De la dormitoare B70, sa ne indreptam atentia catre alte vagoane aproape abandonate, cu mult mai vechi, aflate in statia cf Craiova. Ele nu sunt o noutate pe forumurile din Romania, insa cred ca prin simplul fapt ca arata in stare foarte buna, daca exista autoritati care doresc salvarea lor, s-ar putea recupera cate ceva din Istoria Feroviara a Romaniei. Am sa le trec in revista, asa cum le-am gasit in zona, si am sa va las sa le admirati, daca sunteti interesati.
- In capatul x al statiei cf Craiova se afla tras la gard un tren al CFR S.A / Foto: Daniel
Undeva in capatul X al liniilor statiei din Craiova, pe o linie abatuta ce duce catre o unitate a celor de la Linii, se afla o garnitura esalon, in mare parte compusa din vagoane pentru piatra sparta tip Eakkmos. Intre ele am descoperit trei vagoane de calatori interesante, primul din acest convoi, a facut parte candva din vechiul tren sanitar al CFR. Am sa incep cu acesta.
- Unul din vagoanele fostului tren sanitar. / Foto: Daniel
Acest vagon, la origine un fost dormitor fabricat la Astra in anii '30, sta acum "ingropat" in vegetatie. Cateva imagini cu acesta (inainte sa dispara intr-o buna zi sub focul autogenului):
- Vagonul se prezinta inca intr-o stare buna. / Foto: Daniel
- Vegetatia "feroviara" inghite incet vagonul... / Foto: Daniel
- Linia pe care este garat acest vagon. / Foto: Daniel
- Detaliu ferestre vagon. / Foto: Daniel
Ceea ce este interesant de observat, un recipient montat in capatul vagonului, in dreptul usilor de intercomunicatie. Nu stiu ce anume ar fi putut deservi acest rezervor, mai ales ca vagonul a avut mai multe intrebuintari pana sa fie cel mai probabil retras din serviciu.
- Unul din capetele unui fost vagon al trenului sanitar. / Foto: Daniel
- Intr-unul din capete se pare ca a fost adaptat un boiler sau rezervor de apa. / Foto: Daniel
- Panorama a zonei in care se afla vagoanele. / Foto: Daniel
- Sa trecem mai departe... / Foto: Daniel
De aici vom merge mai departe, catre celelalte vagoane ale trenului. De mentionat ca interioarele sunt in stare foarte buna. La fel si cutiile vagoanelor. In cele ce urmeaza vom ajunge la doua vagoane de calatori si mai vechi...
- Vagoane de la inceputul secolului XX... / Foto: Daniel
Aceste vagoane sunt printre cele mai vechi ale acestui tren. Este posibil sa fie vagoane fabricate la uzinele "Astra" din Arad pe la inceputul anilor 1900, insa la fel de bine (deoarece placutele originale nu mai exista pe lonjeroane) pot fi si de alt tip (seamana destul de mult cu niste vagoane fabricate la uzinele italiene Ernesto Breda in aceeasi perioada). Vagoanele sunt de acelasi tip constructiv, ambele de clasa 1. Este interesant de observat ca ele au fixate cifre in relief pe lateralele din capete, cu numarul clasei apartinatoare.
- Printre vagoane de piatra sparta inca doua vagoane vechi de calatori. / Foto: Daniel
- Vagoanele sunt de clasa1. / Foto: Daniel
- Vagonul are sapte compartimente. / Foto: Daniel
- Detalii ale ferestrelor primului vagon de clasa 1. / Foto: Daniel
- Unul din capetele vagonului vazut de pe partea opusa. / Foto: Daniel
- Panorama a locului in care se afla acest vagon - a se observa invazia vegetatiei. / Foto: Daniel
- Langa un Eakkmos pentru piatra sparta. / Foto: Daniel
- O alta imagine a vagonului cu ferestrele inecate in vegetatia salbatica. / Foto: Daniel
Trec si la al doilea vagon de acelasi tip, aflat in capatul garniturii lasat sa rugineasca in tufe si maracini...
- Al doilea vagon de acelasi tip, este cuplat cu o veche cisterna... / Foto: Daniel
Boghiurile acestor vagoane sunt destul de interesante si e posibil sa fie de tip Gorlitz I sau II fabricate intre anii 1923 - 1928 la uzinele cu acelasi nume din fosta regiune Silezia a Germaniei. Am de remarcat faptul ca unii pasionati folosesc in mod eronat denumirea de "boghiu prusian" pentru orice boghiu Goerlitz mai vechi de Goerlitz III, din doua motive: exprimarea "prusian" este una eronata, cea corecta fiind "prusac" pentru ca nu suntem englezi sa spunem "prussian". Al doilea motiv este ca denumirea de
boghiu prusac este una destul de generala si inseamna orice tip de boghiu german produs inainte de 1945, cand odata cu Tratatul de la Potsdam, Prusia a fost desfiintata de catre Aliati. Asta denota o lipsa de cultura generala enorma... Inchei aici paranteza asta.
- Detaliu boghiu. / Foto: Daniel
- Al doilea vagon de clasa 1 vazut din partea opusa a liniilor. / Foto: Daniel
- La umbra unui brad.. / Foto: daniel
- Vagonul are cateva geamuri sparte si acoperite cu placaje. / Foto: Daniel
- Un vagon cisterna propus pentru casare... / Foto: Daniel
Sa ajungem si la ultimul vagon de epoca, plasat ultimul in acest sir de vagoane. Insa, chiar daca este un vagon de marfa, merita prezentat si el pentru valoarea istorica pe care o are, mai ales ca acest vagon de tip Ks inca se mai afla intr-o stare as putea spune excelenta, lipsindu-i o vopsea proaspata si o revizie de rutina pentru a deveni o piesa de exceptie intr-un muzeu al vagoanelor...
- Undeva in spate, un batran Ks rugineste si el alaturi de celelalte vagoane... / Foto: Daniel
- Dintre frunze "pleaca" spre neant un tren fantoma... / Foto: Daniel
- Ar putea deveni o superba piesa de muzeu. / Foto: Daniel
- Insa este propus pentru casare... / Foto: Daniel
- Detaliu inscriptii vagon. / Foto: Daniel
- Detaliu schimbator regim de franare. / Foto: Daniel
- O ultima imagine a Ks-ului ce asteapta casarea... / Foto: Daniel
Imi iau ramas bun aici de la vechile vagoane care, intr-o tara civilizata ar fi fost reconditionate si fie ar fi facut parte dintr-un muzeu adevarat al cailor ferate (care din pacate nu exista in Romania), fie ar fi facut curse de agrement cu locomotive cu abur, pe trasee frumoase pentru cei ce vor sa-si petreaca un concediu sau un week-end frumos... Dar, traim in Romania si aici toate valorile sunt inversate...
- Las in urma vagoanele vechi, cu speranta ca vor avea o soarta mai buna decat otel de furnal pentru oale si capace... Utopic, nu? / Foto: Daniel
In mesajul urmator, voi veni cu cateva imagini ale unor vagoane mult mai noi, care daca ar fi fost reconditionate, ar fi ajutat la buna functionare a CFR Calatori, in conditiile in care aceasta societate se afla intr-o criza majora de vagoane...