat de armata romana, care a reconstruit linia, deviindu-o spre Focsani, in 1944 si acest traseu fiind abandonat.
-Marasesti-Soveja-Tulnici
Linie CFF, lunga de 94 km, cu ecartament de 760 mm, construita in 1907-1908.
3.Zona Constanta
-Calea ferata de agrement din parcul Tabacariei, din Constanta. Construita dupa 1960, cu ecartament de 760 mm, avea si un pod si 3 tunele, fiind utilizata pentru agrement. Dupa 1990 este desfiintata.
-Baia Doborogea- mina Altan tepe. Avea depou si statie de incarcare/descarcare la Baia Doborogea