Vagoane esalon dormitor seria 97-30 (UWLTC) tip B standard UIC
(foste dormitoare seria 60-41 (WLAB)
Acestea sunt vagoane destinate echipelor de muncitori din cadrul Sectiilor Linii ale CFR Infrastructura si sunt folosite ca vagoane esalon dormitor in componenta trenurilor de lucru si interventie alaturi de alte vagoane specifice acestor trenuri. Ele provin din fostele vagoane de dormit seriile 60-41, fabricate in perioade diferite de timp, o parte la Intreprinderea de Vagoane Arad (I.V.A.) sub licenta est germana pana pe la finele anilor 1970, ori fabricate direct in germania de est la uzinele D.W.A. Goerlitz, dupa un proiect al uzinelor D.W.A. Bautzen. Cele fabricate la Arad pot fi recunoscute mai usor, dupa forma patrata a colturilor chederelor de la ferestre, cele germane avandu-le rotunjite. In plus, a existat un lot de vagoane seria 60 - 41 fabricat in R.D.G. cu boghiuri tip Göerlitz V pentru tari precum Irak, insa nu si pentru Romania, unde s-au preferat boghiurile tip Minden Deutz 36.
Acest tip de vagoane au fost retrase din serviciul fostei Gevaro (ex- Varored) incepand intre anii 1998 - 2000, fiind cedate celor de la CFR S.A. (Infrastructura) si transformate in vagoane de lucru. Atat cele de productie romaneasca (I.V.A. Arad) cat si cele de productie germana, au fost primele vagoane de dormit moderne din flota CFR-ului care au inlocuit treptat de la finele anilor '60, flota de vagoane de dormit interbelice si antebelice existente la CFR. Asadar, odata cu ele, a inceput si "epoca moderna" a vagoanelor de dormit in Romania.
In continuare va voi oferi cateva caracteristici tehnice si constructive ale acestor vagoane, cu referire in special la cel fotografiat de mine, cu numarul de parc 401-7.
Date tehnice si constructive:
Uzinele constructoare: I.V.A. Arad (licenta Waggonbau Bautzen R.D.G. 1962-1967-1970), Waggonbau Göerlitz (1962 – 1968);
Anul constructiei (vagonul prezentat aici): 1976;
Tip constructiv: B (standard UIC);
Serie originala: 60-41 (ex Varored, Gevaro);
Reatribuit seriei: 97-30 (CFR S.A.);
Serie literala: UWLTC (ex WLAB);
Ecartament: 1435mm;
Lungimea peste tampoane: 24.500mm;
Lungimea cutiei: 24.200mm;
Latimea cutiei: 2.863mm;
Inaltimea vagonului de la ciuperca sinei la varful coperisului: 4.230mm ;
Distanta dintre axurile boghiurilor: 17.200mm;
Distanta dintre osiile boghiului: 2.500mm;
Ampatament: 19.700mm;
Greutate totala vagon: 42,5tone;
Distanta dintre toalete: 19.163mm;
Usi acces tip: pivotante (pliante) cu inchidere si blocare electropneumatica ;
Ferestre tip: ghilotina;
Latimea ferestrelor: 1.200mm;
Numar maxim de locuri in cabine: 30;
Capacitate paturi per cabina: intre 1 - 3;
Iluminare: lampi fluorescente;
Aeraj: sistem de ventilatie fortata;
Sistem de incalzire: electric si cu abur, boiler pe baza de combustibili fosili (lignit);
T(im): temperatura interioară ambiantă medie (conform NTF 36/19.01.2010) = 20°C
Boghiu tip: Minden-Deutz 36 cu frane disc (fabricat Arad 1978) – in original cele de Gorlitz erau dotate cu boghiuri tip Gorlitz V (Ø cerc rulare: 950mm);
Diametrul cercului de rulare: 920mm
Viteza maxima: 140km/h - boghiurile originale Minden Deutz produse in Germania de Vest (R.F.G. - la Deutz AG, Köln) erau apte pentru 160km/h;
Viteza tehnica de franare: 120km/h
In cele ce urmeaza va propun sa exploram un astfel de vagon de productie romaneasca, suprins in urma cu cativa ani intr-o iarna geroasa. Vom incepe cu exteriorul vagonului si cu prezentarea unor imagini in detaliu ale acestui vagon. Mai apoi vom urca in el si vom explora sistematic interioarele sale. Trebuie mentionat faptul ca, asa dupa cum am aratat in cele cateva caracteristici constructive, interioarele vagonului au fost modificate dupa preluarea acestuia din remiza Basarab si trecerea lor la CFR S.A.
