Definitie: Vagon cisterna cu rezervor metalic, pentru transportul produselor lichide sau gazoase.
Utilizare: destinate transportului produselor petroliere albe si negre, acid sulfuric, bitum, ulei de floarea soarelui, alcool etilic, etc.
Caracteristici constructive ale seriei:
Sasiul: are atat console egale cat si console inegale, functie de tipul vagonului. In prezent, fisa UIC 573 prevede ca la noile vagoane sasiul sa aiba console egale cu lungimea de 1.900mm
Recipientul: este cilindric orizontal, cu fundurile sferice racordate, elipsoidale, semisferice, etc. Recipeintele sunt executate prin sudare. Fixarea lor pe sasiu se face prin intermediul unor suporti sudati pe sasiu. Pentru vizitare, unele recipiente sunt prevazute la interior cu o scara de acces. La vagoanele ce transporta acid sulfuric domul este prevazut cu racorduri pentru umplere, golire, aerisire, descarcarea facandu-se prin absorbtie.
Pentru transportul produselor petroliere vagoanele sunt executate in doua variante:
- pentru produse albe, fara serpentina de incalzire;
- pentru produse negre si motorina, cu serpentina de incalzire.
Fiecare recipient este prevazut cu o placa de timbru ce contine date privind denumirea fabricantului, anul fabricatiei, presiunea maxima admisibila, temperatura maxima si cea minima de lucru, capacitatea si numarul de fabricatie, etc
Produsele petroliere transportate produc gaze ce maresc presiunea in interiorul cisternei. De aceea sunt prevazute cu supapa de siguranta pentru prevenirea suprapresiunii. Numai la vagoanele cu cisterna inchisa ermetic nu este necesara montarea acestei supape (ex: cele tip Zaes de 68 si 73mc).
Pentru prevenirea riscului de deformare a recipientului, sunt montate supape de aspiratie. Ce se sigileaza dupa ce cisternele au fost incarcate hidraulic si corespund probelor.
Incarcarea vagoanelor:
1. Pentru transport produse petroliere: Se face prin cadere libera, prin doma, in timp ce dipozitivul de golire trebuie sa ramana inchis., la fel ca si robinetii laterali de golire precum si capacele montate.
2. Pentru transport acid sulfuric: Cele ce transporta H2SO4 cu co concentratie minima de 78% sunt incarcate pe la partea superioara a recipientului prin racordul de incarcare al dispozitivului de incarcare-descarcare, in locuri special amenajate. Aceste vagoane sunt de obicei cantarite dupa incarcare (deoarece s-a renuntat la plutitorul ce indica limitele maxime si minime de incarcare), apoi se verifica racordurile de umplere si capacele domei si se sigileaza in vederea circulatiei pe calea ferata.
Descarcarea vagoanelor:
La cele ce transporta produse petroliere exista un sistem compus dintr-un dispozitiv central de golire cu robineti laterali de golire. Golirea se face gravitational cu capacul de la gura de umplere deschis. Pentru evitarea acumularilor de electricitate statica, in timpul acestei opertiuni, vagoanele sunt legate la prizele de punere la masa.
La cele ce transporta H2SO4 descarcarea se face prin sifonare, dupa racordul conductei de descarcare a statiei la racordul de descarcare al vagonului.
In cazul vagoanelor pentru transport bitum cald temperatura maxima la incarcare-descarcare a bitumului trebuie sa fie de 210ËšC. De aceea, la descarcare bitumul este incalzit pentru fluidizare de la o instalatie cu abur exterioara.
Spalarea vagoanelor. Ele se impart in IV grupe in statia de spalare:
-grupa I – vagoane in care se vor incarca produse negre de acelasi fel,
-grupa II – vagoane ce a servit transportului de produse negre si urmeaza a transporta produse albe,
-grupa III – vagoane ce transporta produse de mare vascozitate,
-grupa IV – vagoane ce urmeaza sa intre in reparatie.
