060-EA-019 este a zecea locomotiva construita la uzina Electroputere Craiova, avand o parte a componentelor partii electrice fabricate in Suedia.Locomotiva a fost construita in anul 1967 si distribuita pentru servici la Depoul Brasov. Pentru ca inca de la inceput s-a mers pe ideea selectiei locomotivelor pe tipuri de servici, o parte dintre ele si-au gasit "vocatia" in serviciul de calatori, altele in serviciul de marfa, altele in serviciul pendular iar o alta parte pentru manevra/triere. Locomotiva 019 a fost folosita de la inceputul carierei in serviciul de marfa, in special pentru navetele pe sectia Brasov-Predeal-Ploiesti sau Brasov-Ciceu.
Dupa 1990, a fost utilizata o scurta perioada la serviciul de pendule pe sectia Brasov-Sfintu Gheorghe, ulterior ca dubla pe Brasov-Predeal, iar mai apoi a revenit la serviciul sau initial pe trenurile de marfa. In 1994, locomotiva a trecut printr-o reparatie generala, in urma careia a primit o schema de vopsire deosebita si totodata inscriptionarea SNCFR cu literele traditionale, aplicate pe flancurile caroseriei. Dupa 1993, cand a luat fiinta SNCFR, aceasta inscriptionare devenise oarecum comuna si se putea intalni pe multe locomotive. In acelasi timp, 019 primise si numele de Ioana. Denumirea locomotivelor, ca si a trenurilor de calatori, fac obiectul unor traditii vechi de la CFR, inca din perioada locomotivelor cu abur, traditii din pacate uitate intre timp...
Iata o imagine cu EA -019 remorcata de EA 560, ambele pe atunci "locuitoare" ale depoului Brasov :
Dupa reorganizarea SNCFR din anul 1998, pentru ca depoul Brasov ramasese in subordinea SNTFC, deci fiind depou de calatori, s-a tinut cont de distribuirea anterioara a locomotivelor, deci cele care faceau servici la marfa au fost cedate depourilor de marfa si invers. Asadar, acum multe locomotive care apartin si fac servici in aceeasi ramura ca si inainte de 1998, se regasesc la depourile care aparin ramurii respective, chiar daca ulterior erau din alt depou. Asa este si cazul locomotivei 019, care in 1998 a fost cedata depoului Teius, unde a facut in continuare servici la marfa.
Din pacate insa, acum ea este doar o umbra a ceea ce a fost :
Imagine din anul 2005 cu EA-019 vizitand locurile in care odinioara era la ea acasa
Intre timp, niste baieti si-au dat seama ca i-ar prinde bine o caldare cu apa si sapun :
In alta ordine de idei, cred ca in aceste vremuri grele, este suficient daca ne bucuram ca 019 este una dintre locomotivele care inca mai fac servici si nu zace conservata in parcul rece.
Am scris aceste randuri cu mare drag si le dedic tuturor celor care au iubit acele vremuri.Bucuria mea ar fi cu atat mai mare daca printre cei care il citesc, se va regasi si cineva care a vazut pe viu sau a facut servici cu locomotiva 019 , iar aceasta "revedere" ii va reda un zambet discret si plin de nostalgie