Exteriorul vagonului:
Interioarele:
Holul de intrare din capatul vagonului:
Ei bine, intram si noi in acest vagon extrem de interesant. Impreuna cu Trifu22 incepem un tur al interiorului. In holul din capat, zarim undeva in stanga boilerul pe carbuni al vagonului, pana nu demult un sistem de incalzire comun pentru majoritatea dormitoarelor de la CFR ce a fost inlocuit la vagoanele moderne cu alte sisteme electrice mai evoluate. Uneori imi lipseste mirosul metalic de carbuni arsi ce se simtea iarna in preajma acestor vagoane...
Cu aceasta ocazie observam si palcuta interioara originala a acestui vagon, fost seria 60-41 cu numarul de parc 200-8.
Tot acolo gasim si o confectie metalica adaugata dupa preluarea de catre CFR S.A. cel mai probabil o nisa tehnica pentru diferite unelte.
Sa epxloram putin si boilerul vagonului:
Coridorul si salonul din capat al vagonului:
Din holul de capat, intram pe coridorul de serviciu catre un salon realizat in urma transformarii interioarelor vagonului, prin desfiintarea primelor doua cabine de dormit, de dupa cel de serviciu in care statea insotitorul de vagon. Astfel, s-a obtinut un salon de zi cu rol de bucatarie si de relaxare a personalului angajat ce lucreaza la linii. Nu am putut fotografia si fostul W.C. din acest capat, deoarece a devenit magazie de materiale, la fel ca si cabina insotitorului. Oricum, pentru cine doreste o imagine despre cum arata si acesta, aveti un cadru deja prezentat la inceputul acestei explorari a interioarelor vagonului. Acum va vom prezenta doar coridorul de serviciu si cateva imagini din noul salon.
De aici incepem sa exploram coridorul de serviciu din fata usilor cabinelor de dormit. Se observa linoleumul original in patratele specific amenajarilor interioare din anii 1970, cde imita pardoseala din dale.
Lasam in urma interioarele holului de serviciu, dominat de furnirul brun inchis cu nervuri de lemn, ce pare venit dintr-o alta lume in era autocolantelor si plasticului sau materialelor compozite de tot felul ce decoreaza interioarele vagoanelor moderne...
Cabinele de dormit:
Fiecare cabina de dormit a acesui tip de vagon, era dotata cu tot confortul necesar unei calatorii indelungate, in special pentru cele in trafic international. Paturile modulare, puteau fi de la unul pana la trei, in functie de numarul de pasageri. In principiu, exista un dulap pentru haine, un lavoar cu capac ce se putea transforma intr-o simpla masuta de colt, o oglinda cu neon si diverse sertare pentru obiectele de igiena personala ce se inchidea cu un capac elegant, cititoare de harta in dreptul fiecarui pat (lampi de citit carti), precum si alte dotari pe care le veti descoperi in imaginile ce urmeaza. Mare parte dintre acestea inca mai sunt de gasit in interioarele vagonului, bine pastrate, aproape de forma lor originala.
Deasupra fiecarui pat, dupa cum spuneam existau diferite dotari, ca de altfel si deasupra usilor fiecarei cabine de dormit. Sunt interesante si tavanele acestor cabine:
Lavoarul si dulapul cu oglinda, niste dotari de lux ce nu trebuiau sa lipseasca din aceste vagoane:
Ei bine, aici se termina si prezentarea mea, zic eu una de exceptie avand in vedere ca astfel de vagoane sunt mai greu de gasit si de explorat. Oricine are infromatii si despre alte vagoane similare, este binevenit sa completeze acest subiect. Stiu ca mai exista un numar destul de mare de vagoane seria 97-30 raspandite prin tara, insa nu am cum sa fac un inventar complet al acestora.
INFO PLUS:
Alte vagoane similare din care provin cele ale seriei 97-30: tip B foste serii 60-41 (fabricate la Waggonbau Gorlitz pana in 1978 si dupa 1980 fabricate la IVA Arad cu boghiuri MD 36), tip Y/B seriile 60-50 (fabricate Waggonbau Görlitz ex R.D.G. incepand cu 1978 – Gorlitz V) si 70-50 (fabricate U.V.A. ex R.S.R. dupa 1980 – boghiuri MD 33).
Unele din vagoane erau pregatite pentru instalatie de aer conditionat monocanal. Niciunul din caeste vagoane ale CFR nu au fost dotate insa cu sistem de aer conditionat, sistem ce cantarea in jur de 2.000kg conform fabricantului. Astfel, masa totala a unui astfel de vagon ar fi ajuns la 44,5 tone si nu la 42,5 cat au ele inscriptionat pe cutie.
O parte a vagoanelor originale de dormit din seria 60-41 au fost fabricate in Germania de Est (R.D.G.) intre anii 1967 – 1976 (dupa anumite informatii), iar diferentierea lor la o prima vedere se poate face la forma chederelor care este mai rotunjita in cele patru colturi ale geamurilor, fata de cele de Arad cu colturile drepte (similare geamurilor de la vagoanele de tip RK).
*NOTA: Orice informatie eronata poate fi semnalata in cadrul acestui subiect si va fi corectata, respectiv adaugata.