In statia de spalare vagoanele se aburesc 4 ore pentru scurgerea resturilor vascoase si degazare, se spala cu apa fierbinte si eventual detergenti, se limpezesc cu apa rece si se sufla cu aer pentru uscare si aerisire. La cele ce transporta H2SO4 se introduce clorura de calciu pentru neutralizare si diminuarea efectului coroziv.
In functie de marfurile transportate exista mai multe tipuri de vagon cisterna:
Z, Zas – produse petroliere albe; acid sulfuric.
Zes, Zaes – produse petroliere negre;
Zas – ulei de floarea soarelui si alcool etilic;
Zaekks – bitum cald.
Zagkks – de obicei gaz.
Tipuri de vagoane si caracteristici ale acestora:
Zes
Serie numerica: 7370
Uzina constructoare: Meva T. Severin, Umerva Ploiesti
An fabricatie: 1969 - 1971
Lungimea peste tampoane: 10.140mm
Ampatamentul vagonului: 5.700mm
Volum util recipient: 30mc
Lungime recipient: 8.050mm
Diametru recipient: 2.184mm
Tip frana: Hik, KE
Tara: 13.5t
Diametrul de rulare: 1000mm
Viteza maxima: 100km/h
Transporta: produse albe si negre
Zaes(1)
Serie numerica: 7889, 7880 si 7880, 7881
Uzine constructoare: 23 August, Bucuresti, Grivita Rosie Bucuresti (7889 si 7880); Gh. Dimitrov Sofia (7880 si 7881)
An fabricatie: 1965-1969 (8989), 1969-1971(7880), 1974-1976 (780 si 7881 Bg)
Lungimea peste tampoane: 12.510mm (seriile romanesti) si 12.530mm (cele bulgaresti)
Ampatamentul vagonului: 7.120mm
Volum util recipient: 60mc (ro) si 61mc(bg)
Lungime recipient: 10.300mm
Diametru recipient: 2.800mm
Tip boghiu: ORE
Zaes(2)
Serie numerica: 7881, 7882
Uzine constructoare: Meva T. severin, Romvag Caracal (7881) si Meva T. Severin (7882)
An fabricatie: 1975-1976 (7881) si 1977-1978 (7882)
Lungimea peste tampoane: 12.660mm
Ampatamentul vagonului: 7.120mm
Volum util recipient: 60mc
Lungime recipient: 10.300mm
Diametru recipient: 2.800mm
Tip boghiu: H
Tip frana: KE
Tara: 24.5t
Diametrul de rulare: 920mm
Viteza maxima: 100km/h
Transporta: produse petroliere (7881) si ulei de floarea soarelui (7882)
Zaes(3)
Serie numerica: 7882, 7883 si 7778
Uzine constructoare: Meva T. Severin
An fabricatie: 1976-1978 (7882), 1979 (7883) si 1980 (7778)
Lungimea peste tampoane: 12.660mm (7882) si 12.160mm (7883, 7778)
Ampatamentul vagonului: 7.120mm
Volum util recipient: 60mc
Lungime recipient: 10.300mm
Diametru recipient: 2.800mm
Tip boghiu: Y25 Cs2
Tip frana: KE
Tara: 24.5t (7882) si 24.0t (7883, 7778)
Diametrul de rulare: 920mm
Viteza maxima: 100km/h
Transporta: produse petroliere
Zaes(4)
Serie numerica: 7991, 7993
Uzine constructoare: Meva T. Severin si S.C. CTF Bucuresti, sucursala Ploiesti
An fabricatie: 1988
Lungimea peste tampoane: 13.440mm
Ampatamentul vagonului: 8.440mm
Volum util recipient: 68mc
Lungime recipient: 11.520mm
Diametru recipient: 2.800mm
Tip boghiu: Y25
Tip frana: KE
Tara: 24.9t
Diametrul de rulare: 920mm
Viteza maxima: 100km/h
