Masina de zapada tip PS-3 A (SM 2) a CFR Infrastructrura.
Scris: 23 Apr 2014, 22:22
Masina de zapada tip PS-3 A (SM 2) sau “tren universal de curatare”.
In cele ce urmeaza va voi prezenta IN PREMIERA si EXCLUSIVITATE pe un forum din Romania, un tren de zapada produs in fosta U.R.S.S. care a facut parte din dotarea CFR.
Acesta a fost denumit la CFR "Masina de zapada" si este versiunea pe ecartament normal (1435mm) a celebrului tren universal de curatire a liniei sovietic, denumit SM2. Versiunea de ecartament normal a purtat denumirea de PS-3 - A.
Trenul va fi prezentat in detaliu pe parcursul a cateva episoade. In primul episod va voi oferi o prezentare generala cu date tehnice a acestui utilaj extrem de interesant, pentru ca in partile urmatoare sa vedeti la detaliu fiecare parte componenta a acestuia.
Din pacate acesta zace intr-o stare de avansare degradata undeva in apropierea podului Constanta. Ultma revizie generala a avut-o in anul 1998 la SIRV Titu.
Fabricat in anul 1981 inca nu poate fi considerat un utilaj vechi si care si-ar fi indeplinit norma de casare, insa din motive stiute numai de proprietarii de drept ai acestui tren, se pare ca a fost retras prematur. Nu cred ca lipsa pieselor de schimb ar fi fost motivul, atata timp cat producatorul ofera si acum piese si subansamble necesare intretinerii in stare de functionare a unui astfel de tren (piese de schimb oferite de producator).
Descriere:
Tren universal de curatare propulsat (de tip „sectiune”) ce lucreaza cuplat la locomotiva. Trenul a fost folosit in Romania cu precadere la deszapezirea triajelor si a fost denumit “masina de zapada”. El este versiunea ceva mai noua si imbunatatita a trenului de zapada tip SM-2 format din patru unitati, autopropulsate , tren aparut initial intre anii 1956-1957.
Ultima versiune produsa in Rusia este SM-8 fata de SM-2. Versiunea construita in anul 1981 pentru CFR poate fi considerata de generatie mai noua. Numarul de bucati existente la CFR S.A. nu am reusit sa-l aflu.
Sa urmarim un astfel de tren la curatare de macazuri undeva in Rusia:
Trenul nostru face parte din familia trenurilor universale de curatare a liniilor produse de uzinele “Engels” devenite din anii ’90 “Transmash” : SM-2M; SM-2MS ; si SM-7H.
Trenul prezentat de mine, este versiunea pentru ecartament european de 1435mm (tip PS-3 A), motiv din care este ceva mai ingust fata de modelele rusesti create pentru 1520mm (ecartament “imperial”).
Cum functioneaza acest tren? El este compus dintr-un vagon frontal denumit cap de conducere si control sau (cap de masina), apoi prima gondola intermediara, urmata de a doua si la final o gondola de capat cu habitaclu pentru lucratori si cu rol de stocare, imprastiere si degajare a debrisului din toate gondolele.
Capul de masina PS3 – A (tip 1-T) este conceput special pentru curatarea caii ferate. Acesta este echipat cu aripi laterale, perii de alimentare (colectare a volumului de zapada) actionate hidraulic si un degajor zapada tip SDP-M2, descompletat si disparut la cel pozat de mine.
Gondolele intermediare (de tip VP2 I) au rol de containere pentru colectarea zapezii si poluantilor, si datorita benzii transportoare din fiecare gondola, materialul adunat de pe linie este transportat si mutat in lungul trenului in vederea depozitarii si mai apoi a evacuarii materialului adunat.
Gondola finala sau vagonul terminal, de tip VK I, este dotat cu rotoare transversale ce arunca inafara gabaritului caii zapada si buruienile, precum si alte resturi solide maruntite. Descarcarea de material colectat se face prin pulverizare pe ambele parti ale utilajului, pana la o distanta de 5-10m fata de tren, atat in interiorul statiilor de cale ferata cat si pe parcurs, in miscare cat si in stationare. Sub cabina vagonului terminal se afla o alta banda transportoare de mici dimensiuni care asigura curatarea prin evacuare a continutului gondolelor in momentul de supraplin al acestora, prin expulzare la partea din spate a vagonului.
Practic vagoanele gondola stocheaza materialul adunat pana la o limita de umplere, dupa care o cara catre ultima gondola care goleste trenul prin cele doua metode mentionate. Un exemplu video despre cum opereaza periile colectoare:
Caracteristici tehnice generale:
Trenul este dotat cu un generator Diesel principal tip DGS-BP 200Tsp (U36M) sau similar, cu o putere nominala de 200Kw situat in incinta vagonului cap al masinii. Acesta pune in miscare organele de masina electrice ale trenului. De asemenea, trenul este dotat si cu un compresor ce furnizeaza aerul necesar cilindrilor trenului.