Transporta: produse albe si negre
Zaes(5)
Serie numerica: 7878, 7882, 7883
Uzine constructoare: Gh. Dimitrov Sofia (Bg)
An fabricatie: 1980 (7878), 1977/78 (7882) si 1979 (7883)
Lungimea peste tampoane: 14.420mm
Ampatamentul vagonului: 8.200mm
Volum util recipient: 71mc
Lungime recipient: 11.920mm
Diametru recipient: 2.800mm
Tip boghiu: Y25
Tip frana: KE
Tara: 21.3t
Diametrul de rulare: 920mm
Viteza maxima: 100km/h
Transporta: produse albe si negre
Zaekks
Serie numerica: 7939 si 7879 (de la r. 900) - caz particular sn. 7942
Uzina constructoare: Meva T. Severin
An fabricatie: 1980 (7939) si 2000 (sn 7879)
Lungimea peste tampoane: 12.590mm (7939) si 12.160mm (sn 7879)
Ampatamentul vagonului: 7.120mm
Volum util recipient: 50mc (7939) si 55mc (7879)
Lungime recipient: 9.220mm (sn 7939) si 10.865mm (7879)
Diametru recipient: 2.180mm (7939) si 2.600mm (7879)
Tip boghiu: Y25 tip H (s.n.7942 - o exceptie)
Tip frana: KE
Tara: 28.1t (7939) si 24.0t (7879)
Diametrul de rulare: 920mm
Viteza maxima: 100km/h
Transporta: bitum cald
Zagkks
Serie numerica: 7902, 7905, 7906, 7912, 7917, 7919
Uzina constructoare: S.C. CTF Bucuresti, sucursala Ploiesti (seria numerica 7906), altii.
An fabricatie: 2008 (sn 7906)
Lungimea peste tampoane: 15.540mm
Ampatamentul vagonului: 10.500mm si 9.500mm (sn 7912)
Volum util recipient: 80.6 mc (sn 7906) si 90 mc (celelalte serii numerice)
Lungime recipient: aprox. 12.500mm
Diametru recipient: 2.800mm
Tip boghiu: tip Y25 la sn 7906, 7919 tip H la sn 7902, 7905, 7912
Tip frana: la sn 7902 – 7906 tip KE-GP, la sn 7919 tip KE – SPDRV
Tara: 21.8t la sn 7906 si 20.0t la sn 7902, 7905, 7919
Diametrul de rulare: 920mm
Viteza maxima: 100km/h
Transporta: Metanol, Acizi, Amestecuri, Produse albe, Gaze.
Zas(1)
Serie numerica: 7855… 7856, 7965
Uzine constructoare: Meva T. severin
An fabricatie: 1975-1979 (7855…7856) si 1979-1980 (7965)
Lungimea peste tampoane: 12.660mm (’55…’56) si 12.160mm (7965)
Ampatamentul vagonului: 7.120mm
Volum util recipient: 35mc
Lungime recipient: 9.220mm
Diametru recipient: 2.180mm
Tip boghiu: H (7855…7856) si Y25 (7965)
Tip frana: KE
Tara: 22.5t (’55…’56) si 23.0t (7965)
Diametrul de rulare: 920mm
Viteza maxima: 100km/h
Transporta: acid sulfuric
Zas(2)
Serie numerica: 7965
Uzine constructoare: Meva T. Severin
An fabricatie: 1999-2002
Lungimea peste tampoane: 13.440mm
Ampatamentul vagonului: 8.400mm
Volum util recipient: 73mc
Lungime recipient: 11.430mm
Diametru recipient: 2.900mm
Tip boghiu: Y25
Tip frana: KE
Tara: 24.8t
Diametrul de rulare: 920mm
Viteza maxima: 100km/h (incarcat) si 120km/h (gol)
Transporta: produse albe
Sursa: "Compendiu de vagoane de marfa" - editia 2002, ed. ASAB, Bucuresti, Autor: Florea Berceanu
Nota: Continutul acestui text se poate modifica pentru imbunatatirea calitatii informatiilor tehnice prezentate!