Pentru a lucra in conditii optime, se poate folosi orice tip de locomotiva (din cele omologate de catre fiecare operator in parte). Intre locomotiva si trenul de zapada exista instalat un telefon, astazi decrepit si cel mai probabil inlocuit la trenurile functionale cu statii de emisie-receptie. Gestionarea organelor de lucru ale trenului se efectueaza din cabinele gondolei terminal e si a capului de masina. In functie de utilizare, trenul este modular si poate fi operat doar din trei unitati, respectiv terminalele din capete si o singura gondola de stocare si transport. Un material video cu un astfel de tren tractat de o masina tip "Taiga" (2M62):
Trenul in ansamblu este compus din circa 15 parti componente(functie de model), asadar este un utilaj extrem de complex. De notat ca pe tren este mentionat “a nu fi tamponat la manevra”. De ce? Deoarce trenurile rusesti, sunt dotate cu cuple automate tip [img=http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Sa3.gif]SA-3[/img], ce nu permit controlul optim al timoneriei de frana care sa permita franarea graduala (in trepte). Astfel, franarea se face brusc si cuplele automate se pot ciocni violent intre ele riscand ruperea. Ca o paranteza, din acest motiv experimentele legate de folosirea cuplelor SA3, realizate in Romania in perioada anilor ’70-’80 au fost sistate, ruperile de tren fiind frecvent semnalate la trenurile de marfa.
Date tehnice si constructive:
Fabricant: Uzinele JSC Transmash, Engels, Regiunea Saratov (Rusia)
Anii de fabricatie: intre 1957 si 1996. Cel prezentat este fabricat in anul 1981.
Propulsie: Autopropulsat, lucreaza la capacitate maxima cuplat la locomotiva, si este dotat cu generator pentru functionarea proprie.
Puterea generatorului: aproximativ 200kw sau 630kw, functie de echipare.
Unitati componente: 4 (1 vagon de capat denumit si 1-T, 1 vagon final, 2 vagoane gondola intermediare). Insa trenul poate fi compus si din doua vagoane, functie de necesitati.
Capacitate maxima de curatare: 1200m3/h sau 480t/h.
Capacitate de stocare medie (functie de tip): 340 - 438mc circa 122 tone
Capacitatea maxima de incarcare pe o distanta in mers de 175m
Penetrarea maxima: 200mm
Greutate totala (cu cele patru unitati): aproximativ 188.6 tone
Viteza maxima (remorcat): - stare goala intre 70km/h si 100km/h. – incarcat: 50mk/h.
Viteza de lucru (operare): intre 0.6 – 10km/h
Greutate constructiva vagon frontal (Nr.1): 71.2 t
Greutate constructiva gondola: 36.8 t
Greutate constructiva vagon terminal: 70 t
Lungime vagon cap masina: 17.5m
Lungime gondola: 22.5m
Lungime vagon terminal: 22.5m
Lungime totala tren: 85m
Distanta de-a lungul fetelor de tragere (lateralele trenului): 93.958mm (versiunea URSS)
Latimea maxima: 3.300mm (pentru cele destinate ecartamentului “imperial”) / ≈ 2.600mm pentru ecartament normal
Inaltimea la vane: sub 5.300mm
Sursa unei parti a datelor tehnice.
Vagoanele ce compun trenul sunt cuplate intre ele cu cuple automate tip SA-3 de tip sovietic. Exista si cuple automate europene similare si compatibile cu acestea cu diferenta ca permit controlul automat al aerului comprimat si al cablurilor electrice, asadar permitand fanarea graduala, insa numai anumite trenuri germane sunt dotate cu astfel de cuple mai performante.
Observatii:
Utilizare (conform producatorului): proiectat pentru indepartarea zapezii si ghetei de pe liniile si macazurile statiilor si intreprinderilor industriale pe timp de iarna, iar pe timp de vara pentru curatarea cailor ferate de moloz si alti poluanti.
Avantaje fata de alte trenuri propulsate si freza de zapada autopropulsata : performanta ridicata, capacitate crescuta, viteza mai mare, posibilitatea deplasarii printre grupurile mici de vagoane in timpul miscarilor de manevra, produce energie proprie pentru functionarea utilajului, fara a solicita neaparat de la unitatea propulsoare. Se poate cupla cu complexe tip “schebneochistitelnymi” si alte echipamente de cale ferata, oferind si iesire ca statie de putere mobila (sursa) pentru alte utilaje de reparatii.
Este proiectat pentru a fi apt de lucru la orice ora din zi si din noapte, pe orice anotimp si pe toate tipurile de sine si traverse, la temperaturi intre -40 si +40 °C. Numarul maxim de persoane ce deservesc utilajul este de trei.
Trenul este dotat cu organe de lucru electrohidraulice operate de la distanta si automat. Masina de capat foloseste o banda de curatare cu o latime maxima de pana la 3m si lungime de pana la 5.3m (functie de tip si gabarit) si un rotor de alimentare cu material curatat, reglabil. Daca este nevoie, trenul poate arunca zapada pe masura ce degajeaza liniile, printr-o instalatie aflata in ultimul vagon, pana la o distanta de 5m (transportorul de evacuare) si 30m (rotor) cand expulzeaza direct. Insa rolul acestui tren este acela de a stoca zapada in gondole, fiind folosit cu precadere la curatarea liniilor statiilor si triajelor. Generatorul trenului furnizeaza energie atat pentru utilajele cu care este dotat cat si pentru consumul lucratorilor.
Va astept in episoadele urmatoare cu mai multe imagini in detaliu ale acestei masini.